מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יואב בן צרויה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

יואב בן צרויה

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 17, 2022 5:31 pm

בהפטרת השבוע כתוב שיואב היה בין אלה ש"דבריו" של אדוניה ש"התנשא לאמור אני אמלוך" היו אתו היינו שהוא הצטרף למבקשים להמליך את אדוניה.
בהמשך ספר מלכים מובא שיואב "נטה אחרי אדוניה ואחרי אבשלום לא נטה" ולכאורה תמוה לומר שהוא רק "לא נטה אחרי אבשלום" שהרי הוא זה שהחליט להרוג את אבשלום בעוד דוד צווה את כל שרי הצבא כולל אותו שלא להרוג את אבשלום (ובמפרשים שם הסבירו בענין אחר)?
ועוד, דבר זה נזכר בהקשר של בריחת יואב לאחר הריגת אדוניה במצות שלמה לפני שנהרג
והרי דוד צוה את שלמה שלא יוריד את שיבתו של יואב בשלום שאול מפני שהוא הרג את אבנר ועמשא שרי צבאות ישראל וזו סיבה אחרת לגמרי.

חשבתי לומר (אולי שמעתי מרבותי את הדברים או מקצתם) שהיה אפשר להבין שיואב דאג לבסס את מלכותו של דוד ואף כשדוד מורה לו אחרת הוא חושב שהוא מקנא לדוד יותר מאשר דוד עצמו ולכן הוא מסלק את אלה שמפריעים לדעתו לביסוס המלכות כמו אבנר עמשא ואבשלום אפילו שדוד אומר בפירוש שלא להרוג אותם אבל זה מתוך כבוד למלכות. אם זה כך, אע"פ שהוא טועה - אינו חייב מיתה כי אינו מורד אלא טועה בשיקול הדעת
אבל יש מקום לומר שהוא פועל מתוך חשבונות אישיים כמו שאבנר הרג את אחיו עשהאל נצטוה להחליפו כשר צבא ואבשלום הרגיז אותו. מי שפועל מתוך חשבונות אישיים לסילוק אנשים במלכה נגד דעת המלך הוא ודאי מורד שחייב מיתה.
לפי זה אפשר לפרש בכוונת הפסוק "יואב נטה אחרי אדוניה ואחרי אבשלום לא נטה" - שנטייתו אחרי אדוניה מוכיחה שאינו פועל לפי ה שאומר המלך שכן דוד רצה להמליך את שלמה ואם כן זה שהוא "נטה אחרי אדוניה" מוכיח שגם זה ש"ארחרי אבשלום לא נטה" היתה מרידה במלך וחייב מיתה

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: יואב בן צרויה

הודעהעל ידי באמונתו » ה' נובמבר 17, 2022 9:29 pm

כדכד כתב:בהפטרת השבוע כתוב שיואב היה בין אלה ש"דבריו" של אדוניה ש"התנשא לאמור אני אמלוך" היו אתו היינו שהוא הצטרף למבקשים להמליך את אדוניה.
בהמשך ספר מלכים מובא שיואב "נטה אחרי אדוניה ואחרי אבשלום לא נטה" ולכאורה תמוה לומר שהוא רק "לא נטה אחרי אבשלום" שהרי הוא זה שהחליט להרוג את אבשלום בעוד דוד צווה את כל שרי הצבא כולל אותו שלא להרוג את אבשלום (ובמפרשים שם הסבירו בענין אחר)?
ועוד, דבר זה נזכר בהקשר של בריחת יואב לאחר הריגת אדוניה במצות שלמה לפני שנהרג
והרי דוד צוה את שלמה שלא יוריד את שיבתו של יואב בשלום שאול מפני שהוא הרג את אבנר ועמשא שרי צבאות ישראל וזו סיבה אחרת לגמרי.

חשבתי לומר (אולי שמעתי מרבותי את הדברים או מקצתם) שהיה אפשר להבין שיואב דאג לבסס את מלכותו של דוד ואף כשדוד מורה לו אחרת הוא חושב שהוא מקנא לדוד יותר מאשר דוד עצמו ולכן הוא מסלק את אלה שמפריעים לדעתו לביסוס המלכות כמו אבנר עמשא ואבשלום אפילו שדוד אומר בפירוש שלא להרוג אותם אבל זה מתוך כבוד למלכות. אם זה כך, אע"פ שהוא טועה - אינו חייב מיתה כי אינו מורד אלא טועה בשיקול הדעת
אבל יש מקום לומר שהוא פועל מתוך חשבונות אישיים כמו שאבנר הרג את אחיו עשהאל נצטוה להחליפו כשר צבא ואבשלום הרגיז אותו. מי שפועל מתוך חשבונות אישיים לסילוק אנשים במלכה נגד דעת המלך הוא ודאי מורד שחייב מיתה.
לפי זה אפשר לפרש בכוונת הפסוק "יואב נטה אחרי אדוניה ואחרי אבשלום לא נטה" - שנטייתו אחרי אדוניה מוכיחה שאינו פועל לפי ה שאומר המלך שכן דוד רצה להמליך את שלמה ואם כן זה שהוא "נטה אחרי אדוניה" מוכיח שגם זה ש"ארחרי אבשלום לא נטה" היתה מרידה במלך וחייב מיתה

הפירוש יפה וקצת מפולפל.

לענ"ד ע"ד הפשט, לפי ש"השמועה באה עד יואב", ר"ל שמועת מות אדוניה, המפורשת שם בסמוך לעיל, לא על צוואת דוד הבלתי ידועה לו, ועל כן חשש יואב, שאכן נטה אחרי אדוניה.

הכתוב ממשיך לומר שאחרי אבשלום לא נטה, וזו מדרכי המקרא: "אשר משפטו - פעלו", ראה הגמרא יבמות עח, ב, בשביל לסייג עוולה ההיא, לציין עם אזכור רעתו אף צד זכותו, ולהדגיש שרק אחרי אדוניה נטה, ולא אחרי אבשלום.

מעין העניין, נמצא במלכים א פרק טו (ה) אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֥ה דָוִ֛ד אֶת־הַיָּשָׁ֖ר בְּעֵינֵ֣י יְיָ֑ - וְלֹֽא־סָ֞ר מִכֹּ֣ל אֲשֶׁר־צִוָּ֗הוּ כֹּ֚ל יְמֵ֣י חַיָּ֔יו - רַ֕ק בִּדְבַ֖ר אוּרִיָּ֥ה הַחִתִּֽי:
כיו"ב במדבר פרק כז (ג) אָבִינוּ֘ מֵ֣ת בַּמִּדְבָּר֒ - וְה֨וּא לֹא־הָיָ֜ה בְּת֣וֹךְ הָעֵ֗דָה הַנּוֹעָדִ֛ים עַל־יְיָ֖ בַּעֲדַת־קֹ֑רַח - כִּֽי־בְחֶטְא֣וֹ מֵ֔ת וגו': ובאבן עזרא: כי בחטאו מת, אמר ר' יהודה הלוי הספרדי, כי פי' בחטאו מת דבק עם ובנים לא היו לו, כאשר יאמר היום, בעונותיו אירע לפלוני כך וכך, ואיננו רחוק:

אצל צדיקים ממש, מצאנו ברש"י בראשית ו':ט': אלה תולדת נח נח איש צדיק – הואיל והזכירו סיפר בשבחו, שנאמר: זכר צדיק לברכה (משלי י':ז').
רש"י בראשית י"ח:י"ח: ואברהם היו יהיה – מדרש אגדה (בבלי יומא ל"ח:): זכר צדיק לברכה (משלי י':ז'), הואיל והזכירו ברכו.

יש לציין עוד, סנהדרין מט, א: ויקבר בביתו במדבר, אטו ביתו מדבר הוא? - אמר רב יהודה אמר רב: כמדבר, מה מדבר מופקר לכל - אף ביתו של יואב מופקר לכל. דבר אחר: כמדבר, מה מדבר מנוקה מגזל ועריות - אף ביתו של יואב מנוקה מגזל ועריות.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: יואב בן צרויה

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 22, 2022 5:42 pm

לא הבנתי איך זה קשור לדוד לצלפחד ולנח
בדוד הוזכר חטאו היחיד ושחוץ מזה עשה הישר בעיני ה' אך הכתוב לא בא להזכיר חטאו ואז גם זכותו אלא להיפך לומר שבדרך כלל היה צדיק חוץ מדבר אוריה שלא עשה נכון, בצלפחד לפי הפירוש שהביא מר לא מוזכרת זכותו כלל ואצל נח לא מוזכרת רעתו.
אמנם, בעצם הענין יכול להיות שאצל יואב היה ענין להזכיר זכותו אבל היו לו הרבה זכיות אחרות חוץ ממה שלא נטה אחרי אבשלום ודווקא בזה שלא נטה אחרי אבשלום אין כל כך זכות שהרי הרגו נגד דוד


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים