מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה הוא התכוון [אונקלוס] ? ומלחמה – עלמה ! ויגש.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

למה הוא התכוון [אונקלוס] ? ומלחמה – עלמה ! ויגש.

הודעהעל ידי יהודהא » א' ינואר 01, 2023 4:44 pm

חלק א' - ויגש

למה הוא התכוון [אונקלוס] ? ומלחמה – עלמה !
א.
. . .בפרשתינו ויגש בפרק מו,כתוב "ויאמר ה במראות הלילה ..אנוכי ארד עימך ואנוכי אעלך.". וכאן נמצא וויכוח עז חריף וחילוקי דעות בדברים שביסודות האמונה בין המורה לרמבן , וכל צד טוען שמאונקלוס ניתן להוכיח כשיטתו ! וכל זה מופיע ברמבן על הפסוק הנל.

וז"ל הרמבם "דע שאין לו ית' תיאר עצמי בשום פנים ולא בשום עניין, וכמו שנמנע היותו גשם, כן נמנע היותו בעל תואר עצמי".
הרמבם במורה מקדיש פרקים שלמים להבנתן של מילים ומושגים בתנך, כמפתח עיקרי להרצאת והבנת משנתו הפילוסופית ,ובעיקר על שלילת הגשמיות בתארי הקל. מפני שהם פוגעים באחדות האל ופרשנות שגויה שלהם מביאה לכפירה.

ויש לכך השלכות גם לתורת הנבואה וההשגחה לשיטתו. וחלק גדול מדבריו בנויים ומבוססים על ציטוטים והבנות בדברי אונקלוס בתנך.

. .כך מרבית החלק הראשון של ספרו שמוקדש לסקירה שיטתית וממצה של השמות המשותפים בתנך:
. .בפרקים א-נ עוסקים במשמעות מונחים גשמיים המיוחסים לאל (כגון "צלם" ו"פנים"), ובפרקים נא-סט עובר הדיון לעסוק בתארים ובשמות המיוחסים לאל. וגם בחלק השני פרקים ו,ז, עוסקים במלאך,ופרק מא עוסק ב"מראה".
וכל זה במהלך פירוט תורת התארים השליליים וכו המפורטים במורה . ןבמהלכם הרמבם מצטט את אונקלוס 24 פעמים ורק אריסטו מוזכר בספרו יותר פעמים מכך.

אונקלוס.
. .וז"ל הרמבם לחשיבותו של תרגום אונקלוס: אונקלוס הגר שלם מאד בלשון העברית והארמית . וכבר שם השתדלותו בסלוק ההגשמה, וכל תואר יתארהו הכתוב שיביא אל הגשמות יפרשהו כפי ענינו. וכל מה שימצאהו מאלו השמות המורים על מין ממיני התנועה, ישים עניני התנועה הגלות והראות אור נברא, כלומר שכינה, או השגחה. ..
. . .וכן אמר (הרמב"ם במורה נבוכים א מז), שהרחיק אונקלוס השמיעה בכל מקום, וישים פירושה הגעת הדבר ההוא לבורא או קבול תפלה, ויתרגם "שמיע קדם ה'" (לעיל כט לג), "וקבלא אקביל בילתיה" (שמות כב כב).

ב.
להלן בתמצית מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן..
. .אונקלוס – ותארי הבורא. "מימרא", "יקרא" , ו"שכינתא".

1. הרמבם.
התרגום מסביר ומתרגם את הפסוק "אנוכי ארד איתך מצרימה" כפשוטו – אנא איחות, - כלומר אנוכי ארד.
. . .שואל הרמב"ם, הרי דרכו של האונקלוס תמיד כאשר יש בלשון המקרא ביטויים של הגשמה, כמו לשון שמיעה דיבור ראייה שבכולם הרי אין בה' שאינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואינו כפשוטו אלא לשון גילוי וכדומה,
ומדוע כאן תירגם כפשוטו ,ולא בייחוס עקיף כבמקומות אחרים: ואתגלי, שמיע קדם ה'. או קבלא קבל קבילתיה .?

. ..אלא מפני שכאן היה זה "במראות הלילה - בחלום". ולכן: שינה כאן ,כאילו ראה את ה' יורד מוחשית כפי שראה בחלומו ,– מה שנמנע בעירות ובמציאות בשל זהירותו של אונקלוס מלהעניק תארי גשמות לבורא.
. . .ולרמבם בכל הביטויים המגשימים , ה' ברא כבוד \אור \ מלאך שאליו מתייחסים כל התארים הישירים, ואילו בקבה עצמו לית מחשבה וכל חניכא תפיסא ביה.

2. הרמבן.
. .. .ועל כך השיב הרמב"ן: שהבנה זו בדרכו של האונקלוס אינה נכונה, ומביא 19 קושיות על שיטת הרמבם. הכוללות מעל 50 ציטטות מהתורה ומהתרגום. וטוען שאונקלוס כלל אינו חושש שנטעה בגשמות.
ולכן אדרבה, במקומות רבים הוא מתרגם מקראות רבים בצורות גשמיות - למרות שזו אינה כוונת הכתוב באמת וכאמור, ויש גם הפוך. יש בחלומות שאונקלוס מוציא את הדברים מפשוטם ומפרשם ברוח הקודש למרות שלא היתה בכך בעייה של הגשמה.

. . אם־כן לא בכל מקרה מסלק אונקלוס ביטויים מגשימים, ומה שבמקומות מסויימים תירגם אחרת, הוא כדי לחדד וללמד אותנו משהו: למשל, את ההבדל בין ראייה בחלום לראייה בנבואה, או בין ראייה סתמית להשגחה מדוקדקת וכו',

כלומר לא חשש ההגשמה הדריך את האונקלוס, אלא סיבות אחרות מקומיות.
ולרמבן - השינויים כולם נסובו על ספירות התפארת והמלכות \השכינה. ומהם נובע השוני בביטויים שבתנך. והשכינה היא בלשונו " הכבוד הזה, ירצה בו הכתוב עצם הבורא ואמתו" עיין שם.

יותר מכך – בקבלה " אנוכי ארד עימו" זהה עם מושג מרכזי וטעון משמעויות רחבות "שכינתא [ממש] בגלותא", שהקב"ה כביכול נמצא עם עם ישראל בגלותו .

ג.מגוון הדעות
. התמיהות - גררו מו"מ ארוך בין המפרשים אלו המצדדים ומתרצים את הרמבם כמו האברבנאל.. ואחרים האוחזים כדעת הרמבן כר בחיי.. ויש גם המציגים מזה ומזה אל תנח ידך , ושיטתם מורכבת \ שונה בחלקה. להלן בקיצור השיטות שונות:

1) לפי רס"ג .והרמבם-
הרמב"ם (מורה נבוכים א, כז),ולדעתו רק כלל אחד הדריך את אונקלוס - הרחקת ההגשמה. .וכו .כנל.
הרס"ג סבור[כרמבם] שבכל פעם שמסופר שבני אדם ראו את ה', מדובר באמת בישות המייצגת את ה', שה' בראה לאותה הזדמנות במיוחד:אמונות ודעות ב, ט.

וז"ל :"נענה כי זאת הצורה ברואה, וכן הכסא והרקיע ונושאיו כולם מחודשים, חידשם הבורא מאור לאמת אצל נביאו, כי הוא שלח דבריו אליו... והיא צורה יקרה מן המלאכים עצומה בבריאתה, בעלת הוד ואור, והיא נקראת כבוד ה'...ועליה אמרו החכמים "שכינה".

2) וכנל זו גם הרמב"ם ,
.. . .שככלל - כבוד ה' יש שהכוונה בו לאור הנברא אשר הא-ל משרה אותו במקום, על דרך נס, להערצה: "וישכֹּן כבוד ה' על הר סיני" (כד:ז)...ויש יוצא מהכלל : " אך יש שמתכוונים בו לעצמוּתו יתעלה ואמיתתו...: "הראני נא את כבֹדך" (לג:יח).
.
ובאה התשובה: "כי לא יראני האדם וחי" (לג:כ).מה שמורה שהכבוד הנאמר כאן הוא עצמוּתו... יש שהכוונה בכבוד להערצת כל בני-האדם את הא-ל."
ושוב - זה שאונקלוס כאן "ואנא איחות" ולא נרתע מלפרש את הביטוי "אנוכי ארד", הוא משום שזה היה בחלום הלילה.

3) שיטה הרמב"ן .
.. . . (בראשית מו, ד) המרבה להקשות על הרמבם מן החריגים הרבים באונקלוס. וגם מטעמים עקרוניים.ובעיניו חמורה במיוחד תפיסת הרמב"ם את ה"מימרא", "יקרא" ובפרט ה"שכינתא" כיישויות נבראות ["כבוד נברא"], שאינן מבטאות את עצמות ה'.
. . .לדעת רמב"ן יש בכך סתירה למקובל בחז"ל ובמיוחד לתפיסת הקבלה הרואה ב"שכינה" ביטוי זהה לעצמותו של הבורא.

והוא מקשה -איך ייתכן שהנביא יחזקאל יכתוב "בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמו" (ג:יב), ולפי יונתן בן עוזיאל הפירוש הוא "בריך יקרא דה' מאתר בית שכינתיה" (ברוך כבוד ה' ממקום בית שכינתו). הרי מי שמברך או מתפלל לישות שאינה הקב"ה עצמו נקרא עובד אלילים ?!

וז"ל שם:
. .: הנה הזכיר בו "אתר" ו"בית שכינתיה", ואם יאמר שהוא כבוד נברא, כדעתו של הרב בפסוק (שמות מ לה): "וכבוד ה' מלא את המשכן" וזולתו, איך יקבעו בו ברוך והמברך והמתפלל לכבוד נברא כעובד אלילים! ובדברי רבותינו דברים רבים יורו על שם השכינה שהוא האל יתברך!

לפיכך השינויים לייחוס תארים ופעולות לה' שבתרגום אונקלוס מבוארות לפי רמב"ן על דרך הנסתר\ הקבלה הרואה ב"שכינה" ביטוי זהה לעצמותו של הבורא [ אמנם רק- בספירות הנאצלות כנל]. וז"ל: ".
. .אבל הענינים האלה לאונקלוס וליונתן בן עוזיאל, דברים ידועים בקבלה וסודם ליודעי חן" - רמב"ן שם.

4) השיטה השלישית של בעל העקידה.
(בראשית שער לא). הוא מסכים לטענות רמב"ן, אך את הקשיים ושינויים שבתרגום אונקלוס אינו מיישב על דרך הנסתר,אלא הוא מצביע על עיקרון נוסף הפועל ומסביר את תרגום אונקלוס - בכבוד ה'.
.
. .לפי דבריו - לא ריחק אונקלוס את כל ביטויי ההגשמה, אלא התחשב גם במשמעות הביטוי המתורגם ובהקשרו בכתוב. ורק בביטויים העלולים במיוחד לפגום ברוממות ה' עקף התרגום את לשון ההגשמה. הסבר זה מקובל גם על מהר"ל מפראג (תפארת ישראל פרק לג).

.. .וז"ל המהרל : " ולכך וירד ה' על וגו' שאין זה דרך כבוד שיהיה יורד מן השמים למטה תרגם אותו דרך כבוד ואתגלי,
אבל אנכי ארד עמך שאין זה ירידה מן השמים למטה רק כי הבא מן ארץ ישראל למצרים נקרא יורד תרגם איחות עמך, ובדבר זה אין צריך לתרגם דרך כבוד וזה פירוש ברור .

ד.
היוצא מהנל
. . . "בסיכום מתברר שלמרות הנסיונות לתרץ את החריגות וליישב את הרמבם , קשה ליישב את ריבוי החריגות בתרגומים; ולכאורה עלינו להודות שהתמונה הכללית נוטה לחולקים על הרמב"ם. אלא שהבעיה היא שגם בהסברים של החולקים על הרמב"ם קיימים קשיים ובעיות.

הרמב"ן שולח אותנו למחוזות של תורת הסוד, ומשאיר נבוכים את בעלי הפשט. בנוסף לזה, הקביעה שלו כי לא הרחקת ההגשמה עמדה בראש מעייניו של אונקלוס נראית קשה מאוד: שכן היחס בין הכלל לחריגים בביטויים שיש בהם הגשמה הוא בערך יחס של חמש אחוזים ל-95%; האם אפשר להתעלם מתשעים וחמשה אחוזים בגלל החמש החריגים ?

(על־פי מספר מאמרים וכולם נסמכים על ר"ב פוזן בספרו "העקיבות התרגומית בתרגום אונקלוס" ) .

ומלחמה – עלמה ! איה בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' ינואר 01, 2023 11:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' דצמבר 19, 2023 12:48 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: למה הוא התכוון [אונקלוס] ? ומלחמה – עלמה !

הודעהעל ידי יהודהא » א' ינואר 01, 2023 11:33 pm

חלק ב'

מלחמה – עלמה ?
האם יצה"ר דע"ז קם לתחייה ?
א.
ביטול יצר הע"ז
תָּא שְׁמַע וַיִּזְעֲקוּ בְּקוֹל גָּדוֹל אֶל ה' אֱלֹהֵיהֶם מַאי אֲמוּר אָמַר רַב יְהוּדָה וְאִיתֵּימָא רַב יוֹנָתָן בִּיָּיא בִּיָּיא הַיְינוּ דְּאַחְרְבֵיהּ לְבֵיתָא וְקַלְיֵאּ לְהֵיכְלָא וְקַטְלִינְהוּ לְצַדִּיקֵי וְאַגְלִינְהוּ לְיִשְׂרָאֵל מֵאַרְעַיְיהוּ וַעֲדַיִין הוּא מְרַקֵּד בֵּינַן כְּלוּם יְהַבְתֵּיהּ לַן אֶלָּא לְקַבּוֹלֵי בֵּיהּ אַגְרָא לָא אִיהוּ בָּעֵינַן וְלָא אַגְרֵיהּ בָּעֵינַן בָּתַר דַּאֲבִיקוּ בֵּיהּ.........
.......
אֲמַר לְהוּ נָבִיא שַׁדְיוּהּ בְּדוּדָא דַאֲבָרָא וְכַסְּיוּהּ בַּאֲבָרָא דְּשָׁיֵיף קָלֵיהּ דִּכְתִיב וַיֹּאמֶר זֹאת הָרִשְׁעָה וַיַּשְׁלֵךְ אוֹתָהּ אֶל תּוֹךְ הָאֵיפָה וַיַּשְׁלֵךְ אֶת הָאֶבֶן הָעוֹפֶרֶת אֶל פִּיהָ' ... סנהדרין סד.
ב.
חידוש המלחמה
.. אלף וחמש מאות שנה עברו מאז בוטל יצה"ר של ע"ז. והמלחמה התחדשה על ידי הרמבם בחריפות ובעוז - ואף עלתה דרגה , ומה הכוונה ?
לא שיצר הע"ז קם לתחייה או שהופיע ע"ז חדשה . אלא שהזמן והמקום גרמו. והרמבם מצא לנכון בעת ההיא להילחם נגד מה שאולי הוזנח\ נדחה או למה שלא הוגדר לפני כן [ולרבים גם אח"כ ] כע"ז. ומלחמתו זו חידדה \ טיהרה את המושגים על אי גשמיותו של הקל. ותועלתה לכל הדורות אחריה.

במלחמתו המחודשת - הרמבם הבליט את השלילה לא רק של הע"ז החיצונית: הפסלים והאלילים מעשי ידי אדם- שהם בוטלו כבר בבית שני. אלא העלה לחזית המאבק את האלילות שבמחשבה ובדמיון האדם המאניש ומעניק לקל ממשות גשמית ופיזית.

ג.
פסיקת הרמבם:
גרוע מעובד עבודה זרה !
וכך כותב הרמבם : חמשה הן הנקראים מינים: האומר שאין שם
א –לוה ואין לעולם מנהיג, והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שניים או יותר, והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה , ....וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין. הלכות תשובה ג',ז.

וחמור מכך כתב במורה: א, לו.
…. מי שנתלית כפירתו בעצמו יתברך והאמינו בחילוף מה שהוא, רצוני לומר: שלא יאמין מציאותו, או יאמינהו שנים, או יאמינהו גשם, או יאמינהו בעל הפעליות, או ייחס לו איזה חסרון שיהיה;

כי זה בלא ספק רע מעובד עבודה זרה על שהיא אמצעית, או מטיבה או מרעה לפי מחשבתו.
ודע, שאתה כשתאמין הגשמה, או עניין מענייני הגשם, שאתה מקנא ומכעיס וקודח אש חמה, ושונא ואויב וצר, יותר קשה מעובד עבודה זרה מאד...
וההסבר על הרמבם: כי העכום עובדים לסמל גשמי שמסמל מישהוא נשגב יותר לדעתם. ביודעם שהסמל אינו הקל עצמו.
וחמור מכך- מי שמגשים את הקל עצמו - ועובדו כנ"ל.

ד.
אבל מה נזעקת: 'מלחמה - עלמה' .
שכן ויכוח זה - ופילוסופיה בכלל, פשוט - לא רלבנטיים, לא חשוב ,לא מעניין, ולא מטריד אף אחד.
ואנשים היום מצד אחד יודעים ומאמינים "שאינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף...ומצד שני חשים במציאותו, בקרבתו בהשגחתו בהקשבתו ובהיענותו לתפילותינו.

אפשר שבפילוסופיה יש כאן הפכים נוגדים וסותרים "הילכו יחדיו" . אבל לאדם המאמין אין זה מפריע כלל. והוא בהחלט חש בהם מיזוג והתאמה, ורגשותיו מכילות ומכלילות את כל הנל יחד – בשלמות ובהרמונייה. ונראה שכך היה גם בימי חזל .

. . .ואפשר שהקושי הגדול לשלב את שתי הדברים התנפח וצמח לממדי כפירה בעיקר - רק בשל ההסתמכות האדרת והעצמת הפילוסופייה [ האריסטוטלית]. שמאז חלפה ועברה מהעולם.
. .יותר מכך - אימוץ התפיסה הקיצונית של דחיית הגשמיות דרשה מחיר יקר בעיתות שמד וגזירות, והדברים מפורסמים.

ה.
אין בעייה !
. .נראה- שבימי קדם כתיבה בעלת סתירות היתה ענין שבשגרה, בתקופות אלו גם היה מקובל לייחס לאלוקות תיאורים רבים וסותרים, מתוך כוונה לתאר צדדים שונים ומקבילים של הקבה היוצר ובורא הכול.והכול - כולל גם את [הנראה לנו]הניגודים הרבים שבבריאה.

ולאלו שטוענים על הסתירה שיש, בין ההפשטה של האל לבין התיאורים: בתנך בתפילות ובפיוטים, זו כלל לא נתפסה כבעייתית בימי קדם. ניתן לומר כי הקדמונים לא הרגישו בסתירה, מכיוון שממילא ההנחה הייתה שהאל הוא מעבר להשגה. והחלוקה האריסטוטלית החדה בין הגשמי לרוחני לא היתה קיימת אצלם.

ממילא, הם לא ראו מניעה לייחס לאל דימויים מוחשיים, וגם לא טרחו להדגיש ולהבליט את שלילת הגשמות. הם דיברו על ה' בלשון בני אדם, כאשר יחד עם זאת היה ברור לכולם שהוא בלתי מושג והוא הרבה מעבר לכל התיאורים והכינויים..

ו.
זה לא חשוב - ולא מפריע !
לרמב"ם, שחשב ופעל במסגרת אריסטוטלית, היה חשוב להדגיש שבמסגרת זאת הא-ל נבדל לגמרי מהתחום הגשמי. אולם אלו דקויות פילוסופיות גבוהות. והקדמונים לא שחלקו עליהן, אלא פשוט לא התייחסו [התעלמו] אליהן, משום שהן לא היו מרכזיים בעולם המושגים שלהם,.

הבנה זו מסירה במידה רבה את הקשיים והפירכות מהדיון. שאלת ההגשמה או אי-ההגשמה רלוונטית רק למסגרת חשיבה אריסטוטלית, הדורשת כללים \הנחות יסוד רציונליות גם בענייני פילוסופיה. אולם הרבה פחות מכך למסגרת חשיבה שונה [וגם בעבר: המקראית או של חז"ל.] ובמידה רבה יותר היום עם ההבנות החדשות בתורת ההכרה ובפיסיקה וכו. דהיינו היא עוד פחות רלוונטית למסגרת המחשבה שלנו היום.
והיום, [כשמתפלסף הפכה למילת גנאי] נראה שההגדרות האלה במהות האל פחות חשובות. די לנו באמירה שאלוקים נמצא מעבר להשגתנו, ושהתיאורים השונים שלו נועדו לקרב אותו להבנתנו, ולא לתאר את מהותו.

ז.
ההפסד עולה על הרווח.
וכך כתב הרש"ר הירש בפירושו לתורה:
"יש שפילספו על ביטויים אלו כדי להרחיק מה' כל גשמיות, עד שדיללו את הכרתנו מה' לגמרי. התורה יכלה בוודאי להימנע מביטויים אלו, אלמלא רצתה ללמדנו על ידם את העיקרים על חופש רצונו של ה', ועל בחירתו החפשית של האדם... הכרה זו חשובה יותר מהספקות הנוצרות על ידי ביטויי ההגשמה. (בראשית ו, ו).

וכן: כבר פירשנו את חשיבות לשונות ההגשמה המצויות במקרא ביחס אל ה'. סכנת הטשטוש של האלוקות גדולה מסכנת ההגשמה...

חובה על האדם להאמין באמונה שלמה באל וביחסו הקרוב אל כל אדם, ואמונה זו היא חשובה מכל מחקר על מושגים טרנסצדנטליים - כנצחיות, וחוסר גשמיות של האל.
שכן מושגים אלה הם תלושים מחיינו המוסריים לא פחות מן הסׅפרוֺת האלגבראיות... (שם ח, כא).

ח.
לכל זמן, ועת לכל.
הוה אומר, יותר משחשוב היה לתורה לשלול את הגשמות, היה חשוב לה להחדיר בעם ישראל את האמונה על יחסו של האל לבני האדם, על משמעות בריאתם בצלם אלוהים ועל החובה המוסרית הנובעת מכך.
לכן השתמשה בביטויים מגשימים. רק עם הזמן, לאחר שתובנות אלו הופנמו, והמחשבה בכלל האנושות הבשילה יותר, היה אפשר לעמוד גם על עקרונות עמוקים יותר, כמו שלילת ההגשמה, ולהפיץ אותם בציבור.

אנו רואים גם כיום [b]שילדים קטנים[/b] מסוגלים לתפוס את האל בהתחלה רק בצורה גשמית, והוריהם מחוייבים להסביר להם על קיומו לפי מידתם, ורק עם התבגרותם הם משנים תפיסה.

התורה תיפקדה במובן הזה כמו הורה אחראי, שמוביל את ילדו קדימה לפי כוחו ומידותיו, ואף על פי כן אינו משקר לו לחלוטין.

ט.
מאז ומעולם
. .וכבר אז בזמן הרמבם - כתב הראב"ד, בהשגותיו על דברי הרמב"ם שכתב: שמאמיני ההגשמה הם מינים:
"ולמה קרא לזה מין ? וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות" (השגות הראב"ד על היד החזקה, הלכות תשובה, ג, ז).

חלק מהתוכן ברשימה האחרונה מבוסס על המאמר הבא:
https://www.knowingfaith.co.il/%D7%9E%D ... 7%90%D7%9C

נ,ב
ובעצם מעניין זה השתלשל ועלה ניסוח של [יג ]העיקרים לפני כאלף שנה . וע"כ אולי בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' דצמבר 19, 2023 3:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: למה הוא התכוון [אונקלוס] ? ומלחמה – עלמה !

הודעהעל ידי יהודהא » ג' דצמבר 19, 2023 3:48 am

הרחבה לחלק א'- תשפד.

א. לרס"ג-

מדברי הרב סעדיה גאון: שתמיד [u]מדובר רק "בצורה ברואה"[/u].
....איך יתכן שיסבור אלו הסברות באלו המלות המוגשמות, ובמה שייוחס אליהם, והכתוב כבר פרש שצורתו כצורת האדם? ראוה הנביאים מדברת עמם, ומיחסים אליה דבריו,
וכל שכן שהוא על כסא, ומלאכים נושאים אותו ממעל לרקיע אשר על ראשם, כמראה אבן ספיר דמות כסא ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה. וכבר נראית הצורה הזאת על כסא ומלאכים מימינה ומשמאלה, כאמור: " רָאִיתִי אֶת-ה' יוֹשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ וְכָל-צְבָא הַשָּמַיִם עֹמְדִים עַל-יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ " (מל"א כב:יט).

לכן רס"ג סבור שאין מנוס מלטעון שבכל פעם שמסופר שבני אדם ראו את ה', מדובר באמת בישות המייצגת את ה', שה' בראה לאותה הזדמנות במיוחד:

נענה כי זאת הצורה ברואה, וכן הכסא והרקיע ונושאיו כולם מחודשים, חידשם הבורא מאור לאמת אצל נביאו, כי הוא שלח דבריו אליו... והיא צורה יקרה מן המלאכים עצומה בבריאתה, בעלת הוד ואור, והיא נקראת כבוד ה', ועליה ספרו קצת הנביאים (דנ' ז:ט): "חזה הוית עד די כרסון רמיו".ועליה אמרו החכמים "שכינה".

ב. לרמבם יש - ויש.
גם לרמב"ם השכינה צורה ברואה. אך יש גם בתורה פעמים המדברים על "עצמותו יתעלה" .
"..כבוד ה' יש שהכוונה בו לאור הנברא אשר הא-ל משרה אותו במקום, על דרך נס, להערצה: "וישכֹּן כבוד ה' על הר סיני" (כד:ז)...
אך יש שמתכוונים בו לעצמוּתו יתעלה ואמיתתו...: "הראני נא את כבֹדך" (לג:יח) ובאה התשובה: "כי לא יראני האדם וחי" (לג:כ), מה שמורה שהכבוד הנאמר כאן הוא עצמוּתו... יש שהכוונה בכבוד להערצת כל בני-האדם את הא-ל.

ג. המקובלים
גם הקבלה רואה בשכינה ישות נפרדת מהקב"ה עצמו. השכינה מבטאת את נוכחות הא-ל בעולם האנושי. וכך כותב ר' יהודה בן ברזילי מברצלונה:

"...כשעלה במחשבה לפניו לבראות עולמו, ברא תחילה לכל הבריות רוח הקודש להיות אות על א-לוהותו, מה שיראה לנביאים ולמלאכים, וברא דמות כסא כבודו להיות כסא כבוד לרוח הקודש הנקרא כבוד א-לוהינו, והוא הוד בוהק ואור גדול על כל בריותיו... ואותו האור הגדול הוא נקרא כבוד בוראו יתברך שמו... החכמים קוראים האור הגדול הזה "שכינה".

ד. דעתם שווה.
נמצאנו למדים שבאופן פרדוקסאלי קיימת התאמה והסכמה בין הפילוסופים כמו רס"ג ורמב"ם, ובין הזוהר והמקובלים - תורת הסוד: ש "כבוד ה'" או "שכינה" אינם כינויים המוסבים להקב"ה עצמו, אלא מדובר ב"צורה" ברואה לשם יצירת קשר עם עַם ישראל. שהיא ההוויה האלוקית בבחינת מציאותה ופעולתה בישראל ובעולם, שמזוהה עם הספירה האחרונה [מלכות] כמנהיג העולם וכ"כנסת ישראל" של מעלה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 115 אורחים