מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 15, 2022 5:59 pm

האם יש באיזה מקום הסבר למה דווקא שמעון לוי ויהודה יששכר ויוסף ובנימין עמדו לברך את העם על הר גרזים ואילו ראובן גד ושר זבלון דן ופתלי עמדו על קללה בהר עיבל?

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי יעקל » ה' ספטמבר 15, 2022 9:17 pm

ג"א שמתי לב לזה, נכון, נראה כאילו ה"חשובים" בהר הגריזים - אלה שקיבלו ג'מבו ברכות או מיע"א או ממ"ר , והאחרים בהר עיבל אלה שקיבלו מעט ברכה הן ע"י יעקב והן ע"י משה, או שקיבלו על הראש ע"י יעקב לפני מותו...

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 15, 2022 9:35 pm

שמעון ולוי קבלו על הראש מיעקב אבינו והם בהר גרזים

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי יעקל » ה' ספטמבר 15, 2022 10:21 pm

כדכד כתב:שמעון ולוי קבלו על הראש מיעקב אבינו והם בהר גרזים

נכון, אבל אח"כ בפ' ברכה, לוי קיבל הרבה שפע כמ"ש וללוי אמר וגו'

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 15, 2022 11:17 pm

שמעון לא קבל בכלל ברכה בפרשת וזאת הברכה

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי יעקל » ה' ספטמבר 15, 2022 11:33 pm

כדכד כתב:שמעון לא קבל בכלל ברכה בפרשת וזאת הברכה


כן, נכון, אולי ידוע לכם הסברים ע"כ ? (סליחה על חריגתי מנושא האשכול...)

וחוץ מזה, הייתי בא ליישב דהואיל ושמעון ולוי אחים, מה אחים הם בתוכחה אף אחים הם בתוספת, בברכה ובשפע, כנלע"ד...

ואולי אפשר לשאול הפוך ? איך יכול להיות שמקום שמעון שם בין ה"יושבים ראשונה במלכות" ? לאיזו קירוב מיוחד זכה שמעון בן יעקב ? מי מצאצאיו מקומו בין רועינו ומנהיגינו ?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי דרומי » ו' ספטמבר 16, 2022 12:29 am

יש להעיר שמצינו חלוקה קצת דומה לענין השבטים החלשים והחזקים, ראה בפרש"י בפ' ויגש עה"פ ומקצה אחיו, וברש"י בפ' וזאת הברכה - שהיו חמשה שבטים חלשים יותר מאחיהם, ויש מחלוקת מי היו החלשים ומי היו החזקים, ודוק

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי פילווישוק » ו' ספטמבר 16, 2022 11:19 am

כדכד כתב:האם יש באיזה מקום הסבר למה דווקא שמעון לוי ויהודה יששכר ויוסף ובנימין עמדו לברך את העם על הר גרזים ואילו ראובן גד ושר זבלון דן ופתלי עמדו על קללה בהר עיבל?

בספר המופלא "נפלאות מתורת ה' יתברך" (וורשה תרל"ט, מצוי באוצר), פרק נ"ד.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי כדכד » ו' ספטמבר 16, 2022 11:19 am

לפי אף אחת מהדעות לכגבי ומקצה אחיו אין קשר בין החלוקה שם לחלוקה של הר גרזים ועיבל

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 16, 2022 12:16 pm

פילווישוק כתב:
כדכד כתב:האם יש באיזה מקום הסבר למה דווקא שמעון לוי ויהודה יששכר ויוסף ובנימין עמדו לברך את העם על הר גרזים ואילו ראובן גד ושר זבלון דן ופתלי עמדו על קללה בהר עיבל?

בספר המופלא "נפלאות מתורת ה' יתברך" (וורשה תרל"ט, מצוי באוצר), פרק נ"ד.


viewtopic.php?f=46&t=29203&p=303937&hilit#p308273

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' ספטמבר 16, 2022 2:41 pm

חזקוני
אלה יעמדו כל העומדים על הברכה היו בני הגבירות וע״‎י שבני לאה רבים נטלו מהם הקטן והגדול להשלים המנין על בני השפחות שלא היו רק ד׳‎ והיו על הקללה הגדול והקטן הגדול הוא ראובן לפי שהיה חשוד מבלהה וענה אמן על ארור שוכב עם אשת רעהו ואביו וידעו בודאי שלא פשע בדבר, והכי איתא בפרק במה בהמה יוצאה אפשר עתיד זרעו לעמוד על הר עיבל ולומר ארור שוכב עם אשת אביו ויבא חטא זה לידו והקטן הוא זבולון.


צרור המור
אחר כך צוה אלה יעמדו לברך את העם. לפי שהוא לא היה עובר לארץ רצה לתת להם סדר הברכה והקללה. וזהו שאמר אלה יעמדו לברך את העם שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין. לפי שהיו כולם בני גבירה וראויים לברכה יותר מהאחרים. ואע"פ שהיה ראוי שיהיה ראובן לצד הברכה אחר שהוא בכור וראשון לכל הדברים. לא רצה לעשות כן לסבה ידועה שנפרש בעז"ה משום מעשה בלהה. והכניס לשמעון ולוי לפי שהם אחים וכלי חמס מכרותיהם מצד הדין. לא רצה לתת להם יותר דין והעמידם על הברכה לבטל מהם חוזק הדין. שמעון הוא דין במעשה זמרי וזהו ש"ם עו"ן. לוי הוא דין כדכתיב והעבירו תער על בשרם. ולכן לא העמידם על הקללה. יהודה הוא מלך ויששכר בעל תורה. ויוסף ובנימין היה בחלקם משכן שילה וירושלם כי שם צוה ה' את הברכה. ולכן אין ראוי שיעמדו לצד שמאל. וכן שמעון העמידו על הברכה לפי שלא היה בדעתו לברכו לא רצה להעמידו על הקללה. והעמיד על הקללה ראובן גד ואשר וזבולון דן ונפתלי. לפי שהיו הד' בני השפחות רצה לתת בן גבירה אחד עם ב' בני שפחות. ונתן לזבולון עם דן ונפתלי לפי שזבולון היה עמוד התורה ומקיים ומפרנס ליששכר. וכתיב עץ חיים היא למחזיקים בה ולא נאמר ללומדים בה. ואחר שהוא עץ חיים. ראוי שיהיה עם אלו השנים לצד הקללה ליתן להם חיים. ולכן לא סמך זבולון אצל ראובן והעמיד לראובן עם גד ואשר. לפי שהיה בכור ביחס והיה בעל תורה כאומרו כחי וראשית אוני. ואמרו אין כח אלא תורה שנאמר גבורי כח עושי דברו. וכה"א בארה בנו אשר הגלה תגלת פלאסר וגו' ולמה נקרא שמו בארה שהיה בארה של תורה וכו'. ולכן צרף ראובן עם גד ואשר. להגין עליהם בתורתו. כמו שצירף לזבולון עם דן ונפתלי לפי שהיה מחזיק ידי התורה. וכן צרף ראובן עם גד ואשר לפי שראובן רצה להיות עם גד בחוצה לארץ שהיא ארץ טמאה וארורה ושמע לעצת גד שנאמר ויאמרו בני גד ובני ראובן. לכן צירף משה לראובן עם גד בענין הקללה. ובמדרש אמרו שהטעם שצירף משה לראובן עם המקללים. כדי להודיע לישראל שלא חטא במה שאמר וישכב את בלהה פלגש אביו. ואמרו בפסוק אז חללת יצועי עלה א"ל אביו בני אין לך רפואה עד שיבא אותו שכתוב בו ומשה עלה אל האלהים. ויפרסמך שאתה נקי מגופו של מעשה ויבקש רחמים עליך על החלול. ויתיר אותך מירחוקך ויקרבך. וכיון שנמסר המעשה למשה כשבקשו ישראל להכנס לארץ. אמר משה הרי השעה שאודיע לישראל שראובן נקי מאשת אביו. מה עשה העמיד ו' שבטים לברך בהר גריזים והעמיד ו' מקללים על הר עיבל והעמיד לראובן עם המקללים. לפי שהיו ישראל אומרים על ראובן שעשה אותו מעשה דכתיב וישכב את בלהה. ידע משה שלא היו הדברים אמת כד"א פחז כמים אל תותר ומסר לו יעקב אביו המעשה. לפיכך אמר משה יעמוד ראובן עם המקללים בשביל שיאמר ארור שוכב עם אשת אביו. שהרי אמרו חכמים החשוד על הדבר לא דנו ולא מעידו. כיון שפתח פיו שבטו של ראובן ואמרו ארור שוכב עם אשת אביו. ידעו כל ישראל שהיה ראובן זכאי ונקי מאותו מעשה. ומתי בקש משה רחמים עליו וקרבו. בשעה שבא לברך את ישראל דכתיב יחי ראובן. מה ראה משה שהתחיל ואמר ה' מסיני בא והלא בראש הדברים היה ראוי לומר יחי ראובן. משל למלך שנכנס למדינה והיה ראש המדינה שלהם חבוש בבית האסורים. יצאו הכל לקראתו והיו משחקים ומרקדים לפניו. אמר המלך כל הקלוס הזה למה אמרו לו מפני שראש המדינה שלהם חבוש. אמר המלך גוזר אני מיד שיוציאוהו. כך היה משה שולל והולך כל הפרשה כולה ואומר וזאת הברכה. אמר לו הקב"ה למשה כל הקלוס הזה למה. אמר לו בשביל ראובן יחי ראובן. אמר לו הקב"ה ואל ימות. ובמה ידע משה וכל ישראל שהקב"ה מחל לו לראובן. אמרו שנים עשר אבנים היו על לבו של אהרן למספר שבטי ישראל דכתיב והיו על לב אהרן. והיו כולן מבהיקות חוץ משל ראובן שהיה אבנו כהה אורה. וכשראה אותה משה וכל ישראל שהיתה מבהקת ידעו שמחל לו הקב"ה והיה מן המנין. דכתיב ויהי מתיו מספר ואין מספר אלא מנין כד"א למספר שבטי ישראל שעלה במנין השבטים. ומפני מה נתרחק ראובן עד משה לפי שלא ביקש מחילה מאביו ולא פייסו ע"כ. הרי מפורש לפי המדרש טעם נכון למה צירף ראובן עם המקללים. שהוא כדי לפרסם לישראל שלא חטא באשת אביו. ושמעון היה ראוי להיות עם המקללים. אחר שהיו אחים וכלי חמס מכרותיהם ראובן ושמעון. אלא לפי שמשה לא היה בדעתו לברכו עם השבטים לכן לא רצה לצרפו עם המקללים. וכמו שאז"ל אחד עשר ארורים נכתבו כאן כנגד אחד עשר שבטים. וכנגד שבטו של שמעון לא כתב ארור לפי שלא היה בלבו לברכו. ואע"פ שתמצא בכאן י"ב ארורים עם ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת. לכל השבטים יחד ולא לאחד פרטי.

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: חלוקת השבטים להר גריזים והר עיבל

הודעהעל ידי טור תלגא » א' ספטמבר 18, 2022 4:12 am

פרופ' יואל אליצור בספרו מקום בפרשה מביא מכתב עת Tradition (במצורף) שחלוקת השבטים על הר גריזים והר עיבל הוא לפי מספר בני ישראל. כשתקח מספר השבטים המנויים בפרשת פנחס עם שבטו של לוי (חוץ מאותם שהיו בגיל העבודה בין ל' לנ' שנה שעמדו למטה), כדי שיהיו חציו של בני ישראל בהר גריזים וחציו בהר עיבל החלוקה הכי מתאים להגיע למספר שוה הוא כפי שחלקום התורה.
עי' במצורף (באנגלית) ביאור הדברים ותמצא נחת.
קבצים מצורפים
A-Mathematical-Analysis.pdf
(610.4 KiB) הורד 84 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים