האם נמצאו קטעים מהספר האבוד - כתובת בלעם.
איזה פרק בספר יהושע או באיוב נכתבו על ידי משה ? ראה בתגובות.
א. הגילוי
להלן - הרחבה בשולי הכתוב בתורה, ולמה בשולי שכן פרדס מלא נכתב ונדרש בפרשת בלעם, עד שרצו לקובעו בקריאת שמע, והוא פותח את הסידור עם מה טובו אוהליך... ועוד ועוד, ולכן הדברים הבאים אף שהם מעניינים, אך הם בשולי התוכן העיקרי של פרשה זו,
,"כתובת בלעם" כך היא מכונה ,ולמה היא הצליחה להפתיע , כי בכתובת נמצאו מטבעות לשון שמות דמויות עלילות מזימות אבדון ודו-שיח שיש בהם הרבה מוטיבים וסגנונות המוכרים לנו מפרשת בלק .
ב. ספר בלעם – כתובת בלעם
בשנת 1967 התגלתה בעבר הירדן ,כתובת עתיקה שהפתיע גם את הרגילים להפתעות.
החפירות נערכו בתל דיר עלא המזוהה כסוכות שבתנך במוצא נחל יבוק, בסמיכות למקום בו התרחש המאורע, ואפשר שזה מתאים לנאמר בגמרא בשביעית פרק ט' שסוכות היא תרעלה, אולי דיר עלא.
הכתובת היתה במקדש אלילי, מהמאה השמינית לפנהס, ואולי סגדו שם לבלעם ? הדברים נכתבו כ 400 שנה לאחר התרחשות האירוע .,אך כנראה היתה להם למדיינים \ מואבים מסורת שנשמרה ובאה לידי ביטוי , בכתובת הכוללת כ-55 שורות ושנכתבה בדיו אדום שחור על גבי טיח שעל הקיר.
המבנה והקיר נהרסו ברעידת אדמה , ובעצם היה צורך לצרף את החתיכות המרובות כדי ליצור כתובת רציפה ומובנת, וכמובן שיש מספר אפשרויות -וממילא מספר גירסאות על הכתוב בה, ועדיין רוב השברים נותרו ללא חיבור מתאים, ומחכים לפיתרון.
כיום הכתובת נמצאת במוזיאון הקטן בראש התל העתיק של רבת עמון.
ג, תוכן הכתובת
ומה כתוב בה : הכתובת הייתה קטועה מאוד, אך למרות זאת הצליחו החוקרים לפענח כמה שורות:
בפענוח המקובל של הכתובת נמצאו בו בין השאר המילים "בלעם ברבעור " , איש חזה אלהין = איש אשר חזה את העתיד בנבואה מהשם – ועוד, ולהלן פירוט חלקי :
1. ספר בלעם בר בעור, [שם זה מופיע בכתובת 3 פעמים]
2. איש חוזה אלוהין הוא.= ובתורה: אשר מחזה שקי יחזה,
3. ויאתו (=ויבואו) אליו אלוהין בלילה,= (ויבוא אלוקים אל בלעם לילה) נבואה.
4. ויקם בלעם מן מחר = (ויקם בלעם בבוקר)
5. ויחז מחזה כמשא אל. =( אשר מחזה שקי יחזה) את העתיד
6. שאלת מלך – שאלתך,,,,,,רחוקה ממך" =, ובתורה -לא אוכל ,,לעשות טובה או רעה מליבי.
7. ויקם בלעם מן מחר… ולא יאכל, ובכה יבכה.ויאמר להם: שבו אחווכם (אודיעכם) מה שדין (שקי בלשון רבים) יפעלו,
8. ולכו ראו פעולת אלוהין.--------------ובתורה "כעת יאמר מה פעל קל"
9. דובר בה על מעשי "זימה" בכתובת-'עלמה. דדין', , 'תשכב משכב. = ובתורה- "ויחל העם לזנות אל בנות מואב. ... וישתחוו לאלהיהן... הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם .
10. " יפעל אחראה " ,יש כאן תיאור של קורות העתיד באחרית הימים =ובתורה "אשר יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים.
11. מוזכר שבלעם "התאבל " – "ובכה יבכה "- אפשר משום שלא נתאפשר לו לקלל,את בנ"י.
12. העונש יגיע על ידי "שדין", ויש הרוצים לראות כאן ריבוי של שם ה' ש,ק,י שכן בלעם מזכיר שם זה מספר פעמים.
13. מסופר שם על מותו של בלעם ועל ירידתו שאולה – ובתורה ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב.
14. ולקראת הסוף - יש שקראו בה גם את המילים "בני יעקב".
15. ויש שקראו בה גם "הלעצה בך לא יתייעצו, ואם להימלך בך לא יימלכו " = ובתורה "לכה איעצך" אשר ..
.
ה. הנובע מכך:
כמובן שכתובת זו והעלילה המתוארת בה היא אלילית אולם עולות ממנה דברים מספר:
1) המופיע בחזל שמשה כתב ספרו של בלעם ,הרי בנוסף לפירושים הידועים אפשר שיש כאן משמעות נוספת ,ספר וגם סיפור, שכן משה כתב בתורה את הסיפור האמיתי, מעניין השגחת ה' על בנ"י במונעו את בלעם לקללם, ולא את הגירסה האלילית של כתובת בלעם,
2) אם ? ! אכן זה מתייחס לבלעם שבתורה ,הרי לכאורה משתמע כרמבן , שבלעם לא היה נביא במשמעותו הרגילה, אלא מכשף קוסם אלילי , כנאמר ביהושע יג "ואת בלעם בן בעור הקוסם....".
וזה שונה ממפרשים כרשי ואחרים [וכך פשטות הגמרא] שראו בו נביא ממש.
וכך גם ברבנו גרשום מאור הגולה שכתב: ופרשת בלעם - אף על גב דבלעם גופיה הוה נביא היות שבלעם היה נביא, היה מקום לטעות ולחשוב שהוא זה שכתב את פרשתו, לכן נזקקה הגמרא להשמיענו שאף אותה כתב משה.
3) מעניין שבתורה אחרי חומש בראשית לא מופיע השם ש,ד,י, והוא חוזר להופיע בתורה במעשה בלעם, וכך גם בכתובת שמצאנו שם זה שמופיע בכתובת פעמיים. [בנך יש עוד-41 פעעמים השם ש,ד,י רובם באיוב 32 פעם].
(תיקון- יש גם פעם אחת בשמות ו, ג."וארא אל אברהם...בקל ש,ד,י . אולם מהפסוק מוכח שהוא מזכיר וחוזר על מעשה שהתרחש בבראשית. ולא שעכשיו שם זה הוא שמדובר באירועים בשמות.ותודה לבמסתרים שהפנני לכך).
4) נכון לרגע זה, זהו האיזכור הקדום ביותר של אדם\ ודמות הנזכרת בתורה עם קווים לאישיותו- וזאת במקור חיצוני לתורה. (על תקופת הנך יש רבים).
ו. דעות המפרשים
בגמרא כתוב שמשה כתב ספרו ופרשת בלעם ,אך יש נוסחה הגורסת בחזל "וספר בלעם" במקום "ופרשת בלעם" (ראה דקדוקי סופרים דף טו ע"א אות מ). ואכן הריטבא אומר שנראין דברי האומרים שאין זו פרשת בלעם שכתובה בתורה...אלא פרשה בפני עצמה היא שכתב משה והאריך בה יותר והיתה מצויה להם".
.
ןנמצא כך במפורש ברי"א שועייב "ונראה מדעת רבותינו ז"ל כי משה רבנו ע"ה חִיבר ספר לבד מה שהוא כתוב בתורה, והיה שם סיפור פרשת בלעם [בגירסה האמיתית] כמו שאמר: 'משה כתב ספרו ופרשת בלעם וספר איוב', ..., אבל היה ספר בפני עצמו ונאבד ..ובכאן בתורה סִיפר הענין בקוצר.
.יש ששיערו [ז,א] שאולי גם לנכרים היה ספר ובו נבואתו של בלעם לפי גירסתם האלילית, שכן, נתגלו שם כתובות עתיקות המתארות חזיונות נוספים של בלעם; וכנראה שהכתובת שנמצאה היא הגירסא של עובדי הע"ז לסיפור בלעם.
ז. דברי ה' - ודברי בלק
מלשון התורה נשמע שבלעם ניבא בשם ה', אך לכאורה זוהי רק הדרך שבה כתב משה בתורה ע"פ ה', ולא הלשון כולה - שהשתמש בה בלעם עצמו. אותה לשון של בלעם - לשון אלילית הייתה. שהרי בלעם היה נביא של עבודת אלילים.
ורק אחרי שניסה פעמיים לקלל את ישראל בכשפיו – רק אז הגיע למסקנה כי טוב בעיני ה' לברך את ישראל, ולא הלך לקראת כשפים ונחשים. ודבר זה משתמע מלשון הכתוב. ואין התורה כותבת את כל דברי בלעם המקוריים הכוללים את כל דברי הע"ז שלהם. [מקור - הובא במ"א באוצר החכמה].
ח, מרכזיותה של פרשת בלעם
ולבסוף- על מרכזיותה של פרשת בלעם נוכחים אנו מדברי התנך לאורך הדורות :
1) עניינו של בלעם נזכר עוד בתורה בנאום האחרון של משה .דברים כ"ג ו: ולא אבה ה' אלקיך לשמע אל בלעם ויהפך ה' אלקיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלקיך.
2) חסד ה' בעניין זה נזכר גם בנביאים בנאום האחרון של יהושע, שבו הוא סוקר את תולדות ישראל, ומציין כמעט כלשונו של משה .יהושע כד י : ולא אביתי לשמע לבלעם ויברך ברוך אתכם ואצל אתכם מידו
3) ושוב חזר על זה מיכה הנביא ו' ה: עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אתו בלעם בן בעור מן השטים עד הגלגל למען דעת צדקות ה .נקרא בהפטרה של פרשת בלק.
4) ובכתובים חוזר על כך נחמיה י"ג ב: וישכור עליו את בלעם לקללו ויהפוך אלקינו הקללה לברכה.
אמן ואמן