מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמכתי יתידותי בספר החכמה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

תמכתי יתידותי בספר החכמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 31, 2022 4:08 pm

הפרשה הראשונה בספר החכמה של שלמה המלך, אחרי ההקדמות על תוכן הספר ועל חשיבות ויקרת החכמה והמוסר וכו', היא כדלהלן -

בְּנִי אִם יְפַתּוּךָ חַטָּאִים אַל תֹּבֵא: אִם יֹאמְרוּ לְכָה אִתָּנוּ נֶאֶרְבָה לְדָם נִצְפְּנָה לְנָקִי חִנָּם: נִבְלָעֵם כִּשְׁאוֹל חַיִּים וּתְמִימִים כְּיוֹרְדֵי בוֹר: כָּל הוֹן יָקָר נִמְצָא נְמַלֵּא בָתֵּינוּ שָׁלָל: גּוֹרָלְךָ תַּפִּיל בְּתוֹכֵנוּ כִּיס אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּנוּ: בְּנִי אַל תֵּלֵךְ בְּדֶרֶךְ אִתָּם מְנַע רַגְלְךָ מִנְּתִיבָתָם: כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם: כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָּל בַּעַל כָּנָף: וְהֵם לְדָמָם יֶאֱרֹבוּ יִצְפְּנוּ לְנַפְשֹׁתָם: כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח:

ואף שהתמיהה עולה מאליה, מ"מ אפרש אותה בציטוט לש' האלשיך שם-
"מי לנו חכם כשלמה ומי כמוהו מורה חטאים בדרך לא ידעו להישמר ונעלם מעיני אשר בינת אדם לו, אך בדבר הזה מי פתי יאמין לדברי החטאים האלה בנפשותם, לשום את נפשו מנגד לחייב את ראשו לנרדף ולגואלי הדם ולמלך בשר ודם זולת אשר למלכו של עולם העולה על כולם".
וראה שם מה שתירץ בביאור הפסוק באופן מחודש, אבל שאר המפרשים פירשו כפשוטו ומ"מ לא הוסיפו כאן שום 'נמשל' וכד', והדבר צ"ע. אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני לע"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תמכתי יתידותי בספר החכמה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 31, 2022 5:29 pm

אנו רואים בפועל שאנשים מתפתים לשפוך דם נקי - אם בידיהם ואם על ידי שליחיהם, אם כפשוטו ואם בהלבנת פנים וכיו"ב.
ועל כן לא מפליא שהחכם מכל אדם מזהיר מזה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תמכתי יתידותי בספר החכמה

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 31, 2022 6:36 pm

איני יודע לבאר בדיוק
אבל אולי כוונת החכם מכל אדם היא להזהיר מפיתוי חטאים בדקות שאולי השומע לא ישים לב למה שעלול לבוא מזה כמאחז"ל אם הלך סופו לעמוד וכו' וכוונת הפסוק היא" "בני א יפתוך חטאים" באיזה חלקת לשון שיהיה"אל תבא" - לא תאבה להם ולא תרצה להיות אתם
שכן "אם יאמרו לכה אתנו, - ותחשוב שזו הליכה תמימה גריד - הרי שכלול בזה "נארבה לדם, וכו' עד שעלול להדרדר יותר ויותר

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: תמכתי יתידותי בספר החכמה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' אוגוסט 31, 2022 9:03 pm

אולי ניתן להציע כך.
זה שיש סיכונים מסויימים כגואלי הדם והמלך שהזכיר האלשיך זה אכן פשוט, אבל מה ששלמה המלך בא לומר זה על דרך 'בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל' וזהו שאמר והם לדמם יארובו כלומר זה לא סיכון צדדי אלא זה מהות אלא זה מהות הפעולה שהם עושים, וזה שאמר 'כן ארחות כל בוצע בצע'.

למעשה הרי לא תמיד זה מתגשם ויש רוצחים שמתו על מיתתם, אבל שלמה המלך בא לומר שהסיכון כאן הוא לא משהו נפרד אלא חטאים תרדף רעה, הרעה שבה בראש עושיה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים