מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויצא + תולדות מקבץ.+האסטרונומיה במפרשים.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ויצא + תולדות מקבץ.+האסטרונומיה במפרשים.

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 04, 2022 1:46 am

ויצא + תולדות [שדילגנו].
והפעם בקצרה.

ויצא - בתגובות.

א.
למה דווקא "אדרת שיער" ? אומר הכלי יקר: כדרך הצבועים. המראים עצמם כצנועים !
- כי כך היה המנהג (האופנה) בימים ההם...
וגם..הרשבם..כאדרת שיער שלובשים התועים (כנראה הקראים)

ב.
כתוב בפסוק : ויצא הראשון - אדמוני כולו כאדרת שיער ויקראו שמו עשיו .

אז איפה עוצרים ( תלוי- בטעמים. בסמיכות. ובמציאות) ?

1. אדמוני.| וגם מלא כולו שיער כאדרת.| וכולו - זה רק על השיער. אבע. רשי. ועוד מפרשים.
2. אדמוני כולו . | כאדרת שיער = שהיה כולו אדמוני, כאדרת שיער. אבע 2. אדרת בסמיכות
אבל יש קושי .שהאדרת היא בד"כ לא אדומה. שכן היא מצמר. .ולכן יש מפרשים ש..
3. אדמוני מלשון אדם. לא אדום ! כולו - כאדם גדול. כאדרת שיער = מלא שיער כאדרת. בעל הטורים.

ג.

ולמה שמו עשיו ? את זה כולם יודעים
1. כיון שהיה עשוי ונגמר בשערו כבן שנים הרבה.רשי. אבל יש גם פירוש אחר...
2. שאחיו הנשאר (יעקב) דחף אותו החוצה. כיון שהיה מלא שערות. ולא חלק - דבר שהקשה על יציאתו...ולכן ! שמו עשיו. "שדחף אותו בעישוי לחוץ " לשון הספורנו. מלשון :
" עשייה ודחיפה".


ד. מאה חברים , [b]מאה שערים = 666 ![/b]
ב-ר"ח כסלו תרל"ד (21.11.1873) נוסדה חברת 'מאה שערים', אשר שמה לה למטרה לקנות "...חלקת שדה גדולה מחוץ לעיר העתיקה, אשר תספיק למאה בתים וחצרות".

מייסדי "מאה שערים" בחרו את השם מפסוק מפרשת תולדות, שהייתה פרשת השבוע בזמן ייסוד החבורה: "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'" (בראשית, כו, יב),
וכן משום שמייסדיה מנו מאה חברים. אבל לא היתה זו ההצעה היחידה .שכן השם השני שהוצע גם הוא היה מהפרשה "רחובות " כי ה' הרחיב לנו ..אך בסוף נבחר השם מאה שערים כנראה בשל רמזים שונים ביניהם הגימטרייה - 666 .
שהוא מספר בעל תכונה חיובית במסורת היהודית, (הפוך מאצל הנוכרים שלהם הוא מספר רעׂׂ).


במסורת של משפחת ריבלין קיימת מימרא בשם הגר"א שמספר זה קשור למשיח בן יוסף ולקיבוץ הגלויות, ויש הטוענים כי זו אחת הסיבות ששכונת מאה שערים נקראת כך ("מאה שערים" בגימטריה = 666). וזאת על ידי אנשי עליית תלמידי הגר"א (על ידי ועד כל הכוללים) בראשות רבי יוסף ריבלין.

[כמוכ 666 הוא מספר מיוחד במתמטיקה – שכן הוא מספר טבעי וגם מספר משולשי, והוא סכום המספרים הטבעיים מ-1 ועד 36. . עיין בערכו במכלול].

אבל השם המקורי הערבי היה - כרם כדכור...

פאניקה
והסיפור העצוב...למה הכניסה לבתים נדחתה בחודשיים ? בגלל שבערב שלפני כניסתם לבתים - וכדי להרתיעם הערבים תקפו את נחלת שבעה ואדם אחד נדקר אבל השמועות רצו ש חצי נחלת שבעה נשחטה , וכל המתיישבים שכבר היו על החבילות..שבו בבהלה לבתיהם. ורק אחרי חודשיים באייר תרלה נכנסו לבתיהם.
על תחושת הגאולה אנו למדים גם מפזמוניו של ר' יוסף ריבלין , ממייסדי השכונה שהשווה את מפעלם לימי 'שיבת ציון' מגלות בבל.
[ תודה - לדותן]



ה.
אקלים - בפרשה.

ליעקב אבינו היה גלידה...! ?
במדבר קר - או חם ?

תשובה. חם. אבל זה רק ביום. אבל בלילה - קר ולפעמים מאוד - ולמה?
מפני ה-ל.ע.ח.צ (לחץ). מה זה ?

א. ל= לחות נמוכה באוויר.ואוויר יבש אינו... סופג/ שומר חום.
ב. ע= עננות- שאינה. עננים מתפקדים כשמיכה שומרת חום.ובהיעדרם. החום בורח/ ומתפוגג החוצה.
ג. ח= חול וסלעים.מטבעם מתחממים/ וגם מתקררים מהר. וזמן מועט אחרי השקיעה.החום האצור בהם מתנדף.
ד. צ= צמחים שחסרים בנוף .גם הם אמורים לשמש כאוגרי חום עצמי.וגם ליצירת מיקרו אקלים חמים בנופם.
והם אינם בנמצא.
לכן אמר יעקב ללבן: ביום אכלני חורב(חום ויובש) וקרח בלילה.....והתרגום בארמית: קרח = גלידא..
שהפך למעדן - שם שנתפס והופץ מסיבות שונות לחלוטין מהמקור..

ו.
לכל הרוחות
..
רוח טובה. רוח חיה. .רוח- שטות. רוח פרצים.רוח - רפאים. רוח הקודש ..קור- רוח .מצב רוח .סערת- רוחות. נרגעו הרוחות. עושה- רוח. טחנת רוח.. גסות- רוח. קורת רוח .אורך רוח..שפל- רוח.שבר את רוחו .נחת רוח. קוצר רוח .
הרבה רוח ואלה רק חלק: מכל הרוחות ..אבל מה הקשר לפרשה..הנה..

" מורת רוח": שעשו נשי עשיו ליעקב.. כו, לה.
אז - מה פירוש - מורת?

1. לשון -המראת רוח = מרי. סורר ומורה .לרשי.
2. לשון -מרירות. לראבע ורדק .

3.
לשון מור = בשמים שמקטרות.גירסת ברטנורה ברשי.

4. לשון- סכין. לספורנו .ומורה[=סכין] לא יעלה על ראשו.
5. לשון הרמה. וסילוק "רוח- הקודש"..לר.בחייו.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' דצמבר 06, 2022 3:05 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ויצא + תולדות [שדילגנו] מקבץ.

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 04, 2022 2:43 am

ויצא-

א. "מתה אנוכי ".

לא יכולה יותר.אני מתה.
איך ייתכן שאליהו ואלישע הנביאים.התפללו על נשים נוכריות שיהיו להם ילדים. (האשה הצרפתית..)
ויעקב אבינו. (האבות מרכבה לשכינה). על אשתו שהיא עיקר הבית." ויאהב יעקב את רחל" איך זה שלא רק ..שלא התפלל עליה.! אלא עוד העליב אותה..? "אשר מנע ממך פרי הבטן"...!

והרמבן בפי א' אומר שרבקה איימה"- ואם אין שתמית עצמה בצער. ..(במפרשים" שתמות".לא תמית )..והיתה בטוחה שיעקב יתענה ילבש שק ואפר - עד שיהיו לה. בנים ".
"ויחר ליעקב".ובעבור שדברה דרך געגועי נשים האהובות.להפחידו במיתתה [איום ?] - חרה אפו..וזה לייסר אותה ולהכלימה".(יש ברמבן פירוש שני- שם).

ב.
ובמדרש: אלוקים תחת אלוקים !!

אמר לו הקבה : כך עונין את המעיקות ? חייך .שבניך עתידין לעמוד בפני בנה..
שכן יעקב אמר לרחל: "התחת אלוקים אני."
ולהלן (נ.יט) וכשעומדים השבטים לפני יוסף אחר פטירתו של יעקב. הוא משיב להם באותה מטבע :"התחת אלוקים אנוכי" .
(גם המהרשל התקשה בעניין ויש לו הסבר אחר בעניין.

ג.
מזל טוב ללידה
!!
אבל - זה בכלל היה הריון לא מתוכנן.
ידוע ש- גד נקרא כך ע"ש גדוד הילדים . או ע"ש שבא גד= מזל טוב בארמית. אבל הספורנו אומר.ש- "זה בא במקרה ,כי לא היתה כוונתי להביא זה לעולם".....ומוסיף שבגד מלשון בגידה.ובלשונו" כי היה ההריון לה בוגד כמו אכזב..

ד.
מילים מחוברות = הלחם.


בגד= בא גד. בראשית ויצא
מזה= מה זה. שמות. כטוב= כי טוב . שופטים.טז. מלכם= מה לכם. ישעיה.ג. והנהוא= והנה הוא. ירמיה.יח
מהם= מה הם. יחזקאל.ח. מבת=מן הבת.איכה. א.

אלה הם חלק מחמש עשרה המקומות בתנך .ששתי מילים כתובים - כמילה אחת.מקוצרת. אך קוראים אותן כמילה אחת ארוכה.
ובגד = בא גד הוא בפרשה שלנו.

ה.
קרי וכתיב. וקרי תמידי.

קרי וכתיב מוכרים לכולנו - ורבים הם בתורה.
אבל יש גם מספר מועט של "קרי תמידי" : היינו שלמרות שכתוב א אנו קוראים ב. למשל בפרשתינו "יששכר" וקוראים "ישכר".
כך גם ירושלים שבתנך מופיע 665 פעם , ורק חמישה מהם עם יוד, ובכל זאת אנו קוראים תמיד "ירושלים "עם יוד.
כך גם שם ה-ו-י-ה הנקראתמיד בשם אלף דלת וכו.

המחלוקת איך לקרוא את ישכר החלה כבר בין המדקדקים :
בן נפתלי - שכתב להגות את שתי השינים "יששכר ש ראשונה שווא ,וש שנייה בקמץ.[ י"א ש ראשונה ימנית ,וי"א שמאלית].
בן אשר לעומתו שהלכה נפסקה ע"י הרמבם כמותו, גורס לומר רק ש אחת.[שמאלית].

ברדק וברמ"ה כתבו "כל אורייתא תרין שינין כתיב, חד קרי בקמץ ודגש, והשני לא קרא". וזו גם דעת הרוו"ה ואחרים.
עם הזמן קהילות שונות נהגו בקריאת השם יששכר בצורות שונות, וזה קשור למדרש על שינוי השם ליוב בן יששכר לישוב. וראה באשכול-
viewtopic.php?f=46&t=10417&p=744754&hilit=%D7%99%D7%A9%D7%A9%D7%9B%D7%A8&sid=1ef5355e8a2cf85b2f17f18f461dfb57#p744754


ו.
פרשה של פרשיות.

אבל קודם שאלה..: כמה פרשות בפרשה....? בפרשה !
ת. בפרשת ויצא כולה היא פרשה א ח ת סתומה !
יש רק עוד פרשה אחת בתורה.שכולה - פרשה אחת = מקץ.והיא פתוחה.

אבל לא כולם ככה...
יש גם את -כי תצא שבה 44 פרשיות.
והמילה האחרונה בפרשה היא: מחניים= 148.וזהו בדיוק מספר הפסוקים בפרשת ויצא.

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ויצא + תולדות [שדילגנו] מקבץ.

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 04, 2022 11:45 pm

אסטרונומיה תולדות +ויצא.
א.
בויצא על ועיני לאה רכות " ובן אפרים אמר שהוא [המילה רכות] חסר אל"ף ,וטעמו ארוכות. והוא היה חסר אלף [א פרים].

ועל בגד יש את האבע שמביא " וי"א שפירוש גד = מזל טוב כאשר הוא בלשון ישמעל , וכמוהו ' העורכים לגד שולחן' ישעיה [סה].
והוא כוכב צדק . וברד"ק " שמקריבים קרבנות לכוכב צדק".

ובדעת זקנים בפרשת תולדות כז, כח. מביא מקבילות לשבע הברכות של אברהם "וכנגדן 7 מועדות...ושבעת כוכבים רועים ומשמשים את השמש [כוכבי הלכת].
ושבעה אינם רועים
ושמם כסיל, ושבעה כוכבים של כימה וכו.

ב.

אז אכן צדק\ יופיטר נחשב באסטרולוגיה כמשרה גורל טוב , אבל לעניינינו חשובה העובדה שהוא שולט ברקיע בחודשים אלו , ובחשיכה הוא מעל לראש (במזל דגים) ומתקדם מערבה עם השעון.[ באם תושיטו את האגודל לכיוון הירח - הרי צדק ישכון מערבה , מול הזרת]. אין לטעות בו שכן הוא הכוכב הבהיר ביותר בסביבתו.

וגם כוכב לכת נוסף שולט בשמי הלילה שלנו , ומזלו אינו דווקא מבשר טובות. והוא מאדים \מרס (נמצא במזל שור) .הכוכב האדמדם, וגם אותו נמצא די בקלות , ובאם נושיט את אמת היד מעל הראש , כשהאגרוף מכוון לירח, או אז מזרחה בשמיים מעל המרפק יבלוט אותו מאדים אדמדם.
ואגב את כוכב שבתי - שוקע כיום בשעה 9 .וניתן לראותו בערב במערב בשעות 5-9.

והכסיל וכימה גם הם בשמי החורף בשעות מאוחרות יותר - וועליהם בעזה - מאוחר יותר.

צדק ומאדים.jpg
צדק ומאדים.jpg (93.7 KiB) נצפה 319 פעמים

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ויצא + תולדות [שדילגנו] מקבץ.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' דצמבר 05, 2022 9:57 pm

הרחבה : צדק ומאדים.

צדק
ראשית יש לציין שכוכב צדק הוא השלישי מבין הגופים המאירים ביותר בשמיים אחרי הירח ונוגה.
והסיבה העיקרית היא גדלו העצום .[ מראה ענקית] . קוטרו של צדק 142,984 ק"מ (בקו המשווה). [לעומת כדוה"א כ 12,000 קמ]היינו פי 11 מזה של כדור הארץ ו לו היה כדור הארץ בגודלו של דובדבן, צדק היה נראה לעומתו בגודל אבטיח!

ובנפחו עצום ניתן להכניס 1,300 פעם את כדור הארץ בתוכו.
ומסתו של צדק גדולה כמעט פי 2.5 ממסתם של כל שאר כוכבי הלכת במערכת השמש יחדיו.

אבל גם לקירבתו היחסית יש השפעה לאור החזק בחודשים אלו , שכן במסלול האליפטי שלו - הרי כיום הוא נמצא קרוב מאוד יחסית לכדוה"א רק
כ 600,000,000 קילומטרים מכדור הארץ, בהשווואה ל-(965,608,331) קרוב למליארד קילומטרים שמפרידים בין שני כוכבי הלכת בשיא המרחק = 3\2.

מאדים
גם כוכב מאדים נמצא כיום במרחק של כ-81 מיליוני קילומטרים מכדור הארץ. שהוא כמעט המרחק הכי קטן מהארץ,
- בין 55 ל-400 מיליוני קילומטרים. ולכן גם הוא נראה במיטבו ובולט בצבעו האדמדם - וניתן לצפותו ללא קושי. לקירבה זו יגיע פעם נוספת
רק אחרי 780 ימים.
קוטרו של מאדים 6,721 ק"מ (כחצי מקוטרו של כדור הארץ).
לכן כיום שניהם מאירים מאוד למרות השוני המובהק ביניהם, כי גודל הקוטר נמצא ביחס הפוך למרחק שלהם לכדוה"א - והם מתקזזים.

בשל כך בהירותו הנראית משתנה מחיוורון של 1.8 עד לבהירות מרשימה של 2.9-, כאשר כדור הארץ ומאדים בקרבה מרבית .[מספר קטן יותר מעיד על בהירות גדולה יותר. והפרש של 5 מספרים יעיד על בהירות שיא של פי 100! לעומת הבהירות הנמוכה ]


1050px-Jupiter,_Earth_size_comparison_0.jpg
1050px-Jupiter,_Earth_size_comparison_0.jpg (25.01 KiB) נצפה 302 פעמים

יחסי גודל - הארץ לעומת צדק. מקור סוכנות החלל הישראלית.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים