מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' נובמבר 15, 2022 12:38 am

חלק א

על איש הסודות - ועל מנהגי הודו.
"זה המתהדר בסודותיו" כך מכנה הרמבן את האב"ע בפרק כד,א.

לספרד ,מרוקו, תוניסיה ,אלגיר, איטליה, צרפת, פרובאנס,לונדון,וגם לירח הגיע ! וי"א גם לארץ ישראל ,מצרים (בסבירות גבוהה,) ואולי גם לבבל, פרס - ולהודו (קשה להניח) והפעם על קשרי הראבע ופרושו לתורה עם ארץ הודו .
ואיך הגיע לירח ? כי בנוסף על הכול: משורר, בלשן, מפרש התורה, ופילוסוף אסטרולוג, מתמטיקאי עסק גם באסטרונומיה ועל פרסומיו וחיבוריו קראו על שמו " מכתש אבן עזרא" בירח.

נתחיל מפרשת השבוע בו האבע - מוצא לנכון להתייחס למנהגי הודו .
א.
וזה בחיי שרה פרק-כד,ב.
{ב}"שים נא ידך תחת ירכי". יש אומר רמז למילה. ואילו היה כן היה נשבע בברית המילה ולא בשם. .
.והקרוב אלי שהיה משפט בימים ההם לשום אדם ידו תחת ירך מי שהוא ברשותו והטעם אם אתה ברשותי שים נא ידך תחת ירכי.
והאדון יושב והירך על היד כטעם הנה ידי תחת רשותך לעשות רצונך.
וזה המשפט עדיין בארץ הודו.


ב.
על הימנעותם מלאכול בשר מהחי - טבעונים ? !
בראשית מו, לד,
. "כי תועבת מצרים כל רועה צאן". לאות כי בימים ההם לא היו המצרים אוכלים בשר. ולא יעזבו אדם שיזבח צאן כאשר יעשו היום אנשי הודו. ומי שהוא רועה צאן תועבה היא - שהוא שותה החלב. ואנשי הודו לא יאכלו ולא ישתו כל אשר יצא מחי מרגיש עד היום הזה

ג.
על המעגל השבועי -מה שליהודים יום רביעי - להודים היה יום ראשון ,
בשמות טז,א, " ויסעו מאילים ויבואו "
ויסעו. אמר הגאון רב סעדי' כי טעם להזכיר בחמשה עשר לחדש השני. להודיע כי יום חמישי בשבוע יצאו ישראל ממצרים. ......
כי כל האומות סומכין על ישראל במספר הזה. והנה הערלים קראו שמות ימות השבוע על שמות המשרתים. ויום שבת לא כן.
ובלשון ערבי קראו חמשה ימים על דרך המספר ויום ששי אלגומ"ע על שם חבורם.
כי הוא להם היום הנכבד בשבוע. ויום שבת קראו אותו סב"ת כי הש' והם' מתחלפים בכתיבתם. ואלה מישראל למדו. כי הנה אנשי הודו שאינם מודים במעשה בראשית תחלת ימי השבוע להם יום ד'. בעבור כי כוכב היום הוא כוכב חמה. ויש לו שלטון עליהם כפי דבריהם:

ד.
הימשכות מצריים אחרי מנהגי ואמונות ההודים - ומתי החלו המצרים לאכול בשר ?
שמות, יט,ט, "וגם בך יאמינו לעולם"
ועוד מצאנו זה הדבר מפורש בדברי משה כאשר אפרש. דע כי מצרים והודו הם מבני חם ואלה סומכין על אלה. ואנשי הודו אינם אוכלים בשר וכך היו עושים המצרים ולא נשתנו מזה המנהג. רק בעבור שהתגבר עליהם מלכות ישמעאל ושבו לדתו.
וחכמי הודו נותנין ראיות כפי מחשבתם כי לא יתכן שידבר השם עם האדם וחי. וישראל היו במצרים והיו בהם אנשים על דעת האמונה הזאת. והיתה נבואת משה בספק אצלם ,ואין טענה ממילת ויאמינו בה' ובמשה עבדו. כי כתוב וירא ישראל ולא כל ישראל.

ה.
אסטרולוגייה, והשפעתה הרעה של נוגה,
שמות כ, יד, "לא תחמוד"
והדבור החמישי שהוא כבד כנגד גלגל צדק שהוא יורה על שלום וצדק וחסד. ולשלם שכר ולכבד מי שהוא חייב. והדבור הששי לא תרצח כנגד גלגל מאדים שהוא יורה על שפיכות דמים ועל החבורות. ויש מחלוקת בין חכמי המזלות אם נוגה הוא למעלה מהשמש או למטה ממנה. וחכמי הודו הביאו ראיות כי נוגה הוא למעלה. והנה הדבור השביעי שהוא לא תנאף. כנגד גלגל נוגה שתולדתה להורות על כל משכב וזנות.

ו.,
לא משחקים בגנבים - ושוטרים .
אבן עזרא בפירוש הקצר- שמות פרק כג,
האבן עזרא מציין על העם ההודי שאין הוא צריך לשופט לדון על גניבה וכו, כי הם צדיקים מעצמם.(דחוק מאוד לומר כן, ואולי בזמן האבן עזרא: ? )
וז"ל "ודעת הלשון איננה דעת בעצמה, כי אם כנגד אחר שיבין. ואם בעבור דעתו משפטי נזקין. גם הם לא נתנו כי אם לישר המעוותים,
כי אילו היינו במקום שאין שם שור אין צורך למשפטי שור נגח. ואלו היינו יושבים באהלים כקדריים, אין צורך למעקה ומזוזה.
ואם בארץ הודו, אין צורך למשפט גנבה ורציחה ועשק ועדות שקר."

ז .
על השוני בלוחות השנה (אסטרונומייה)
ולמה על אף ששניהם נולדו באותו יום, א' הוא בן 33, וב' הוא רק בן 32 ?
ויקרא כה,ט, "בחודש השביעי בעשור לחודש"
ויהודה הפרסי אמר כי ישראל היו מונים בחשבון השמש ,ואילו היה זה נכון הנה לא פירש משה מהלך שנה תמימה. כי חכמי המזלות לא יכלו עד הנה להוציאה לאור כי חכמי הודו מוסיפים על רביע היום חומש שעה ,
ותלמי וחביריו אומרים כי יחסר חלק משלש מאות ביום והוא קרוב ממהלך העבור, והבאים אחריו אמרו חלק ממאה ושש ואחרי' מאה ועשר ואחרי' מאה ושלשים גם מאה ושמונים... כי יש מי שהיא שנתו להשלמת המזלות מנקודה נראית ויש מנקודת הגלגל הנטוי לימין ולשמאל ואנחנו צריכים לקבלה. ועוד כי פירוש חדש יכחיש הפרסי ,
... והצדוקים אומרים שהדת על שנת הלבנה. דע כי אין ללבנה שנה כלל רק בקשו המחשבים מספר חדשים קרובים לשנת החמה
ומצאום י''ב כאשר אין לחמה חדש , והמחשבים בקשו מספר לחדש שיהיה נחלק קרוב לחדש מימות חדשי הלבנה על כי חדשינו הם ללבנה ושנותינו ישובו בסוף לשנות החמה, [ במשך 33 שנה מצטבר הפרש של שנה שלמה בין הלוח השמשי ללוח הירחי, ולכן כשמוסלמי אומר שהוא בן 33 הרי למעשה הוא רק בן 32!].

ח,
שבחי מאכל האורז- שאכלו דניאל וחביריו -
רוצים אורז הודי, ולא רוצים אפונים צרפתיים.
בדניאל א, טו, "ומקצת ימים עשרה נראה מראיהם טוב"
ומקצת נראה - הטעם כל מראיהם. ויאמר הגאון: זה היה נס גדול ואין צורך, כי היו אוכלים אורז הנקרא בלשון ערבי ארוז, והוא נכבד מאד וערב מן החטה ועושה דם טהור, והוא מאכל אנשי הודו ואין להם חטה, ונעשו ממנו תבשילים, וזה האורז ישגא מאד כאשר יבושל בחלב. והכלל כי המעט ממנו משביע והוא כבד במשקליו, וגרגיריו דקין מאד ואינן עגולין , ותולדתו חמה ולחה ,

והתימה מחכם גדול שאמר שהוא הדוחן שגרגיריו עגולין ויעמוד שנים רבות ולא ירקב, והוא מאכל רע ותולדתו קרה ויבישה, גם במיני קטנית אפונים. ואינם אלה הנמצאים בצרפת , כי אלה הם קרים ורעים ומנפחים, והאפונים הם נמצאים בספרד ומצרים ורומא ופרווינצה והם על ג' מינים, מהם לבנים ומהם אדומים ומהם שחורים.

וזה המין נכבד מכלם ושלשה המינים חמים ולחים ומימיהם רפואה לכבד, והם מצהילין את הפנים יותר מן היין, ויוכל אדם להכיר
שאלה שבצרפת בלי פה ,והשלשה המינים פה להם.
והנה האורז והאפונים הם זרעונים ומבריאים את הבשר, ועוד כי כל מאכל שהוא תאווה לנפש יותר יועיל ממאכל שאין הנפש אוהבת אותו, אף על פי שיהיה חם ולח כתולדת החיים, והנה אלו היו אוכלין דבר שתתאוה נפשם והיה מועיל להם.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' נובמבר 15, 2022 8:23 pm

הרחבה 1
באמת יש עוד בפירושי התורה של ראבע התיחסות לאנשי הודו, אלא ששם הם מכונים "לנדיאה",
ח,
גם כאן בעניין הימנעות מאכילת בשר וכו, אך כאן יש גם התייחסות לעובדה שהם אוכלוסייה עצומה,
ולמנהגי הטומאה שלהם , ואשר בהם הוא תולה את הסיבה לכך שמשה לא מונה על הלחם בבית פוטיפר,

שמות ח, כב, "כי תועבת מצרים נזבח לה'"
{כב} ויאמר. א''ר ישועה כי פי' תועבת מצרים משה כתב כן לגנות ע''ז. כי לא אמר לפרעה רק אלהי מצרים והוא אמר כי היה אלהיהם על צורת טלה. כי היו חושבים על מזל טלה שהוא מושל בארצם. ובעבור זה לא היו אוכלים בשר..
ואילו היה כן למה לא יאכלו בשר שור או בשר גדיים. ולפי דעתי כי אנשי מצרים בימי משה היו על דעת אנשי לנדיא''ה שהם יותר מחצי העולם וכלם הם בני חם ואינם אוכלים בשר עד היום. גם דם וחלב ודג ובצים. והכלל כל דבר שיצא מן החי. והם מתעבים מי שיאכל אותם. ומלאכה נמאסה בעיניהם לרעות הצאן.
וכן כתוב כי תועבת מצרים כל רועה צאן. ועד היום לא יניחו אדם שיאכל בשר בארצם. ואם אחד מהם יבא בארץ נכריה יברח מכל מקום שיאכלו בו בשר ולא יאכל כל דבר שיגע בו אוכל בשר וכליו טמאים בעיניהם.
וכן כתוב כי לא יוכלון המצרים לאכול את העברים לחם. והנה יוסף כאשר היה בבית פוטיפר המשילו על הכל לבד על הלחם אשר הוא אוכל. כי לא יגע בו בעבור שהוא עברי. ואין טעם לשאול' א''כ למה היה להם מקנה כי כן יש לאנשי לנדיא''ה. כי הסוסים והחמורים והגמלים למשא ולרכוב והבקר לחרוש. והצאן לצמר. ועוד אדבד על זה בפסח מצרים.

ט.
[b]על המעגל השבועי -מה שליהודים יום רביעי - להודים היה יום ראשון.[/b]
הראבע מקבל את דברי הרסג ולפי הגמרא בשבת שהמן החל לרדת ביום ראשון בשבוע וכו,

א. הכוזרי
על דבריו שכל האומות סומכין על ישראל וכו (אבל לא - ההודים ). ולכוזרי גם אנשי המזרח קיבלו זאת !, ואצלו הדברים משתמעים ומקבלים משמעות גדולה יותר, שכן רבי יהודה הלוי רואה ביחידת הזמן של השבוע רמז על היות מוצא האנושות כולה מאדם אחד.
וז"ל- "השמעת על אומה החולקת בדבר השבוע המוכר לכולנו, המתחיל ביום ראשון ונשלם ביום השבת ? וכיצד הודו בזה אנשי סין ואנשי איי המערב? ... סיבת הדבר בהיות כל האנשים בנים לאדם או לנח וקביעת השבוע נמסרה להם בקבלה מאביהם הראשון". (הכוזרי א' נ"ז-נ"ח).

ב. שמות הימים
האבע - שימות השבוע על שמות המשרתים: הכוונה ל 7 כוכבי הלכת המסורתיים, ראשון זונ-טאג= יום השמש, שני מון- טאג יום הירח, ובלטינית- יום שלישי Martedì - יומו של מארס (מאדים), יום רביעי Mercoledì - יומו של מרקוריוס (כוכב חמה), וכך מוקדש יום חמישי ליופיטר (צדק), יום שישי לוונוס (נוגה) ושבת לסטורן (שבתאי).או על שם השבת כמו באיטלקית סאבאטו, וברוסית סובוטה וכך עוד הרבה, (בגרמנית ויידיש חלק מהשמות קצת שונה,)
אבל בערבית ובלשהק הימים על שמות המספר ראשון שני וכו,, ובערבית שישי = אל ג'ומעה,
יום ההתכנסות,(למסגד).

אבל אצל ההודים עובדי עז השבוע מתחיל ביום רביעי ( לא מוכר -ולא מצאתי זכר לכך) שנמצא בשלטון כוכב חמה (מרקורי) ויש לו שלטון עליהם ,ולכן שמו של יום רביע בהודו הוא BUDH = שמו ההודי של כוכב חמה,

ג. השינויים שנכשלו

ואגב אכן היו נסיונות לאורך ההיסטוריה לשנות ולעשות שבוע של 8 ימים כך ברומא העתיקה . הליטאים החזיקו בשבוע בן 9 ימים לפני שאימצו את הנצרות. במצרים העתיקה בסין ויפן נהג מחזור של 10 ימים. . בצרפת שאחרי המהפכה היה ניסיון לייסד שבוע בן עשרה ימים,
ברית המועצות השתמשה בשבוע בן 5 ימים בין 1929-30 כאשר אחד מימי השבוע היה חופשי. השבוע הורחב ל 6 ימים בשנת 1931 ובשנת 1940 אורך השבוע הסתנכרן עם שאר העולם ל 7 ימים.ו בקיצור - כולם נכשלו .

. .כי ששת ימים עשה השם את השמיים והארץ וביום השביעי שבת וינפש ,

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 17, 2022 8:28 am

הרחבה 2

לגבי ג'
ציטוט מלעיל "שהיו מישראל שנטו אחרי חכמי הודו ,שלא יתכן שידבר האלוקים עם אדם וחי ",

א. מיהם אותם חכמי הודו -
" והמה כת אברהימי מחכמי הודו אשר כיחשו בנבואה, וכן היתה על פי אמונת מצרים להכחיש הנבואה, (בני ישראל שנתגדלו ביניהם, נשקעה דעתם גם כן באמונתם - "יהל אור".

ב. ר' אברהם אבן עזרא חוזר על דעתו זו בעוד מקומות:
- שמות שם ד"ה בדברי עמך עשרת הדברים - אז יאמינו כי נכון הוא שידבר השם עם האדם וחי",
וכן שם ד"ה וגם בך יאמינו-
"שאתה נביא, ויוסר הספק ממחשבותם. והנה כתוב מפורש 'היום הזה ראינו כי ידבר אלקים את האדם וחי' (דברים ה', כא) . ועוד כתוב שם 'כי מי כל בשר אשר שמע קול אלקים חיים מדבר מתוך האש כמונו ויחי' (שם שם, כג). ושם כתוב 'קרב אתה ושמע' (שם שם כד), וזהו 'וגם בך יאמינו לעולם".
ביסוד דבריו אלו של אבן עזרא - מדובר על עצם האפשרות של נבואה בין הקב"ה ובשר ודם,

ג. דעת הרמבן
אולם על עמדתו זאת של ראב"ע, חולק הרמב"ן, שם ד"ה בעבור ישמע העם בדברי עמך
"ואינו נכון כי זרע אברהם לא יסתפקו בנבואה, כי האמונה בה (בנבואה) מאבותם. וכבר אמר עוד 'ויאמן העם' (ד', לא), 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו' (י"ד, לא). ואם לא נאמר שם 'כל העם' ו'כל ישראל' (כטענת אבן עזרא) אף כאן לא נאמר 'בעבור ישמע כל העם'.

ד. והרי על כך נהרג ישעי הנביא-
בגמרא יבמות מט,ב מסופר שמפסוק זה הקשה מנשה מלך יהודה על הנביא ישעיהו שאמר (ו,א) "ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא", ובשל קושיה זו הרגו. בעל תורה-תמימה תמה על מנשה: הרי בתורה עצמה כבר נמצאת סתירה זו, שנאמר (שמות כד,י) "ויראו את אלוקי ישראל", ומה לו כי ילין על ישעיהו?
והוא מתרץ - שמשום כך האריכה הגמרא לצטט את מלוא הפסוק בישעיהו, ולא הסתפקה ב"ואראה את ה'", אלא הוסיפה גם "יושב על כסא רם ונשא", כי את הפסוק בפר' משפטים "ויראו את אלוקי ישראל" פירשו התוס' בקידושין מט,א (וכן הוא בתרגום אונקלוס) שהכוונה היא שראו את יקרת ה' וכבודו. פירוש זה לא ניתן להאמר בפסוק בישעיהו, כיון שבו כתוב גם "יושב על כסא", הרי שמדובר בעצמותו של ה', כביכול.( קטע אחרון מפורטל הדף).

ה. "שנת הלבנה."
בקטע זה על "השנה" נתייחס לעיקר - והוא בסוף הקטע, אני מניח שהדברים עצמם ידועים -ולא באתי אלא לפשט ולהקל,
וז"ל הראבע:
" והצדוקים אומרים שהדת על שנת הלבנה.
דע כי אין ללבנה שנה כלל.
רק בקשו המחשבים מספר חדשים קרובים לשנת החמה ומצאום י''ב.
כאשר אין לחמה חדש ,
והמחשבים בקשו מספר לחדש שיהיה נחלק קרוב לחדש מימות חדשי הלבנה
על כי חדשינו הם ללבנה ושנותינו ישובו בסוף לשנות החמה, ",

הרקע
1, למוסלמים יש חודש ואין שנה. לנוצרים יש שנה ואין חודש. ליהודים יש חודש וגם שנה.
פירוט :
המוסלמים מונים רק את 12 הקפות הירח את כדוהא וזוהי שנה אצלהם = 354 יום,
ולכן החגאות שלהם נודדים לאורך השנה. ויותר מכך - מוסלמי האומר שהוא בן 33 שנה, הרי למעשה הוא רק בן 32 שנה , בשל ההפרש המצטבר לאורך השנים ![33* 11, = 363 יום].
וראשון לחודש הוא תמיד קשור במולד ובירח המתחדש, אבל אין להם שנה ,שכן שנה פירושה שהשמש שונה= חוזרת למקומה ומתחילה הקפה חדשה, אולם כנל אחרי 354 יום לשמש חסרים עדיין 11 יום כדי לסיים את ההקפה ,ורק אחכ תחל הקפה=שנה חדשה.
לנוצרים יש שנה - שנת חמה של 365 יום , שלאחריהם היא מתחילה הקפה=שנה חדשה. אןלם הראשון לחודש יכול לחול כשהירח מלא \ חסר\ חצי\ רבע\וכו.אין קשר בין ראש חודש למראה הירח החדש ,ולכן הוא אינו חודש=חדש !

ליהודים יש חודש - שתלוי במולד, ויש שנה - שתלוייה בהקפת השמש וממילא בעונות השנה, פסח באביב וכו, אולם בשל הפער של 11 יום בין שנת לבנה לשנת חמה יש מחזור של 19 שנה שבו יהיו שבע שנים: ג,ו,ח,יא,יד,יז,יט, שיהיו מעוברות , ותחזור ההתאמה המלאה ביניהם,
[11* 19 ,= 209 לחלק ל 29.5 = 7,08,, דהיינו עוד שבעה חודשים]

עכשיו חיזרו לקטע הראבע - ותראו בדיוק את הנל:
" והצדוקים [וגם המוסלמים] אומרים שהדת על שנת הלבנה.
דע - כי אין ללבנה שנה כלל= [חסרים עדיין 11 יום לסיום הקפת השמש]
רק בקשו המחשבים מספר חדשים קרובים לשנת החמה ומצאום י''ב = [ 12 הקפות ירח מתקרבות ל365]
כאשר אין ל (שנת) חמה חדש = [בשנת חמה- כמו הנוצרים, ויהודה הפרסי ראשון לחודש אינו קשור לצורת הירח,]
והמחשבים בקשו מספר לחדש שיהיה נחלק קרוב לחדש מימות חדשי הלבנה =[ חילקו את השנה ל 12 חלקים ויוצא כ 30 יום לחודש]
על כי חדשינו הם ללבנה ושנותינו ישובו בסוף לשנות החמה = [ליהודים -כנל יש חודשים וגם שנים].

הדברים בפועל מורכבים בהרבה וכאן הוצגו בצורה חלקית אך דייה כדי להבין את האבע,
אך כדי להסביר את חלקו הראשון של הראבע יש צורך להשתמש עם מונחים של שנה סידרית
ושנה טרופית וכו וזה מיותר.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 17, 2022 9:45 pm

הרחבה 3 -

סעיף ד שמות כ, יד,

ציטוט
"ויש מחלוקת בין חכמי המזלות אם נוגה הוא למעלה מהשמש או למטה ממנה. וחכמי הודו הביאו ראיות כי נוגה הוא למעלה. והנה הדבור השביעי שהוא לא תנאף. כנגד גלגל נוגה ותולדתה להורות על כל משכב וזנות"

הסבר
כל הקטע הארוך שם האבע כדרכו מפרש את הפסוקים על ידי שילובם באסטרולוגייה תורת המזלות והשפעת כל אחד מה- ש,צ,מ,ח,נ,כ,ל, על המתרחש בעולם ,
ולפי דבריו יש הסבר למה ואיך - כל דיברה מעשרת הדיברות ממוקמת ומכוונת כנגד אחד מגרמי השמיים, ויש קשר בין תוכן הדיבר למספרה.
והדיבר השביעי: לא תנאף , מכוון כנגד גלגל נוגה שנמצא בגלגל השביעי , וזאת מפני שנוגה "תולדתה להורות על כל משכב וזנות" ועכ כאן הזהיר עליהם. וכך כולם מכוונים היטב.
ואיך נוגה בגלגל השביעי - :א, הקבה -מנהיג ראש ומקור לכל הגלגלים, כנגד אנוכי, ואינו במניין הגלגלים. 1 - הוא הגלגל שמסבב את כל הגלגלים כולם סיבוב יומי,- כנגד לא יהיה.,, 2 - גלגל המזלות [וכל כוכבי השבת], כנגד -לא תשא.
3- גלגל בו קבוע - שבתאי, כנגד השבת. 4 - גלגל בו קבוע - צדק, כנגד כבד את.
5 - גלגל בו קבוע - מאדים, כנגד לא תרצח. 6 - גלגל בו קבועה- השמש,
7 - גלגל בו קבוע - נוגה ,כנגד לא תנאף. ,8 - גלגל בו קבוע- כוכב חמה= מרקורי, ואחרון 9 - גלגל בו קבועה- הלבנה,

ולעניין הודו - היה ויכוח מה לפני מה , י"א נוגה =6, והשמש =7, ואז זה איננו מתאים לפירושו של ראבע, ולכן הוא מסתייג מחכמי הודו שטענו שנוגה למעלה מהשמש .

נ,ב, כדי להימנע מפולמוס נקדים שכל אחד יש לו להחזיק בדעת רבותיו , אולם כיום התקבל בעולם כולו וכך לומדים גם בסמינרים החרדים לפי התפיסה ההליוצנטרית שהיא שונה מדעת האבע שמציג את התפיסה הגיאוצנטרית, ועם כל זה ניתן להסביר גם כך את השפעת המזלות - באם יש מזל לישראל, והיות שאין זה הנושא כאן אבקש לא לפתוח ולא לפתח כאן את הוויכוח עכ.

מספר מילים על נוגה - הכוכב האיום המשוגע !

נוגה הוא הבהיר שבכוכבים, ומבין מאורות השמיים רק השמש והירח בהירים ממנו. עם זאת, לרוע המזל, הוא אינו יכול להיראות במשך כל שעות הלילה כמו יתר גרמי השמיים. כוכב נוגה מגיח לשעות אחדות קצת לפני הזריחה או מייד לאחר השקיעה, ואינו מניח לנו ליהנות זמן רב מאורו השופע.
נוגה לעולם לא ייראה במרחק הגדול מ־47 מעלות מהשמש, פירושו של דבר שלא נוכל לצפות בו יותר מ־3 וחצי שעות לאחר השקיעה או טרם הזריחה.
הזמן שיחלוף מהיותו כוכב ערב ועד לפעם הבאה שיחזור להיות כוכב ערב - הם 584 יום . [כך גם- לכוכב בוקר]


הכי דומה.
גודלו של נוגה
קוטרו של נוגה הוא 12,100 ק"מ, וקוטרו של כדור-הארץ הוא 12,756 ק"מ.
בעבר נהגו לכנות את נוגה ה"אחות התאומה של כדור-הארץ". נוגה זכה לכינוי זה מפני שהוא דומה לכדור-הארץ בגודלו, במבנה שלו, בצפיפותו וגם בכוח-המשיכה שלו. אבל זה חיצוני לבד,מפני -

אין תוכו כברו !
היות שהוא מראה לנו פנים שוחקות ומאירות. זכה לשמות נחמדים ונעימים בכל ההיסטוריה. והיו שהאמינו שנוגה היא "גן עדן", שבו מים לרוב וצמחייה עשירה, וששוכנים בו חיים. כך תיארוהו סופר צרפתי בספר שכתב בשנת 1686.

אבל-
גהינום זה השם הראוי לו.
*הלחץ בפני השטח של נוגה הוא פי 90 מזה שעל בכדור הארץ. אילו יכולנו ללכת על נוגה היינו נמעכים תחת הלחץ הכבד
*לטמפרטורת פני השטח להגיע לטמפרטורת גבוהות של C\ -°‏ 500 \ 460 . כך שפני השטח של נוגה לוהטים.
*באטמוספירה שלו - עננים המורכבים בעיקר מגופרית דו־חמצנית ומעט חומצה גופרתית חומר מעכל חזק במיוחד שמכסה את כוכב הלכת כמעט לגמרי..

מוזר
יום שארכו יותר משנה ,[מזריחה לזריחה].
נוגה אכן מקיף את השמש במהירות רבה, אבל סביב עצמו הוא סובב לאט לאט. לכן היממה שלו ארוכה מאוד: מזריחה אחת עד לזו שאחריה, עוברות 243 יממות-ארץ. ואילו זמן ההקפה סביב השמש (אורך השנה): 225 ימי-ארץ. תוך 8 חודשים בלבד!

למה הפוך ?
. אבל התנועה של נוגה סביב עצמו מוזרה מאוד. ולא רק בגלל הקצב האטי שלה [117 יום , ובכדוה"א רק 24 שעות]: אלא בגלל שנוגה נע סביב עצמו בכיוון ההפוך לכיוון תנועתו סביב השמש. והפוך גם לכיוון תנועתם של כוכבי-הלכת הנראים האחרים.(כך גם אורנוס ופלוטו) וכתוצאה מכך השמש זורחת על פניו במערב ושוקעת במזרח.
ואגב על השאלה למה הוא מקיף הפוך - תשובת המדע "לא יודעים".
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' נובמבר 21, 2022 1:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על איש הסודות - ומנהגי הודו. ר א, אבן עזרא.

הודעהעל ידי יהודהא » ש' נובמבר 19, 2022 9:53 pm

הרחבה 4.

סעיף ו
ציטוט:
"ואלו היינו יושבים באהלים כקדריים, אין צורך למעקה ומזוזה.
ואם בארץ הודו, אין צורך למשפט גנבה ורציחה ועשק ועדות שקר".

המפרשים העירו לדבריו בשתי נקודות,
1, האם אפשרי שיש באומות העולם שהם טובים יותר בתכונה ובמידות מסויימות, ?
לכאורה אין הדבר מופרך, ומצאנו מקומות בנביאים שהתרעמו על ישראל שהם מתנהגים רע יותר מהגויים, וגם אצל
יונה הנביא כתוב בחזל , שהוא ניסה להתחמק משליחותו כדי שתשובתם של אנשי נינוה לא תקטרג על ישראל שאינם עושים תשובה ואילו אנשי נינווה קיבלו את נבואתו ושבו אל השם,. לכן בחר יונה לעזוב את ארץ ישראל, משום שמחוצה לה להשקפתו לא קיימת נבואה וה' לא יתגלה בפניו ויורה לו להתנבא.


2. ,לגבי מצוות שאינן מעשיות ,האם השם לא היה מצווה, ? לכאורה זה מופרך מהגמרא והמדרש שיש מצוות שהן רק לדרוש ולקבל שכר.
אולם מצד שני הרי טענה זו מופיע בוויכוח בין משה והמלאכים ,והקבה הוא האומר למשה לטעון כדי שיסתתמו טענותיהם ,והמלאכים הודו לו על דבריו ובכך ניצחם: בגמרא מסכת שבת (פח ע"ב):

אמר רבי יהושע בן לוי בשעה שעלה משה למרום, אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, ריבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו? אמר להם, לקבל את התורה בא. אמרו לפניו, חמדה גנוזה שגנוזה לך תתקע"ד דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?! "מה אנוש כי תיזכרנו, ובן אדם כי תפקדנו"?!, ה' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ, "אשר תנה הודך על השמים" [כלומר תן את התורה למלאכים שהם בשמים]!

אמר לו הקב"ה למשה, החזר להם תשובה.
אמר לפניו, ריבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם. אמר לו, אחוז בכיסא כבודי והחזר להם תשובה.
אמר לפניו, ריבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתוב בה? "אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"

אמר להם למלאכים, וכי למצרים ירדתם? לפרעה השתעבדתם? תורה למה תהא לכם?!
ועוד, מה כתוב בה? "לא יהיה לך אלוהים אחרים", וכי בין עמים אתם שרויים שעובדים עבודה זרה?
ועוד מה כתוב בה? "זכור את יום השבת לקדשו", וכי מלאכה אתם עושים, שצריכים לשבות?
עוד מה כתוב בה? "לא תשא", וכי משא ומתן יש ביניכם?
עוד מה כתוב בה? "כבד את אביך ואת אמך", וכי אב ואם יש לכם?
עוד מה כתוב בה? "לא תרצח", "לא תנאף", "לא תגנוב", וכי קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם?

מיד הודו לו להקב"ה, שנאמר: "ה' אדונינו, מה אדיר שמך בכל הארץ", ואילו "תנה הודך על השמים" - לא אמרו.

ו [b]סעיף ח
על דניאל וחביריו ומאכלם
[/b]

וזל "ויאמר הגאון: זה היה נס גדול ואין צורך, כי היו אוכלים אורז הנקרא בלשון ערבי ארוז, והוא נכבד מאד וערב מן החטה ועושה דם טהור, והוא מאכל אנשי הודו ואין להם חטה, ונעשו ממנו תבשילים, וזה האורז ישגא מאד ,,,,ותולדתו חמה ולחה ".
"והתימה מחכם גדול שאמר שהוא הדוחן שגרגיריו עגולין ויעמוד שנים רבות ולא ירקב, והוא מאכל רע ותולדתו קרה ויבישה,,,,, והנה האורז והאפונים הם זרעונים ומבריאים את הבשר,,," עכ.

הסבר
כאן הראבע מביא את דברי הרסג שדניאל וחביריו אכלו מיני קטניות כדי שיעלה ריח רע מפיהם ויביא לידי הרחקה מהם, והיה נס שהיה שלמרות המאכל הרע "מראיהם טוב ובריאי בשר"
האבע חולק ,ואין צורך בנס שכן הם אכלו אורז וסוג של קטניות שהוא יפה לבריאות, שכן תולדתם חמה ולחה,ואינם מהמאכלים הרעים שתולדתם קרה ויבשה,
ואת האורז אכלו שכן "אין להם חיטה " דברי הראבע,

אורז וחיטה -
אין הכוונה שאין כלל חיטה ,אלא שאורז שהוא הגידול השלישי בתפוצתו בעולם, והמשמש כמזון העיקרי של יוותר ממחצית מאוכלוסיית העולם בולט בנוכחותו במזרח הרחוק ובהודו. הסיבה לכך היא ששם תורבת לראשונה האורז ומשם נפוץ לשאר חלקי הגלובוס, מחצית האדמה המעובדת בהודו היא לגידול האורז. והוא מספק אחוז גבוה מתצרוכת האנרגיה התזונתית בכל העולם (יותר מאשר חיטה ותירס ,שכן תירס מיועד גם לתעשייה ובעח).

תורת הליחות-
אבל התוכן העיקרי של דברי הראבע מבוססים על תפיסת הרפואה העתיקה המבוססת על 4 הליחות (קשור גם ל 4 היסודות) בבסיסה של תאוריה רפואית שהוצעה על ידי קלאודיוס גלנוס (יש המייחסים אותה להיפוקרטס בן המאה ה-5 לפנה"ס), ובאה להסביר את מקורן של המחלות.[ כך לדברי החוקרים - ויש המערערים עכ].

על פי תאוריה זו לאדם ארבע ליחות – מרה שחורה, מרה צהובה (מרה), מרה לבנה (כיח) ומרה אדומה (דם). כאשר עקב גורמים חיצוניים יש עודף או חוסר באחת הליחות, יהיה האדם חולה. והרופא אמור לעזור בריפוי החולה באמצעות הקזה או הוספה של ליחות.

כמוצג בטבלה הבאה:
............. ליחה .--------- איכויות -------- מצב רוח. --------- מאפיינים
1. מרה אדומה [דם] ------- - חם ולח------- בוטח ואמיץ -------- מלא תקווה ,אוהב.
2. מרה לבנה [ריר]. ------- קר ולח.------- אדיש ןרגוע------ --- בלתי אמוציונלי.
3. מרה צהובה [מרה] ------ חם ויבש -------- מהיר חימה ------- נוח לכעוס, רע מזג.
4. מרה שחורה -------- ---- קר יבש.----- מלנכולי ודיכאוני.------ חסר שינה , מוטרד.


ובקיצור ל[u]רסג אכלו מאכלים רעים מקטגוריה 4 והיה נס,[/u]

לראבע אכלו מזון מקטגוריה 1 שהוא חם ולח ולכן משובח שגרם למראה טוב.

תיאוריה
נוסיף רק שאחת הסיבות העיקריות של הקזת הדם לרפואה שהיתה מאוד נפוצה בעבר, יש לה קשר לתיאוריית הליחות: שהיא-
" מחלות ובריאות נובעות מאיזון של ארבע הליחות:
דם (מרה אדומה),
לימפה (מרה לבנה),
מרה צהובה.
ומרה שחורה (ביוונית: מלנכוליה).
ליחות אלו קשורות לארבעת היסודות היווניים הקלאסיים: אדמה, אוויר, אש ומים.
וגלנוס האמין שדם הוא הליחה הדומיננטית, ושיש צורך לשלוט בה. כדי לאזן את הליחות, הרופא מסלק דם עודף, גורם להקאה או נותן חומר משתן." (מהמכלול)


ושוב
נ,ב, ידוע שיש גם ביהדות בזוהר במדרשים בראשונים ובקבלה את המושגים של 4 יסודות ו 4 ליחות ,ושם משמעותן רוחנית ,ויש להן גם מקבילות גשמיות .
ואין הן נוגעות במה שכתבנו על תורת הרפואה העתיקה, שכן מדע הרפואה זנח תאוריה זו החל מהתפתחות הרפואה המודרנית, למרות שבמשך כמעט 2,000 שנים, עד המאה ה-15, ובחלקים ממנה אפילו עד המאה ה-18, דבקו בה הרופאים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים