שווארצ[ע] קונסט[ן]-כישוף שחור .ברמבן על הקוסמים.
פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 4:32 pm
שווארצ[ע] קונסט[ן]-כישוף שחור .בשופטים ברמבן על הקוסמים.
הרמבן מזכיר בפירושיו ארבעה פעמים את חכמת "הנגרמונסיא"
. .ותמיד בהקשרים של כישוף\ קוסמות\ אסטרולוגיה. וגם בפרשתינו שופטים יח,ט. שאר המקומות הם יתרו כ,ג. אחרי טז,ח. וגם ביז, ז.
ומה הקשר בין ניגר / שחור/ וכישוף.
המשך הדיון בנושא זה בקישור
viewtopic.php?f=46&t=60304
ברמבן פרשה"ש. שופטים - יש הסבר והתייחסות לכשפים וכו.
פרק יח,פסוק ט .מפני ארכו הבאתי להלן רק ציטוטים, והמתעניין ייטיב באם יביט במקור בפנים.
א. לדעתו יש שתי דרגות
1. קוסם[= ידיעת העתידות] מעונן ומנחש -מותר לישראל לשאול ולשמוע. והאיסור הוא רק לגוי שעושה זאת.וכ"כ בב"י. וכדבריו "כי המעונן והמנחש אינה תועבה ולא הוריש הכנענים בעבורם כי כל בני אדם יתאוו לדעת עתידות למו ומתעסקין בחכמות רבות כאלה לדעתם."
. .ובדרשתו בתורה תמימה הרבה ע"כ "וחפץ בכל האנשים ובכל אומה לדעת העתיד לבוא עליהם...ולישראל נתן ..הנבואה האמיתית ולא יצטרכו לאלו..
אבל הוא מתנה זאת בכך-
. .וכדבריו בפסוק יג ".. ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו
2. חובר חבר אוב וידעוני -אסורים גם לגויים לעשותם ואסור לישראל לשאול בהם. [ ועל שאול ששאל באוב- י"א שטעה בכך שסבר שאסור רק כשיש אפשרות אחרת לדעת הנסתרות, ולשאול סגרו כל האפשרויות האחרות ומשום כך הותר לו.]
ב.
שווא או אמת ?
. .לדעת הרמבן יש לקוסם מעונן ומנחש - כוח וידע אמיתי והוא בגזירת הבורא שברא כוכבים מזלות מלאכים ושרים זה מעל זה כדי להנהיג את העולם ואת אומות העולם, וז"ל "נתן כח הארץ וכל אשר עליה בכוכבים ובמזלות לפי הנהגתם ומבטם בהם כאשר הוא מנוסה בחכמת האיצטגנינות ועשה עוד על הכוכבים והמזלות מנהיגים מלאכים ושרים שהם נפש להם" . ועוד כתב- נכון ש "שלרבים " אין בהם אמת כלל".
.
." לא נוכל להכחיש הדברים יתפרסמו לעיני רואים". דהיינו יש להם במידה מסויימת ידיעת העתיד . אך לא בצורה ברורה ומפורשת. ורק לטווח קרוב ולא לעתיד רחוק.
.
. .ועוד - "ורבים יתחסדו בנחשים לומר שאין בהם אמת כלל כי מי יגיד לעורב ולעגור מה יהיה ואנחנו לא נוכל להכחיש דברים יתפרסמו לעיני רואים ורבותינו גם כן יודו בהם כמו שאמרו בואלה שמות רבה (ויק"ר לב ב קהלת רבה י כג) כי עוף השמים יוליך את הקול (קהלת י כ) זה העורב וחכמת הטיארין העופות בלשון ערב טאי"ר ....וכך אמרו (במדב"ר יט ג) ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם (מלכים א ה י) מה היתה חכמתן של בני קדם שהיו יודעין וערומים בטייר" ..
. הוא גם מסביר איך - כי עוף השמיים יוליך את הקול. מפני שיש " למזלות שרים... ונפשות לכדורי הגלגלים..יודיעו העתידות....ומהם נעשים סימנים לעופות שבהם יודיעו עתידות...עי קול העוף או בפרישות כנפיים...
דהיינו העופות הממריאות מעלה ושם הם מקבלים את העתידות משרי המזלות ...וכו.
ג. מה כוחם -
. .ויש בידי הקוסמים לפעול בהם על ידי הידע שיש להם באסטרונומיה, וזאת מבלי לפגוע בטבעו של עולם ,ובלשונו " ששם בכח המנהיגים העליונים דרכי תמורות וכחות להמיר הנהגת אשר למטה מהם שאם יהיה מבט הכוכבים בפנים אשר כנגד הארץ טובה או רעה לארץ או לעם או לאיש ימירו אותם הפנים העליונים עליו להפך במבט עצמו...מבלי שינוי טבעו של עולם ושיעשו הכוכבים והמזלות מהלכם כסדרן ". ( במבט הכוונה - היחסים הגיאומטריים בין הכוכבים כפי שהם נראים לצופה בכדוה"א.)
ד. ומדוע אסור לישראל לעשותם -
.. .מפני ש " אבל ההנהגה הפשוטה אשר במהלכה הוא חפץ הבורא יתברך אשר שם בהם מאז וזה היפך וזה סוד הכשפים וכחם שאמרו בהם (חולין ז) שהם מכחישים פמלייא של מעלה לומר שהם היפך הכחות הפשוטים והם הכחשה לפמלייא בצד מהצדדין ועל כן ראוי שתאסור אותם התורה שיונח העולם למנהגו ולטבעו הפשוט שהוא חפץ בוראו ".
ועוד - שידיעתם מוגבלת וחלקה שיקרית :
" ולא תצטרך אתה בעתידות אל קוסם ומנחש שיקבלו אותם מן הכוכבים או מן השפלים בשרי מעלה שאין כל דבריהם אמת ולא יודיעו בכל הצריך אבל הנבואה תודיע חפץ השם ולא יפול דבר מכל דבריה .."
ה.
" ושרי זנב וטלה הקרובים לארץ והם הנקראים נגידי התלי יודיעו העתידות "..
המונח "תלי " מופיע לראשונה בספר יצירה " והתקשו להבין את פירושו. וכולו מסודות ממעשי מרכבה ומעשי בראשית.
........"כשברא אלוקים את הרקיע שעלינו החלוק לשבעת רקיעים , ברא את התלי ממים ומאש ....ראש וזנב ונטהו ברקיע הרביעי,, הוא אמצעי, "...."וכל הכוכבים והמאורות, המזלות אדוקין בו,...והוא נתמנה למלך על כולם לנהגם בין טוב ובין רע"..." הוא (התלי) מוליך ומוביל את המאורות ואת הכוכבים ואת המזלות... , .. זה התלי הוא מושל בכל הכוכבים והמזלות" .
.
. .אולם באסטרונומיה ראו בו את כוכב הצפון שלעניינינו מסביבו נעים כל הכוכבים והמזלות ואת הקבוצה - נחש בריח שקרוב וסובב את כוכב הצפון. ובתנועתו בכל שנה וחצי הוא עובר ממזל למזל אחר בכל שנה וחצי . והשפעתו באסטרולוגיה עצומה.
.
התלי מופיע גם בבריתא דשמואל בפיוטים ויוצרות ובחכמוני של דונולו. והוא משמש במובנים רבים.
"ואחרי ראותי נסיונות רבות בחכמת אותו הגוי כי היה אומר מכוח חשבון הכוכבים והתלי והמזלות דברים שנעשו כבר והעתידים להיעשות אז ריציתיו בנתינת הון רב ומתנות גדולות ללמדיני מסורת החשבון שלכוכבים ושלמזלות. והוא הגוי לימדני להכיר ברקיע שנים-עשר המזלות וחמשה הכוכבים". בחכמוני.
, המילה "תלי" באה מהשורש תלה, ונראה שמובנה שהיקום כולו נתלה ומוחזק סביב ו- אולי בדומה לאיוב כו ,ז. ' נטה צפון על תוהו תלה ארץ על בלימה".
ואפשר בכלל שהרמבן כיוון כאן גם לסודות קבליים. וכלל - לא ירדנו לסוף דעתו של הרמבן.
ו.
בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסי"א.
...על כן אמר בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסי"א כשהלבנה והיא נקראת גלגל העולם בראש טלה על דרך משל ויהיה פניו מול פלוני תעשה תמונה לדבר פלוני ויוחק בה שם השעה ושם המלאך הממונה עליה מן השמות ההם הנזכרים באותו הספר ...
. .מי זה ומה זה . דעות שונות נאמרו ע"כ , כגון שהוא מורכב משני מילים ניגר + מנציא . ניגר = נוזל. מנציא = שם הקטורת המוקטר.
אבל הציוני אומר " ואני שמעתי פירוש אחר כי נגרי = שחור בלעז.ולכן קוראים לחכמה זו בלשון אשכנז 'שווארץ קונסט'
היינו - שווארצ[ה] קןנסט[ן]-כישוף שחור .
אגב את - ספר הלבנה , הרמבן מזכיר בהוספות לפירושו שכתב אחרי העלייה לארץישראל -וכנראה שרק בא"י נמצא לו ספר זה.
על הספר ומחברו - ? אולי מישהוא יעשיר אותנו במידע ע"כ.
נ,ב
לעיל דעת הרמבן.
אבל הרמבם והראבע ואחרים דעה אחרת להם בנושא -ואי"ה בהמשך.
הרמבן מזכיר בפירושיו ארבעה פעמים את חכמת "הנגרמונסיא"
. .ותמיד בהקשרים של כישוף\ קוסמות\ אסטרולוגיה. וגם בפרשתינו שופטים יח,ט. שאר המקומות הם יתרו כ,ג. אחרי טז,ח. וגם ביז, ז.
ומה הקשר בין ניגר / שחור/ וכישוף.
המשך הדיון בנושא זה בקישור
viewtopic.php?f=46&t=60304
ברמבן פרשה"ש. שופטים - יש הסבר והתייחסות לכשפים וכו.
פרק יח,פסוק ט .מפני ארכו הבאתי להלן רק ציטוטים, והמתעניין ייטיב באם יביט במקור בפנים.
א. לדעתו יש שתי דרגות
1. קוסם[= ידיעת העתידות] מעונן ומנחש -מותר לישראל לשאול ולשמוע. והאיסור הוא רק לגוי שעושה זאת.וכ"כ בב"י. וכדבריו "כי המעונן והמנחש אינה תועבה ולא הוריש הכנענים בעבורם כי כל בני אדם יתאוו לדעת עתידות למו ומתעסקין בחכמות רבות כאלה לדעתם."
. .ובדרשתו בתורה תמימה הרבה ע"כ "וחפץ בכל האנשים ובכל אומה לדעת העתיד לבוא עליהם...ולישראל נתן ..הנבואה האמיתית ולא יצטרכו לאלו..
אבל הוא מתנה זאת בכך-
. .וכדבריו בפסוק יג ".. ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו
2. חובר חבר אוב וידעוני -אסורים גם לגויים לעשותם ואסור לישראל לשאול בהם. [ ועל שאול ששאל באוב- י"א שטעה בכך שסבר שאסור רק כשיש אפשרות אחרת לדעת הנסתרות, ולשאול סגרו כל האפשרויות האחרות ומשום כך הותר לו.]
ב.
שווא או אמת ?
. .לדעת הרמבן יש לקוסם מעונן ומנחש - כוח וידע אמיתי והוא בגזירת הבורא שברא כוכבים מזלות מלאכים ושרים זה מעל זה כדי להנהיג את העולם ואת אומות העולם, וז"ל "נתן כח הארץ וכל אשר עליה בכוכבים ובמזלות לפי הנהגתם ומבטם בהם כאשר הוא מנוסה בחכמת האיצטגנינות ועשה עוד על הכוכבים והמזלות מנהיגים מלאכים ושרים שהם נפש להם" . ועוד כתב- נכון ש "שלרבים " אין בהם אמת כלל".
.
." לא נוכל להכחיש הדברים יתפרסמו לעיני רואים". דהיינו יש להם במידה מסויימת ידיעת העתיד . אך לא בצורה ברורה ומפורשת. ורק לטווח קרוב ולא לעתיד רחוק.
.
. .ועוד - "ורבים יתחסדו בנחשים לומר שאין בהם אמת כלל כי מי יגיד לעורב ולעגור מה יהיה ואנחנו לא נוכל להכחיש דברים יתפרסמו לעיני רואים ורבותינו גם כן יודו בהם כמו שאמרו בואלה שמות רבה (ויק"ר לב ב קהלת רבה י כג) כי עוף השמים יוליך את הקול (קהלת י כ) זה העורב וחכמת הטיארין העופות בלשון ערב טאי"ר ....וכך אמרו (במדב"ר יט ג) ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם (מלכים א ה י) מה היתה חכמתן של בני קדם שהיו יודעין וערומים בטייר" ..
. הוא גם מסביר איך - כי עוף השמיים יוליך את הקול. מפני שיש " למזלות שרים... ונפשות לכדורי הגלגלים..יודיעו העתידות....ומהם נעשים סימנים לעופות שבהם יודיעו עתידות...עי קול העוף או בפרישות כנפיים...
דהיינו העופות הממריאות מעלה ושם הם מקבלים את העתידות משרי המזלות ...וכו.
ג. מה כוחם -
. .ויש בידי הקוסמים לפעול בהם על ידי הידע שיש להם באסטרונומיה, וזאת מבלי לפגוע בטבעו של עולם ,ובלשונו " ששם בכח המנהיגים העליונים דרכי תמורות וכחות להמיר הנהגת אשר למטה מהם שאם יהיה מבט הכוכבים בפנים אשר כנגד הארץ טובה או רעה לארץ או לעם או לאיש ימירו אותם הפנים העליונים עליו להפך במבט עצמו...מבלי שינוי טבעו של עולם ושיעשו הכוכבים והמזלות מהלכם כסדרן ". ( במבט הכוונה - היחסים הגיאומטריים בין הכוכבים כפי שהם נראים לצופה בכדוה"א.)
ד. ומדוע אסור לישראל לעשותם -
.. .מפני ש " אבל ההנהגה הפשוטה אשר במהלכה הוא חפץ הבורא יתברך אשר שם בהם מאז וזה היפך וזה סוד הכשפים וכחם שאמרו בהם (חולין ז) שהם מכחישים פמלייא של מעלה לומר שהם היפך הכחות הפשוטים והם הכחשה לפמלייא בצד מהצדדין ועל כן ראוי שתאסור אותם התורה שיונח העולם למנהגו ולטבעו הפשוט שהוא חפץ בוראו ".
ועוד - שידיעתם מוגבלת וחלקה שיקרית :
" ולא תצטרך אתה בעתידות אל קוסם ומנחש שיקבלו אותם מן הכוכבים או מן השפלים בשרי מעלה שאין כל דבריהם אמת ולא יודיעו בכל הצריך אבל הנבואה תודיע חפץ השם ולא יפול דבר מכל דבריה .."
ה.
" ושרי זנב וטלה הקרובים לארץ והם הנקראים נגידי התלי יודיעו העתידות "..
המונח "תלי " מופיע לראשונה בספר יצירה " והתקשו להבין את פירושו. וכולו מסודות ממעשי מרכבה ומעשי בראשית.
........"כשברא אלוקים את הרקיע שעלינו החלוק לשבעת רקיעים , ברא את התלי ממים ומאש ....ראש וזנב ונטהו ברקיע הרביעי,, הוא אמצעי, "...."וכל הכוכבים והמאורות, המזלות אדוקין בו,...והוא נתמנה למלך על כולם לנהגם בין טוב ובין רע"..." הוא (התלי) מוליך ומוביל את המאורות ואת הכוכבים ואת המזלות... , .. זה התלי הוא מושל בכל הכוכבים והמזלות" .
.
. .אולם באסטרונומיה ראו בו את כוכב הצפון שלעניינינו מסביבו נעים כל הכוכבים והמזלות ואת הקבוצה - נחש בריח שקרוב וסובב את כוכב הצפון. ובתנועתו בכל שנה וחצי הוא עובר ממזל למזל אחר בכל שנה וחצי . והשפעתו באסטרולוגיה עצומה.
.
התלי מופיע גם בבריתא דשמואל בפיוטים ויוצרות ובחכמוני של דונולו. והוא משמש במובנים רבים.
"ואחרי ראותי נסיונות רבות בחכמת אותו הגוי כי היה אומר מכוח חשבון הכוכבים והתלי והמזלות דברים שנעשו כבר והעתידים להיעשות אז ריציתיו בנתינת הון רב ומתנות גדולות ללמדיני מסורת החשבון שלכוכבים ושלמזלות. והוא הגוי לימדני להכיר ברקיע שנים-עשר המזלות וחמשה הכוכבים". בחכמוני.
, המילה "תלי" באה מהשורש תלה, ונראה שמובנה שהיקום כולו נתלה ומוחזק סביב ו- אולי בדומה לאיוב כו ,ז. ' נטה צפון על תוהו תלה ארץ על בלימה".
ואפשר בכלל שהרמבן כיוון כאן גם לסודות קבליים. וכלל - לא ירדנו לסוף דעתו של הרמבן.
ו.
בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסי"א.
...על כן אמר בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסי"א כשהלבנה והיא נקראת גלגל העולם בראש טלה על דרך משל ויהיה פניו מול פלוני תעשה תמונה לדבר פלוני ויוחק בה שם השעה ושם המלאך הממונה עליה מן השמות ההם הנזכרים באותו הספר ...
. .מי זה ומה זה . דעות שונות נאמרו ע"כ , כגון שהוא מורכב משני מילים ניגר + מנציא . ניגר = נוזל. מנציא = שם הקטורת המוקטר.
אבל הציוני אומר " ואני שמעתי פירוש אחר כי נגרי = שחור בלעז.ולכן קוראים לחכמה זו בלשון אשכנז 'שווארץ קונסט'
היינו - שווארצ[ה] קןנסט[ן]-כישוף שחור .
אגב את - ספר הלבנה , הרמבן מזכיר בהוספות לפירושו שכתב אחרי העלייה לארץישראל -וכנראה שרק בא"י נמצא לו ספר זה.
על הספר ומחברו - ? אולי מישהוא יעשיר אותנו במידע ע"כ.
נ,ב
לעיל דעת הרמבן.
אבל הרמבם והראבע ואחרים דעה אחרת להם בנושא -ואי"ה בהמשך.