מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישעיהו ט', ז'-י' קושיא בדברי המצודת דוד

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צפוני
הודעות: 87
הצטרף: ד' מאי 13, 2015 10:47 am

ישעיהו ט', ז'-י' קושיא בדברי המצודת דוד

הודעהעל ידי צפוני » ד' יולי 28, 2021 4:02 pm

ישעיה - פרק ט
{ז} דָּבָ֛ר שָׁלַ֥ח אֲדֹנָ֖י בְּיַעֲקֹ֑ב וְנָפַ֖ל בְּיִשְׂרָאֵֽל: {ח} וְיָדְעוּ֙ הָעָ֣ם כֻּלּ֔וֹ אֶפְרַ֖יִם וְיוֹשֵׁ֣ב שֹׁמְר֑וֹן בְּגַאֲוָ֛ה וּבְגֹ֥דֶל לֵבָ֖ב לֵאמֹֽר: {ט} לְבֵנִ֥ים נָפָ֖לוּ וְגָזִ֣ית נִבְנֶ֑ה שִׁקְמִ֣ים גֻּדָּ֔עוּ וַאֲרָזִ֖ים נַחֲלִֽיף: {י} וַיְשַׂגֵּ֧ב יְהוָ֛ה אֶת-צָרֵ֥י רְצִ֖ין עָלָ֑יו וְאֶת-אֹיְבָ֖יו יְסַכְסֵֽךְ: {יא} אֲרָ֣ם מִקֶּ֗דֶם וּפְלִשְׁתִּים֙ מֵֽאָח֔וֹר וַיֹּאכְל֥וּ אֶת-יִשְׂרָאֵ֖ל בְּכָל-פֶּ֑ה בְּכָל-זֹאת֙ לֹא-שָׁ֣ב אַפּ֔וֹ וְע֖וֹד יָד֥וֹ נְטוּיָֽה: {יב} וְהָעָ֥ם לֹא-שָׁ֖ב עַד-הַמַּכֵּ֑הוּ וְאֶת-יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת לֹ֥א דָרָֽשׁוּ: 

ישעיה - מצודת דוד
{ז} דבר וכו'. זה אמר על מלכות אפרים דעו הפורענות הבאה עליהם לא במקרה בא כי הדבר הזה שלח ה' ע''י הנביאים הקודמים להתנבאות עליהם וכן היה כי נפל ונתקיים כי כבר גלו מקצתן : {ח} וידעו. כל העם הנשארים ידעו שלא כן דבריהם אשר ידברו בגאוה ובגודל לבב והוא מקרא קצר ומובן מאליו : {ט} לבנים נפלו. מה בכך שנפלו בנין הלבנים הלא נבנה תמורתן באבני גזית ר''ל אם האויב גלה המקצת הנה עתה נתחזק ביותר כי חושבים שבא במקרה והיא לא תתמיד. שקמים גדעו. אם נכרתו השקמים נחליף ארזים המעולים מהם וכפל הדבור במ''ש : {י} וישגב. כאומר הנה על עצמם לא סמכו אלא על רצין ודעו שה' ישגב ויחזק את צרי רצין עליו וא''כ כשל עוזר ונפל עזור : ואת אויביו יסכסך. ובזה יבלבל דעת אויביו הם רשעי ישראל : {יא} ארם מקדם. אף כי מאז בימי יהואחז הרעו להם ארם היושב במזרח א''י וגם פלשתים היושבים במערב הרעו להם : בכל פה. ר''ל מלאו כל תאותם מהם : בכל זאת. בכל הפורעניות שכבר בא לא שב אף ה' מישראל ועוד ידו נטויה להכות עוד בהם : {יב} לא שב. לא עשה תשובה המגעת עד ה' שהכה בם כי חושבים הכל למקרה ואינם דורשים את ה': 

יל"ע בשני נקודות 
א. איך וישגב שהוא לשון עבר עקב ו' ההיפוך, משמש כאן בלשון עתיד?
ב. בתחילה מפרש שכבר גלו מקצתן וא"כ הנביא עומד אחר מפלת רצין שהרי ההסכם בין פקח בן רמליהו לרצין מלך ארם היה לפני שבא עליהם מלך אשור ובעקבות אותו הסכם שיחד אחז את מלך אשור לעוזרו במלחמה נגדם וזה גרם שבא עליהם והמית את רצין והגלה חלק מעשרת השבטים, (ולפי"ז מובן מאוד הלשון וישגב בלשון עבר), ואילו לבסוף הוא מדבר על רצין בלשון עתיד?   

חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים