. .עם סיום חומש שמות סיכום קצר:
א, זמנים:
1, משך הזמן של האירועים חומש זה הוא כמאה ושבע עשרה שנה, 2332 - 2449 לבריאה. מתחיל עם פטירת לוי ותחילת השעבוד.(אם נחשב ממות יוסף יהיה זה 140 שנה).
2, אןלם 116 מתוכם אירעו בפרשיות: שמות וארא בוא,
3, בשלח - כחודש וחצי למעט הפסוקים לג, לד בפרק טז, שנאמרו לאחר בניית המשכן.
4 יתרו - כשנה. מאייר תמח ועד אייר תמט. לדעה שיתרו קודם מתן תורה בא.
5, משפטים - פחות מחודש וחצי , מד סיון ועד יז בתמוז. לגבי הדינים בתחילת הפרשה ,נחלקו אם ביום מתן תורה , או ב 40 הימים שעלה.
6 , תרומה תצווה ויקהל פקודי - כחצי שנה , מי' בתשרי ועד א בניסן (בו הוקם המשכן) תמט. וזה לדעה שעל המשכן נצטווה ב 40 ימים אחרונים
7 , כי תשא - כשלושה חודשים. מ טו תמוז תמח, ועד יא תשרי תמט. למחרת ירידתו ביום כיפור. ביום זה נצטווה על מחצית השקל לכפר עליהם,
ב.תוכן:
1, פרשיות : שמות וארא בא בשלח - עוסקות ב כותרת "שלח את עמי". והוא כולל:
תחילת שעבוד מצרים, הולדת משה -והיותו נביא, הסנה והשליחות , משה לפני פרעה והכבדת הגזירות, 9 המכות, מכת בכורות ויציאת מצרים, קריעת ים סוף.
.ואילו- לרמבן החלוקה היא כדלהלן:
א. הגלות - כשעם ישראל במצרים ,והם בפרשיות שמות וארא בא,
ב. שלב ביניים, מעמד הר סיני וקבלת התורה והמצוות שלאחריו, והם בפרשיות בשלח יתרו - משפטים, וכל זה מהווה -
הכנה לשלב ג,
ג, הגאולה - בניית המשכן והשראת השכינה בעם ישראל כדבר קבוע, ולא בהתגלות חד פעמית, וזה בפרשיות תרומה...פקודי.
2, שאר הפרשיות עוסקות ב "ויעבדוני".
כולל- קבלת התורה המצוות והמשפטים, כריתת הברית ועליית משה להר, בניית משכן לשם, הנפילה של חטא העגל , לוחות שניות וחידוש השראת השכינה במשכן.
3, יש בחומש זה 3 אירועים שנחלקו אם הם כסדרן , או אין מוקדם וכו, :
א- ביאת יתרו אל משה, לפני או אחרי מתן תורה.
ב- המזבח הברית והזאת הדם על ישראל , לפני או אחרי עשרת הדברות,
ג - ציווי מלאכת המשכן ,ב 40 הימים הראשונים=לפני העגל. או ב 40 ימים שניים = אחרי חטא העגל.
ד. לשלושה אלו יש להוסיף גם את הפסוקים הבאים ,כפי שהוזכרו לעיל :
שהפסוקים לג, לד ואפשר שגם לה' בפרק טז, שנאמרו לאחר בניית המשכן.
פסוק לג: ויאמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל ־אַהֲרֹ֗ן קַ֚ח צִנְצֶ֣נֶת אַחַ֔ת וְתֶן ־שָׁ֥מָּה מְלֹֽא ־הָעֹ֖מֶר מָ֑ן וְהַנַּ֤ח אֹתוֹ֙ לִפְנֵ֣י השם לְמִשְׁמֶ֖רֶת לְדֹרֹתֵיכֶֽם.
לד: כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה השם אֶל־ מֹשֶׁ֑ה וַיַּנִּיחֵ֧הוּ אַהֲרֹ֛ן לִפְנֵ֥י הָעֵדֻ֖ת לְמִשְׁמָֽרֶת.
לה: וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אָכְלוּ אֶת הַמָּן אַרְבָּעִים שָׁנָה עַד בֹּאָם אֶל אֶרֶץ נוֹשָׁבֶת אֶת הַמָּן אָכְלוּ עַד בֹּאָם אֶל קְצֵה אֶרֶץ כְּנָעַן.
[והעיר לי ח,א שלפי זה -הריהו המאורע המאוחר ביותר שמוזכר בתורה (אם מלכי אדום קדמו למשה)].
ג.
בחומש שמות 111 מצוות, 45 עשה ו 66 לא תעשה. בפרשיות שמות וארא ופקודי אין אף מצווה. (להזכיר בחומש בראשית רק 3 מצוות).
לפי חשבון זה שיציאת מצרים היתה בב אלפים תמח, וכאו ןעד ג אלפים תמח, שהיא תחילת מניין השטרות, הרי יש כאו סך של 1000 שנות נבואה בישראל,שכן עם מלכות יוון פסקה הנבואה !
ד.
- לפי הרמבן: שם הספר הוא: "ספר הגלות והגאולה" כך בהקדמתו.
. .ולהבדיל - שמו של ספר שמות בלועזית הוא " אקסודוס" = יציאה = יציאת מצרים .השם שניתן לאוניית המעפילים המפורסמת על 4000 נוסעיה שגורשו מחופי הארץ.
ועדיין לא החילונו לגעת - אפילו בחלק קטן מהפרדס הטמון בחומש זה.