מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 07, 2021 12:50 am

נאמר באסתר ב, יד
בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה

המשמעות הפשוטה בגמרא (מגילה יג, א) שנבעלה:
אמר רבי יוחנן מגנותו של אותו רשע למדנו שבחו שלא היה משמש מטתו ביום

היש חולק וסובר שלא נבעלה?

נוריאל עזרא
הודעות: 1854
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' דצמבר 07, 2021 1:18 am

חיפשתי קצת באוצר וראיתי מציינים לזוהר פרשת כי תצא רעו. וז"ל הזוהר[עם תרגום בסופו. הזוהר והתרגום מצוטטים מתוכנת תורת אמת]:
וְהָכָא סִתְרָא רַבְרְבָא. וּבְגִין דָּא, אֶסְתֵּר, לִישָׁנָא דְּסִתְרָאָהּ, (תהלים לב) אַתָּה סֵתֶר לִי, שְׁכִינְתָּא אַסְתִּירַת לָהּ מֵאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְיָהִיב לֵיהּ שִׁידָה בְּאַתְרָהּ, וְאִתְהַדְּרַת אִיהִי בִּדְרוֹעֵיהּ דְּמָרְדְּכַי. וּמָרְדְּכַי דְּהֲוָה יָדַע שְׁמָא מְפֹרָשׁ, וְשִׁבְעִין לָשׁוֹן, עֲבַד כָּל דָּא בְּחָכְמְתָא. וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהָ מָארֵי מַתְנִיתִין, דְּאֲפִילּוּ בְּלָא דָּא, אִית לֵיהּ לְבַּר נָשׁ קוֹדֶם דְּיִתְיָחֵד עִם אִתְּתֵיהּ, לְמַלְּלָא עִמָּהּ, בְּגִין דְּשֶׁמָא שִׁידָה אִתְחַלְּפָא בְּאִתְּתֵיהּ.

תרגום:
וְכָאן סוֹד גָּדוֹל. וּמִשּׁוּם זֶה אֶסְתֵּר, לְשׁוֹן הַסְתָּרָה, (תהלים לב) אַתָּה סֵתֶר לִי. הַשְּׁכִינָה הִסְתִּירָה אוֹתָהּ מֵאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְנָתְנָה לוֹ שֵׁדָה בִּמְקוֹמָהּ, וְהִיא חָזְרָה לִזְרוֹעוֹת מָרְדְּכַי. וּמָרְדְּכַי שֶׁיָּדַע אֶת שֵׁם הַמְפֹרָשׁ וְשִׁבְעִים לָשׁוֹן, עָשָׂה כָּל זֶה בְּחָכְמָה. וְלָכֵן פֵּרְשׁוּהָ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, שֶׁאֲפִלּוּ בְּלִי זֶה יֵשׁ לָאָדָם לִפְנֵי שֶׁיִּתְיַחֵד עִם אִשְׁתּוֹ לְדַבֵּר עִמָּהּ, מִשּׁוּם שֶׁשֶּׁמָּא הִתְחַלְּפָה שֵׁדָה בְּאִשְׁתּוֹ.

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' דצמבר 07, 2021 1:29 am

נוריאל עזרא כתב:חיפשתי קצת באוצר וראיתי מציינים לזוהר פרשת כי תצא רעו.

לכאורה השאלה לא היתה על אסתר אלא על כל אחת ואחת מהבתולות שהובאו אל אחשורוש, כך שדברי הזוהר אינן קשורים לעניין.
נערך לאחרונה על ידי עץ הזית ב ג' דצמבר 07, 2021 2:12 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 07, 2021 1:31 am

אכן השאלה היא כלפי כל הנערות ולאו דווקא על אסתר.

נוריאל עזרא
הודעות: 1854
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' דצמבר 07, 2021 1:45 am

טוב לפחות נתפסתי על דברי תורה...
אבל עכ"פ יש כאן התייחסות לגבי אסתר.

אגב מאי נפקא מינה לגבי שאר הבתולות בשלמא לגבי אסתר יש שאלה איך נבעלה שהייתה אשת איש(ועוד שאלות מעין זה) כמו ששאלו המפרשים אך מה השאלה לגבי האחרות?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 07, 2021 10:07 am

נוריאל עזרא כתב:חיפשתי קצת באוצר וראיתי מציינים לזוהר פרשת כי תצא רעו. וז"ל הזוהר[עם תרגום בסופו. הזוהר והתרגום מצוטטים מתוכנת תורת אמת]:

זו דעת הזוהר, אבל בנגלה מפורש לא כך, מגילה טו, א כאשר אבדתי אבדתי ממך, ועיי"ש רש"י, מגילה יג, א טעם בה טעם בתולה ובעולה, ועוד. ובסנהדרין עד, א דנו מדוע לא מסרה עצמה למיתה וענו שקרקע עולם היתה או שלהנאת עצמן שאני. זו הפשטות אם כי יש לפלפל שלא יסתור לזוה"ק [וכבר פלפלו], אבל בנגלה אין מילה אחת שהכניסה לו שדה וכל המ"מ הנ"ל סתמו כפירושו שנקטו כפשוטו שכן נבעלה.
ובויקרא רבה יג, ה מפורש שנולד לה ממנו דריוש השני, ומובא כן בפשיטות בתוספות ר"ה ג, ב ד"ה שנת עשרים.

נוריאל עזרא
הודעות: 1854
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' דצמבר 07, 2021 4:43 pm

צופה_ומביט כתב:זו דעת הזוהר, אבל בנגלה מפורש לא כך

ייש"כ. אך ידעתי שכן הוא בפשט רק שחשבתי שהוא חיפש דעה חולקת לעניין אסתר ועל זה הבאתי הזוהר.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 07, 2021 7:10 pm

כדי להשלים העניין אציע בפניכם את פירושו של רבי יצחק עראמה למגילת אסתר.

רי"ע מזהה את 'וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית' (אסתר ב, יט) עם האמור קודם לכן (פסוק יד): 'בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי אֶל יַד שַׁעַשְׁגַז סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַפִּילַגְשִׁים'. כלומר, לדבריו לא היה קיבוץ שני נוסף על הראשון [לדברי חז"ל במגילה יג, א כדי לגרום לקנאה אצל אסתר], אלא הקיבוץ השני הוא הוא אותו קיבוץ בבית הנשים אצל שעשגז לאחר הלילה עם המלך. ולפ"ז אעפ"כ קוראן 'בתולות'. [אמנם משמע מלשונו שמסתייג מעט ויתכן שנבעלו חלקן אך לא כולן].

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: 'בערב היא באה ובבוקר היא שבה' - היש חולק שנבעלה?

הודעהעל ידי אחד מעיר » ו' דצמבר 10, 2021 4:35 am

אין לי להוסיף
רש"י מסכת מגילה דף יב עמוד ב
נערה - דוד לא ביקש אלא נערה אחת, כל אדם הראה לשלוחיו את בתו אולי תיטב בעיניו, ואחשורוש כסיל, צוה לקבץ את כולן - הכל יודעין שלא יקח אלא אחת, ואת כולן יבעל, מאן דהוה ליה ברתא - מטמרה.
השאלה איך יזכור מכל המאות כדי להשוות.

או שכולן המסורות לשעשגז נפסלו, אא"כ המלך חפץ באחת מהן לא למלכות אלא סתם לתאוה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים