מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
feder6806
הודעות: 37
הצטרף: ב' מרץ 01, 2021 8:32 pm

בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי feder6806 » ד' אפריל 07, 2021 7:42 pm

בפרשה של השבוע כתיב האיסור של בל תשקצו את נפשותיכם. כתב רש"י באכילתם
מנהג העולם לומר לאדם שעושה דברים הגעיל את אחרים, "בל תשקצו"
לא מצאתי עדיין בשום מקום שיש איסור לשקץ אחרים. רק מצד גמילת חסד. אשמח לשמוע מקורות מחזל לאסור בל תשקצו לאחרים

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי א מבקש » ד' אפריל 07, 2021 7:46 pm

אכן לא בל תשקצו אך זה לשון הגמ' חגיגה ה, א "בי יוחנן כי מטי להאי קרא בכי (קהלת יב, יד) כי את כל מעשה האלהים יביא במשפט על כל נעלם עבד שרבו שוקל לו שגגות כזדונות תקנה יש לו מאי על כל נעלם אמר רב זה ההורג כינה בפני חברו ונמאס בה ושמואל אמר זה הרק בפני חבירו ונמאס" ודו"ק

feder6806
הודעות: 37
הצטרף: ב' מרץ 01, 2021 8:32 pm

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי feder6806 » ד' אפריל 07, 2021 7:57 pm

תודה זה ראיה גמורה שאין בל תשקצו

feder6806
הודעות: 37
הצטרף: ב' מרץ 01, 2021 8:32 pm

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי feder6806 » א' יוני 20, 2021 9:29 am

עוד מצינו תמיד כז: אסור לרב ליתן לתלמיד מכוסו לשתות, שפעם אחת היה תלמיד אסטנית שלא רצה לשתות ומת, לכך תקנו חכמים " לא ישתה אדם מים ויתן לתלמידו אלא אם כן שפך..." אלמא בהדיא שאין בזה משום בל תשקצו

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' יוני 20, 2021 10:12 am

ממה שהרב המבקש הביא, רואים בבירור שיש עכ"פ איסור לעשות דברים מאוסים בפני אחרים.
אלא שכדברי הרב פיידר לא שייך על זה "איסור בל תשקצו".

אבל נמצא כזה גם בכמה איסורים אחרים שהלשון המורגל אצל ההמון אינו הלשון המדויק. לדוגמא,
הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
הביטוי "איסור השגת גבול" כאזהרה ליורד לאומנותו של חבירו וכיוצ"ב, ג"כ אינו צודק.

בכל זאת מדובר באזהרות של ממש (מה"ת או מדרבנן), אלא שבכל הנ"ל נוקטים לשון שרגילים בו העולם.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי עקביה » א' יוני 20, 2021 11:24 am

feder6806 כתב:בפרשה של השבוע כתיב האיסור של בל תשקצו את נפשותיכם. כתב רש"י באכילתם
מנהג העולם לומר לאדם שעושה דברים הגעיל את אחרים, "בל תשקצו"
לא מצאתי עדיין בשום מקום שיש איסור לשקץ אחרים. רק מצד גמילת חסד. אשמח לשמוע מקורות מחזל לאסור בל תשקצו לאחרים

אכן, אין בל תשקצו לאחרים.
יש איסור 'אונאת דברים'.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 20, 2021 9:48 pm

שבענו מטובך כתב:הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
ראה ברכות לב, סע"ב. לבוש יו"ד ר"ס קטז.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: בל תשקצו הוא רק להאדם עצמו ולא לאחרים

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' יוני 20, 2021 10:01 pm

לבי במערב כתב:
שבענו מטובך כתב:הביטוי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" כאזהרת התורה לשמירת הגוף והבריאות, אינו נכון.
ראה ברכות לב, סע"ב. לבוש יו"ד ר"ס קטז.

ייש"כ!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים