מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בני צרויה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

בני צרויה

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 07, 2022 5:06 pm

לאחר רצח אבנר אומר דוד ש"האנשים האלה בני צרויה קשים" ממנו.
גם המקרא אומר שיואב ואבישי אחיו הרגו לאבנר על אשר הרג את עשהאל אחיהם במלחמה.
לכאורה, המקרא מתאר בפרוטרוט כיצד יואב נפגש עם אבנר והרגו ולא מתואר שם בכלל שאבישי היה שותף למעשה.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: בני צרויה

הודעהעל ידי באמונתו » ה' נובמבר 17, 2022 9:55 pm

כדכד כתב:לאחר רצח אבנר אומר דוד ש"האנשים האלה בני צרויה קשים" ממנו.
גם המקרא אומר שיואב ואבישי אחיו הרגו לאבנר על אשר הרג את עשהאל אחיהם במלחמה.
לכאורה, המקרא מתאר בפרוטרוט כיצד יואב נפגש עם אבנר והרגו ולא מתואר שם בכלל שאבישי היה שותף למעשה.

רד"ק:
ויואב ואבישי - אבישי היה עם יואב כשהרגו ונסכם עמו , וכאלו הרגו גם כן הוא.

ר' יוסף כספי:
ויואב ואבישי... הרגו לאבנר - כלל בזה אבישי ואם לפנים לא זכר רק יואב מפנים רבים , כמו שהעירונו על ענין שכם (בר' לד , יג); וכן בענין בני גדעון ואבימלך (שו' ט , ב - ג).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בני צרויה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 22, 2022 5:37 pm

את הרד"ק ראיתי גם אני ועוד מפרשים פירשו כן אך מפשט הפסוקים אין נראה כן
יואב לקח את אבנר לדבר אתו בשלי. לכאורה היינו שדברו ביחידות ואבנר התפתה לכך משום שחשב שהולכים לדבר אודות העברת המלכות.
גם בכל התיאור לפני כן נראה שיואב חוזר לחברון וכועס על דוד שהסכים להפגש עם אבנר.
על ר' יוסף כספי לא שמעתי מעודי עד שראיתי ודעת מר ולכאורה דבריו מוכרחים לפי הפירוש הזה של הרד"ק ודעימיה אבל כפי שכתבתי דבריהם דחוקים.

לי מסתבר יותר לומר שבעקבות הריגת עשהאל ע"י אבנר רצו יואב ואבישי למצוא הזדמנות לנקום את דם אחיהם ואמנם בפועל יואב הרג את אבנר אבל אבישי היה שותף לעצם הרצון להרוג אותו ולכן נחשב לו למעשה
אבל לא ראיתי מי שמפרש כן ואולי משום שבישראל רק מחשבה טובה מצרפה ה' למעשה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים