איזה מזל ששכחו ! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך + חנןכה.
א.
(א) וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ.
(ב) וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה [וָאֹמַר] רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ.
(ג) וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ.
(ד) וָאַעַן וָאֹמַר אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי.
(ה) וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹ-נִי.
(ו) וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר השם אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר השם צְבָאוֹת.
(ז) מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לָהּ.
ב.
.איזה מזל – שפיספסו . ההפטרה וסמל המדינה.
לו זכרה וועידת הסמל- את ההפטרה של בהעלותך ושל חנוכה , אפשר שסמל המדינה היה שונה.
ומדוע חושבני כך ? כי זה בדיוק מה שקרה למנורת המקדש ולפסוק מהתנך ! ולהלן הסיפור כולו .
.
... זכריה בנבואתו : ראה את מנורת שבעת הקנים , שנוצרה יחד עם כלי המקדש האחרים בבניין המקדש השני, עם שיבת ציון . כשחודשה מלאכת הקמת המקדש. הוקם מזבח , חודשו הקרבנות, העם נאסף בירושלים בראש-השנה וחידש את העבודה במקדש. ולאחר הפסקה של יותר מחמישים שנה חגגו את חג הסוכות בזבחים .
.
לעניין זה - מקור הדימוי של "המנורה וענפי-הזית", היינו , נבואת זכריה - אין זכר בפרוטוקולים של ישיבות 'ועדת הסמל והדגל' , או בדברים שנשאו חבריה בפני חברי מועצת המדינה הזמנית [לא נעים אהה, אז ממציאים ש.. ] רעיון חזונו של זכריה הועלה כנראה באחת מישיב
.
...
אבל רבות מחשבות ...וכל מי שרואה את הסמל וקורא את הפסוק – משתומם למסר שבנבואה זו ואשר מופיעה בפסוק מייד אחריו –והוא "הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה" והתשובה " לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה צְבָאוֹת."
.
..
וכך השכחה גרמה- שענפי הזית שבנבואה נותרו בסמל - וכל המכיר נ"ך ושומע את ההפטרה מתוודע גם למסר הטמון בו.
.
ג.
ומה קרה כשהוועדה כן זכרה את הקשר ליהדות ולמסורת - ב ו ש ה.
מתוך 164 הצעות שהגישו 164 אישים הגיעו לשלב הסופי רק שלושה: ובהם גם הנל.
מהמכלול.
.
ד.
מדוע רומא - עדיפה על יריחו?
יש להתחיל את הסיפור כך. ביריחו נחשף בית כנסת עתיק ובו פסיפס של המנורה כפי המקורות . שופר לולב .. ומתחתיו הכתובת: שלום על ישראל". והיא מעידה על השורשים היהודיים בארץ בכלל. וביריחו בפרט. צילום בהמשך.
. מנגד יש את המנורה השבוייה. שעל שער טיטוס . המסמל את ההשפלה.התבוסה. והכניעה
וצורתה אינה יהודית. יש לה בסיס רחב- במקום רגליים. מצויירים עליה חיות שאינן כשירות. ויש כמה תיאוריות על מה- ולמה.
אבל ברור שאין זו המנורה שהיתה במקדש ושהופיעה כסמל של היהודים על מטבעות בית שני. וברצפות בתהכ"נ בתקופה הרומאית ביזנטית ! . אבל כן. היו כאלה שהחיות הרשימו אותם .יותר מרגלי המנורה מהלולב השופר וכו.
.
ה.
הקיצוצים
.
א. הלולב והשופר הוסרו מהסמל כי הם סמלים דתיים קלריקליזם (חשוכים.).לחלק מהוועדה:
...." רוזנבליט נמנה עם ה'מחנה' שנטה להדגיש את ההיבט החילוני-מודרני על-פני זה הדתי-פולחני. המנורה והשופר מהסמל הפרידה בין המרכיבים, ובכך ניתקה אותם מהקשרם המקורי ; המנורה , השופר והלולב, בלוויית הכתובת 'שלום על ישראל' הופיעו כחטיבה אחת על רצפת בית-הכנסת. מחיקת הלולב והשופר והשארת המנורה והכתובת בלבד גרמו לכך שהסמל , במתכונת זו , מורה עדיין על כוונות השלום של מדינת ישראל, אך קשרו עם בתי-הכנסת העתיקים נותק , ובשל כך הפך חילוני יותר ....
.
ב. מי מתנגד ל : שלום ? את הפסוק "שלום על ישראל כבמקור - קיצצו כנל. ורק המילה " ישראל " נשארה.
.
ג. והרגליים שנעלמו.. למי זה הפריע ? אלה שבחרו בסמל של שער טיטוס. מסבירים שבכך הם מראים שהסמל של הגלות "המנורה הנל" - כמו העם היהודי חוזר שוב לארצו.(תירוצים)
.
ההצעה שהתקבלה לבסוף - בי"א שבט תש"ט.
ו.
ועוד על הדיונים .
* . היה מי שהתלהב מדגל ישראל. מפני שהוא דומה לטלית. היא כ"כ טובה. " ואין עליה עוררין " . כך הר' לוונשטיין נציג אגו"י ופורסם בביטאון אגוי " היומן". כאן דווקא כן היו שינויים היסטוריים. והיום זה היה מצונזר...דגל וסמל מדינת ישראל...הרעיון להתאים את הדגל לטלית היהודית המלווה את האדם מישראל מיום היוולדו עד קברו ועד בכלל ,הגונזת בין קיפוליה את צקון רחשו ..אין עליה מערערין ....
*והיתה גם הסכמה שלא התקבלה כאשר נציג אגו"י מ. ד. לוונשטיין וגם בן גוריון היו בראש אחד ? והם רצו שבסמל המדינה יופיעו " לוחות הברית . אבל זה נפל בוועדה.
.
ז.
וזה ממכתבו של הר הרצוג אז:
...לא טוב עושה ממשלתינו היום הזה כשזכינו שוב לאורה של ציון המסומלת במנורה שהיא מחקה דוקא את תמונת המנורה ע פ"י התבליט בשער טיטוס ......