מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חטא חוה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

חטא חוה

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ש' אוקטובר 17, 2020 7:54 pm

ידוע גודל הפגם שנפגמו כל העולמות ע"י חטא אדם הראשון שנתערבבו הטוב והרע, וכל תהלוכות העולם הם בכדי לתקן חטא זה כנודע.
נתעוררתי לחשוב, מה בנוגע לחטא של חוה שאכלה מעץ הדעת לפני אדה"ר, האם גם זה בכלל חטא אדה"ר, או שהיה זה חטא פרטי, מה היה קורה אם חווה הייתה אוכלת מעץ הדעת לבדה בלא אדם הראשון, האם העולם היה מגיע לתקונו?

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי שבע » ש' אוקטובר 17, 2020 8:43 pm

ברמ''ק מבואר שאדם היה מתקן את חטאה של חוה

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ש' אוקטובר 17, 2020 9:47 pm

שבע כתב:ברמ''ק מבואר שאדם היה מתקן את חטאה של חוה

תודה רבה, זה עונה על הסיפא של שאלתי
בנדון חטאה של חוה העירוני לאדיר במרום ע' תי"ב

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' אוקטובר 18, 2020 9:48 pm

יש להעיר מהגמרא שהטיל בה זוהמא, ובטלה רק אצל ישראל שהיו בהר סיני ומשמע שלפחות חלק מהפגם הוא מחוה ולא מאדם.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 19, 2020 2:48 pm

גיזונטע קאפ כתב:
שבע כתב:ברמ''ק מבואר שאדם היה מתקן את חטאה של חוה

תודה רבה, זה עונה על הסיפא של שאלתי
בנדון חטאה של חוה העירוני לאדיר במרום ע' תי"ב

מה ראית באדיר במרום שם.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 19, 2020 2:49 pm

שבע כתב:ברמ''ק מבואר שאדם היה מתקן את חטאה של חוה

היכן?

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: חטא חוה

הודעהעל ידי שבע » ב' אוקטובר 19, 2020 10:30 pm

אור יקר בראשית (כרך ב, עמ' קצו) כמה טעמים בארוכה, והילך תחלת דבריו:
הא'.
שאין מעשה האשה לעצמה גומר ענין הפגם וקל להתקן, מפני שהיא חצי אדם הטפל,
ואחר שחצי האדם העיקר שומר המצוה - אין הספירות העליונות נפגמות בעצם, וקל להתקן על ידי שישיבנה אדם בתשובה.

אמנם כשחטא אדם נגמר ונשלם הפגם ונתמלאה סאתם, ואין התשובה מועלת כל כך,
וחל עליהם הגזרה העליונה: כי ביום אכלך ממנו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים