מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.א+ב.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.א+ב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 28, 2022 8:24 am

אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה,[b] והב בחוקת.[/b]


מעט על ענינים מהפרשה עשירה זו,
ונרחיב מעט על פלאי הוו .
הרחבה נוספת בענייני שפה - בתגובה החמישית.

א.
יד עַל-כֵּן, יֵאָמַר, בְּסֵפֶר, מִלְחֲמֹת יְקוָק: אֶת- וָהֵב בְּסוּפָה, וְאֶת-הַנְּחָלִים אַרְנוֹן.

ספר או סיפור ? ספר תורה או ספר סיפורים ?
ספר יהודי או נכרי ? הספר נכתב או ייכתב ? עברית או לעז ?

שם מקום או שם אדם ? מילה אחת או שתיים ?
מה יהיה הסוף . ואולי- מה נעשה בסופה ? ואולי - מה קרה בים סוף ?
ככ הרבה שאלות על פסוק קטן כל כך !

ובכלל האם זה נכון שאין בלשון התורה - אף מילת שורש- שמתחילה ב... ?

ב, "בספר מלחמות ה" ?
1 , לרשי ורשבם ספר מלשון סיפור = בעתיד יספרו שהרבה להם ניסים..
2 , אבל לרמבן זהו ממש ספר שנקרא : מלחמות ה, או שכתבו בו שהשם נלחם במואב, והנכרים כתבוהו,
וז"ל.... שהיו בדורות ההם אנשים חכמים כותבים סיפור המלחמות הגדולות, כי כן בכל הדורות, ובעלי הספרים היו נקראים מושלים שנושאים בהם משל ומליצה..והנה כאשר לכד סיחון ערי מואב כתבו המושלים בספר שקראו מלחמות ה' את והב בסופה . או שכתבו נלחם ה' את והב בסופה. ואגב לחזקוני כתבו שם בנ"י את "שמות הגבולים שנאסרו להתגרות בהם" .

3, לראבע זהו ספר שנכתב עי בני ואולי עוד מימי אברהם אבינו את מלחמות ה בעבור יראיו , והוא אחד מספים נוספים שאבדו לנו, וזל-
וז"ל ...{יד}בספר מלחמת ה’. ספר היה בפני עצמו ושם כתוב מלחמות ה’ בעבור יריאיו. ויתכן שהיה מימות אברהם כי ספרים רבים אבדו ואינם נמצאים אצלנו כדברי נתן ועדו ודברי הימים למלכי ישראל ושירות שלמה ומשליו:

ג. את והב בסופה
.
ועוד שם באבע - את והב בסופה. מלחמות היו בימים הקדמונים במקומות הנזכרים ושם והב איננו לשון הקדש וכן ופסי ושתי ויזתא גם ושני או פירוש ושני הוי”ו לחבור וכל זה למה שלא נמצא וי”ו שרש בראש המלה רק מלת ווי העמודים רק תמצא תחת יו”ד כמו ולד ופירוש המתרגם ארמי ידוע:
4, לתרגום יונתן הכוונה לספר התורה, שתרגם: על כן יתאמר בספר אורייתא...
5 , וכמובן הגמרא בקידושין דף ל שמלחמות ה = מלחמתה ששל תורתה שהיא מלחמת ה...
6 ולאור החיים הספר לא אבד, אלא שעדיין לא נכתב , וזל "בספר מלחמות ה,שעתיד השם לתת לנו.

ד. "את והב"-
1, לפי הגמרא הנל בקידושין שנעשים אוהבים = [אהבה]והב בסופה של המחלוקת ...
2 , בגמרא שם: את , והב , הם שמות של שני המצורעים וכו,

3 , לרשי כאו בחומש את והב= את מה שה נתן להם , וו מחליפה את היוד, יהב= והב,
4, לרמבן שם עיר שכתב "ושם עיר אחת מהערים שהיו למואב - והב,

5 , "אתיהב" = ניתן, כך לדעת זקנים ,וזל- את והב תיבה אחת...כמו אתיהב למלך מואב בסופה ובסערה שהיא ניצוח שנלקחה ארצו,,
6 , והאבן עזרא מחדש לנו ש והב איננו לשון הקודש, וכן ופסי , ושתי ויזתא,,וכל זה למה ? שלא נמצא וו שורש בראש המילה ר ק מילת ווי העמודים, [ רק תמצא שוו מחליף יוד שורשית ףכגון ילד - וולד.
ובעניין זה נוסיף מעט בהמשך .

ה, בסופה-
1 הניסים לישראל בים סוף , כך רשי רשבם ותרגום .
2 הגבורה של השם היתה כסופה וסערה, במלחמת סיחון כך לרמבן , וזל "ואת הנחלים אשר לארנון ושפך הנחלים אשר נטה למושב ער ונשען האשד לגבול מואב הכל השמיד ה' בסופה ובסערה כי בא עליהם סיחון פתאום פרסות סוסיו כצר נחשבו וגלגליו כסופה .

3 , ואם לרמבן הסופה מרמז לגלגלים, הרי לספורנו - הסופה מרמזת על "שהעמיד השם רוח סערה ומשפך נחלים [מים] רבים שמנעו את סיחון מלבוא להתקומם.
ולדעת זקנים שהניצחון היה מהיר ומוחלט ,וזל "אתיהב למלך מואב בסופה ובסערה שהיא ניצוח,,
4 - לראבע סופה =שם מקום , כמו גם והב והם שנתי מקומות שהיו בהם מלחמות.

5 , אבל י"א שזה רק מקום אחד, והב שהוא " שם מקום בסוף גבולה של ארץ מואב . סופה = בסוף בקצה, כך לחזקוני. ושסופה מלשון קצה , זה גם לפי הגמרא בברכות נד על המצורעים שהלכו בסוף המחנה.
6 . כן האור החיים - סופה מלשון סוף, אלא מה לא סוף השטח, אלא ןבסוף הזמן וזל " בסופה ולא בזמן ההוא אלא בבא משיחינו, אז ינחילינו השם מואב וגבולו..

ציטוטים שניים, ועוד אחד -
הפתיחה " על כן יאמר בספר ,, " בפסוק זה מעידה לכאורה שהתורה מצטטת מילים ממקום אחר= מספר "מלחמות השם ", ויש לנו עוד פעמיים בתורה מעין זה: להלן בפסוק כז * על כן יאמרו המושלים וכו. ובבראשית * על כן יאמר כנמרוד גיבור וכו. *

ו,
יש וו או אין וו , מעט \ המון- והכול נכון !


במילון החדש של אבן שושן יש 9079. מילים המתחילות באות מם .
באות ה' - 4074. באות ריש - 3490.

באות דלית - 2390. באות צדי - 1766 .

ובאות וו ר ק 263 ! הכי מעט, ורובם מילים לועזיות כגון וודקה,וולגרי, וולט, וטו, ועוד,. ומיעוטם בעברית ,אולם לא מהתנך, אלא מלשון חזל ושלאחריו. כגון : וילון, וסת, ורד, וריד ועוד.

ובתורה איזו אות מופיעה הכי הרבה [אחרי האות יוד ] ,כמובן האות וו -

האות א' 27,05. האות ב' 16,344. האות ג' 2,109. האות ד' 7,032. האות ה' 28,052.

האות ו' 30,513

האות ז' 2,198, האות ח' 7,189, האות ט' 1,802, האות י' 31,530, האות כ' ,8,610.

האות ך' 3,350, האות ל' 21,570, האות מ' 14,472, האות ם' 10,623, האות נ' 9,854

האות ן' 4,257, האות ס' 1,833, האות ע' 11,247, האות פ' 3,976, האות ף' 834

האות צ' 2,985, האות ץ' 1,067, האות ק' 4,694, האות ר' 18,128, האות ש' 15,596

האות ת' 17,949

וגם:
מגילת רות כולה [חוץ מ8 פסוקים] מתחילים בוו,
כך גם פרשת וישב ופרשת וילך שמלבד 9 פסוקים בודדים כולם מתחילים בוו ,וכבר דרשו עכ טעמא דקרא,
[ בשיר השירים רק פסוק 1 ].
[ובכלל ראיתי אומרים שרוב פסוקי התורה מתחילים בוו , לא בדקתי ]
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 01, 2022 8:25 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 28, 2022 11:57 pm

.
. כתב לי אחד העוסק בלשון -

* יש מן הסתם היכן שהוא נתון על מספר הפעלים הפותחים באות ו', שהיא ו' הרצף המכונה בטעות ו' ההיפוך. במקרא מעל 300,000 מילים , ואפשר להניח שמדובר בעשרות אלפים מילים המתחילות בו'.

* המילה ו"ו היא חסרת שורש, כמו עוד 1500 מילים במקרא, ולצידה עוד מילה מקראית אחת המתחילה בו' – ולד.

* לגבי השורשים - יש ארבעה שורשים במקרא המתחילים בו' ולחילופין בי', זהו אותו שורש וחלק ממימושיו הם בו' וחלק בי', אם כי מימושי ו' מאוחרים יותר: ידע/ודע, ידה/ודה, יכח/וכח, ועד/יעד.

* השורשים וד"א, ות"ר, ות"ק וור"ד מתחילים בלעדית בו' אך אינם מופיעים במקרא. המילה המקראית ולד קשורה לשורש יל"ד, אך ול"ד אינו מוכר כחלק ממערכת השורש.
ע"כ.

---------------

ולכך נוסיף -שבבדיקה בקונקורדנציה על שמות ושורשים בלשה"ק המתחילות באות ו' עולים הדברים הבאים:

א.
בקונקורדנציה בערך האות ו' אכן מופיעים שמות האנשים ופסי ושתי ויזתא ושם מקום "והב" כדברי האבע,
. .אבל נמצאים שם גם שמות נוספים מהנ"ך המתחילות באות ו' ."וניה" מרמות אלישיב.. - בעזרא י,36 נולד מאישה נכרית ומכאן שגם שמו אפשר שאינו מלשון הקודש.

אבל קשה לומר כך על "ושני" שהוא בכורו של שמואל הנביא בדה"א ו,13. ושם וודאי הוא שם עברי וממ מתחיל באות ו'. ולרוב המפרשים זה שמו וי"מ שפירושו "השני" אחרי הבכור ונראה שזו גם כוונת האבע.
ובמדרש שזה יואל בנו של שמואל ונשתנה = ושני - שעשה תשובה. [ שזה כינוי].

ב.
ולגבי.. "ודן " ויון מאוזל....ביחזקאל כז 19 שמובא בקונקור' כשם מקום , גם כאן למפרשים השם הוא "דן". והו' אינו מהשם.[ בדעת מקרא מביא דעה שהוא שם מקום המתחיל בו'].

גם "ווים" מופיע שם והאבע לשיטתו הו' שייך לשורש ולכן כתב שיש מילה אחת בלבד בלשה"ק שמתחילה בו'. אבל כיום נוטים לומר שהמילה ו"ו היא שם עצם בת שתי אותיות והיא חסרת שורש, כמו עוד 1500 מילים במקרא.

ג.
ול-"וָעֶד" אין האבע מתייחס כאן ןאפשר שלדעתו הו' שלו אינו מהשורש,
לעולם "ועד" השורש הוא ע,ד,י, [ וי"א י,ע,ד] והו' הוא ו' החיבור. וממנו לָעַד,לעדי עד, לעולם ועד, לעולמי עד.
ולד= כדברי האבע וכך מקובל ש- ולד הוא מילד," ותהי שרה עקרה אין לה ולד".

ד.
ןלבסוף יש את : ורד, אינו בתנך ,אלא מארמית \פרסית ובלשון חזל.
ותר(ויתר),לשון חז"ל. יתכן משורש י־ת־ר מותיר את זכותו לאחר. ומשורש נ־ת־ר מתיר לאחרים.
ותק (ותיק), מלשון חזל.
ודא (וידא)-שורש נגזר מן ודאי שבלשון חז"ל שהיא משורש י־ד־ה הודאה.
כל אלו אינם בקונקורד' שכן אינם מלשון התנך אלא בחזל.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' יוני 29, 2022 1:39 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 29, 2022 12:37 am

באשכול ישן "אשכול אביעה חידות" נשאל חידה
כמה שמות בתורה בני שני אותיות
ואחרי שהחברים ענו על הקלות
שת [בן אדה"ר]
נח [בן למך]
שם [בן נח]
חם [בן נח]
חת [בן כנען]
דן [משבטי י-ה]
גד [משבטי י-ה]
ער [בכור יהודה]
הוסיף אחד
מש
ובני, ארם--עוץ וחול, וגתר ומש" (בראשית י כג)
ושוב הוספתי לשאול
לעוד אחד אשר נצרך לזה גם בקיאות בגמ'
והתירוץ על זה פסוקינו
"את" והב בסופה
והיינו ששם של אחד המצורעים הי' את
ושוב שאל אחד דאם כן
יש להוסיף גם י"א
והיינו הב
ועל זה בא התשובה שבזה יש מחלוקת בהבנה באחרונים על הגמרא אם שמו הי' הב או והב
.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יוני 29, 2022 2:11 am

מעיין כתב:באשכול ישן "אשכול אביעה חידות" נשאל חידה
כמה שמות בתורה בני שני אותיות
ואחרי שהחברים ענו על הקלות
שת [בן אדה"ר]
נ.....
ועל זה בא התשובה שבזה יש מחלוקת בהבנה באחרונים על הגמרא אם שמו הי' הב או והב
.


-----------------------
ישכח - ומעניין.
והנה גם לאשכול ישן ניתנה רשות לחדש ולהרחיב זאת גם לנך .למשל : נר [ אבנר בן נר].
ובודאי יש עוד.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 01, 2022 8:19 am

הרחבה -
ועוד ממכמני הלשון בחוקת-

א.
אין ניסים בתנך ! אפילו לא אחד.

נס= ושים אותו על נס במדבר כא,ו.
ודאי שיש 21 פעמים בתנך , מהם 1 בשמות ה' ניסי, ועוד 3 בבמדבר.
אבל בכולם אין המשמעות בדומה לשפתינו היום, אין הכוונה מעשה על טבעי = לפלא וכו, אלא למוט לתורן לדגל וגם לסימן= מופת, כגון בבמדבר כו, י.ויהיו לנס ובתרגום "והוו לאת" או לת"י "והוו לנסיון".

. .עשה לך שרף..והיה כל הנשוך וראה אותו וחי- נראה שמכאן בחוקת- עברה המשמעות למילה נס לפלא על טבעי, אבל חזל כבר אמרו "אלא כל זמן..לאביהם שבשמיים היו מתרפאין,.
וכך גם באבע כאן
ורבים השתבשו ואמרו: כי זאת הצורה לקבל כח עליונים וחלילה חלילה, כי הדבר נעשה בצווי השם, ואין לנו לחפש למה צורת נחש, ואם לא כן, יראנו היש עץ שימתיק המים המרים, אפילו הדבש לא ימתיקם ומה טעם לשום דבלת תאנים על השחין ואין בתולדת הדבלה להסיר השחין, והאמת כי נשגבה ממנו דעת עליון.

ב.ונירם. במדבר כא,ל.
נירם=1- לרשי מלכות, כמו "ניר לדוד". 2- חרישה שחרשנו והשימונו את עריהם כמו "נירו לכם ניר, לחזקוני. 3- ירינו בהם ואבד חשבון, כך לאבע ולרדק. 4 - מלשון הרמה ורוממות של כבוד ישראל ע"י נצחונם על מואב, פירוש הנציב.
וכמובן שבחירת אותיות השורש קובעת את הפירוש המתאים.

ג.
קלוקל (כא,ה) = בקלי קלות.

1. ונפשינו קצה בלחם הקלוקל =שנבלע [מתעכל] בקלות ,ברשי.
2. ולתרגום תיבה כפולה קל הקל כך גם באבע.
3. או לרשבם קלוקל = מלוטש ומזוכך, כמו קלקל בחיצים יחזקאל כא,כו, .
4. ויא קלוקל= קלקול, כך רשי בירמיה (ד,כד על"וכל הגבעות התקלקלו" פירש -נתקו ונזרקו.
וככלל יש מילות גנאי רבות שיש בהן ק,ל, : קל-קלות ראש, לקלל,לקלקל , קלון .קלוקל מקלה.

ד. או וי - שתי שפות.
אוי\ אוי לך
הביטוי אוי במובן של " וי " ביטוי של צער פחד כך תרגם אונקלוס ,והיא מופיעה בתורה רק פעמיים ושניהם בבמדבר.אוי לך מואב (כא,29) . ואוי מי יחיה (כד,23). בנך יש עוד21 פעמים. ומ"מ בהשמיענו "אוי וי" - הרי אמרנו אותו דבר פעמיים בעברית - ופעם נוספת בארמית.

ה. מה בוער ?
אל המדבר...ובעירנו- במדבר (כ,ד) .
ב,ע,ר, יש לה משמעות של סילוק והשמדה והיא מתפרשת לאדם לחי לצומח ולדומם.
*לאדם "נבער כל אדם מדעת" ירמיה (י, 14).
*בבעלי חיים- וביער בשדה אחר שמות כב,ד. וע"ש פעולתם נתכנו "בעירנו".
*בצומח- ביעור חמץ. וגם-ביערתי הקודש מהבית דברים כו,יג,
*בדומם- לא תבערו אש -שמות לה,ג.
ואכן אומרים שהאש אכלה או כילתה את ...היינו סילוק והשמדה כנל.
אבל יש גם במובן של חום:וחמתו בערה בו. וגם "והיה ליבי כאש בוערת" ירמיה(כ,9). ועוד רבים.

ו. לא נורא !

ובשפתינו " אין דבר" ברגלי אעבורה. במדבר כ,יט, זה המקור לאמירה זו.
ואכן התרגום אומר "לית פתגם ביש" היינו- אין דבר רע. ויש בתנך רק עוד פעם בשמואל א,(כ,כא) כי שלום לך "ואין דבר".

ז. אי או עי.
ויחנו "בעיי" העברים. לרשי בעיי=חרבות ורק העין בו יסוד מלשון -יעה.
לתרגום וברשי פי שני, ושרו במגיזת= שחנו "במעבר" העוברים.
. .אולם לפי החזקוני זה נשמע טוב יותר מבחינה לשונית שכן הוא אומר "כמו באיי, אלף מתחלפת בעי"ן. דהיינו שמקום המעבר היה מוצף במים ורק על ידי ההליכה על האיים שבתוכם המעבר התאפשר וזהו ויחנו באיי\עיי העברים.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי לבנון » ב' יולי 04, 2022 8:48 pm

יהודהא כתב:
מעיין כתב:באשכול ישן "אשכול אביעה חידות" נשאל חידה
כמה שמות בתורה בני שני אותיות
ואחרי שהחברים ענו על הקלות
שת [בן אדה"ר]
נ.....
ועל זה בא התשובה שבזה יש מחלוקת בהבנה באחרונים על הגמרא אם שמו הי' הב או והב
.


-----------------------
ישכח - ומעניין.
והנה גם לאשכול ישן ניתנה רשות לחדש ולהרחיב זאת גם לנך .למשל : נר [ אבנר בן נר].
ובודאי יש עוד.

חן בן צפניה; זכריה ו יד
בן; דבה"י א טו יח (ע"פ הרד"ק שם)
סף; שמואל ב כא יח
רם; סוף רות

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 04, 2022 9:53 pm

תודה.
על חידושים מעניינים והרחבת אוצר השמות מהתנך.

לגבי רם יש גם באיוב לב,ב. "ממשפחת רם באיוב" .

ובנוסף השם "רם" . מופיע בדבה"י א' פרק ב' עוד 4 פעמים בפסוקים : ט.י.כה.כז.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.א+ב.

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' דצמבר 17, 2022 9:37 pm

יהודהא כתב: ועוד שם באבע - את והב בסופה. מלחמות היו בימים הקדמונים במקומות הנזכרים ושם והב איננו לשון הקדש וכן ופסי ושתי ויזתא גם ושני

יש להוסיף ואיה וענה (רשב"ם בראשית לו:כד).

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אות קטנה בה, ונעדרים לה שורשים, אך מה רבו פארותיה, והב בחוקת.א+ב.

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 18, 2022 2:44 am

ר_חיים_הקטן כתב:
יהודהא כתב: ועוד שם באבע - את והב בסופה. מלחמות היו בימים הקדמונים במקומות הנזכרים ושם והב איננו לשון הקדש וכן ופסי ושתי ויזתא גם ושני

יש להוסיף ואיה וענה (רשב"ם בראשית לו:כד).


תודה
אכן כך לרשבם וגם ללקח טוב, כנגד רשי ,רמבן, ר מיוחס ועוד, ועל הקושיא למה וו יתירה ענה אבי הרדק שהיא באה במקום המילה "וגם" שכן היו לצבעון בנים נוספים ללא תולדות ולא הזכירם.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים