מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סלחתי כדבריך בחטא העגל?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

סלחתי כדבריך בחטא העגל?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יוני 02, 2021 1:15 pm

ברש"י בפ' כתב כדבריך, שאמרת למה יאמרו הגוים מבלתי יכולת ה' וכ'ו וכך הוא בברכות לב'
וא"כ תימה מה שמביאים מהסדר עולם שכ' שזה מיירי על חטא העגל והכוונה על ריצוי של יוהכ"פ לדורות,וכן הוא להלכה במהרי"ל מובא ברמ"א סי' תריט' לומר בליל יוכ"פ ג' פעמים סלחתי כדבריך. והרי
א.זה לא נאמר על על חטא העגל כלל אלא על המרגלים (וראיתי שכבר בדעת זקנים הק' כך בשם 'מקשים העולם ')
ב.הרי לפי רש"י וזה גמ' מפורשת בברכות משמע להיפך מפסוק זה שלא סלח להם.

צופה_ומביט
הודעות: 4521
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סלחתי כדבריך בחטא העגל?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 02, 2021 4:56 pm

קודם כל, כדאי לראות מה מביא ע"ז בתורה שלמה. [אגב, הרמב"ן אומר שסליחה היא רק הגנה מן העונש, ולא כפרה].

שנית, יש מבארים [רבינו בחיי] שהכוונה היא שענה לו הקב"ה סלחתי [בעבר] כדבריך על עוון העגל, כשביקשת "וסלחת לעווננו ולחטאתנו ונחלתנו" [ואכן עוון העגל נמחל להם והמשכן ושכינה בו ובחירת אהרן הכל עדות לזה שנמחל לישראל עוון העגל] אבל עכשיו על עוון המרגלים איני סולח. ולפי זה א"ש.

וכלומר, שלעיל על חטא העגל כתוב רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו" אבל משה ביקש יותר מכך, סליחה ממש, ושתחזור שכינה לישראל, ואכן מפורש בתורה שהתקבלה בקשתו זו, ומוכח שהקב"ה אכן סלח על חטא העגל, גם בלי שאמר/נכתב זה בתורה בפירוש. והיכן זה כן כתוב? כאן, כשהקב"ה אומר למשה שכעת לא אסלח על חטא המרגלים כפי שסלחתי על העגל. [גם משה תשש כאן כוחו, כי זו כבר סירחון רביעי, כמובא במדרש ורש"י]. ואי"צ לכתוב פעמיים [יסוד שרואים בתורה בכמה מקומות. שדבר שיש שני מקומות לכתוב אותו, התורה כותבת היכן שנצרך יותר ומלמד יותר, וממילא כבר לא כותבת גם במקום השני, כי אין צורך לכפול. וכבר כתב הרמב"ן שהתורה לא מתעדת כל דיבור וכל מעשה, אלא כותבת רק מה שנצרך לנו ללמוד].

ואולי לפי"ז "סלחתי - כדבריך" מתפרש לצדדין. "סלחתי" בעבר על עוון העגל, אבל לגבי בקשתך עכשיו - רק "כדבריך" שלא יהיה חילול השם, ואיני סולח.

ומה שהביא את חז"ל להבנה זו י"ל:

א. דיוק המילה "סלחתי" [בעבר, ולא בהווה] + "כדבריך" [ולא לגמרי, כגמרא בברכות ורש"י].

ב. המפורש בתורה שבקשות משה לאחר חטא העגל התקבלו כולן, בוטלה גזירת הכליה מעם ישראל ושכינה חזרה לישראל ונשארה התוכנית להיכנס לארץ מיד. [ורק נאמר כבר אז "וביום פוקדי ופקדתי", וקאי על המרגלים כמש"כ שם רש"י. בכלל הנושא דידן מראה את הקשר ההדוק בין חטא העגל והמרגלים, ושבחטא העגל נזרע כבר חטא המרגלים באופן שכמעט [או לא כמעט] בטוח שיתרחש, וכנ"ל שמפורש כבר בחז"ל, והאריכו בזה בעלי המחשבה, ואכמ"ל]. ולעומת זאת בחטא המרגלים בוטלה רק גזירת הכליה אבל נגזר על כל הדור ההוא לא להיכנס לארץ, אלא למות כולם [חוץ משבט לוי] במדבר. נמצא שעל חטא העגל היתה סליחה אמיתית [ולא רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו"] ובחטא המרגלים רק הגנה מעונש חמור יותר. ולכן למרות שעל חטא העגל כתוב רק "ויינחם ה' על הרעה אשר ביקש לעשות לעמו" ועל חטא המרגלים כתוב "סלחתי כדבריך" - באמת הסליחה האמיתית היתה על חטא העגל, ולא במרגלים. ולכן מתפרש הפסוק כנ"ל.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: סלחתי כדבריך בחטא העגל?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יוני 02, 2021 5:21 pm

ייש"כ ועדין נשאר ק"ק למה הביאו בפשטות את הפסוק הנ"ל על העגל (הרמב"ן כ' מפורש שלא היה סליחה על המרגלים ומשה לא ביקש על זה,משא"כ בעגל)
וגם אני חשבתי כדבריך שמוכח מהפסוקים ולהדיא ברש"י וברמב"ן ועוד שיש קשר הדוק בין המרגלים והעגל,וחשבתי לפי זה לתרץ למה באמת זכו שבט לוי להכנס לארץ אפי' שהשתתפו בחטא המרגלים? ונ"ל עפ"י רש"י שעכשיו התמלאה סאתם ונפרע להם על העגל, ושבט לוי הרי לא ישתתפו בעגל (ומ"מ ע"י שהרגו איש את אחיו לא נחשב אצלם לחטא ולכן זכו להחליף את הבכורות) ולכן לא נענשו כמו שאר העם על כניסת הארץ.
ועי' במשך חכמה שביאר שהיה כאן ענין חטא העגל שגם כאן סברו שלמשה יש כח מיוחד, ואחרי ששמעו את נבואת אלדד ומידד שלא יכנס לארץ אמרו לעצמם שלא יוכלו לזכות בה. ועל זה ענה להם כלב וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם עי"ש.
ועפ"י הנ"ל מבואר היטב,שהקב"ה המתין להם עד עתה לראות אם שבו בתשובה על העגל ועכשיו התברר למפרע שלא היתה תשובה שלמה לכן נפרע מהם עתה על העגל.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סלחתי כדבריך בחטא העגל?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יוני 11, 2021 4:56 pm

להעיר מ'התוועדויות' תשמ"ח ח"א ע' 360 הע' 91.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סלחתי כדברך בחטא העגל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 25, 2021 6:21 pm


שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: סלחתי כדבריך בחטא העגל?

הודעהעל ידי שמר » ו' יוני 16, 2023 2:29 am

עליך עיננו כתב:וחשבתי לפי זה לתרץ למה באמת זכו שבט לוי להכנס לארץ אפי' שהשתתפו בחטא המרגלים?

מה המקור לזה שהשתתפו בחטא? הרי לא שלחנו מרגל מטעם, והיכן מוכח שלאחר שחזרו המרגלים והוצאו דבת הארץ בכו אף בני לוי?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים