מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אֵין לוֹקִין עַל 'הִשָּׁמֶר' שֶׁל עֲשֵׂה (רש"י פרשת ראה)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

אֵין לוֹקִין עַל 'הִשָּׁמֶר' שֶׁל עֲשֵׂה (רש"י פרשת ראה)

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 28, 2021 7:03 pm

תִּשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת. לִתֵּן לֹא תַעֲשֶׂה עַל עֲשֵׂה הָאֲמוּרִים בַּפָּרָשָׁה (ספרי).
שֶׁכָּל 'הִשָּׁמֶר' לְשׁוֹן לֹא תַעֲשֶׂה הוּא, אֶלָּא שֶׁאֵין לוֹקִין עַל 'הִשָּׁמֶר' שֶׁל עֲשֵׂה.
א. כמו כן הביא הרב ענין זה בפרשת משפטים:
וּבְכֹל אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם תִּשָּׁמֵרוּ. לַעֲשׂוֹת כָּל מִצְוֹת עֲשֵׂה בְּאַזְהָרָה (מכילתא).
שֶׁכָּל שְׁמִירָה שֶׁבַּתּוֹרָה – אַזְהָרָה הִיא בִּמְקוֹם לָאו.
ב. פירוש: לא צו־שמירה מעשות בלבד - אזהרת לאו היא (כְּגוֹן 'הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּכְרֹת בְּרִית' וְגוֹמֵר, 'הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּנָּקֵשׁ' וְגוֹמֵר, 'הִשָּׁמֶר בְּנֶגַע הַצָּרַעַת' שֶׁלֹּא יָקֹץ בַּהַרְתּוֹ – רש"י פרק המוצא תפילין), אלא אף צו־שמירה לעשות – אזהרת לאו היא. וכלומר: הוו זהירים בדבר זה לעשותו ולא להימנע מכך.
ג. ומתנייתא דלא כרבי אלעזר. דאתמר בפרק הקומץ רבה:
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: כָּל הַמַּנִּיחַ תְּפִילִּין אַחַר שְׁקִיעַת הַחַמָּה עוֹבֵר בַּעֲשֵׂה ('ושמרת את החוקה הזאת'). וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר: עוֹבֵר בְּלָאו (דִּכְתִיב 'וְשָׁמַרְתָּ', וְכָל 'הִשָּׁמֶר' לֹא תַעֲשֶׂה הוּא).
מַר סָבַר: 'הִשָּׁמֶר' דְּלָאו לָאו, וְ'הִשָּׁמֶר' דַּעֲשֵׂה עֲשֵׂה; וּמַר סָבַר: 'הִשָּׁמֶר' דַּעֲשֵׂה נַמֵּי לָאו.
ד. נשאלת השאלה: אם כן, מדוע אין לוקין על כל מצוות עשה שבתורה? משיב הרב: לפי שאין לוקין על 'השמר' של עשה. פירוש: כל דבר שאין צו־מניעתו נקוב בתורה, אלא כלול בכלל צו־עשיתו, הרי הוא כמו לאו הבא מכלל עשה, שאין לוקין עליו.
ולהעיר: יסוד זה – הורו ומולידו הוא רבינו שלמה, והמציינים שציינו לסוגיא דאלו הן הלוקין אשתבשו.
ה. לדרך זו נמצאת למד, דלכו"ע אין לוקין על 'השמר' דעשה, ולא נחלקו ר"א ורבי יוחנן אלא בטיב המצוה – אם עשה היא אם לא תעשה. וכן היא שיטת הרמב"ם. דלהלכה פסק כרבי יוחנן:
וְכָל הַמַּנִּיחַ תְּפִלִּין לְכַתְּחִלָּה אַחַר שֶׁתִּשְׁקַע הַחַמָּה עוֹבֵר בְּלָאו, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת'.
שְׁמִירַת הַמִּקְדָּשׁ מִצְוַת עֲשֵׂה. וְאִם בִּטְּלוּ שְׁמִירָה זוֹ - עָבְרוּ בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ', וּלְשׁוֹן שְׁמִירָה אַזְהָרָה הִיא. הָא לָמַדְתָּ, שֶׁשְּׁמִירָתוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה, וּבִטּוּל שְׁמִירָתוֹ מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה.
ומכל מקום דעתו מבוארת שאין לוקין על לאוין אלו.
ו. על דברי הרב בפרשת משפטים המצוטטים למעלה, מעיר הרמב"ן שם:
וּלְפִי דְבָרָיו, יִצְטָרֵךְ לוֹמַר הָרַב שֶׁיִּהְיֶה לָאו שֶׁבִּכְלָלוֹת; שֶׁאִם לֹא כֵן, הָיוּ לוֹקִין עַל כָּל עֲשֵׂה וַעֲשֵׂה שֶׁבַּתּוֹרָה.
הנה לא היה לנגד עיני אדוננו הרמב"ן דברי הרב שבכאן, שסלל לו דרך משלו. (ומינה, שלדעת הרב אין זה לאו שבכללות, ואכמ"ל.)
ז. לישנא אחרינא: דכו"ע 'השמר' דעשה לאו הוא, ולא נחלקו רבי אלעזר ורבי יוחנן אלא לענין מלקות. רבי יוחנן סבר, לאו גמור הוא (כמו 'השמר' דלאו) ולוקין עליו; ורבי אלעזר סבר, לאו לאו גמור הוא (ואינו כ'השמר' דלאו) ואין לוקין עליו. והא דקאמר: 'השמר' דעשה עשה, כלומר, הרי הוא כלאו הבא מכלל עשה שאין לוקין עליו.
ח. ללשון זה, מתנייתא כרבי אלעזר ודלא כרבי יוחנן; דלרבי יוחנן, אי איתא דכל מצוות עשה שבתורה באזהרה, היה בדין ללקות עליהן (אי לא סבירא לן דלאו שבכללות הוא).
ט. וללשון זה, דברי הרב 'שאין לוקין על השמר של עשה' – הן הן דברי התלמוד בביאור דעתו של רבי אלעזר: 'השמר' דעשה עשה, ואין הם דברים משל עצמו.
י. הרא"ם בפרשת תצא (בפסוק 'מוצא שפתיך תשמור') והרב חיד"א ב'ברכי יוסף' (או"ח סימן ל), הבינו בדברי הרב כלישנא בתרא. ויש לו סמך מלשון הרב בהקומץ רבה:
רַבִּי אֶלְעָזָר סָבַר, 'הִשָּׁמֶר' דִּכְתִיב בְּמִלְּתָא דְּמַזְהַר רַחֲמָנָא 'לֹא תַּעֲשֶׂה', הָוֵי לָאו גָּמוּר לִלְקוֹת, כְּגוֹן 'הִשָּׁמֶר בְּנֶגַע צָרַעַת', דְּמַשְׁמַע שֶׁלֹּא יָקֹץ בַּהַרְתּוֹ, וְכֵן 'הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּכְרֹת בְּרִית' וְגוֹמֵר; אֲבָל 'הִשָּׁמֶר' דַּעֲשֵׂה, כְּגוֹן הַאי, דְּמַשְׁמַע לַעֲשׂוֹת תְּפִלִּין, עֲשֵׂה הוּא.
משמע, הא רבי יוחנן סבר, אף 'השמר' דעשה לאו גמור הוא ללקות.

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: אֵין לוֹקִין עַל 'הִשָּׁמֶר' שֶׁל עֲשֵׂה (רש"י פרשת ראה)

הודעהעל ידי הים הגדול » ד' יולי 28, 2021 7:18 pm

ועשעה"מ פ"ד ה"י מתפלין מ"ש בד"ה ובד' הרא"ם בזה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אֵין לוֹקִין עַל 'הִשָּׁמֶר' שֶׁל עֲשֵׂה (רש"י פרשת ראה)

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 28, 2021 8:14 pm

הים הגדול כתב:ועשעה"מ פ"ד (ה"י) [הי"א] מתפלין מ"ש בד"ה ובד' הרא"ם בזה.
מה הפואנטה?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים