מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאדום -לרומא - ולנצרות .ומה מקור השפה הלטינית.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מאדום -לרומא - ולנצרות .ומה מקור השפה הלטינית.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' נובמבר 29, 2022 10:37 pm

מלכות \ גלות אדום ועם ישראל - גילגוליו בהיסטוריה.

מקור השפה הלטינית להלן בחלק ג' באברבנאל.

חלק א.

א.
1. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם.” בראשית כה,ל.

2. ארבע החיות בדניאל. תרגום הרלב"ג: ב. ענה דניאל ואמר רואה הייתי בחזיוני.... וארבע חיות גדולות עולות מן הים שונות זו מזו. ד. הראשונה כאריה .. ה. והנה חיה אחרת שניה דומה לדוב ... אחר זה רואה הייתי והנה [חיה] אחרת כנמר,.. רואה הייתי במראות הלילה, והנה חיה רביעית נוראה ולה אימה ותוקף, ושיני ברזל גדולות לה, ...
והשאלה - מי הנמשל של החיה הרביעית ?

3. מה הקשר בין אדום לרומי והנצרות . ובאיזו גלות אנו כיום ?

ב.
גלות אדום- או/גם - גלות ישמעל..

טבלה ב: שיטות בזיהוי ארבע המלכויות- [מויקי ישיבה].
ה. ונחלקו המפרשים מי החיה הרביעית בחלומו של דניאל המסמלת את המלכות הרביעית שישראל נמצאים בגלות בתוכה - ישמעאל או אדום.
_______רס"ג----------- אבן עזרא------------רמב"ן----------------רד"ק---------- אברבנאל
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
המלכות הראשונה |
1. בבל------------------בבל----------------בבל------------------בבל--------------בבל-----= -----

המלכות השניה
|
2. פרס-----------------פרס----------------פרס----------------- פרס--------------פרס-----= --------

המלכות השלישית |
3. יוון--------------- יוון--[ורומא]------------ יוון----------------- יוון----------------יוון------=-------=--

המלכות ה 4.|
4. רומי+ישמעאל|---ישמעאל|---רומי=הכנסיה הנוצרית|---רומי=נוצרים|---רומי=נוצרים+ישמעאל|--
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ג.
דרשות הרן ב.
....כבר נראה מזה כי כל הימים אשר הצמיח השם יתברך קרננו נתן אומות אדום תחתינו, וכאשר נפשענו מקרית עוז בפשע שומם, חגר אדום בעוז מתניו, כי כבר הודיעונו רבותינו היותנו בגלות אדום, כי עם היות אשר רומי המחצבת רהבנו היא מכלל ארץ יון,
- עם כל זה מלכיה אשר מלכו בה היו אדומים,
- והיו בתוכה מאדום עם רב, כמו שמתורגם (איכה ד, כב) פקד עונך בת אדום וגו' אסער עוויתך רומי רשיעא דמתבנייא באטליא ומליא אוכלוסין מן בני אדום.
דהיינו לפי הר"ן אמנם הרומאים אינם צאצאים של אדום, אבל היות שמלכיה היו צאצאי אדומים = מלכות אדום.

ד.
אבן עזרא בראשית כז,מ פרשת תולדות .
....וישנים שלא הקיצו משנת האיוולת, יחשבו כי אנחנו בגלות אדום.- ולא כן הדבר, - רק אדום היה תחת יד יהודה, וכן כתוב: "ויפשע אדום מתחת יד יהודה" (מלכים ב ח, כב), גם יואב הכרית כל זכר באדום (מלכים א יא, טז). ובעבור שהיו תחת יד יהודה, שמחו ביום אידינו והיו אומרים לבבליים: "ערו ערו עד היסוד בה" (תהלים קלז, ז); ויותר היה קשה על ישראל החרפה שהיה אדום מחרף אותם, מרעתם. וכן טעם "שישי ושמחי בת אדום" (איכה ד, כא), גם כן "אל תשמח לבני יהודה" (עובדיה א, יב). גם בימי הורקנוס הזקן, שמם שומרי ירושלים, והכניסם בברית מילה. גם בימי אגריפס, כאשר נלכדה ירושלים, באו גדודי אדום לעזור ליהודה.[היינו יש אדום אחת בדרום ומזרח א"י].

ורומי שהגלתנו היא מזרע כתים, וכן וכן אמר המתרגם: "וצים מיד כתים" (במדבר כד, כד); והיא מלכות יון בעצמה, כאשר פירשתי בספר דניאל. והיו אנשים מתי מספר שהאמינו באיש ששמוהו אלוה ,וכאשר האמינה רומי בימי קונסטנטין,שחדש על הדת ושם על דגלו צורת האיש ההוא,ולא היו ששמרו התורה החדשה חוץ מאדומיים מעטים, על כן נקראה רומי" מלכות אדום. חדשה גם כן היום יקראו היום אנשי מצרים ושבא וארץ עילם "ישמעאלים", ואין בהם מי שהוא מזרע ישמעאל כי אם מתי מעט:[ השלמות מדפוס ראשון].
דהיינו לפירושו רומי אמנם אינם מצאצאי אדום, אולם מפני שהדת הנוצרית נשמרה בתחילתה על ידי אדומים נתכנתה אומה זו = אדום.

ה.
אברבנל ישעיה לה.
....הנה הצגתי לפניך הדברים האלה כולם, למען תדע כי אבותינו הקדושים אמת יהגה חכם, אין בהם נפתל ועקש, ושעל זה ניבא יצחק לעשו הנה משמני הארץ יהיה מושבך, שהיא איטליא של יון, שבאו בניך להתישב שמה, והמתרג' בשישי ושמחי בת אדום (איכה ד, כא) שתרגמו על קוסטאנטי"נ' (קושטא) דמתבני' בארמיני"א', ועל רומי דאתבניא באיטלי', אמר על שתיהן דאתמליאו אוכלוסין מבני אדום.

...וגלה בזה שעם היות הארץ ההיא מארץ יון, הנה באו עליה מחוץ אוכלוסין ועמים רבים מבני אדום ונתמלאה מהם, ומאיטליא הלכו לקוסטנטינ"ה בימי הקיסר קוסטאנטינ"ו, שהלך לשם מרומי עם כל חילו ובנה את עיר קוסטנטינ"ה, וכמו שהתבאר במאמ' מעיני הישוע',
ולמה יתמהו מביאת אוכלוסי האדומיים מארץ המזרח, כי הנה בני תובל כתב ג"כ יוסיפון שבאו משם ונתישבו בפיש"א, ושמבני תירס
יצאו האנגלאטיר"ה (אנגלייה) שהיא בקצה המערב, ושמבני תרשיש באו להתישב בטושקאנה, ונראה שכן באו האדומיים להתישב בארץ איטליא ומזרעם בנו את רומי, ועדות ביוסף בן גוריון שמו, וכמו שבא סנחריב ובלבל את העולם כך נתבלבלו העמים באורך הזמן בסבות אחרות.

והנה התבאר מזה- שהאיטליא עם היותה בראשונה מבני יון כבר נעשית ארץ אדום מפאת המלכים שמלכו בה ונאחזו בתוכה,- והעם היושב בה אם היה בימים ההם מהכתים, הנה אחר כך האדומיים נתישבו בה והם ג"כ מבני אדום, כמו שארץ יון עצמה בשנים קדמוניות היתה ליונים ועמה כולם היו בני יון, הלא עתה היא ארץ פרס או ארץ תוגרמה, לפי שהפרסיים הנקראים היום טורקו"ש מלכו בה ותמלא הארץ אותם,
ולזה כיוונו חכמים ז"ל, כ... שרומי היא ארץ אדום מפאת ירושת הארץ ההיא לזרע עשו אשר מלכו בה.
דהיינו לטענת האברבנאל היות שאדום קשורה לרומי ולנצרות, הן מבחינה דתית והן מבחינה היסטורית, הנוגעת לייחוסם של בני רומי ושל מלכיהם הראשונים ולכן כינוה = אדום.

ה.לאורך הדורות
המתח בין ישראל לאדום נשזר לאורך כל תולדות ישראל במקרא - ראשיתו נעוצה במאבק בין יעקב לעשיו, המשכו בהתנכרותו של אדום וסירובו לאפשר לישראל לעבור בגבולו ביציאתו ממצרים (במדבר כ', כ).

דוד המלך הצליח אמנם להכניע את אדום: "וַיָּשֶׂם בֶּאֱדוֹם נְצִיבִים וַיִּהְיוּ כָל-אֱדוֹם עֲבָדִים לְדָוִיד" (דברי הימים א י"ח, יג וכן שמואל ב ח', יד), ובימי יהושפט, מלך אדום יוצא יחד עם מלכי יהודה וישראל למלחמה נגד מואב (מלכים ב ג'),

אך בימי יהורם בן יהושפט אנו שומעים על מרד של אדום ביהודה: "בְּיָמָיו פָּשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד-יְהוּדָה וַיַּמְלִיכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ: וַיַּעֲבֹר יְהוֹרָם עִם-שָׂרָיו וְכָל-הָרֶכֶב עִמּוֹ וַיְהִי קָם לַיְלָה וַיַּךְ אֶת-אֱדוֹם הַסּוֹבֵב אֵלָיו וְאֵת שָׂרֵי הָרָכֶב: וַיִּפְשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד-יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (ח-י).
אדום ממליכים עליהם מלך עצמאי, במקום הנציב של יהודה ששלט בהם עד כה. יהורם יוצא למסע ענשין כנגד אדום, אך מצליח באופן חלקי בלבד, ולכן אדום עדיין ממשיכים "לפשוע" ביהודה.

בהמשך אנו מוצאים מלחמה של אמציה באדום (פרק כ"ה), וכן אנו שומעים עדויות על מלחמות אכזריות בין אדום לישראל בנבואתו של עמוס: "עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי אֱדוֹם וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל רָדְפוֹ בַחֶרֶב אָחִיו וְשִׁחֵת רַחֲמָיו וַיִּטְרףֹ לָעַד אַפּוֹ וְעֶבְרָתוֹ שְׁמָרָה נֶצַח" (עמוס א', יא).

שיא המאבק מתרחש בימי החורבן. נבואות זעם ופורענות על מעשי אדום בחורבן מופיעות בנבואות ירמיהו (ירמיהו מ"ט) ויחזקאל (יחזקאל כ"ה; ל"ה), שחיו בתקופת החורבן.
הבוגדנות האדומית והשמחה לאידה של ירושלים נזכרות גם במזמור קל"ז בתהלים: "זְכרֹ ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאמְֹרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּה" (תהילים קל"ז, ז), ובמגילת איכה: "שִׂישִׂי וְשִׂמְחִי בַּת אֱדוֹם יוֹשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ עוּץ גַּם עָלַיִךְ תַּעֲבָר כּוֹס תִּשְׁכְּרִי וְתִתְעָרִי" (איכה ד', כא).

ונבואת עובדיה כולה מוקדשת לפורענות שתבוא לאדום כעונש על החמס שעשה לישראל אחיו בעת צרתו, ומסתיימת בנבואה לעתיד לבוא: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה" (עובדיה א', כא).

ו.
ראשיתו מחובר לסופו.
העימות והריב שבין ישראל ואדום שהחלה עם התחרות שבין יעקב ועשיו כמו דבקה בזרעם;
ואת תיאור הנקמה הסופית באדום - נותן ישעיהו הנביא (ישעיה ס"ג). הוא מתאר את המלך המשיח בא מאדום, בגדיו הדורים אך מלוכלכים בדם. והוא שואל: "מדוע אדם ללבושך, ובגדיך כדורך בגת"? (שם, ב).
והתשובה מזהה את גאולת ישראל עם חורבן אדום: "פורה דרכתי לבדי, ומעמים אין איש אתי, ואדרכם באפי, וארמסם בחמתי... כי יום נקם בלבי, ושנת גאולי באה" (שם, ג-ד). יום הנקם - הוא שנת הגאולה. גאולתן של ישראל היא חורבנו של אדום.
ודברי ישעיהו מאשרים את הדברים שנאמרו לרבקה, שעה שיעקב ועשיו התרוצצו בקרבה: "שני גיים בבטנך, ושני לאומים ממעיך יפרדו, ולאום מלאום יאמץ, ורב יעבוד צעיר" (בראשית כ"ה, כג). והעיר על כך רש"י: "לא ישוו בגדולה, כשזה קם - זה נופל". "יום נקם בלבי - שנת גאולי באה" (ישעיה ס"ג, ד).

"וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה" (עובדיה א', כא).

החומר נלקט ונערך ממספר מקורות.
חלק ב בעז"ה בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' דצמבר 01, 2023 1:22 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מאדום -לרומא - ולנצרות .

הודעהעל ידי יהודהא » ד' נובמבר 30, 2022 9:30 am

.
חלק ב'

ז.
מעשו - לאדום, רומי והנצרות .


.יריבות זו שבין עשיו ליעקב הפכה למערכת של יחסי -יריבות בין שני עמים. שעם הזמן נעשו היחסים מתוחים יותר, והנביא מלאכי שם בפי ה' את המילים "ואת עשו שנאתי", ואילו הנביא עובדיה, בשלהי הבית הראשון, לועג לעם האדומי: "הנה קטון נתתיך בגויים, בזוי אתה מאוד" (פסוק ב).
. .ובהמשך נעשה השם "אדום" כינוי לכלל שונאי ישראל והנלחמים בו. ובקינה על חורבן הבית "על נהרות בבל", מסתיים בבקשה: "זכור ה' לבני אדום את יום ירושלים, האמרים ערו ערו עד היסוד בה" (פסוק ז), ו"אדום" הוא כבר כינוי לאויב בכלל. שהרי במהלך השנים הפכה אדום לסמל לשונאי ישראל באשר הם.

. .וגם לאחר חורבנה הסופי של הממלכה האדומית, דבק הכינוי "אדום" באומות השונאות את ישראל ומתנגדות להצלחתם. במסכת גיטין דף נ"ז ע"ב, המדרש מזהה את רומא, שהחריבה את בית המקדש השני, עם אדום; וכן בדברי האברבנאל לעובדיה א', כא, המייחס את הכינוי אדום לכל עולם הנצרות, וכך במקומות רבים בדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים).

. ומה שהחל בתנך התגבר בחז"ל. בשעה "שאדום" כעם או כממלכה חדלו להתקיים על הבמה ההיסטורית, הפך שמו לתיאור כל אויב ושונא חדש, ובעיקר האימפריה הרומאית או הביזנטית, ומאוחר מעט יותר הדת הנוצרית, דת האימפריה מאז ראשית המאה הרביעית.
וגם בתרגום יונתן תרגם כל הר שעיר הכתוב בנבואות כרכא רבה דעשו והוא האמת בלי ספק שהיא רומי שרתי במדינות אשר היא ביד בני אדום היוצאים מזרעו של עשיו . עובדיה א, כא. אברבנל.


ח.
ישמעל = המוסלמים
.
...וכך המפרשים שאחרי חז"ל זיהו בין אדום לבין הנצרות והמשיכו בפיתוחו, במקביל להרחבה שעבר השם "ישמעאל" ככינוי לכלל המוסלמים ולארצות האסלאם. ר' אברהם אבן עזרא, למשל,מפייט מקונן ואומר כי "ביד ישמעאל לבוז היינו / נסנו אל אדום ולא חיינו" (בפיוט שראשיתו במילים "איה נבואות נביאים קדומים").

ומצאנו בדיון על המלכויות שעם ישראל היה כפוף להן – הנוצריות מכאן והמוסלמיות מכאן – שנעשה שימוש רב בידי חכמים - אלה אשר נאנקו תחת עולו של האסלאם,שכתבו במטבע הלשון: "תחת אדום ולא תחת ישמעאל" (כך, רבנו בחיי בן אשר בפירושו לדברים ל', ז).

ביטוי נוסף לזיהוי שבין אדום לבין העולם הנוצרי מצוי, למשל, במחרוזת האחרונה שבפיוט הידוע "מעוז צור": "דחה אדמון בצל צלמון", שעניינו בקשה שה' ידחוף, ישליך, את האדום, את ארצות הנצרות, אל צל המוות. [דו משמעי - צלמון הצלב הנוצרי.]

ט.
הגברת והשפחה.

על שני יסודות אלו, שישראל משועבדים לישמעאל ולעשו-אדום, חיבר האבן עזרא את שירו המפורסם
"לבי ובשרי ירננו אל א-ל חי". באחד הבתים רשם:
רְאֵה לַגְּבֶרֶת אֱמֶת/ שִׁפְחָה נוֹאֶמֶת / לֹא כִי בְּנֵךְ הַמֵּת / וּבְנִי הַחַי.
".


בעצם מתנהל כאן ויכוח בין השפחה לגברת על מי מכוון המקרא, "בנים אתם לה' אלקיכם"
(דברים יד א,) מי הוא הבן שנאמר עליו "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום".

"הגברת"היא ישראל . ומי הם השפחה והבן המת ?
. וחלוקים המפרשים, מי הן הגברת והשפחה: הגר וישמעאל או עשו ורומי ?
ובאמת "אלו ואלו יכולים לאמת כוונתם:

וכששרו שיר זה במרוקו, היו מתכוונים - להגר ולישמעאל,
ואילו במדינות אירופה היו מתכוונים לעשיו- אדום ולנצרות.

מעניין שב"קונטרס הפיוטים" הנלווה למחזור ויטרי, כת"י לונדון, מופיע בית נוסף אחר המשפט
"ראה לגברת אמת וכו'", וז"ל:
"הֲלֹא חֶלְקְךָ מֵרֹאשׁ / חֵלֶק דָּמוֹ דְּרֹשׁ / שְׁפֹךְ אַף עַל רֹאשׁ - הַשָּׂעִיר הַחַי".

משפט זה רומז באופן ברור על עשיו, והמשורר מבקש, שה' ידרוש דמו של החלק, היינו יעקב שהיה איש חלק
"הן עשו אחי איש שעיר ואנכי איש חלק" (בראשית כז יא), ושישפוך את אפו וכעסו על ראש השעיר החי, הלוא הוא עשיו.
ואם השורה שנשמטה מקורה באב"ע שנמחקה עם הזמן מחשש איבה . הרי נוכל לומר שבפיוט זה כיוון האב"ע לגלות ישמעל וגם לגלות אדום הנוצרית.

י.
שיני \ שינויי הזמן

למעשה העימות והעוינות בין רומא [ יוון] ליהודים שינתה את מיקודה. וניתן לראות שונות זאת ביחס שלהם.
ובעוד רומא הפגאנית והאלילית בד"כ לא התיימרה למערכת יחסים מיוחדת עם ישראל אלא ראתה בה אומה נחותה - ככל האומות.

אוגוסטוס או יוליוס קיסר וממשיכיהם לא התיימרו להחליף את ישראל וזיקתם אלינו לא הייתה של תחרות ושמחה לאיד. והמאפיין את יחסם הוא הגאווה הגדולה היהירות ותחושת העוצמה הבלתי-ניתנת לעצירה.

. .ואולם כל זה השתנה ,עם עלייתה של רומא הנוצרית[קונסטנטינוס 337 לס' ] השתנתה התבנית הזאת לחלוטין. הנצרות טוענת להחליף את ישראל . יחסה אלינו הוא יחס של שנאה , שמחה לאיד על אסונינו, חדווה על השפלתינו, ויומרה לדחוק את רגלינו כעם הנבחר שזכה בברכות ובתורה ולהיותו העם הנבחר לקבה.
הבעייה של הנצרות איננה הגאווה כשלעצמה אלא התחרות, כשעלייתה ההיסטורית נתפסת כדחיקת רגלינו והחלפתנו. הנצרות היא אדום הטוען לרשת את מקומו של ישראל ואיננו מכיר בו עוד כעם הנבחר. וזהו בעצם המשכו של המאבק הישן , כפי שהיתה הנהגתו של עשו בתחילה במאבקו עם יעקב על הבכורה ואחכ על הברכות.

יא
בקצרה

בין הסיבות העיקריות שהושמעו להפיכת רומא \ הנצרות לאדום יש שכתבו :
* שאדום הוא על שם "הגלות " האחרונה , שאחריה יבוא משיח, כנאמר -וידו אוחזת בעקב עשיו.
* ואחרים ציינו שזה בגלל הורדוס האדומי שהשתעבד לרומא הוא ובניו אחריו .ובעצם התנהלו כאויבי עם ישראל ואף לחמו נגדם באכזריות ,
* וי"א שהאדומים שהיו בדרום ארץ ישראל "אדומיאה". שגויירו בכפייה הפכו בהמשך להיות נושאי הדגל של הנצרות בעולם הרומאי בפרט ,ובכל העולם ככלל.

חלק ג בעז"ה בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' דצמבר 03, 2023 4:24 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מאדום -לרומא - ולנצרות .

הודעהעל ידי יהודהא » ד' נובמבר 30, 2022 10:35 pm

חלק ג.
בנושא זה יש דעות שונות , ולהלן דברים שחלקם הם תמצית מדבריו של הרב שלמה קושלבסקי בספרו ,שם הוא דן בארוכה בנושא זה,
וקיצור ממנו מופיע בקישור:
https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7.A0.D7.95


יא.
החיה הרביעית -מי היא ?

בספר דניאל (פרק ז) מפורט החלום שבו חזה דניאל בארבע חיות, המסמלות את ארבע הגלויות שנשתעבדו בהם ישראל במשך דברי ימי העולם.
החיה הראשונה, אריה, היא גלות בבל. השניה, דב, כנגד גלות פרס. השלישית, נמר, כנגד מלכות יון.
. . ולמה רומזת החיה הרביעית, שהיתה משונה מאד שתוארה "דְּחִילָה וְאֵימְתָנִי וְתַקִּיפָא יַתִּירָה", ולה עשר קרניים ?
ונחלקו המפרשים בפירושה, ובנוסף נחלקו גם על מקומו של ישמעאל במערכה הזאת: כמובא בטבלה לעיל.

1. האבע-
להיכן נעלמו הישמעלים ?

. .דעת האבן עזרא , שאכן המלכות הרביעית היא מלכות ישמעאל, ומלכות אדום מתחברת עם מלכות יוון, המלכות השלישית (דניאל ב, לט).
והרמב"ן הביא את דבריו בכמה מקומות, וחלק עליו בכמה מקומות וכתב: "ורבי אברהם נשתבש בזה והכניס בזה מלכות ישמעאל כי נפל פחדם עליו, . (רמב"ן במדבר כד כ). .."ואומר כי היא (המלכות הרביעית) מלכות ישמעאל, שגם היא מושכת לדעתו עד ביאת הגואל... ועוד שהוקשה בדעתו [האבע] למה לא יחשוב מלכות ישמעאל שהיא מלכות גדולה ועצומה מן הרומיים (ספר הגאולה, שער שלישי, עמ' רפג בהוצאת מוסד הרב קוק).

2. ומצאנו כך גם בזוהר
- ששנאתם של הישמעלים קשה ביותר וז"ל :
"ושפחה כי תירש גבירתה, דא הגר דאולידת לישמעאל, שעשה כמה רעות לישראל ושלט בהם ועינה אותם בכל מיני ענויין וגזר עליהם כמה שמדות, ועד היום הם שולטים עליהם ואינם מניחים להם לעמוד בדתם, ואין לך גלות קשה לישראל כמו גלות ישמעאל" (כרך ב, שמות יז ע"א).

וגם בכתבי ר חיים ויטל- אלא שקרא לה "גלות חמישית" ! ?
"עתידין ישראל להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל (איסלם). וגלות חמישית זו שהיא אחרונה לכולם, קשה מכולן, והיא גלות ישמעאל הנקרא פרא אדם."

3. וברמב"ם באגרת תימן יש משפטים לכאן ולכאן :
....אתם, אחינו, ידוע לכם שהקדוש ברוך הוא הפילנו במהמרות עונותינו בתוך אומה זו, שהיא אומת ישמעאל, שרעתם חזקה עלינו, והם מתחכמים להרע ולמאוס אותנו כמו שגזר עלינו יתברך "ואויבינו פלילים", ושלא תעמוד על ישראל אומה יותר אויבת ממנה ולא אומה שהרעה בתכלית הרעה לדלדל אותנו ולהקטין אותנו ולמאוס אותנו כמוהם...
..ועם כל זה לא נוכל להינצל מרב רעתם ופחזותם בכל זמן, וכל זמן שאנו רודפים שלומם הם רודפים אחרינו בחרום ובמלחמה, כמו שאמר דוד המלך עליו השלום (תהלים קכ, ז): "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה" (איגרת תימן, מוסד הרב קוק, עמ' קפה).
דהיינו לכאורה שישמעל הוא החיה הרביעית. אולם בהמשך כתב גם :

".וכן ישעיהו ביאר שהראיה על ביאת המשיח היא הראות משגע שכן אמר (ישעיה כא ז) וראה רכב צמד פרשים רכב חמור רכב גמל והקשיב קשב רב קשב. אמר שרכב חמור הוא המשיח שנאמר בו (זכריה ט ט) עני ורוכב על החמור ועל עיר בן אתונות יבא תכף עמידת רוכב על גמל והוא מלך ערב. ומה שאמר צמד פרשים כלומר הזדווג שתי אומות - שהם אדום וישמעאל - . ובעניין זה יתבאר מן החלום של צלם ומן החלום של חיות הנזכר בדניאל ודברים אלו מבוארים מפשט הכתובים. (איגרת תימן).
דהיינו בדבריו - שהמלכות האחרונה תהיה ישמעל ואדום יחד.

4. הרמבן - הנוצרים.
לפיכך הרמבן חלק עליו, , ולדעתו "החיה הרביעית שראה דניאל היא רומי [צאצאי אדום] אשר הגלתנו והיא אשר תאבד ביד המשיח",
ועל השאלה למה לא נזכרת מלכות בני ישמעאל, עונה הרמב"ן - שקבלה בידינו, שמלכות ישמעאל אכן אינה נמנית בין ד' המלכויות,
משום שלתואר הזה "זכו" רק אלו שנטלו מלכות מישראל, או ממי שנטל מלכות מישראל,
וע"כ המלכות הראשונה היא בבל, שהחריבה את הבית והגלו אותם מארצם. והמלכות השנייה היא מדי ופרס, שלקחו המלכות מבבל,
והשלישית היא יוון שלקחה המלכות מפרס ומדי, והרביעית היא אדום.

5. ואלו דבריו בספר הגאולה:
....ודע כי אנחנו הסומכים על דעת רבותינו ז"ל חושבים כי אנו היום בגלות אדום, ושאין לנו עמידה ממנה עד בא המשיח, כאשר אמר אבינו הזקן 'והיה כאשר תריד'. וכן אנו דורשים 'אמלאה החרבה'. ומקרא מלא אצלנו 'ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו והיתה לד' המלוכה'..

...אבל עיקר הכוונה בזה כי האדומים הם היו הטועים ראשונה אחרי האיש שטען שהוא משיח וטענו עליו גם באלוהות, והם באו ארץ אדום ופשטה טעותם עד רומי הקרובה להם ונתבססה שם בימי קוסטנטין המלך על (ידי) רומי האדומי אשר יסד להם תחבולות ממשלת כומר רומה ואמונתם בו, והסיבה והשורש עיקר כל דבר,

ולכן תחשב רומי ואדום מלכות אחת, אף-על-פי שהם אומות שונות. בהיותם על דעה אחת. והתרגום כתב פקד עוונך בת אדום-רומי רשיעא דמתבני באיטליא, ומליא אוכלוסין מן בני אדום. .. בארו כי רומי באטליא של יון וכי יש בה מן האדומים עם רב ועל כן נקראת בת אדום כאשר פרשנו" (רמב"ן, 'ספר הגאולה',א. שם).

יב.
אברבנל לה, י. ומקור הלטינית!

ומדוע מלכי רומא לובשים בגדים אדומים.

.......פדויי ה' ישובון - ...יסוד הבנת נבואות אלו הוא, שרומי ובני אטליא מבני אדום, וכן בתלמוד ובמדרשות, שהרומיים באו מאלוף מגדיאל.

אך אמנם זה מקרוב חכם מבני עמנו שיצא מכלל הדת במלכויות ספרד ושמו לפנים בישראל שלמה הלוי ,ונעשה אחר כך שר וגדול בין הנוצרים אגמון בורגיננשש ,והוא כדי להחזיק עצמו באמונתו לנגד עמו מלאו ליבו לחלוק על זה והתעצם להכחישו כדי לברוח מנבואות ישעיהו ועובדיה וירמיהו שנבאו על חורבן אדום,
והכחיש זאת: * הן מצד שאיטליא אינה ארץ אדום שבתנ"ך, *והן מצד שבני איטליא מבני יפת[/b] ולא מבני שם, כי הם בני כתים, * והן מצד [b]דתם שלא נמשכו אחר תועבות הכנענים, והעיז לומר שאדום הוא ישראל. וכתב שחכמי ישראל בשנאתם לנוצרים בדו זה מליבם ושאין להם על מה שיסמוכו בדעת הזה ועשה טענות לבאר שאין רומי מבני אדום.
ומי שעינים בראשו יראה שנבואות אלו באו על אדום שהרע לישראל, ובחורבן אדום יוושע ישראל לעולמים.
והשיבו על טענותיו הרמב"ן הר"ן והרד"ק.

....ובאמת כתב איזידורו מחכמי הנוצרים הקדמונים ואחרים, שמקור תושבי רומא לא ידוע. ואם היות שמקדם היתה ארץ איטליא לבני כתים, הנה העמים בתנועה, ומי מונע שבאו לשם מבני אדום בני שם ? וגם ביוסיפון שצפו בן אליפז ברח לשם ממצרים... ובנה את גינובא ונקרא על שמו גאנוס, על שם שבתאי.
וכן גם במסורת הרומיים, שבא מן המזרח, ו' שנים לאחר פטירת יעקב אבינו. - ואחשוב שגם לטינוס המלך באיטליא מבני לוטן, והוא התחיל בלשון הלטינית,-

ו....גם מצד האמונה ראוי לקראתם בני אדום, כי עובדים לאלהיהם במרמה[/u] ובדעות בלתי אמיתיות, כעשו, וכמוהו קבלו רק הטובות הגשמיות.

[u] על פי סוד

וחכמי האמת קבלו שנפש עשו התגלגלה בנוצרי, ולכן היה במדברות, והיה איש ריב ומדון לחכמי הפרושים. ושמו כשם עשיו במילואו, ואיטליא ומלכיה תחת ממשלת מאדים, לכן לבוש המלכים תולעת שני. ולכן נהרג הנוצרי ושלוחיו כי היו תחת ממשלת מאדים... (שם לה י)

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מאדום -לרומא - ולנצרות .ומה מקור השפה הלטינית.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 02, 2022 11:21 am

הרחבה : אח או אוייב ?

א.
...בתנך יש לנו פסוקים שהם בהחלט פנים לכאן ולכאן , לעיתים כאח ולעיתים כזר או כאויב. ולדוגמא בבמדבר כ,יד.
"וישלח משה מלאכים מקדש אל מלך אדום, כה אמר אחיך ישראל, אתה ידעת את כל התלאה אשר מצאתנו."

בתחילה, משה פונה אליהם כאל אח, מתוך תקווה שאדום יאפשרו את המעבר לארץ מתוך רגשי אחווה. ואולם, עקב הסירוב שקיבלו מאדום.
משה רבינו ושולח להם לא כאח - אלא כגוי ככל הגויים, בהדגישו את התועלת והרווח הכלכליים שיפיקו אדום ממעברם של ישראל בארצו.

נקודה זו של האחווה הודגשה ע"י הרמב"ן בפירושו לפסוקים המקבילים בדברים ב,ד., אשר אף בהם נאמר "אחיכם בני עשו": וז"ל
"וטעם אחיכם בני עשו - שיחוס ישראל מן אברהם, וכל זרעו אחים, כי כולם הם נמולים, וזה טעם לא תתעב אדומי כי אחיך הוא (דברים כג ח). רק בני הפילגשים ישמעאל ומדין וכל בני קטורה אינם באחווה, מן הכתוב כי ביצחק יקרא לך זרע".

ועל סמך קביעת הרמב"ן שבני עשו נימולים [ למי הכוונה ? ] הוא הגורם שהכתוב מחשיב אותם כאחים.

ב.
המלך האדומי [צאצאי גרים] המפורסם הוא שבנה את המקדש "הורדוס " ! ואתמול ז חשוון נקבע בחזל ליום חג על מותו !
ובהמשך צאצאיו של הורדוס האדומי נשאו בתפקידים שלטוניים ביהודה או בחלקים ממנה במשך שלושה דורות נוספים !

משך ההיסטוריה האדומים וישראל היו לעיתים בברית שלום ולעיתים במלחמה, כך בבית ראשון כפי שתואר לעיל וגם בימי בית שני.

הצבא הסלאוקי \היונים הסתייע בהם להילחם במרד החשמונאים, ויהודה המכבי אף הוא נלחם בהם,
בהמשך יוחנן הורקנוס הראשון כבשם וגיירם בכוח,

אנטיפטרוס האדומי - התערב והסית את בנו של אלכסנדר ינאי, הורקנוס, לנסות לקחת את המלוכה מידי אחיו אריסטובולוס, באמצעות הנבטים.
ואנטיפטרוס סייע ביד הרומאים להשתלט על א"י.

ברבות הימים בנו הורדוס מונה על ידי הסנאט ברומא למלך יהודה, וכבשה, באמצעות שכירי חרב האדומים, וצבא רומאי, וצאצאין נשאו בתפקידים שלטוניים ביהודה או בחלקים ממנה במשך שלושה דורות נוספים.

ולדברי יוסף בן מתתיהו, במהלך מלחמת החורבן , עשרים אלף אדומים סייעו לקנאים לבצע טבח במנהיג ובאנשי חנן בן חנן
שהתנגדו לקנאים ולסיקריקים.

ג .
כמה "אדום" - ישנם ?

בדברים ב׳:ד' ובגלל קושיה אחרת הרשבם מניח שהיו שתי אומות \קבוצת שנקראו בשם "אדום",ואין מעשי הראונים כמעשי האחרונים .ואולי יש לפירושו השלכות גם לבעייה שנידונה לעיל . וז"ל הרשבם :

(ד) הישבים בשעיר – לא אלה הם אותן אדום שיצאו בחרב לקראת ישראל, שהרי באלה כת׳: כאשר עשו לי בני עשו היושבים בשעיר (דברים ב׳:כ״ט), אבל אדום לא מכרו כלום, וכת׳ בהם: ויט ישראל מעליו (במדבר כ׳:כ״א).[יש כתבי יד שיש בהם תוספת -בה הוא מסתייג מכך].

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מאדום -לרומא - ולנצרות .ומה מקור השפה הלטינית.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 13, 2022 2:04 am

מאמר שעלה כעת באותו נושא-
דיון ארוך ומצדדים נוספים בעניין זה התפרסם בחוברת 'הפשטות המתחדשים' האחרון , עיין שם במאמרו של הר יחיאל ורטהימר עמוד 29.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 69ea46e4bf


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים