מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ותדבר מרים ואהרן במשה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

ותדבר מרים ואהרן במשה

הודעהעל ידי הארי החי » ו' יוני 10, 2022 12:44 pm

כתב הרמב"ם בסוף הל' טומאת צרעת וז"ל ועל עניין זה מזהיר בתורה ואומר השמר בנגע הצרעת זכור את אשר עשה י"י אלקיך למרים בדרך הרי הוא אומר התבוננו מה אירע למרים הנביאה שדיברה באחיה שהיתה גדולה ממנו בשנים וגידלתו על ברכיה וסכנה בעצמה להצילו מן הים היא לא דברה בגנותו אלא טעתה שהשותו לשאר נביאים והוא לא הקפיד על כל הדברים האלו שנאמר והאיש משה ענו מאד ואע"פ כן מיד נענשה בצרעת ק"ו לבני אדם הרשעים הטפשים שמרבים לדבר גדולות ונפלאות כו' עכ"ל. וצע"ג היכי נימא שמרים השותו לשאר נביאים הלא זה א' מי"ג עיקרים להאמין שמשרע"ה אדון כל הנביאים, וכמו שהאריך הרמב"ם בפ"ז מהל' יסוה"ת ה"ו ובפיה"מ בפ' חלק (וכידוע שאמר הגר"ח בשיטת הר"מ 'נעבאך אן אפיקורס איז אויכט אן אפיקורס' ולא יועיל מה שטעתה). ועי' בדרשות הר"ן (דרוש ח') וז"ל והש"י השיבם כי משה עשה מה שעשה כראוי והם חטאו בו והודיעם שיש הבדל רב בין נבואתם לנבואתו אשר מצד ההבדל ההוא ראוי לו לפרוש מן האשה כמו שנפרש ... וע"ש שכתב שמפני שהנבואה היתה שורה עליו פתאום היה צריך להיות מוכן ומזומן בכל עת.

ועי' בקובץ מאמרים להגר"א ווסרמן זצ"ל (נדפס גם בסוף קובץ הערות) שהקשה בסגנון אחר, דאיך עביד הר"מ ק"ו ממרים הרי שם היה כפירה בעיקר זה. [ואי משום הא לכאו' יש לדון דהעונש לא בא מחמת הכפירה אלא על שדברה במשה והק"ו הוא על הלה"ר]. ותי' ר' אלחנן דעיקר זה נתחדש רק כאן במה שאמר הקב"ה אם יהיה נביאכם וגו' לא כן עבדי משה וגו' שמפרשה זו נלמדו ההבדלים בין נבואת משה לשאר כל הנביאים.

ולכאו' יש לדון טובא בדבריו דהנה כתב הרמב"ן (שמות יט ט) עה"פ וגם בך יאמינו לעולם וז"ל וגם בך יאמינו לנצח בכל הדורות ואם יקום בקרבם נביא או חולם חלום כנגד דברך יכחישוהו מיד, שכבר ראו בעיניהם ושמעו באזניהם שהגעת למעלה העליונה בנבואה יתברר להם ממך מה שכתוב אם יהיה נביאכם ה' במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא פה אל פה אדבר בו, ולכך אמר בעבור ישמע העם בדברי עמך כי ישמע דברי מתוך האש וידעו שאני ה' מדבר עמך ויאמינו בדברי וגם בך לעולם וכן מה שאמרו היום הזה ראינו כי ידבר אלקים את האדם וחי לומר הנה נתקיים הדבר אצלינו בראיית עינינו כאשר היה חפץ אלקים, ומעתה קרב אתה שידענו בך שהגעת למעלה הגדולה ושמע כל אשר אמר ה' אלקינו ושמענו מפיך ועשינו שכבר נאמנה נבואתך כי היא עליונה על כל הנביאים עכ"ל.

ועי' גם בדברי הגרי"ז (בפ' שמות) שכתב ע"פ ד' הר"מ בפ"ח מהל' יסוה"ת שלהניסים ביצ"מ היה נצרך דווקא נבואת משה כיון שהיו צריכים ליעשות ע"י הקב"ה בעצמו, ונבואת שאר נביאים הוא ע"י מלאך. וכתב דמעמד הר סיני היה הראיה ומופת על נבואתו של משה ע"ש. וכן מבואר בדרשות הר"ן (דרושים ג' וד' ע"ש).
הרי מבואר שהוצרך דווקא נבואת משה ליצ"מ, ומעמד הר סיני היה המופת לנבואת משה וא"כ מהיכ"ת שרק מעכשיו בפרשה זו של מרים יהא נתחדש ד"ז לעיקר מהי"ג עיקרים.

בירושלמי בפ' חלק איתא רב אמר קרח אפיקרסי היה מה עשה וכו' באותה השעה אמר קרח אין תורה מן השמים ולא משה נביא ולא אהרן כהן גדול. וידוע מ"ש מרן הגרי"ז שכפר בב' עיקרים אלו תורה מן השמים ונבואת משה, ומשו"ה שמע רבב"ח בלועי דקרח אומרים משה ותורתו אמת, שהודו בשתי העיקרים שכפרו וש"י. ועי' בפיה"מ שם ביסוד הח' שכתב בסו"ד וז"ל ...אשר אמר הש"י למשה והוא אמר לנו והוא נאמן בשליחותו והמאמר המורה על היסוד הזה הוא מה שנאמר ויאמר משה בזאת תדעון כי ה' שלחני לעשות כל המעשים האלה כי לא מלבי עכ"ל וקרא זה הרי נאמר אצל פרשת קרח ולא אמרי' שנתחדש עיקר זה רק שם אצל מעשה דקרח.

והנה במה שהשותו לשאר נביאים היינו כמבואר ברש"י שדברה ע"ז שפירש מאשה ושאר נביאים לא פרשו. ועי' בר"מ בפ"ז מיסוה"ת ה"ו שכתב וז"ל ...ומה הפרש יש בין נבואת משה לשאר כל הנביאים [א] שכל הנביאים בחלום או במראה ומשה רבינו מתנבא והוא ער ועומד [ב] כל הנביאים על ידי מלאך [ג] כל הנביאים יראים ונבהלים ומתמוגגין ומשה רבינו אינו כן הוא. [ד] כל הנביאים אין מתנבאים בכל עת שירצו משה רבינו אינו כן אלא כל זמן שיחפוץ רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו ואינו צריך לכוין דעתו ולהזדמן לה שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרת. לפיכך מתנבא בכל עת שנאמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם. ובזה הבטיחו הקל שנאמר לך אמור להם שובו לכם לאהליכם ואתה פה עמוד עמדי. הא למדת שכל הנביאים כשהנבואה מסתלקת מהם חוזרים לאהלם שהוא צרכי הגוף כלם כשאר העם. לפיכך אין פורשין מנשותיהם. ומשה רבינו לא חזר לאהלו הראשון לפיכך פירש מן האשה לעולם ומן הדומה לו ונקשרה דעתו לצור העולמים ולא נסתלק מעליו ההוד לעולם וקרן עור פניו ונתקדש כמלאכים עכ"ל בקיצור, הרי שמחמת ההפרש הד' שבין נבואת משה לשאר נביאים שמשה מתנבא בכל עת הוא שפירש מאשה, וכן מבואר ברש"י עה"ת, וי"ל דכוונת ר' אלחנן שהבדל זה נתחדש עכשיו אולם ג"ז אינו שהרי הר"מ הביא ממ"ש עמדו ואשמעה וגו' שמשה מתנבא בכל עת ופרשה דפסח שני היה לפני מעשה מרים. ואולי צ"ל שכיון שאין זה אלא פרט אחד בהבדל שבין משה לשאר נביאים לא מיקרי כפירה בזה וצ"ע.

מה דעת חו"ר אתרא הדין בקו' הנ"ל ע"ד הר"מ וכל המסתעף.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: ותדבר מרים ואהרן במשה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' יוני 16, 2022 9:13 pm

היטבת להקשות בטוב טעם, ואני אתייחס על מה שהעלת מדברי הרמב"ן.

עי' בריש פרשת בהעלותך מה שנחלקו ראב"ע והרמב"ן, ז"ל הרמב"ן:
ור' אברהם אמר, כי "נסמכה זאת הפרשה, להודיע כי הדבור יהיה גם בלילה, כי שם יהיה הנר דלוק ולא יכבה". וזה איננו ככה על דעת רבותינו, שאמרו (מכילתא בא א) "והלא לא נדבר עמו אלא ביום". ואלו ידע ר' אברהם מה בין נבואת משה לנבואת שאר הנביאים, לא חשב כן. והוא מה שאמר הכתוב (במדבר יב ו): "במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו לא כן עבדי משה", שאין נבואתו בחלום, כי החלום בלילה ממש.


אשר מבואר דעת הרמב"ן שמדרגתו המיוחדת אשר היה למשה רבינו ע"ה שהיה מתנבא ביום, אינו מדרגה גדולה משאר הנביאים גרידא, אלא שכל מהות נבואתו היה שונה, כי שאר הנביאים התנבאו בלילה, אבל משה לא רק שהתנבא ביום לפום שיעורא דיליה, אלא שלא התנבא בלילה בכלל כשאר הנביאים.

אמנם דברי הרמב"ן עצמו קשים כגידים, שהרי אם משה לא התנבא אלא ביום, למה פירש מהאשה? ותו שהרי בגמ' בשבת מבואר שבעצם היה שייך לישראל לקבל את התורה כטבולי יום, ושוב נשאל א"כ למה פירש משה, שהרי יכול היה לטבול לפני הדיבור. וע"ש בשבת בחידושי הרמב"ן שכתב כן מפורש.

והנה כל התשובה אשר השיב הקב"ה את אהרן ואת מרים גם הוא מתמיה מאד, כי אם התייחס הקב"ה למדרגת הנבואה אשר היה למשה הרי שלא התייחס במפורש למדרגת משה עצמו שהיה מוכן לקבל את הדיבור בכל עת ואשר על כן הסכימה דעת השכינה למשה במה שפירש מאשתו, והרי שעיקר חסר מן הספר כי זה עיקר תשובתו של הקב"ה לאהרן ומרים.

ואשר נראה בכל הנ"ל, שבוודאי ידעו אהרן ומרים שמדרגת הנבואה אשר היה למשה היה במדרגה העליונה ושהוא היה אב לנביאים, והרי שכל ישראל ראוי דבר זה בנבואה במעמד הר סיני וכמו שהבאת מהרמב"ן, ובודאי שזה היה עיקר באמונתם מאז שעמדו אבותנו בהר סיני, וח"ו לומר שלא האמינו כולם כאיש אחד בלב אחד בכל פינות אמונתנו מיום עמדם בהר סיני והלאה.
אמנם כ"ז היה בעיקר הגדול במדרגת נבואת משה שהיה אב לנביאים ונבאותו היה במדרגה היותר נעלה והשגתו היה עליונה לכל שאר הנביאים. אבל נראה שעכ"ז לא התברר עד אז שאין זה מדרגה גבוהה משאר הנביאים גרידא, אלא שמדרגה זו הוא שונה במהותו בתכלית, ולא רק בעוצם השגת הנבואה, ואף לא רק במדרגת הנבואה הנעלה בעצם, אלא גם באשיות הנביא שיכול להשיג נבואה כזו.
והיינו שמדרגה זו לא היה שייך לשום אדם בעולם לא לפני ולא לאחרי משה, ולו בגלל מעלת משה עצמו שהתקדש בכל מיני קדושות גבוהה מהמלאכים וכו' כמו שהאריך הרמב"ם במתק לשונו בהתחלת פרק חלק ובהלכות יסוה"ת שהזכרת. וזהו תשבותו השלימה אשר השיב ה' לאהרן ומרים, שביאר מה בין נבואת משה ונבואת שאר הנביאים, היינו שכל נבואתו שונה בתכלית מכל שאר הנביאים, ובהכרח שזה משה האיש שונה במהותו מכל שאר הנביאים.
והנה בזה גילה הקב"ה שמתוקף מהותו הנעלה השונה מכל שאר האדם עלי אדמת, והיה דבוק בשם תמיד מוכן ומזומן לקבל את הדיבור בכל עת, והנה לא היה זה רק בעת שהתנבא שהרי לא התנבא בלילה, אלא זה היה חלק מגדרי קדושתו הנשגב שבלעדי זה לא היה יכול להשיג מדרגתו הנפלאה אף ביום.

והשתא נתבאר שאם חשבו לפני שגילה הקב"ה דבר זה שמדרגת משה לא היה אלא המדרגה היותר עליונה, אבל אשיותו עצמו לא היה שונה במהותו מכל שאר הנביאים, או שעכ"פ לא היה מדרגה זו למשה בכל עת ועת ובאמת התנבא בלילה אף הוא כשאר הנביאים, ומשום כך נתקשו למה הוצרך לפרוש מן האשה, הרי אין בזה כפירה בעיקר ח"ו, וא"כ נפתרה קושי זה.

[ובעיקר המחלוקת בין ראב"ע ובין הרמב"ן יש עמי דברים ואכ"מ, ועכ"פ נראה שראב"ע לא בא לחלוק בעיקר ההבדל אשר היה בנבואת משה].


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים