מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' דצמבר 06, 2020 11:56 am

בהפטרת וישב מובא מהנביא עמוס פסוק זה
ועפ"י פדר"א פ"לח מבואר, שהוא מיירי על מכירת יוסף שמכרו אותו אחיו בעבור נעליים,כלומר עשרים כסף וכ"א לקח שני כסף לקנות מנעלים לרגליו..
וכך הוא בתרגום יב"ע,וכן בדעת זקנים, ובחזקוני
וצ"ב מהו הענין של נעליים? האם עד המכירה לא היה להם נעליים? וודאי שיש כאן ענין אחר ועמוק..
האם ידוע לחו"ר דכאן מי מבאר את הענין ?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 06, 2020 12:11 pm

ספר אפריון על בראשית פרק ל"ז פסוק כ'
ובזה נראה לפע"ד לתת טעם על מה שקנו השבטים בעד הכסף שמכרו את יוסף מנעלים, כמו שדרשו [ילקוט רמז קמ"ב] על הפסוק [עמוס ב' ו'] על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעלים. וכן איתא בתרגום יונתן [פסוק כ"ח] וזבינו ית יוסף לערבאין בעשרים מעין דכסף וזבינון מינהון סנדלין. וטעמא בעי מה ראו לקחת דוקא מנעלים בעד הכסף, ולמה נזכר זאת בפסוק בעבור נעלים. ולפמ"ש י"ל עפמ"ש בשם המהרש"ל כברכת שעשה לי כל צרכי, שנתקנה לברך כד סיים מסאני', כי במה שהוא נועל מנעלים מעור הבהמה, בזה הוא מראה שהוא מושל על הבעלי חיים ומכ"ש על הדומם והצומח ע"ש בפי' הסידור. והנה בהיות שחשדו את יוסף שפגם בלשונו, ונחשב בעיניהם רק כבעל חי בעלמא ולא כמדבר, לפי דעתם היה ראוי לקנות בעד כסף ממכרו מנעלים. עוד נ"ל כי ידוע היה להם שמקבלין תנחומין על המת ולא על החי [רש"י להלן פסוק ל"ה ומד"ר שם פ"ד כ"א], רק חשבו כי טעם הדבר הוא כמ"ש בס' כלי יקר [להלן פסוק ל"ה] שהחי יתן אל לבו שזה המת זכה לרב טוב הצפון לצדיקים, וכי הוא נעתק מן העולם האפל אל האור הנצחי ע"ש. ולכך רצו להטעות את אביהם לטובתו כדי שיקבל תנחומין, אבל האמת אינו כן, כי רק גזרה היא מאתו ית"ש על המת שישתכח מן הלב כמ"ש רש"י.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' דצמבר 06, 2020 1:47 pm

ייש"כ ועדין צ"ב..
אגב האם יש עוד טעם למה קוראים הפטרה זו מלבד הבאור הנ"ל? שהרי במפרשי התנ"ך לא ביארו כלל את הענין על מכירת יוסף..
ויש לציין שעפ"י מדרש אלה אזכרה על עשרה הרוגי מלכות, גם יש מקור לענין הנעלים כמבואר שם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 06, 2020 3:18 pm

כ' הס' דענין המנעל הוא להפסיק בין האדם לבין האדמה שנא' עליה ארורה האדמה. וזה בחטא הנחש. ולכשיתוקן לא יהיה צורך, כמו באדמת קודש של נעליך, וכן במקדש (וי"א בא"י). ורמזו האחים ליוסף דעדיין זקוקים למנעלים, כי התיקון הגמור לא יהי על ידו, דמשיח ב"י יהרג, אלא ע"י משיח ב"ד. [וזהו הבור ריק וכו' נחשים ועקרבים יש בו. ויוסף לשיטתו שבכוחו לגבור על הנחש - נחש ינחש איש אשר כמוני. וראה בחומ"א ויחי עה"פ בן פורת יוסף, ס"ת פתן, כי מב"י ימית הנחש].

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' דצמבר 06, 2020 3:22 pm

ייש"כ היכן זה מובא?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 06, 2020 3:40 pm

מה שנכון נכון כתב:כ' הס' דענין המנעל הוא להפסיק בין האדם לבין האדמה שנא' עליה ארורה האדמה. וזה בחטא הנחש. ולכשיתוקן לא יהיה צורך, כמו באדמת קודש של נעליך, וכן במקדש (וי"א בא"י). ורמזו האחים ליוסף דעדיין זקוקים למנעלים, כי התיקון הגמור לא יהי על ידו, דמשיח ב"י יהרג, אלא ע"י משיח ב"ד. [וזהו הבור ריק וכו' נחשים ועקרבים יש בו. ויוסף לשיטתו שבכוחו לגבור על הנחש - נחש ינחש איש אשר כמוני. וראה בחומ"א ויחי עה"פ בן פורת יוסף, ס"ת פתן, כי מב"י ימית הנחש].

אלא שהאחים סברו דתיקון הארץ הוא רק על ידי ברזל ונחושת, כפי שנאמר ברזל ונחושת "מנעליך", וארץ אשר אבניה ברזל ונחושת, וזה עניין "נחש הנחושת" שמתגבר על הנחשים ועקרבים, אף ש"נחש עפר לחמו" והוא בחינת ארץ דטומאה, מה שאין כן כסף וזהב שכל הארצות דובאות אותו לארץ ישראל ואינו מבחינת הארץ עצמה, ועל כן גביע הכסף אינו בבחינת נחש ינחש.
ולכן נתחכם יוסף לשים הגביע דווקא באמתחת בנימין, שכן "משנה כסף לקחו בידם (שמא הוקר השער, כפרוטות נחושת שאין מחירו קבוע עי' ריש קדושין, והוא סוד "לא נחקר משקל הנחושת") ואת בנימין", ועוד הרי שבבחינת בנימין הכסף יוצא מארץ ישראל כמו בחינת נחושת להיפך מכסף רגיל שהארצות דובאות לארץ ישראל, ולכן נתן רק לבנימין שלוש מאות כסף, שבבחינתו כסף הוא כמו נחושת.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' דצמבר 06, 2020 10:02 pm

מצו"ב ברור נפלא מהרב גולדיווכיט זצ"ל שביאר בטודו"ד את כל הענין
קבצים מצורפים
09_vayeshev_01.pdf
(187.88 KiB) הורד 138 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים