יוסיפון - ולוקא ברשבם ובאבע בוישלח.
1,
יוסיפון פעם יחידה שמזוכר בפירוש הרשבם לתורה. בפרשתינו וישלח.
כדי להוכיח את הפירוש שב "מלך בישראל" הכוונה למשה רבינו.
" (לא). לפני מלך מלך: לפני משה שהושיע את ישראל, כל שרי עם ועם קורא מלך, כי עד דוד מצאתי
ב י ו ס י פ ו ן. אחרי אילו המלכים קרוב לארבעים מלכים נקובי שמות זה אחר זה".
2,
ומה עם לוקא/ לוקה ?
מה אשמתה שאינה מוכרת.
א, אבל משם היגרה משפחת קלונימוס שעיצבה את הישיבות מגנצא .
משפחת קלונימוס, שהשפיעה השפעה מכרעת על התפתחות הלימוד התורני באשכנז, היגרה מלוקא שבלומברדיה (ייתכן שהמדובר בלוקה של היום) למגנצא (מיינץ). לעניין הגירתה של המשפחה הוקדש מחקר משמעותי בחקר יהדות ימי הביניים. כמו כן, ידוע שעיקר פעילותו התורנית של רבי משולם בן קלונימוס, מגדולי הדור במאה העשירית, הייתה בלוקא, ולא במגנצא.
ב, מראשי המשפחה; משה בן קלונימוס ושני בניו - קלונימוס בן משה ויקותיאל בן משה.
בנו של קלונימוס (השני) הוא רבי משולם בן קלונימוס (רבי משולם "הגדול") שהיה אחד מגדולי הדור במאה ה-10. הגירה זו לא הייתה ביוזמתם או בראשותם של בני משפחת קלונימוס, אלא היא כללה גם אנשים חשובים נוספים, על פי המהרש"ל, אבות המשפחה הובאו לאשכנז בשנת ד'תרע"ז על ידי המלך "קרלא מלוקא".
ג, רי משולם התפרסם בשל חיבוריו:
שנים עשר פיוטים שלו נשתמרו. הם כוללים, בין השאר, קרובה ליום כיפור "אימיך נשאתי", הנאמרת במנהג אשכנז בשחרית של יום כיפור ,
את הפיוט "האדרת והאמונה". ושני סדרי עבודה "אמיץ כח" (שהתקבל במנהג אשכנז), ו"אשוחח נפלאותיך" שנאמר בימי הביניים בקצת קהילות.
ולא רק זאת. גם בנו השאיר לנו יצירה שפשטה בכל תפוצות ישראל
בנו- רבי קלונימוס בן משולם הוא הידוע מהסיפור על רבי אמנון ממגנצא כמי שקיבל בחלום את התפילה ונתנה תוקף מפי מחברה.
3.
אבל מה הקשר עם פרשת וישלח ?
שכן ב לג.י. האבע מזכיר
". והנה בין ירושלים ובין זאת המדינה שחברתי בה זה הפירוש, ושמה- לוק"א,--- שעה ושליש שעה, וברוחב י"ב מעלות; וזה הדבר ברור בלא ספק. ופירוש "והוא צולע", שהיה הולך על צלעו האחת. וטעם "על כן", זכר לדבר".
ולא רק זאת חיבר שם אלא את כל הרשימה הבאה חיבר בלוקה:
פירושו הקצר על התורה.
פירוש על נביאים ראשונים (אבד).
פירוש על ספר ישעיהו.
ספר היסוד (אבד)."
שפת יתר", ספר דקדוק בכתב יד (שנקרא בטעות "ספר היסוד").
ספר הגנה על רס"ג מפני תלמידו דונש בן לברט (שנקרא בטעות "שפת יתר").
אבל מי מבין המוני היהודים המבקרים באיטליה. מודעים ל כי (מציון) מבארי תצא תורה. ודבר השם מלוקא.
4,
נכון מקפחים אותה. את איטלייה. כולם מדברים על תרומת יהדות בבל. ספרד. ואשכנז.
אבל כאן הקואליציה של האשכנזים והספרדים נטלו לעצמם יותר מידיי.
שכן ארבעת השבויים יצאו מבארי שבאיטליה. ועיין ערכו על תרומתם והקמתם של יהדות ספרד וצפון אפריקה.
וספר הערוך גם הוא חובר ברומא לפני כאלף שנה. והשפעתו עד היום .למשל למסתמכים על ההיתר לעבור ליד מצלמות בשבת דהוה פסיק רישא דלא ניחא ליה , עיין משנה ברורה רב. בביאור הלכה.
והנל הוא רק חלק קטן מתרומתם השכוחה כמעט.