ויצא + תולדות [שדילגנו].
והפעם בקצרה.
ויצא - בתגובות.
א.
למה דווקא "אדרת שיער" ? אומר הכלי יקר: כדרך הצבועים. המראים עצמם כצנועים !
- כי כך היה המנהג (האופנה) בימים ההם...
וגם..הרשבם..כאדרת שיער שלובשים התועים (כנראה הקראים)
ב.
כתוב בפסוק : ויצא הראשון - אדמוני כולו כאדרת שיער ויקראו שמו עשיו .
אז איפה עוצרים ( תלוי- בטעמים. בסמיכות. ובמציאות) ?
1. אדמוני.| וגם מלא כולו שיער כאדרת.| וכולו - זה רק על השיער. אבע. רשי. ועוד מפרשים.
2. אדמוני כולו . | כאדרת שיער = שהיה כולו אדמוני, כאדרת שיער. אבע 2. אדרת בסמיכות
אבל יש קושי .שהאדרת היא בד"כ לא אדומה. שכן היא מצמר. .ולכן יש מפרשים ש..
3. אדמוני מלשון אדם. לא אדום ! כולו - כאדם גדול. כאדרת שיער = מלא שיער כאדרת. בעל הטורים.
ג.
ולמה שמו עשיו ? את זה כולם יודעים
1. כיון שהיה עשוי ונגמר בשערו כבן שנים הרבה.רשי. אבל יש גם פירוש אחר...
2. שאחיו הנשאר (יעקב) דחף אותו החוצה. כיון שהיה מלא שערות. ולא חלק - דבר שהקשה על יציאתו...ולכן ! שמו עשיו. "שדחף אותו בעישוי לחוץ " לשון הספורנו. מלשון :
" עשייה ודחיפה".
ד. מאה חברים , [b]מאה שערים = 666 ![/b]
ב-ר"ח כסלו תרל"ד (21.11.1873) נוסדה חברת 'מאה שערים', אשר שמה לה למטרה לקנות "...חלקת שדה גדולה מחוץ לעיר העתיקה, אשר תספיק למאה בתים וחצרות".
מייסדי "מאה שערים" בחרו את השם מפסוק מפרשת תולדות, שהייתה פרשת השבוע בזמן ייסוד החבורה: "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרֲכֵהוּ ה'" (בראשית, כו, יב),
וכן משום שמייסדיה מנו מאה חברים. אבל לא היתה זו ההצעה היחידה .שכן השם השני שהוצע גם הוא היה מהפרשה "רחובות " כי ה' הרחיב לנו ..אך בסוף נבחר השם מאה שערים כנראה בשל רמזים שונים ביניהם הגימטרייה - 666 .
שהוא מספר בעל תכונה חיובית במסורת היהודית, (הפוך מאצל הנוכרים שלהם הוא מספר רעׂׂ).
במסורת של משפחת ריבלין קיימת מימרא בשם הגר"א שמספר זה קשור למשיח בן יוסף ולקיבוץ הגלויות, ויש הטוענים כי זו אחת הסיבות ששכונת מאה שערים נקראת כך ("מאה שערים" בגימטריה = 666). וזאת על ידי אנשי עליית תלמידי הגר"א (על ידי ועד כל הכוללים) בראשות רבי יוסף ריבלין.
[כמוכ 666 הוא מספר מיוחד במתמטיקה – שכן הוא מספר טבעי וגם מספר משולשי, והוא סכום המספרים הטבעיים מ-1 ועד 36. . עיין בערכו במכלול].
אבל השם המקורי הערבי היה - כרם כדכור...
פאניקה
והסיפור העצוב...למה הכניסה לבתים נדחתה בחודשיים ? בגלל שבערב שלפני כניסתם לבתים - וכדי להרתיעם הערבים תקפו את נחלת שבעה ואדם אחד נדקר אבל השמועות רצו ש חצי נחלת שבעה נשחטה , וכל המתיישבים שכבר היו על החבילות..שבו בבהלה לבתיהם. ורק אחרי חודשיים באייר תרלה נכנסו לבתיהם.
על תחושת הגאולה אנו למדים גם מפזמוניו של ר' יוסף ריבלין , ממייסדי השכונה שהשווה את מפעלם לימי 'שיבת ציון' מגלות בבל.
[ תודה - לדותן]
ה.
אקלים - בפרשה.
ליעקב אבינו היה גלידה...! ?
במדבר קר - או חם ?
תשובה. חם. אבל זה רק ביום. אבל בלילה - קר ולפעמים מאוד - ולמה?
מפני ה-ל.ע.ח.צ (לחץ). מה זה ?
א. ל= לחות נמוכה באוויר.ואוויר יבש אינו... סופג/ שומר חום.
ב. ע= עננות- שאינה. עננים מתפקדים כשמיכה שומרת חום.ובהיעדרם. החום בורח/ ומתפוגג החוצה.
ג. ח= חול וסלעים.מטבעם מתחממים/ וגם מתקררים מהר. וזמן מועט אחרי השקיעה.החום האצור בהם מתנדף.
ד. צ= צמחים שחסרים בנוף .גם הם אמורים לשמש כאוגרי חום עצמי.וגם ליצירת מיקרו אקלים חמים בנופם.
והם אינם בנמצא.
לכן אמר יעקב ללבן: ביום אכלני חורב(חום ויובש) וקרח בלילה.....והתרגום בארמית: קרח = גלידא..
שהפך למעדן - שם שנתפס והופץ מסיבות שונות לחלוטין מהמקור..
ו.
לכל הרוחות..
רוח טובה. רוח חיה. .רוח- שטות. רוח פרצים.רוח - רפאים. רוח הקודש ..קור- רוח .מצב רוח .סערת- רוחות. נרגעו הרוחות. עושה- רוח. טחנת רוח.. גסות- רוח. קורת רוח .אורך רוח..שפל- רוח.שבר את רוחו .נחת רוח. קוצר רוח .
הרבה רוח ואלה רק חלק: מכל הרוחות ..אבל מה הקשר לפרשה..הנה..
" מורת רוח": שעשו נשי עשיו ליעקב.. כו, לה.
אז - מה פירוש - מורת?
1. לשון -המראת רוח = מרי. סורר ומורה .לרשי.
2. לשון -מרירות. לראבע ורדק .
3. לשון מור = בשמים שמקטרות.גירסת ברטנורה ברשי.
4. לשון- סכין. לספורנו .ומורה[=סכין] לא יעלה על ראשו.
5. לשון הרמה. וסילוק "רוח- הקודש"..לר.בחייו.