מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרוג אותם מהר - ועכשיו ! באור החיים הק'. ומדוע ירדו מספר המידות ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1203
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

הרוג אותם מהר - ועכשיו ! באור החיים הק'. ומדוע ירדו מספר המידות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יוני 17, 2022 11:39 am

הרוג אותם מהר - ועכשיו ! באור החיים הק'. ומדוע ירדו מספר המידות ?

במדבר יד,יז,

א.
יז וְעַתָּה, יִגְדַּל-נָא כֹּחַ השם, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לֵאמֹר. יח יהשם, אֶרֶךְ אַפַּיִם...
והפירוש : הרוג אותם מהר ועכשיו !

איך . את מי ? ולמה מהר ? חייבת להיות טעות בהבנה !

. .לאט לכם - אילו דברי האור החיים באחד מפירושיו על פסוק זה . ונכון שזה נגד כל כוונתם של המתפללים והמתחננים בפסוק זה בהתחננם לה' בכל עת ובוודאי בעת צרה.

כי "יגדל" מה יגדל - ו"כאשר דיברת" מי ומה דובר: מספר פירושים נאמרו בו - והאור חיים כאן כותב :

אור החיים במדבר יד פסוק יז
....עוד יתבאר הכתוב על זה הדרך , עתה יגדל פירוש מה שאני מבקש מה' לא להחליט המחילה לכל המנאצים
אלא ועתה יגדל נא כח ה' פירוש להתנקם מהמנאצים הרשעים שהם המרגלים,
כי כשה' עושה משפט ברשעים שמו מתגדל ומתרומם, ואומרו כאשר דברת הוא מה שאמר (י"ב) אכנו בדבר ופירשנוהו במקומו באחד מהדרכים שחוזר למרגלים, ודקדק לומר נא פירוש עתה בשעת מעשה העבירה ולא יתלה להם זמן,
וכמו שכן היה דכתיב (ל"ז) וימותו האנשים מוציאי דבת הארץ רעה במגפה לפני ה', ועיין מה שפירשתי שם,

ו.. ..ואומרו לאמר אולי שבקש משה מה' שיאמר הדברים להם קודם שימותו כדי שיראו ויחתו. או ירצה לאמר לישראל ראו אלו שדברו שקר מה עלתה בידם להחרידם לבל ישובו להכעיס,
וכן אמר דוד (תהלים ט) בפועל כפיו נוקש רשע הגיון סלה. ורמז בראשי תיבות ועתה יגדל נא כח שם אלהים, ושם אדני שרשם הכתוב גם כן יגיד משפט,
ואחר כך חזר לעורר הרחמים על כללות העם דכתיב סלח נא לעון העם הזה:

ורק בקצרה : "יגדל" לרוב המפרשים מידת החסד והרחמים , כאשר דיברת - שהשם דיבר למשה :ארך אפיים אף לרשעים.
וי"א - ש"כאשר דיברת " הכוונה לדברי השם שהבטיח למשה שיעשה אותו לגוי גדול !ואכן יצא מזרעו מעל שישים רובוא , ובלשון תרגום יונתן: ו
" ויתי תשוי לעם רב הי כמא דמלילתא".


ב.
ובעניין היג מידות
שכאן הם קטועים ולכאורה חסרים .

.....אלא שיש שתי מערכות שונות של מידות:

[b]א - אחת של היג בשמות בחטא העגל,,.
ב [/b]- והשנייה בשלח במרגלים , הכוללים רק תשעה מידות מהם שלוש חדשות ,(או רק 6 לפי הפשט, והם חלק מהיג הרגיל).

.. .ראינו שגם אחרי חטא המרגלים בפ' שלח -ביקש משה רבנו מהקבה לסלוח לבני. ומצאנו בחז"ל שמנו 9 מידות של רחמים בתפילתו.
.אולם רק שישה מהם שייכים ליג שבשמות, [ פחות מחצי של היג ].

מקור הדברים באדרא רבא עמוד קלא- וההסבר כמובן מעניני קבלה וזל "..ובשעתא דנחתין תליסר מבועי נהרי דמשחא.....ת ..אלין כולהו רחמי...(ביאור ידיד נפש -התשע מידות) , ושם מביא את רשימת התשע לדעת הגרא עי"ש,...........


ולבעלי הפשט:
מדוע חסרים כאן רוב המידות ?

אבל לבעלי הפשט יש רק מערכת אחת של יג , ואם כך מה ההסבר ומדוע חסרים במרגלים א- השם. ב-קל, ג-רחום, ד-וחנון,
ה- ואמת, ו- נוצר חסד, ז- וחטאה, וכנל רק שישה פחות ממחצית מופיעים במרגלים,

ורבו הפירושים עכ מדוע ,ונביא רק את המפורסמים:

א)- חסר השם הראשון, ש הוא לפני החטא - וכאן כבר חטאו ,ואינו שייך. או משום שהשם הראשון מידת הדין, ורק השני - רחמים.

ב)- קל - חסר, שהוא לשון דיין ודין,ולא רצה כאן דין, בעהתוס, או מפני שהוא לשון חוזק ובעל כוח,ומשה לא רצה
שיראה כוחו לישראל ,חזקוני,

ג )- רחום - חסר, כי הוא קשור לרחום ואינו מתאים מפני...ראה הבא,,
. .מעניינת הערתו של הרמבן כאן "ולא ידעתי למה לא הזכיר -רחום וחנון-,אולי ידע משה כי הדין מתוח עליהם וכו.
.
ד)- וחנון - חסר, שמרחם וחונן דהיינו "נותן " את מבוקשו, וכאן משה ביקש רק סליחה ודחייה , ולא חנינה, כנל,

ה)- ואמת - חסר, מפני שאמת זה לפי הדין, ומשה ביקש לפנים משורת הדין חזקוני.

ו), נוצר חסד - חסר, שכן לא בזכות אבות נתפלל משה עכשיו, ולא הזכיר האבות בתפילה כלל, בעבור שהארץ ניתנה לאבות ומהם יירשוה , והם מורדים באבותם ולא היו חפצים במתנה שלהם..והאיך יאמר "אשר נשבעת להם בך וכו ..הרמבן.

ז), וחטאה - חסר, מפני שחטאה זה בשוגג, ןאלו מזידים ופושעים, הרמבן.

תָּמַכְתִּי יְתֵדוֹתַי בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה תֵבוֹת
וּבְשַׁעֲרֵי דְמָעוֹת כִּי לֹא נִשְׁלָבוֹת
לָכֵן שָׁפַכְתִּי שִׂיחַ פְּנֵי בוֹחֵן לִבּוֹת
בָּטוּחַ אֲנִי בָּאֵלֶּה וּבִזְכוּת שְׁלֹשֶׁת אָבוֹת

כן יהי רצון.

חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים