מיהו היצחקי ?.. אור או חושך. והעצים בפרשה.
פורסם: ה' דצמבר 08, 2022 12:22 pm
חלק א.
ומתי יש עניין לאכול מאיסור גיד הנשה ראה למטה בחלק ה !
מאבק או חיבוק. הפרה או העגל. אור או חושך ? !
ומי כתב שהוא "מתקשה להבין " ?
וישלח.
ויאבק איש עימו
1. אבק שעלה.- מנחם ברשי.
2. מארמית=מיבק לשון עניבה רשי .
3. מלשהק = חיבוק. אותיות מתחלפות . א/ח. כך בר בחיי וברמבן.
4. אבוקה אש. ר קלונימוס- שהיה המלאך רוצה לשרפו באישו.
5. ואיזו אות קשה לארמים לבטא ? חית ! ולכן החיבוק הפך לאיבוק. . ( וגם אבוקה. וגם איבקה) או לפיתה וחיבוק . וכנל שהאות חית הוחלפה באלף.כך מפרש הרמבן. אלא שהוא מוסיף שאין צורך בארמית - שכן גם בעברית האותיות :א. ע. ח. ה. מתחלפות.
---------
עלות עלי:
1. עָלוֹת = עלי ,הפוך מכל המפרשים. "העיר רש"ד כי בעל הטעמים יתנגד לכל הפירושים בזה, כי שם טפחא בתיבת והבקר להפרידה מן עלות,
לכן פי' הוא עלות עלי כמו עולות עלי, כלומר שטרחת הצאן והבקר ומשאם עולים ר"ל שמוטלים עלי, ע"כ.
ואיננו נכון, כי אין טעם עלות כמו עולות, ואין טעם למלת עלי, והעיקר חסר., אלא מלשון עולל הכתוהק.
2. . עולות = המיניקות . ומלשון עולל, כמו יונק ומיניקה,שמגדלת ומניקה עולליה, עליה, רשי רדק אונקלוס.
3.עלות = פרות הריוניות,מלשון" שעלו עליהם העתודים , אבע.
עַלּוֹת השחר: הגיע או הסתלק ! ?
1.עלה =הגיע דמות אור לפני השמש. ראבע.
2. עלה = הסתלק עלות השחר.ת.א דסליק צפרא.= ואז השמש עולה.
3. פירוש דחוי- שיעלה =יגיע כוכב השחר נוגה.ונדחה שכן הוא מוקדם מאוד.
4. עלה= הסתלק השחור= הלילה. אבע. ובלשונו "עד סור שחרות הלילה". הפוך .מכל המקובל...
שמתם פעם לב כמה מובנים ל ש,ח,ר, - שחור(צבע). ושחר (עלות). ושחרית ( תפילה). ולשחר פניך. ולשחר לטרף. ואין שחר לדבריך..
--------------
והנה האקדמיה ללשון נעלם ממנה פירוש זה של האבע ,ןנכתב בה שאין זה מלשון ש ח ו ר !
,.... נראה שהצדק עימך.
בפירוש הפסוק מבראשית לב, כה: "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר" מבאר ר' אברהם אבן עזרא: "עד עלות השחר – עד סור שחרות הלילה", ומכאן ששחר קשור ל'תכונת הצבע השחור'. חוקר הלשון נפתלי הרץ טור־סיני (שהוזכר ברשומה) לא ציין זאת בהערות למילון, ולעת עתה אני מתקשה להבין מדוע.
נוסיף זאת לרשומה עד שיתבהרו הדברים. תודה רבה לך.
בברכה,
שקד חיים
המזכירות המדעית
עכ.
ומתי יש עניין לאכול מאיסור גיד הנשה ראה למטה בחלק ה !
מאבק או חיבוק. הפרה או העגל. אור או חושך ? !
ומי כתב שהוא "מתקשה להבין " ?
וישלח.
ויאבק איש עימו
1. אבק שעלה.- מנחם ברשי.
2. מארמית=מיבק לשון עניבה רשי .
3. מלשהק = חיבוק. אותיות מתחלפות . א/ח. כך בר בחיי וברמבן.
4. אבוקה אש. ר קלונימוס- שהיה המלאך רוצה לשרפו באישו.
5. ואיזו אות קשה לארמים לבטא ? חית ! ולכן החיבוק הפך לאיבוק. . ( וגם אבוקה. וגם איבקה) או לפיתה וחיבוק . וכנל שהאות חית הוחלפה באלף.כך מפרש הרמבן. אלא שהוא מוסיף שאין צורך בארמית - שכן גם בעברית האותיות :א. ע. ח. ה. מתחלפות.
---------
עלות עלי:
1. עָלוֹת = עלי ,הפוך מכל המפרשים. "העיר רש"ד כי בעל הטעמים יתנגד לכל הפירושים בזה, כי שם טפחא בתיבת והבקר להפרידה מן עלות,
לכן פי' הוא עלות עלי כמו עולות עלי, כלומר שטרחת הצאן והבקר ומשאם עולים ר"ל שמוטלים עלי, ע"כ.
ואיננו נכון, כי אין טעם עלות כמו עולות, ואין טעם למלת עלי, והעיקר חסר., אלא מלשון עולל הכתוהק.
2. . עולות = המיניקות . ומלשון עולל, כמו יונק ומיניקה,שמגדלת ומניקה עולליה, עליה, רשי רדק אונקלוס.
3.עלות = פרות הריוניות,מלשון" שעלו עליהם העתודים , אבע.
עַלּוֹת השחר: הגיע או הסתלק ! ?
1.עלה =הגיע דמות אור לפני השמש. ראבע.
2. עלה = הסתלק עלות השחר.ת.א דסליק צפרא.= ואז השמש עולה.
3. פירוש דחוי- שיעלה =יגיע כוכב השחר נוגה.ונדחה שכן הוא מוקדם מאוד.
4. עלה= הסתלק השחור= הלילה. אבע. ובלשונו "עד סור שחרות הלילה". הפוך .מכל המקובל...
שמתם פעם לב כמה מובנים ל ש,ח,ר, - שחור(צבע). ושחר (עלות). ושחרית ( תפילה). ולשחר פניך. ולשחר לטרף. ואין שחר לדבריך..
--------------
והנה האקדמיה ללשון נעלם ממנה פירוש זה של האבע ,ןנכתב בה שאין זה מלשון ש ח ו ר !
,.... נראה שהצדק עימך.
בפירוש הפסוק מבראשית לב, כה: "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר" מבאר ר' אברהם אבן עזרא: "עד עלות השחר – עד סור שחרות הלילה", ומכאן ששחר קשור ל'תכונת הצבע השחור'. חוקר הלשון נפתלי הרץ טור־סיני (שהוזכר ברשומה) לא ציין זאת בהערות למילון, ולעת עתה אני מתקשה להבין מדוע.
נוסיף זאת לרשומה עד שיתבהרו הדברים. תודה רבה לך.
בברכה,
שקד חיים
המזכירות המדעית
עכ.