מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סבלנות-סיבלונות. מתכונים ואסטרונומיה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

סבלנות-סיבלונות. מתכונים ואסטרונומיה

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ינואר 12, 2023 3:03 pm

א. סבלנות!
[בלי שמות בשמות - בתגובה שלישית.]

מקור ותרגום.

משפט א':"גילינו סובלנות, סבלנו, וסבלנו, בסבלנות, עד לקצה הסיבולת,
ותוגמלנו בסיבלונות, וסיבולת".
משפט ב': "כיבדנו את המציק,סחבנו, וסבלנו באורך רוח, עד קצה היכולת, ותוגמלנו במתנות, וסעודה.


ב. ההסבר לנל- סֵבֶל\ סַבָּל.
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" וגו' (שמות ב, יא). כאן בשני המובנים יחד , סַבָּלות - הגורם לסֵבֶל .

ובמובן משא כבד , "ממנו סבל, הסירותי מסבל שכמו", תהילים פא ,ז.
וגם באונקלוס בסבלותם - בפולחניהון = עבודתם, היינו עבודה [משא].
כן וכתוב גם "נושא בַּסֵּבֶל" (נחמיה ד, יא),
שהרי סֵבֶל\ היה במקורו ובמובנו הראשוני - המשא הכבד =סַבָּל.

אבל יש גם בתנך – סֵבֶל= ייסורים. באיכה "אֲבֹתֵינוּ חָטְאוּ וְאֵינָם, וַאֲנַחְנוּ עֲו‍ֹנֹתֵיהֶם סָבָלְנוּ" (איכה ה, ז). וכיום מובן שני זה, הפך להיות העיקרי .

ג.
סַבְלָנוּת.

וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד" (במדבר יא, ג) מפרש רש"י: "ענו – שפל וסבלן". סבלן הוא בעל יכולת לסבול, לשאת פגיעות.
ומכאן נעשתה הסבלנות למובן של אורך רוח, היכולת לסבול דברים באיפוק ולחכות. את סבלן וסַבְלָנוּת במובן זה מוצאים אנו כבר לפני כאלף שנים.

וסובלנות
למילים הדומות: סבלנות וסובלנות משמעויות קרובות אך לא זהות: וסובלנות התחדשה בעברית ימינו. סוֹבְלָנוּת – הכרה בקיומן ובזכות קיומן של דעות אחרות [כיום נעשה בה שימוש מופרז, מושחת ומכוער].

ד.
ויש בחזל "סיבולת " שהיא סעודה.
בחזל - ארוחה משותפת עבור "בני חבורה שהיה ידיו של אחד מהן יפות, רשאין לומר טול חלקך וצא. ולא עוד אלא אפילו חמשה ועשו סיבולת רשאין לומר לו טול חלקך וצא. .. אלא אפילו סיבולת נמי דצוותא בעלמא הוא רשאין לומר לו טול חלקך וצא.
פסחים פט, ב.

ויש בחזל סִבְלוֹנוֹת -
שהן מתנות שהחתן שולח ומעניק לצד הכלה.
"השולח סיבלונות לבית חמיו. שילח שם במאה מנה ואכל שם סעודות חתן. אפילו בדינר. אינן ניגבין. לא אכל שם סעודת חתן. הרי אילו ניגבים. שילח סיבלונות מרובים כדי שיבואו עמה לבית בעלה. הרי אילו ניגבין. סיבלונות ממועטין כדי שתישתמש בהן והיא בבית אביה. אינן ניגבין.
(בבא בתרא י, ה).

ה. לא פעיל
בנוסף למובנים השונים: משא, סבל, סבלנות, ,מתנה. משורש ס,ב,ל
חודשו כיום משמעויות נוספות : נסבל [ ניתן להבליג].
סביל -[ בדקדוק] בניינים ופעלים. סביל- מקבל הפעולה ,לעומת פעיל –עושה הפעולה

ו.
אדריכל, מחשבים ואסטרונומיה.

"ותוכן לבנים תתנו", שמות ה,ח.
תוכן. מתכונת.מתכנת.תכונה.אסטרונומיה,מתכונים.
ןמוצאים זאת גם במשמעות של - תוך או מן הכנה.

משורש ת,כ,ן, תֹכֶן, במובן מידה כמות\מכסה ,תכנית,תוך , או מן הכנה.
וכנל - "ותוכן לבנים תתנו", שמות ה,ח.

ז.מה התוכנית ?
* וגם תכנית - מילה שמופיעה פעמיים בלבד במקרא, בפסוקים בספר יחזקאל. ושם המובן קשור- להכין (הכנה) ותכן . "ומדדו את תכנית" [מידות \ הבית] יחזקאל מג,י.

* וי"א שהכוונה : "תוכנית" = שרטוט סכמטי של דגם, המתאר כיצד עליו להיבנות.

* או מערך סדור של פעולות, אשר הוצאתן לפועל תביא למטרה הרצויה. כמו בפסוק "אַתָּה חוֹתֵם תָּכְנִית מָלֵא חָכְמָה וּכְלִיל יֹפִי.“ (יחזקאל כח, פסוק יב). דגם כללי של מבנה או דבר אחר החוזר על עצמו. כך גם ב- ”וְהַקְּטֹרֶת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בְּמַתְכֻּנְתָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לְךָ ..“ (שמות ל, פסוק לז).

ח.
תכונה אסטרונומיה.

בלשון ימי הביניים - מדע החוקר את תנועתם, וחוקיהם של גרמי השמים, והיקום בכלל.
”וְכַאֲשֶׁר תַּרְחִיק הַמַּחֲשָׁבָה שֶׁהָאָרֶץ כַּדּוּרִית, וְשֶׁהִיא חֵלֶק אֶחָד מִמֵּאָה וְשִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ מֵעִגּוּל הַשֶּׁמֶשׁ, וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ בְּמוֹפְתֵי הַתְּכוּנָה.“ (ספר הכוזרי, מאמר שלישי, פסוק מט).
וכנוי זה נובע - כנגזרת מהמילה "תִּכֵּן" בפסוק ”מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן“ (ישעיהו מ, פסוק יב).

ט.מחשבים - ובישולים
* ואוו, המחשב השולט כיום בכל חיינו , הציף את השפה עם שלל מילים שמקורם ב: ת,כ,נ, מתכנת , תיכנות..וכו והם בשימוש רב ועצום.
הוא שייך לעברית החדשה . והשורש תנייני שנגזר מהמילה המקראית תָּכְנִית ששורשה ת־כ־ן. והמובן במחשבים הוא : כתיבת אלגוריתמים למחשב.

* מתכונים לבישול
רשימת הרְכיבים וההוראות להכנת מאכל (בלועזית: רֵצֵפְּט)
מרשם המתאר את היחסים של מרכיבי תרכובת ואת דרך הכנתה (בלועזית: פוֹרְמוּלָה).
נו נו- השימוש במובן זה יכול להתחרות עם השימוש במובן מחשבים, ויעידו על כך ספרי הבישול הרבים מאוד.



י
התוכן של התכונות.
מאפיין של אדם או של דבר המלמד על טיבו וסגולותיו הפנימיים או החיצוניים, הנסתרים או הגלויים.
גם זה מקורו מהמילה תֹּכֶן. מלשון המקרא, אך משמעות המילה במקרא שונה מהמשמעויות אשר בשימוש כיום. למשל בפסוק ”צוּרַת הַבַּיִת וּתְכוּנָתוֹ וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו“
(יחזקאל מג, פסוק יא).

עם\בלי תוכן
מובנים מחודשים. משורש ת,כ,נ. תוכן חיובי\ שלילי. אדם עם תוכן= כתכונה ערכית.
ויש גם תוכן\ תכנים של הספר ההרצאה מלשון תוך \ תכנית.

יא.
ומה משותף
למשפטים הבאים בפרשתינו ?
* ותחמרה בחימר,
* ללבון הלבנים.
* לקושש קש.

האבע בפסוק ה,ז אומר כאו " ללבון - מגזירת לבנה".
ובדרכו נאמר: ותחמרה - מגזירת חימר. ו לקושש - מגזירת קש.
ובמילים פשוטות הפעלים הנל גזורים משמות עצם.

ורבים כאלה קיימים פעלים שנגזרו משמות עצם או תואר :והיה בענני - ענן בבראשית. תשבתו - שבתכם בויקרא. והעם מחללים- בחליל במלכים א. ובשפה המחודשת יש כאלה רבים מאוד.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' ינואר 05, 2024 12:55 am, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סבלנות- וסיבלונות. ואסטרונומיה. בשמות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ינואר 12, 2023 3:33 pm

נכתב בעבר באותו עניין והועבר לכאן-


עניני לשון בפרשת שמות

פרשת שמות עניני לשון
1. ויקם מלך חדש , אשר לא ידע את יוסף ויש כמה פירושים : לא הכיר =זיהה שנולד אחריו.\ לא הכיר =הוקיר בטובתו של יוסף.\ ויא לא הכיר= לא קיים את חוקי יוסף ,כך בתרגום דלא מקיים גזירת יוסף".

2. נתחכמה לו, למי ? לו =לעמ"י ברשי,\ לו= לקבה, \

3. כי תקראנה =מקרה ומאורע בחזקוני,\ ויא מלשון קריאה למלחמה,

4. מסכנות =אוצרות,\ או מסכנים העובדים שמכנים עצמם בעבודה זו.
פתום ורעמסס = טאנים ופילוסין ת,י, \ ולרסג הכוונה לערים אלפיום ועין שמס.

5. ויקוצו =קצו בחייהם, כקוצים היו בעיניהם, ברשי.\ ויא הקיצו בלילה מדאגה, במנחה בלולה, \ או בהיפוך אותיות צרה ו צ ו ק ה (מצוקה).

6. בפרך (, פריך שבירה. /בפרך =בקשיו=קשה בתרגום. \לרסג – בהשפלה ועינוי.\ ודרש פה רך= בפיתויים ומתנות \ וברמז בחילופי אותיות ע"י אתבש, - פרך ב אתבש = וגל= 39 מלאכות שעבדו במצרים ובמתן תורה נאסרו עליהן בשבת. (בתןס פסחים קיז).

7.וימררו..ואז נולדה מרים ע"ש וימררו תוס.

8, שפרה שלוקחת המיילדת "שפופרת " של קנה ומשימה בתוך מעיו ומנפחת בו ומשיבה רוח הוולד [הנשמה] בה"ט.ח.

9, ולא עשו כאשר דיבר אליהן מלך מצרים –ולא נאמר להם ? שעל עסקי ביאה שתבען לעבירה.

10, . כי חיות הנה=חכמות \ יולדות ,במשנה והחיה,,\ בריאות וחזקות בשכל טוב \מדרש נמשלו לחיות \מילדות ברשי.

11, על האבניים – מלשון אבן, מושב של שתי אבנים רשי \ הרחם, ירכותיה של היולדת שמצטננות כאבנים בסוטה \ מלשון בנים, בבחיי \ מלשון בין –ביניים, שנולד בין ירכותיה \ מלשון בניין, מקום שהבן (צאצאים] נבנים .

12, ותרא אותו כי טוב = שהוא מהול, ולכן אומרים בברית :הודו לה כי טוב וכ'ו.

13. והנה נער בוכה – זה אהרון ! שעמד בסמוך.נער בוכה בגימטריא =זה אהרון הכהן,בעל הטורים.

14. ויעש להם בתים =כלואים שם, וכך כל היולדות יצטרכו להגיע לבית הנ"ל ויוכלו להשליך ולהרוג את הזכרים-חזקוני\ .ויא בתים אצל עבדיו כדי שיוכלו לעקוב אחריהם אם הולכות אצל העבריות.דעבת"ס.

15. של נעליך- למרות שהחזקוני אומר השלך נעליך, זה לא משורש ש,ל,כ, אלא משורש נשל, והנון נפלה, אבל זה מתאים לדבר משוחרר שיפול .
ולכן התרגום אכן אומר שרי סינך ,של = התר את הרצועות שקושרות את הנעל (במנעלים הישנות). [סינא =הרצועה ,מסאנא =הנעל.]
אבל בזוהר ולר בחיי- של מלשון " שלילה" שלילת החומריות שנמשלו לנעליים,כדי שיהיה מוכן לנבואה.

16.ה' בישר למשה שאביו עמרם מת ! פסוק ואנוכי אלוקי אביך=עמרם, שהרי אין מייחד שמו על הצדיקים בחייהם. ובזוהר אביך = אדם הראשון שמשה היה גלגול של הבל. והפשט הרגיל אביך = אבותיך אברהם וכו.

17. יום המסוגל ! ותצפנהו 3 ירחים: ושישה בסיון נשלמו השלושה ירחים,ואז נתנתו ביאור, והיום שעתיד לקבל בו את התורה הגין עליו.חזקוני.

18. . תצמץ- פחטץ ? ? וזה זכרי ג,טו, וכך מסביר הרשבם את שמותיו של הקבה בכתב את בש, ןבתרגום לנו :שה' קורא עצמו א-ה-י-ה ואנו קוראים אותו י-ה-י-ה ...ואין מגלין אלא לצנועין. ועיין שם.

19ותגע לרגליו, לרגלי מי ? של משה ברשי. של המלאך רסג והחזקוני. ויא לרגלי התינוק ,מנחה בלולה.וכולם גם בירושלמי. [ולמלבים הכוונה שעשה פריעה, והראבם כותב שלא היה מציצה.]

20. כבד פה וכבד לשון וידוע המדרש על הגחלים. - ותמה הרשבם "וכי אפשר נביא אשר ידעו השם פא"פ ..היה מגמגם בלשונו ? אלא שאינו בקי בלשון מצרים כי בקטנותי ברחתי משם ועכשיו אני בן שמונים". ןלאבע - "שככה נולד, היה מוציאם בכובד.. אותיות השפה [בומף] ואותיות הלשון [דטלנת] ..והשם יורהו אשר ידבר מילות שאין שם מאותיות הכבדות על פיו".
(ונראים הדברים דחוקים).

בעניין חליצת הנעליים
[להלן מה שראיתי והעתקתי בעבר ,לא זוכר מהיכן ]

"בס' הר צבי ביאר שחלץ מנעליו כי הקב"ה אמר לו אלוקי אביך, ואין הוא משרה
שכינתו על החי וכאן נודע לו כי מת אביו וחלץ מנעליו גם משום אבילות,
ובס' אבן ישראל תמה ע"ז שהרי עברו מעל ששים שנה ממיתת אביו וכיצד לא ידע
מזה.
אך באמת אין קושי' כ"כ כי משה בשבתו במדין מ' שנה לא ידע כלום ממצרים
והקב"ה היה צריך לגלותו כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך, ומסתמא
עשה כל טצדקי שלא ישמעו ממנו במצרים כדי שלא ימיתוהו"

ועוד בשם הרוגאצובר - שיש קשר בין חליצת משה את שני נעליו ולא רק אחד כמו אצל יהושע,
לנ"ל כיון ש-
"הגאון הרגוצ׳ובי, רבי יוסף ראזין זצ״ל (ולא מצאנו מקורו הטהור, וב׳כמוצא שלל רב׳ עמ׳ ס״א הביא כן בשם זקנו הגאון רבי יצחק רוזנטל), וזאת ע״פ דברי התנחומא (שמות י״ט, וכעי״ז בקיצור בשמו״ר ג׳ א׳): ״.״, והיינו שאחרי שה׳ התגלה למשה, הבין שאם נאמר לו ׳אלהי אביך׳, אות הוא שאביו מת, שהרי אין הקב״ה מייחד שמו על החיים (עי׳ רש״י בראשית כ״ח י״ג),
נמצא שבאותה שעה היה עליו לחלוץ נעליו כדין שמועה רחוקה, שאבל אסור בנעילת הסנדל, גם של רגלו שאינה דורכת על גבי הקרקע, וא״כ, מה שלא יעשה יהיה בזה חוסר כבוד, ....
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' ינואר 05, 2024 12:55 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סבלנות- וסיבלונות. בישולים ואסטרונומיה. בשמות.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' ינואר 13, 2023 2:37 am

פרק ב' בשמות - בלי שמות !
. .פרק אלמוני\ אנונימי - ועלומי שם.
נפתח כאשכול נפרד כאן-
viewtopic.php?f=46&t=61193&p=783724&sid=c6f4977aba6c62c8fa2972ce9b8f748c#p783724

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: סבלנות-סיבלונות. מתכונים ואסטרונומיה.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' ינואר 05, 2024 1:08 am

עוד בפרשת שמות, על ייחודיותן של האותיות המרכיבות את שמותיו של הקב"ה - לדעת האבן עזרא .
כאן -
viewtopic.php?f=46&t=61221&p=784486#p784486


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים