מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' דצמבר 08, 2021 10:48 pm

עיר האלוקים מושפלת,,,,,,לא, הפעם אין הכוונה לירושלים !

לא מירון צפת טבריה, לא עמוקה ,לא ליזנסק,,,אז מה כן,,

,1, ,-היכן הוא שער השמיים- שטוב הוא לתפילה,,?

2,- היכן המקום שיעקב ישן ,וראה מלאכי ה עולים ויורדים,,?

3,-על איזה מקום אמר יעקב-מה נורא המקום הזה,,,,?

4, היכן היתה הישיבה הראשונה להפצת האמונה בקבה,,,?

5-היכן התבשר אברהם ששרה נפטרה,,,,?

6-היכן השם אמר לו "קח את בנך את יחידך,,,לעקידה,,,,?

7,- להיכן הלך אברהם לשבת ,אחרי העקידה,,,?

8-וישב אברהם בארץ פלישתים,,,,ימים רבים,,, היכן בדיוק,,,,?

9- היכן נולד יצחק,,,,?

10,- היכן היתה סעודת גדולי הדור-שם ועבר, ביום היגמל יצחק,,,,?

11,- מהכן גורשה הגר למדבר,,,,?

13,- היכן האבות כולם התפללו וקיבלו נבואות ,,,?
ויש שבנו שם מזבח ? ויש שגם הקריבו עליו קרבנות ?

14. והיכן התחתן יצחק ?

והיכן קיבל יצחק את הברכות -שבפרשת ויצא, ראה בתגובות.

ועל כל אלה,,,,,הרי התשובה: ב א ר ש ב ע !

ולהסבר הדברים

אין לה מזל,,,,לעיר הזו,
שוק בדואי,,הגשר התורכי, אנרטת הנגב,, עזבווווו,,

א.

שימו לב לאמת על באר שבע,,שהיא כמעט במעלת - ירושלים - של ימי האבות ,על כל הכרוך בה, היא העיר - ולמה?

כי העיר באר שבע הלכה והתעלתה בקדושתה מאברהם ויותר ליצחק ועוד יותר ליעקב, במספר שלבים, ובפרשת ויגש זה מגיע לשיא. איך,,

1,-שם נטע אברהם את האשל (א,ש,ל,) "וַיִּטַּע אֵשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם" . והאוהל של אברהם שכל מי שאכל,,לימדוהו לתת שבח הודייה ולברך את השם ( ישיבה לבעלי תשובה), ולכן בתחילה נאמר רק "ה אלוקי השמיים ואחרי זה:
"אלוקי השמיים והארץ, ,,,דהיינו המקום שימש מרכז ללימוד והפצת האמונה בקבה.

2,-אצל יצחק אבינו יש כבר עלייה בדרגה : כאן הוא קיבל את הנבואה: "וברכתיך והרביתי את זרעך,וכו, ברכת הדורות, ולכן בנה שם- מזבח- להקבה , דהיינו בבאר שבע, (כו,כה)
"וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ; אַל-תִּירָא, כִּי-אִתְּךָ אָנֹכִי, וּבֵרַכְתִּיךָ וְהִרְבֵּיתִי אֶת-זַרְעֲךָ, בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי. ויבן שם מזבח , וַיִּקְרָא בְּשֵׁם השם, וַיֶּט-שָׁם, אָהֳלוֹ".
וכ"ז בנוסף לכך שבבאר שבע יצחק נולד, נגמל, ציווי העקידה, התחתן ועוד.

3,- יעקב ישב שם ,והפך לדמות בעלת השפעה מרכזית , שכולם נזקקו לו ופנו אליו, לכן כאשר –" ויצא יעקב" ,,שבזמן שהצדיק בעיר הוא זיווה הוא הדרה,,,דהיינו שכולם שיחרו את פניו ונענו ממנו בעצה ותושייה, ולכן כאשר עזב -כולם הרגישו בחסרונו,
4 , אבל העיקר הוא בויגש בדרכו לרדת מצרימה - יעקב (מו,ב) בדרכו למצרים " הוא מקבל שם נבואה , ויבא בארה שבע ויזבח זבחים לאלוקי אביו יצחק "ובמפרשים שהקריב על אותו המזבח שבנה אביו יצחק,,

הקרבת הקרבנות היא שיאו של תהליך התקדשות המקום.
וזה הקשר לפרשת ו י ג ש פרשת השבוע , כאן מסתיים תהליך הקדשתו של המקום,

ב.
שער השמיים, ראיית מלאכים , סעודת שם ועבר ,ישיבה, נבואות, מזבח קרבנות, וכל 14 הסעיפים שבקטע הקודם כל אלו לדעת הרמבן : ( כג,ב וגם כח,יח ) היו בבאר שבע !!!
מה עוד צריך לקרות - כדי לומר " אכן יש אלוקים במקום הזה", ואנוכי ואתם והם - כולנו כלל לא מודעים לכך ! !
נשארה רק השאלה [ריטורית],מדוע לא נוסעים להתפלל במקום קדוש זה ,שכה רבים ממעשי אבותינו ועבודת השם שלהם היתה במקום זה .

מאיפוה ומניין הבאתי זאת ? לא המצאתי דבר ,כל זאת בחזל ומובא ברמבן ( כח,יז) המחלוקת בביאור הפסוקים בין רבי יהודה ברבי סימון ובין רבי יוסי בן זמרא , בראשית כג,ב,

עד כאן עיקרי הדברים, והם כולם ברמבן וכו. ולרוצים לעיין במקורות עצמם ,הרי הם בתגובה להלן.
------
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' דצמבר 03, 2022 8:11 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

עיר האלוקים מושפלת,-

הודעהעל ידי יהודהא » ד' דצמבר 08, 2021 11:48 pm

לצערי שוב כפול - וכאן נמחק.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' דצמבר 09, 2021 12:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עיר האלוקים מושפלת,-

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 09, 2021 12:26 am

הארכת בדבריך, וגם ההודעה נשלחה פעמיים, בשינויים.
מומלץ למחוק אחת מהן וכיו"ב.

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת,-

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 09, 2021 12:41 am

כדי לקצר -חילקתיו לשניים ,עיקרי הדברים למעלה , וכאן המקורות לדברים למעונייים,
ותודה למעיר.

ג.
ולהלן הפירוט לשיטת רבי יוסי בן זמרא:
ויבא אברהם" - לשון רש"י מבאר שבע ...
והנראה בעקידה שהיתה הצואה בה בבאר שבע !! כי שם היה דר ושם חזר כי כן כתוב בתחילה (לעיל כא לג) ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם ה' אל עולם ואמר (שם) ויגר אברהם בארץ פלשתים ימים רבים והוא גרותו בבאר שבע שהוא בארץ פלשתים , ושם נצטווה בעקידה !!

ועל כן שהה בדרך שלשה ימים שארץ פלשתים רחוקה מירושלים שאילו חברון בהר יהודה הוא כי כן כתוב (יהושע כ ז) וקרוב לירושלים ובשובו מן העקידה לבאר שבע חזר !! כמו שנאמר (לעיל כב יט) וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדו אל באר שבע וישב אברהם בבאר שבע להורות שנתעכב שם וישב בו שנים !!

,,,,ואם כן לא מתה שרה באותו זמן כי לא היה אברהם דר בבאר שבע ושרה דרה בחברון, וכן נראה כי יצחק נולד בבאר שבע !! כי כתוב תחילה (לעיל כ א) ויסע משם אברהם ארצה הנגב וישב בין קדש ובין שור ויגר בגרר ואבימלך אמר אליו הנה ארצי לפניך כטוב בעיניך שב (שם טו) ונתישב שם בארץ ההיא בבאר שבע,
שכן כתוב (לעיל כא כב) ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך ופיכול שר צבאו אל אברהם לאמר, ואין כתוב שהלכו אליו מגרר ויכרתו שם הברית בבאר שבע וכן תראה כי הגר כאשר הוציאו אותה מבית אברהם ביום הגמל את יצחק !! (סעודת גדולי הדור) הלכה במדבר באר שבע (לעיל כא יד) ששם היו דרים,,,

,, ,,אבל הלך תחלה אל באר שבע מקום האשל שלו לתת הודאה על נסו ושם שמע במיתת שרה ובא !! ומי שאמר מהר המוריה בא ומי שאמר מבאר שבע בא הכל טעם אחד ,
ולפי זה מה שאמר הכתוב וישב אברהם בבאר שבע (לעיל כב יט) יהיה ענינו כי בשובו מן העקידה שב אל באר שבע ומשם הלך לקבור את שרה ואחר הקבורה מיד חזר לבאר שבע ונתישב שם שנים !!
והשלים הכתוב ענין באר שבע כאחד ואחרי כן ספר בקבורה ושם בבאר שבע נשא יצחק את רבקה !!! כמו שאמר והוא יושב בארץ הנגב (להלן כד סב) וזה דעת כל המפרשים (רש"י והראב"ע והרד"ק) ,,,,,,

ד.
פרק כח ,פסוק יז - חלום יעקב -
"וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם."
ואלו דברי הרמבן שם"

"כי אם בית אלהים וזה שער השמים" - הוא בית המקדש שהוא שער לעלות משם התפלות והקרבנות לשמים ו,,,(עכ מרשי)

...ומה תלמוד לומר ויצא יעקב מבאר שבע אלא אמר אבא בשעה שבקש לצאת לחוצה לארץ מהיכן הורשה לו לא מבאר שבע אף אני הריני הולך לבאר שבע !! אם נותן לי רשות הריני יוצא ואם לאו איני יוצא לפיכך הוצרך הכתוב לומר ויצא יעקב מבאר שבע,
...........ואם כן הכתוב שאמר ויצא יעקב מבאר שבע כי כאשר צוהו אביו ללכת אל לבן - הלך שם ליטול רשות ,והוא המקום שלן בו וראה מראות אלהים !! ונתן לו הרשות לצאת כמו שאמר ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האדמה הזאת ,

והסולם שראה לדעת רבי יוסי בן זימרא ראה שרגליו בבאר שבע במקום אשר הוא שוכב שם וסוף שיפועו שהוא ראש הסולם מגיע עד כנגד בית המקדש נסמך בשמים בפתח שהמלאכים נכנסים ויוצאים בו והשם הנכבד נצב עליו, ולכן ידע שבאר שבע הוא שער השמים טוב לתפלה !!
ובית המקדש בית אלהים ובבקר נשא יעקב רגליו מבאר שבע וילך חרנה בן יומו והיא קפיצת הדרך שלו זהו דעת רבי יוסי בן זימרא שאמר בבראשית רבה (סט ז) הסולם הזה עומד בבאר שבע ושיפועו מגיע עד בית המקדש שנאמר ויצא יעקב מבאר שבע ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה !!

ה.
מו, א," בויגש, שיש עניין להתפלל שם!
"ויזבח זבחים לאלהי אביו יצחק" - "
וברמבן : אבל הפסוק הזה יש בו סוד, יגלו לנו אותו שם בבראשית רבה צד ה, כי כאשר בא יעקב לרדת מצרים, ראה כי הגלות יתחיל בו ובזרעו, ופחד ממנו, וזבח זבחים רבים לפחד אביו יצחק, שלא תהא מדת הדין מתוחה כנגדו, -- ועשה זה בבאר שבע, שהוא בית תפלה לאבותיו, !! ומשם נטל רשות בלכתו לחרן.

והנה הרשבם שם על יעקב שהקריב על,,,
לאלהי אביו יצחק: שעשה שם יצחק מזבח בבאר שבע, כשנגלה לו הקב"ה , כמו שכתוב בפרשת אלה תולדות יצחק, ועשה גם הוא שם זבחים כמו שעשה אביו:.[וללשון זה נראה שגם יצחק הקריב שם קרבנות למרות שאינו מפורש בפסוקים שם].

כמובן שאליבא דרבי יוסי בן זימרא, ולפי רש"י -והוא העיקר. מהלך הדברים ומקומות האירועים שונים לגמרי. ואני רק ללמד שיש עוד פירוש ואליו נוטה דעת הרמבן - ומפני חידושו ציינתיו.
---------------

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' דצמבר 09, 2021 3:13 pm

הרמב"ן כתב מפורש למה היה מקום תפילה דוקא שם. ז"ל "בא מבוא באר לחי ראי" - יאמר כי יצחק בא עתה מבוא באר לחי ראי ששב מבאר לחי שבא שמה שאלו אמר "בא מבאר לחי ראי" היה נראה שהיה דר שם ולכך הוצרך לפרש כי הוא שב לעירו מביאתו שבא אל באר לחי רואי לפי שעה כי הוא יושב בארץ הנגב וחוזר לעירו ויתכן בעבור היות "מבוא" מקור שהיה יצחק הולך תמיד אל המקום ההוא כי הוא לו מקום תפלה בעבור הראות שם המלאך והוא יושב בארץ הנגב קרוב משם וכן תרגם אונקלוס אתא ממיתוהי ועל דעתו הוא באר שבע שתרגם "בין קדש ובין שור" (לעיל כ א) ו"בין קדש ובין ברד" (לעיל טז יד) "רקם וחגרא" ואם כן המקום ההוא מקום אשל אברהם ראוי לתפלה

ונראה שלשני הטעמים שכתב הרמב"ן לא עשו מבאר שבע מקום תפילה לדורות.
לפי טעם הראשון שהיה המקום ההוא מקום שהתגלה המלאך להגר, הרי היו התגלות נבואיות במקומות רבים ובמדרגות גבוהות של ראית מלאך שראתה הגר (עי' דברי הרמב"ן בריש וירא שלא היתה הגר נביאה והיה התגלות זו בגדר "מלובש".
ולפי הטעם השני נראה שאין המקום גורם להיות טוב לתפילה אלא כי היה שם אל אברהם, ואפשר כשנסתלק האשל יסתלק סגולת המקום.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 09, 2021 5:57 pm

יהודהא כתב:עיר האלוקים מושפלת,,,,,,לא, הפעם אין הכוונה לירושלים !


------

אני מוחה על כבודה של ירושלים!!!
אין "עיר אלקים" אחרת חוץ מירושלים!

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 10, 2021 12:51 am

לעמל יולד כתב:הרמב"ן כתב מפורש למה היה מקום תפילה דוקא שם. ז"ל ....

ונראה שלשני הטעמים שכתב הרמב"ן לא עשו מבאר שבע מקום תפילה לדורות.
לפי טעם הראשון שהיה המקום ההוא מקום שהתגלה המלאך להגר, הרי היו התגלות נבואיות במקומות רבים ובמדרגות גבוהות של ראית מלאך שראתה הגר (עי' דברי הרמב"ן בריש וירא שלא היתה הגר נביאה והיה התגלות זו בגדר "מלובש".
ולפי הטעם השני נראה שאין המקום גורם להיות טוב לתפילה אלא כי היה שם אל אברהם, ואפשר כשנסתלק האשל יסתלק סגולת המקום.

-----------------------------------
ישכח על הציטוט ויש מה לדון בדברים,
א, לגבי ההתגלוית נבואיות וכו, אין בכך לבטל קדושת המקום שהרי למרות זאת ראינו שגם יצחק ואחריו גם יעקב ראו לעצמם צורך ללכת להתפלל שם וכו,
ב, גם אם נקבל שההתגלויות הנבואיות להגר אינן סיבה, אבל הרי היו שם התגלויות נבואיות חשובות לכל האבות, בנוסף לכך שהקימו מזבח והקריבו שם קרבנות שהיא עבודת השם.וכדברי המדרש מקום שהתפללו בו אבותי וכו.
ג, בנוסף מבחינת האירועים הקשורים למקום , וודאי לא גרע ממקומות רבים אחרים שהתקדשו כמקום תפילה בשל אירועים כגון מערת אליהו או בית השונמית וכדומה.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » ש' ינואר 29, 2022 10:39 pm

דרוש קצר לפרשיות המשכן ובמעלת עיר האבות באר שבע ת"ו
קבצים מצורפים
באר שבע ובית המקדש.docx
(24.3 KiB) הורד 46 פעמים

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ש' ינואר 29, 2022 11:59 pm

גביר כתב:דרוש קצר לפרשיות המשכן ובמעלת עיר האבות באר שבע ת"ו

-----------------------
יפה הקישור הנוסף למשכן וכו.
ישכח

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » א' ינואר 30, 2022 8:28 am

ברוך תהיה

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » ה' פברואר 03, 2022 1:05 pm

מאמר בנושא -

הרב יהודה שביב, באר שבע: מקום מפגש וברית בין ישראל לאומות העולם.

בתוך -
ספר חג"י : זכרון לארבע מתלמידי ישיבת 'ניר קרית ארבע' שנרצחו בחברון בידי בני עולה בשנת תש"ם, קרית ארבע חברון תשמ"ה, עמ' 466-452.

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' נובמבר 14, 2022 9:05 pm

גביר כתב:דרוש קצר לפרשיות המשכן ובמעלת עיר האבות באר שבע ת"ו


במעגל השנה חזרנו לוירא. והנה תוספת:
לא רק הרמבן וכו סברו שבאר שבע הוא שער השמיים .

גם במשך חכמה על הגר שנאמר "ותלך ותתע במדבר באר שבע " כא,טז. מסביר כך:
"ותלך ותתע במדבר באר שבע, פירוש כי סולם מוצב בבאר שבע ושם שער השמים,
והיה עומד שם אברהם להתפלל.
ולכן היא ידעה מזה,
וזה ותלך ותתע כו' ותשב לה מנגד
היינו נגד שער השמים מקדש שלמעלה מכוון לשלמטה .
לזה אמר כי שמע אל קול הנער באשר הוא שם,
לא בסיבתך-[אלא מפני] שישבת נגד שער השמים.
. והבן."

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » ב' נובמבר 14, 2022 9:40 pm

יש"כ!

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ש' דצמבר 03, 2022 8:39 pm

כדאי להוסיף שגם פרשת הברכות שיעקב הקדים לקבל לפני עשיו שבפרשת ויצא , גם היא היתה בבאר שבע - לדעת רשי.


א, לדברי המדרש רבה בראשית סח,ז. גם מעשה האוכל , של יעקב ,והצייד של עשיו,ולבסוף - הברכות שנתן יצחק ליעקב ,גם הם היו בבאר שבע !
מדרש רבה בראשית ח ,ז, על ויצא יעקב מבאר שבע,

ר"ה אמר מבארה של בכורה ,אמר שלא יעמוד עלי עשו ויערער על הבכורה ויאמר לי כך היית מרמה בי ונוטל את בכורתי ונמצאתי מאבד אותה שבועה שנאמר (בראשית כה, לג): "השבעה לי כיום", ועוד -

"מבאר שבע" רבי ברכיה אמר מבארה של ברכות, אמר שלא יעמוד עלי עשו ויאמר לי כך היית מרמה בי ונוטל את הברכות ונמצאתי מאבד אותה יגיעה שיגעה בי אמי,,, כך לפי הפשט, ועיין בעץ יוסף כתב שהמדרשים חלוקים בכך . וכן כתב בשערי אהרון ויצא כח,י.

ב.
וגם רשי סבר כך וכך הוא גם פשוטו של מקרא... וראייה מקושיית רשי "לא היה צריך לכתוב אלא 'וילך' ' שהיא מוסברת רק באם נפרש שהיה זה בבאר שבע.

ג.

אבל לרמבן [ ור בחיי וילקוט שמעוני] שכתב כך במפורש.
אברהם אבינו חי ופעל וישב עם המלאכים וגם סיפור הברכות ליעקב ועשיו היו ב"אלוני ממרא היא חברון"

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » ב' דצמבר 05, 2022 11:35 pm

על אודות שישיבת שם ועבר הייתה בבאר שבע ורמזים על זה -

חידושי אגדות מהרש"א מגילה יז. ד"ה היה יעקב מוטמן.

ויעוין גם משכיל לדוד [פארדו] פרשת ויצא על הכתוב ויצא יעקב וביתר הרחבה שם על הכתוב וישכב במקום ההוא בסוף א"ד

וכעין זה בספר טעמא דקרא [מהדורת תשע"ג] ריש פרשת ויצא והוסיף שם הסבר מפני מה עשו לא חיפשו שם ויעוין גם בספר דרך שיחה שם

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 06, 2022 1:35 am

גביר כתב:על אודות שישיבת שם ועבר הייתה בבאר שבע ורמזים על זה -

חידושי אגדות מהרש"א מגילה יז. ד"ה היה יעקב מוטמן.

ויעוין גם משכיל לדוד [פארדו] פרשת ויצא על הכתוב ויצא יעקב וביתר הרחבה שם על הכתוב וישכב במקום ההוא בסוף א"ד

וכעין זה בספר טעמא דקרא [מהדורת תשע"ג] ריש פרשת ויצא והוסיף שם הסבר מפני מה עשו לא חיפשו שם ויעוין גם בספר דרך שיחה שם

-------------
לתועלת המתענינים - כדאי במספר מילים \ כותרות לנאמר בהם .
כמו"כ לא לכולם יש נגישות לספרים - ותמצית הדברים יעשיר וירווח לקוראים.
תודה
אגב - בהמודיע תורני וישלח - היה דיון על מיקומו המשוער בצפת .

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 07, 2024 10:11 am

על נסיון לקבוע מנהג של נטיעות בטו בשבט בבאר שבע דווקא [ביזמת ש"ז כהנא] -

ד. בר, לקדש ארץ, המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל, ירושלים תשס"ז, עמ' 169-166.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים