כלכלה או קלקלה במטות . ומהיכן הגיעו החלוצים ?
ומה הקשר בין צרפת לאילת ?
. .בפרשה מופיעים מילים וביטויים ששינו את משמעותם ונשתרשו במונחי הכלכלה של היום, ויש שיאמרו שיש כאן קלקול לשון הקודש .
א.
ולמה כוונתינו ? לאחוזים ולמכס !
אחוזים מופיע בתורה כולה רק פעמיים , ומכס - שש פעמים וכולם בפרשתינו:
[בעל הטורים מציין לעוד 3 פעמים בדבהי, א,כד,ו, לגבי המשמרות, ושם המובן שונה מעט. ועוד פעם אחת באסתר: חור כרפס ותכלת אחוז בחבלי..במשמעות אחרת לגמרי.]
בפרשת מטות מסופר על מלחמה בין ישראל למדיָן שבסופה ניצחו ישראל. לאחר הניצחון הסביר ה' למשה כיצד לנהוג בשבויים וברכוש שנלקח: "… תִּקַּח אֶחָד אָחֻז מִן הַחֲמִשִּׁים – מִן הָאָדָם, מִן הַבָּקָר,.. וְנָתַתָּה אֹתָם לַלְוִיִּם שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן ה'" (במדבר לא, ל). בפסוק הזה מפורט איזה חלק מן השלל צריך להינתן ללוויים.
כח. וַהֲרֵמֹתָ מֶכֶס לַשם מֵאֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים לַצָּבָא אֶחָד נֶפֶשׁ מֵחֲמֵשׁ הַמֵּאוֹת מִן הָאָדָם וּמִן הַבָּקָר וּמִן הַחֲמֹרִים וּמִן הַצֹּאן. כט -מִמַּחֲצִיתָם תִּקָּחוּ וְנָתַתָּה לְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן תְּרוּמַת השם.
ל- וּמִמַּחֲצִת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תִּקַּח אֶחָד אָחֻז מִן הַחֲמִשִּׁים מִן הָאָדָם מִן הַבָּקָר מִן הַחֲמֹרִים וּמִן הַצֹּאן מִכָּל הַבְּהֵמָה.......
לז- וַיְהִי הַמֶּכֶס לַשם מִן הַצֹּאן שֵׁשׁ מֵאוֹת חָמֵשׁ וְשִׁבְעִים. לח-וְהַבָּקָר שִׁשָּׁה וּשְׁלֹשִׁים אָלֶף וּמִכְסָם לַשם שְׁנַיִם וְשִׁבְעִים. לט- וַחֲמֹרִים שְׁלֹשִׁים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וּמִכְסָם לַשם אֶחָד וְשִׁשִּׁים. מ- וְנֶפֶשׁ אָדָם שִׁשָּׁה עָשָׂר אָלֶף וּמִכְסָם לַשם שְׁנַיִם וּשְׁלֹשִׁים נָפֶשׁ.
מא- וַיִּתֵּן מֹשֶׁה אֶת מֶכֶס תְּרוּמַת השם לְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן כַּאֲשֶׁר צִוָּה השם אֶת מֹשֶׁה.....מז -וַיִּקַּח מֹשֶׁה מִמַּחֲצִת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָאָחֻז אֶחָד מִן הַחֲמִשִּׁים מִן הָאָדָם וּמִן הַבְּהֵמָה וַיִּתֵּן אֹתָם לַלְוִיִּם שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן השם כַּאֲשֶׁר צִוָּה השם אֶת מֹשֶׁה.
ב.
איך לאחוז (בחולם )-הפך לפרוצנט.
לא שהתורה מחשבת את חלקם של הלוויים באחוזים, כלומר במאיות -כמונו היום, נכון שפרשתנו היא מקור השימוש המודרני במילה אחוז . אבל משמעות המילה השתנתה, ואף תפקידה התחבירי השתנה.
הפועל אָחַז פירושו 'החזיק', 'תפס', ובהקשר שלנו כאן בתורה המשמעות היא 'לָקוּחַ'. "אֶחָד אָחֻז מִן הַחֲמִשִּׁים" פירושו אפוא 'אחד לקוח מתוך חמישים', 'אחד חלקי חמישים'.
החלפת עיצורים
כשנבחן את העיצור האחרון של הפועל אָחַז הרי אפשר שיש כאן "החלפת עיצורים " אחד \אחז, ובארמית מוצאים אנו כך: לפזר, ובארמית = לבדר חילופי ד\ז. וכן שצליל המילים אֶחָד ואָחוּז דומה מאוד, ואכן בתרגום אונקלוס כנגד "אֶחָד אָחֻז מִן הַחֲמִשִּׁים" נאמר "[u]חד דיתחד[/u] מן חמשין".
ואולי לכן נכתב : "אחד אחוז "מן החמישים , ולא, אחד לקוח " מן החמישים. [ניחוש - אולי , אולי לכך התכוון האבע כאן במילים "ושניהם דבקים" שהמפרשים התקשו בהבנת כוונתו ! ]
עד לפני כמאה שנה עדיין שימשה המילה אָחוּז בכפירושה בתורה , ולפניה באה המילה אֶחָד ואחריה מילת היחס מ־ או ל־ ומספר כלשהו – חמישים, עשרה או מאה. למשל"שמונה אחוזים למאה", משך הזמן נשמטה הסיומת למאה, והאחוז הפך לפרוצנט חלקי מאה.
ג.
מס ,מכס, עובר ושב,
ומה עם ה "מכס" שהוא בעצם הזכר של מכסה\ מכסם שגם צורה זו נמצאת בפרשתינו,
לפי התרגום ירושלמי פירושו " תלוש", החלק שתולשים = לוקחים מהשלם. והאבע אומר: ו"היא מגזירת תכוסו על השה ,והטעם -חלק". דהיינו משורש כ ס ס (מכסס, ובהשלת הס' הכפולה = מכס) , ואפשר שהמשמעות בדומה לתרגום ירושלמי כסס = קצץ,
ועוד דבר שמתם לב למילים : מס, מכס ,והיפוכו של מכס הוא סכם, דהיינו מכס מהסכום.
ד.
ומה זה "בלו" ? בארמית מס. כמופיע בעזרא ד, כ,
כ . וּמַלְכִין תַּקִּיפִין, הֲווֹ עַל-יְרוּשְׁלֶם, וְשַׁלִּיטִין, בְּכֹל עֲבַר נַהֲרָה; וּמִדָּה בְלוֹ וַהֲלָךְ, מִתְיְהֵב לְהוֹן. [מס גולגולת],
ועל הדרך - ערך - נקוב, מ"נקבה שכרך " של לבן ויעקב. עובר לסוחר -מאברהם ועפרון . וגם "עובר ושב" מיחזקאל לה,ז, ז וְנָתַתִּי אֶת-הַר שֵׂעִיר, לְשִׁמְמָה וּשְׁמָמָה; וְהִכְרַתִּי מִמֶּנּוּ, עֹבֵר וָשָׁב. אלא ששם זו פורענות לאנשים.
ה.
החלוצים
ידועים פעלים רבים הנובעים משמות איברי הגוף: עין -לעיין. אוזן - להאזין. אף - כי אנפת בי. נחיר- נחר.
רגל - ריגל. אצבע - הצביע. לשון - הלשין. כתף - הכתיף. דמעות -דומע.
וגם בפרשתינו החלצו \ חלוצים, מנין ומה הקשר ? "חלציים" הוא הקשר, המקום בו חוגרים את החגורה, שעליה ובה נמצאים ציוד הלחימה של הלוחמים, וכל היוצא למלחמה חוגר אותה על החלציים , היא הנותנת את הפועל בפרשתינו "החלצו".
נ,ב אישון (עין) , לר בחיי ובשפתי חכמים בדברים מכונה כך : כי בנקודה השחורה שבעין, באם נתבונן היטב נשקפת בו צורת "איש קטן" הוא האיש המשקיף.
ו.
ומה משותף לפורטוגל, צרפת= גאליה,טוסקנה ואילת ? הסמל !
במדבר לג, לה,( במסעי) " וַיִּסְעוּ מֵעַבְרֹנָה וַיַּחֲנוּ בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר ". תרגום יונתן "וּנְטָלוּ מִמְגִזָתָא וּשְׁרוֹ בִּכְרַךְ תַּרְנְגוֹלָא" ,
וכתב הרוקח "כי באותה עיר יושבים בעלי העצה יודעי העיתים כתרנגול. {קוסמים ומגידי עתידות] . והיה על העיר כמו תרנגול , כמו שעושים בתורן הספינה", ותרנגול מכונה -גבר.
בקיצור סמל העיר אילת היה תרנגול, וכאן טמון הקשר שכן פורטוגל סימלה הוא תרנגול מצוייר. והעיר טוסקנה - סימלה תרנגול (שחור).
ובצרפת התרנגול הגאלי (בצרפתית: Le coq gaulois) הוא הסמל לאומי הלא רשמי של האומה הצרפתית , שכן גאלוס בלטינית פירושו תרנגול. רגע -אבל הרי היום פוגשים בצרפת גם סמלי עיטים (עוף) ?
צדקתם היום, שכן אחרי שנפוליון טען שאין יאה לאימפריה הצרפתית סמל של חיה חלשה כתרנגול, וציווה להחליפה בעיט החזק שבעופות. ורק במה"ע ה 1 הם חזרו בחלקם לתרנגול הלאומי. ועד היום הוא מתנוסס על ארמונות וכו.