מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסטרולוגיה:ב,ג, - זה אמיתי -ואסור. זה הבל -ואסור. רק כשהוא אמיתי -מותר.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1232
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אסטרולוגיה:ב,ג, - זה אמיתי -ואסור. זה הבל -ואסור. רק כשהוא אמיתי -מותר.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ספטמבר 01, 2022 3:08 pm

חלק ב'
של שווארצ[ה] קןנסט[ן]-כישוף שחור .ברמבן על הקוסמים.

חלק ג': צדק צדק תרדוף - ואת מאדים ושבתאי תעקוף ,בתגובות למטה
חלק א': בקישור viewtopic.php?f=46&t=60300

בגדול יש לנו שלוש דעות ביחס לקוסמויות = גזירת והשפעת הכוכבים:

1. יש בו ממש - ואסור =הרמבן.

2. זה ממשי וחיובי - והשפעתם מכריעה (האסטרולוגיה ) - אבל בלי בלופים.
- וכל הקוסמויות המוזכרות כאן בתורה - הם מעשי תעתועים ורמייה = האבע.

3. בכל אופן שהוא - אין בהם בכולם אפילו בדל אמת, ומ"מ אסור בגלל משיכתו לע"ז ותמים תהיה = הרמבם.

1.
הרמבן

א. ראינו שלרמבן הכישוף של חבר ואוב אסורין לחלוטין והם מכונים בתורה תועבה
שכן הם קשורים לעבודה זרה.

ב. .שונה מהם מעונן - [ולרמבן מעונן =הצופה בצורות העננים] ומנחש הם צורך טבעי ויכולתם אמיתית שהותרה לגויים, וגם לישראל מותר לשאול את הגוי על ידיעותיו מקוסמויותיו, שכן כוחם נובע מאסטרולוגיה - שלרמבן יש בהם ממש, אם כי רבו בהם השגיאות.
והכל כדלעיל. וכן איסור ניחוש [מלשון חיש = ממהר לדעת העתיד] עתידות משיחת חיות ועופות - היתה אחת מחכמת שלמה.

כמו"כ הכישוף הקשור באסטרולוגיה האיסור בו הוא גם מפני " שהם מכחישין פמליא של מעלה" ונגד "ההנהגה הפשוטה בה חפץ הבורא יתברך".

ב.
האבע

לדעת האבע - המולך אכן יש בו ע"ז בשאר לא. ומ"מ כולם בכלל תועבה " וכל אלה תועבת... אבל כל השאר אין בהם שום ערך מעשי בגלל שהם מאחזי עיניים.

וז"ל " כי כל דברי האובות והידעונים שקר והם רק מטעין הבריות (ויקרא יט ,לא)..."ובעבור מחשבתו ושגעונו תראה לו דמות צורות בחלום" דברים יח,יא. וכולם מכונים תועבה משום ש "כי האמת להיות לב האדם תמים עם בוראו..."(שם יב).

דהיינו לאבע אין בהם כוח אמיתי וכולם הבל ומ"מ אסורים לנו כי תמים תהיה וכו.

. .לעומת - הדברים דלעיל של האבע -הרי מצד שני מופתעים אנו לקרוא בפירושי האבע הסברים רבים הנתמכין על אסטרולוגיה ועל ההשפעה החזקה של צבא השמיים על גורל האדם האומה והארץ . וחלקם נוגעין ביסודות היהדות ממש.
שכן לדעתו רק התורה שהיא האמת המוחלטת , היא בלבד תדריך אותנו מתי ואיך להשתמש ולהתייחס לצבא השמיים.

...ובעיקר ע"כ שיש יכולת באדם ליצור דברים/מצבים כדי למשוך ולהוריד מהם השפעות על הארץ ויושביה .(טליסמנים + אסטרלית)
ודווקא הרמבן מרבה להתעמת עימו ומצמצם מאוד את ההשפעה והשימוש בהם בישראל.
ונושא זה דורש דיון נפרד לעצמו].

וראה בקישור את ביקורתו של הרמבן על דעת האבע בעניין החושן
viewtopic.php?f=46&t=58759&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%D7%9F

ג.
. הרמבם -
לא, זה לא ממשי - וכולו הבל ורעות רוח , וכן זה - כל אלו אסורים.
. .ראשית הרמבם מבטל לגמרי את כל הקסמים והכשפים כמעשי רמייה וכזב - המכזבים ומטעים את התמימים. בנוסף הוא רואה בכל המעשים הנל איסור מוחלט במורה נבוכים ג, לז.

....יתבאר לך שהכשוף אשר תשמע אותו הוא מפעולות שהיו עושים אותם, הצאב"ה, הכשדיים, והכלדיים, ויותר היה במצריים, ובכנעניים, היו מביאים לחשוב בהם או היו חושבים שבהם יעשו מעשים נפלאים במציאות אם לאיש אחד או לאנשי מדינה, והמעשים ההם אשר יעשו אותם המכשפים אין ההקש נותן אותם ולא יאמין השכל שהם יחייבו דבר כלל..
.
והרמבם הכליל דינים אלו בהלכות עבודה זרה יא, טז.
.
. .ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן והם שהטעו בהן עובדי כוכבים ומזלות הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן שנאמר כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל ונאמר כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן וגו' .
.
. .כל המאמין בדברים האלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודבר חכמה אבל התורה אסרתן אינן אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת ובכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלימה ,
.
. .אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה אינם דברי חכמה אלא תהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת ונטשו כל דרכי האמת בגללן ומפני זה אמרה תורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים תמים תהיה עם ה' אלהיך."
.
והסיבה לחומרתה הגדולה נובעת מפני שהיא גם שורש לעבודה-זרה.
וכך כתב בפירשו למסכת עבודה-זרה (ד, ז):
"והיסוד לכך ... והרבה מן העניינים האלה אשר שָׁלְפָה תורת האמת חַרְבָּהּ עליהם וכרתה אותם, והם שורש עבודה-זרה וענפיה".

ד.
ועוד מצאנו ברמבם -

. .בהלכות עבודה זרה חמישים ואחת מצוות עשה ומצוות לא-תעשה. את הצד השווה שבהן הוא פירט במורה הנבוכים "הם כולם לקביעת ההשקפות האמיתיות והשרשתן בהמון במשך השנים וכן "ופשוט הוא שהם כולם להציל מטעויות עבודה זרה ומהשקפות אחרות בלתי נכונות שנשתרבבו עם עבודה זרה,כגון מעונן וכו'".
.
... .הרמבם מציין כי מלבד חמישים ואחת מצוות אלו נכללות בקבוצה זו מצוות נוספות שהקשר בינן לבין איסור עבודה זרה פחות בולט, כגון כלאי בגדים, ערלה וכלאי הכרם.
.
יוצא אפוא כי הרמבם מחשיב כעשרה אחוז מתריג מצוות, כמצוות שמטרתן להוציא את הדעות הנפסדות מלבם של ישראל ולקרבם אל ההשקפה הנכונה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' ספטמבר 04, 2022 3:03 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1232
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אסטרולוגיה:ב,ג, - זה אמיתי -ואסור. זה הבל -ואסור. רק כשהוא אמיתי -מותר.

הודעהעל ידי יהודהא » א' ספטמבר 04, 2022 12:03 am

ג.
צדק צדק תרדוף ואת מאדים ושבתי תעקוף.

גם השבוע בפרשת שופטים פוגשים אנו את האסטרולוגיה בפסוק "צדק תדק תרדוף" אבל נקדים מספר מובאות מפירושי האבע .

מזלם המקורי של ישראל רע וגרוע -
א....והנה היתה במערכת ישראל כפי כוכבי מזלם להיות עוד עבדים. והשם בכחו למען אהבת האבות חדש אותות בעולם השפל שלא היה בממשלת העולם האמצעי. והוציא ישראל מרשות המזלות להיותם לו לעם נחלה. ובעבור זה אמרו קדמוננו אין מזל לישראל. שמות כ,א. יתרו.
ובכי תשא לג ,כא... אין מזל לישראל כל זמן שהם שומרי התורה. ואם לא ישמרוה ישלוט בהם המזל כאשר הוא מנוסה. כי כל מחברת ומזל דלי במערכת רעה. הנה יבא רעה לשונאי ישראל. והיודעים חכמת המזלות יודו כן.

וכן בפירושו באסתר ג,ד
"ואחרים אמרו בעבור חבור העליונים במזל גדי שהוא שנים עשר למזל דלי שהוא מזל ישראל"
"לפיכך מצד מזלם יהיה לישראל תמיד גורל רע - אלא שהקבה מפקיע שליטת המזלות כשהם עושים רצונו.


ב. ואיך ישראל ניצולים ממזלם הרע , ע"י עקיפת הכוכבים.
האבע בפרשת וארא , שמות ו,ג.
" ידענו כי השם ברא ג' עולמות שהזכרתי. והעולם השפל יקבל כח מעולם התיכון. כל א' מהפרטים כפי מערכת העליונה. ובעבור כי נשמת האדם גבוה מן העולם האמצעי. אם היתה הנפש חכמה והכירה מעשה השם שהם בלא אמצעי. ועל ידי אמצעי.
והניחה תאות העולם השפל והתבודדה לדבקה בשם הנכבד.

אם יש במערכת הככבים בעת ההריון רעה שתבא עליו ביום ידוע. השם שדבק בו יסבב סבות להצילו מרעתו.
... שהשם אמר לאברהם צא מאצטגנינות שלך. וקרוב מזה הטעם אין מזל לישראל. .. על כן אמר השם לאברהם קודם וארבה את זרעך אני אל שדי שפירושו מנצח המערכות העליונות. לא שהמערכה תשחת רק שידע הדבק בשמו שמתחדש לו טוב שלא יהיה במערכתו..וזה הוא סוד כל התורה כאשר אפרש עוד.

ג. ובמילים פשוטות 1) העולם השפל =עולמנו בארץ. 2) העולם האמצעי= הכוכבים והמזלות המשנים את מבתם ומשפיעים על הארץ ויושביה. 3) העולם העליון =עולם המלאכים והנשמות והוא המשפיע על אלה שמתחתיו.
אולם...ואם תחכם הנשמה ,תעמוד בסוד המלאכים ותוכל לקבל כוח גדול מכוח עליון שקבל ע"י אור המלאכים, אז יהיה דבק בשם הנכבד.. דהיינו עי הקשר הישיר לשם הוא עוקף את גזירת המזלות והכוכבים.

.אבל אין הם משנים את חוקי הבריאה והכוח שהעניק השם לצבא המרום , והמשיל הראבע זאת ל ..וחשוב כי המשרתים ירוצו כסוסים עוברים במסלה ולא ירוצו להרע או להטיב רק ככה דרכם וחשוב כי במסלה איש עור לא ידע מנהג הסוסים מתי הולכין אל ימין או לשמאל. והוא נשען על פקח שידע סורם. והנה הוא ישמרנו כי ברוצם בצד זה יוליך העיוור לצד האחר ומרוצת הסוס לא תשתנה והעיוור ימלט. ..... והנה לא סרה גזירת השם והוא הצילם....

ד.
יום השבת מזלו רע, אבל-
האבע ביתרו
אמר אחד מחכמי הדור ידענו כי תשעה גלגלים הם כנגד תשעה מספרים שהם עיקרי כל מספר. וככה אלה התשעה דברים. והנה הדבור הראשון שאיננו ממספר התשעה. שהוא כנגד כבוד השם הנכבד המדבר.....
... כי חכמי הנסיון אומרים כי לכל אחד מהמשרתים יש יום ידוע בשבוע שבו יראה כחו. והוא בעל השעה הראשונה ביום. וכן מי שהוא בעל השעה הראשונה בלילה.
....ואומרים כי שבתי ומאדים הם כוכבים מזיקים ומי שיחל מלאכה או ללכת בדרך באחד משניהם כשהם מושלים יבא לידי נזק. ע"כ אמרו קדמוננו שניתן רשות לחבל בלילי רביעיות ובלילי שבתות. והנה לא תמצא בכל ימי השבוע לילה ויום זה אחר זה שימשלו אלו שני המזיקים בהם. רק ביום הזה. על כן אין ראוי להתעסק בו בדברי העולם רק ביראת השם לבדו ....והדבור הששי לא תרצח כנגד גלגל מאדים שהוא יורה על שפיכות דמים ועל החבורות. ...

ה.
צדק צדק תרדוף

. .דהיינו ביום שבת שעה ראשונה בכניסתן היא במזל מאדים. ושעה ראשונה בבוקר שבת היא במזל שבתי -ושניהם מבשרים רעות . ומכאן ההימנעות מדברים מסויימים [קידוש] בשעות אלו וכו וראה בפסקי תשובות רעא בארוכה ע"כ.

"בעלים לתרופה" של השבוע מביא מספר לקוטים ע"כ שבפסוק הנל הכוונה שבערב שבת וביום השבת יכנוס תמיד לקדושת שבת בעת מזל צדק כנל במהרש"א חענית ח, ע"ב.

ו.
ש,צ,מ צדק באמצע
.
מאדים לפניו - ושבתי אחריו. ולכן -
. .בליל שבת ששעה ראשונה שלו היא מאדים , יקדים לשעת צדק [או יאחר למזל חמה]. ואילו בשבת ביום ששעה ראשונה היא מזל שבתי יאחר [י"א התפילה] לשעה שאחריו לצדק. מכיון ששבתי וצדק הם שני הפכים כששבתי מסמל חיסרון וגזירות [ומאדים שפיכות דמים] הרי צדק מסמל צדקה וחיים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים