מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 11, 2022 9:08 am

פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס,,,,,,

א.
ביוונית זה נשמע – טוב יותר.
חלילה לך.....

חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע … חָלִלָה לָּך,ְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט. (בראשית יח כה).

אברהם דורש מהקבה לקיים את החוק,,,!

אמר ר' אלעזר: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס.נוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה אם רוצה הוא מקיימה ואם לאו סוף שהוא מקיימה על ידי אחרים.
אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה והוא מקיימה תחילה: "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני ה' " (ויקרא יט לב) – אני הוא שקיימתי מצוות,

.משפט זה ביונית פירושו המילולי הוא: "לפני המלך (פרא בסיליוס) החוק,( נומוס). אינו כתוב (א-גרפוס)" ובמילים פשוטות: "המלך הוא מעל לחוק ,

...ועוד..

בנוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה רוצה מקיימה רצה אחרים מקיימים אותה, אבל הקב"ה אינו כן, אלא גוזר גזירה ומקיימה תחילה. מאי טעמא, ושמרו את משמרתי, אני ד' (ויקרא כ"ב ט'), אני הוא ששימרתי מצוותיה של תורה תחילה"

ב.
ואת השפה היוונית כבר שיבחו חזל, וגם הרמבם ,,,,ומה שנשתנה לשון יווני משאר הלשונות,,,,שהייתה אצלם אותו הלשון כמו לשונם… , כי זה הלשון היה משובח אצלם,

רגע ,,,,ולמה והיכן בפרשה שלנו שינו ביוונית,,,?

ותצחק שרה בקרוביה / בקרבה. !
מעשה בתלמי המלך, שכינס שבעים ושנים זקנים והכניסן בשבעים ושנים בתים ולא גילה
להם על מה כינסן, ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם: כתבו לי תורת משה רבכם, נתן
הקב"ה בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולן לדעת אחת וכתבו לו (בראשית א, כז)
אלהים ברא בראשית, (בראשית א, א), אעשה אדם בצלם ובדמות (בראשית א, כו) , ויכל ביום
הששי וישבות ביום השביעי (בראשית ה, ב), זכר ונקבה בראו- ולא כתבו בראם (בראשית
יא, ז) הבה ארדה ואבלה שם שפתם (בראשית יח, יב),,,,ותצחק שרה - בקרוביה,ולמה שינו ?

מפני ,,,, שהרי גם יצחק -צחק, ולא נענש,, והרי אמרו שרק לאומות ,,,בסיליוס אין
נומוס אגריפוס ,,אבל הקבה שומר חוק, (אלא היא צחקה בפרהסיה, ולא בלב- כמו
יצחק)(בראשית מט, ו) ,,,,,,, אכן ,לחזל: צחק =שמח ,ולכן לא נענש, ואין צורך לשנות.

ג.
אז מה קרה ל-
"לִינְגוֹאָה פְרַנְקָה,
רמבם......אין כותבין תפילין ומזוזה אלא בכתב אשורית, והתירו בספרים לכתוב אף ביוָנִי
בלבד, וכבר נשקע יְוָנִי מן העולם ונשתבש ואבד, לפיכך אין כותבין היום שלושתן
אלא אשורית,,עכ..
התרגום שערכו הזקנים לתלמי המלך היה כתוב בדיאלקט יווני מיוחד, הנקרא יוונית
קוֹינֶה. בתקופה ההלניסטית, הייתה זו השפה ששימשה בתור "לִינְגוֹאָה פְרַנְקָה",

כלומר שפה מסחרית רב-לאומית, בכל מדינות הים התיכון.כמו אנגלית היום.
ומשום כך כתב הרמב"ם שבשפה זו דווקא התירו חכמים לכתוב את התורה, בשל יכולת
הדיוק בתרגום שנמצאה בה.

אבל כיום שפה זו אינה מדוברת כלל, והיא שונה באופן מהותי מן היוונית
המדוברת, וממילא שוב אי אפשר לכתוב בה את התורה.

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' נובמבר 15, 2022 10:45 am

הסבר נאה - ששלח לי י' .
פארא, זה בשביל, כלפי, כמו בספרדית פארא בשביל ובאנגלית פור.
בסיליוס, כמו בזיליקה, ארמון המלך, וממנו השתרבב לכל מבנה מלכותי.
נומוס הוא נימוס היינו חוק, ראה הרבה מדרשים שכתוב בהם אמר רבי פלוני בנימוסין (ספר החוקים) שלנו כתוב וכו
אגרפוס. א-גרפוס. כידוע א מסמל תמיד את שלילת הדבר כמו א-סימטרי, וגרפוס כמו היום גרף, סייסמוגרף גרפולוגיה, גרף היינו כתב.

וכנ"ל ".משפט זה ביונית פירושו המילולי הוא: "לפני המלך (פרא בסיליוס) החוק,( נומוס). אינו כתוב (א-גרפוס)" ובמילים פשוטות: "המלך הוא מעל לחוק " .

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי בריושמא » ג' נובמבר 15, 2022 2:22 pm

גם בזיליקום נגזר מהמילה בסיליוס, כי בזיליקום נחשב תבלין המלך.

בזיליקה איננה כנסייה דווקא. היו גם בתי כנסת בצורה של בזיליקה.

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס - וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' נובמבר 03, 2023 1:33 pm

תֹּם לֵב - אַ רֵיינֶע הַאְרְץ .
[מִיט דִּי גַאנצֶע הַאְרְץ או אֵין שְׁטִיק הַאְרְץ].

מופיע בכל התורה פעמיים -בפרשתינו. ןעוד שלוש פעמים בנך.

השבוע בוירא.

* בראשית כ, ה-ו
הֲלֹ֨א ה֤וּא אָֽמַר־לִי֙ אֲחֹ֣תִי הִ֔וא וְהִֽיא־גַם־הִ֥וא אָֽמְרָ֖ה אָחִ֣י ה֑וּא בְּתׇם־לְבָבִ֛י וּבְנִקְיֹ֥ן כַּפַּ֖י עָשִׂ֥יתִי זֹֽאת׃
וַיֹּאמֶר֩ אֵלָ֨יו הָֽאֱלֹהִ֜ים בַּחֲלֹ֗ם גַּ֣ם אָנֹכִ֤י יָדַ֨עְתִּי֙ כִּ֤י בְתׇם־לְבָבְךָ֙ עָשִׂ֣יתָ זֹּ֔את .
[/u][/b]

ועוד שלוש פעמים בנך-
* מלכים א ט, ד
וְאַתָּ֞ה אִם־תֵּלֵ֣ךְ לְפָנַ֗י כַּאֲשֶׁ֨ר הָלַ֜ךְ דָּוִ֤ד אָבִ֨יךָ֙ בְּתׇם־לֵבָ֣ב וּבְיֹ֔שֶׁר לַעֲשׂ֕וֹת כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֣ר צִוִּיתִ֑יךָ חֻקַּ֥י וּמִשְׁפָּטַ֖י תִּשְׁמֹֽר׃

* תהילים קא, ב
אַשְׂכִּ֤ילָה ׀ בְּדֶ֬רֶךְ תָּמִ֗ים מָ֭תַי תָּב֣וֹא אֵלָ֑י אֶתְהַלֵּ֥ךְ בְּתׇם־לְ֝בָבִ֗י בְּקֶ֣רֶב בֵּיתִֽי׃

שבת שלום ומבורך - ושקט.
אמן

* (תהלים קיט פ):
"יְהִי לִבִּי תָמִים בְּחֻקֶּיךָ, לְמַעַן לֹא אֵבוֹשׁ"

ובתרגום - בְּקַשִּׁיטוּת לִבִּי .

תֹם = שלמות, ללא כל פגם .
לב = מקום המחשבות .
"תום לב" = שלמות מקום המחשבות; תכונה המתארת אדם שאין כל פגם במחשבותיו, שאין לו כל מחשבה רעה או כוונה רעה.

ודומה לו רק פעמיים בנך-
תהילים נא, יב
לֵ֣ב טָ֭הוֹר בְּרָא־לִ֣י אֱלֹהִ֑ים וְר֥וּחַ נָ֝כ֗וֹן חַדֵּ֥שׁ בְּקִרְבִּֽי׃

משלי כב, יא
אֹהֵ֥ב טְהׇר־לֵ֑ב חֵ֥ן שְׂ֝פָתָ֗יו רֵעֵ֥הוּ מֶֽלֶךְ׃ במצודת: איש טהר לב מבלי סיג אוון,



חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים