תמצית האירועים הקשורים לפרקי הנבואה של ההפטרות וארא \בא.
א.
סדר האירועים ותוכנם
1. פרעה נכה עולה לכרכמיש להילחם ולכובשה - ובדרכו הורג את יאשיהו במגידו.
2.מאוחר יותר. נבוכדנצר נלחם ומנצח את המצרים בכרכמיש -כעונש על הריגת יאשיהו.
3. מצרים דוחפת ומסיתה אל ישראל - למרוד בבבל,
החורבן
4. צור מעודדת ושמחה על חורבן המקדש וגלות ישראל.
5.השם שולח את נבוכדנצר להעניש את צור.
6. השם שולח את נבוכדנצר להילחם ולהביס את מצרים כעונש על 3.
7.בנוסף לניצחון על מצרים , השם מעניק לנבוכדנצר שלל ממצרים - תמורת השלל של צור שהובטח לו אך נשטף בים.
** להבהיר הנבואות של ירמיהו ויחזקאל על כיבוש מצרים ע"י נבוכדנצר מכוונות לאותו אירוע עצמו כעשרים שנה לאחר החורבן.
באחד מודגש העונש על הריגת יאשיהו ובאחר על שהסיתו את ישראל - ולבסוף היו משענת קנה רצוץ.
ב. ולנביאים
שתי הפטרות שנאמרו על ידי הנביאים ירמיה ויחזקאל, וחיבורן לפרשיות וארא \בא כי הן עוסקות במפלת מצרים ועונשם על מה שעוללו לבני ישראל. ולאורך ההיסטוריה נוצרו מפגשים והיתקלויות רבות - רובן עויינות.
רקע.
עשרים השנים האחרונות של בית ראשון היו זמנים של חילופי שלטון ואימפריות עלו וירדו - ובתווך ארץ ועם ישראל . והנביאים עומדים מזהירים מפצירים ומעוררים את העם לתשובה , מנסים להצילם מהחורבן ומהטרגדיה שבפתח - ללא הועיל.
בשני פרקי הנבואה זה של וארא: יחזקאל כט, ושל בא: ירמיה מו, מתייחסים למספר מאורעות מאותם ימים גורליים,
וננסה לסקר\לסדר אותם:
ג.
ירמיהו פרק מו
א אֲשֶׁ֨ר הָיָ֧ה דְבַר־ ה אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא עַל־הַגּוֹיִֽם׃ ב לְמִצְרַ֗יִם עַל־חֵ֨יל פַּרְעֹ֤ה נְכוֹ֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם אֲשֶׁר־הָיָ֥ה עַל־נְהַר־פְּרָ֖ת בְּכַרְכְּמִ֑שׁ אֲשֶׁ֣ר הִכָּ֗ה נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַת֙ הָֽרְבִיעִ֔ית לִיהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃ ... ט עֲל֤וּ וְיֵֽצְא֖וּ הַגִּבּוֹרִ֑ים כּ֤וּשׁ וּפוּט֙ תֹּֽפְשֵׂ֣י מָגֵ֔ן וְלוּדִ֕ים תֹּֽפְשֵׂ֖י דֹּ֥רְכֵי קָֽשֶׁת׃ י ...י֤וֹם נְקָמָה֙ לְהִנָּקֵ֣ם מִצָּרָ֔יו וְאָֽכְלָ֥ה חֶ֨רֶב֙ וְשָׂ֣בְעָ֔ה וְרָֽוְתָ֖ה מִדָּמָ֑ם .. בְּתוּלַ֖ת בַּת־מִצְרָ֑יִם לַשָּׁוְא֙ הרביתי רְפֻא֔וֹת תְּעָלָ֖ה אֵ֥ין לָֽךְ׃ יב שָֽׁמְע֤וּ גוֹיִם֙ קְלוֹנֵ֔ךְ וְצִוְחָתֵ֖ךְ מָֽלְאָ֣ה הָאָ֑רֶץ..
־"חֵ֨יל פַּרְעֹ֤ה נְכוֹ֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם אֲשֶׁר־הָיָ֥ה עַל־נְהַר־פְּרָ֖ת בְּכַרְכְּמִ֑שׁ"
בפסוקים דלעיל ישנן שתי מאורעות בהפרש מספר שנים ובאות מקום איסטרטגי " כרכמיש" על גבול סוריה טורקיה.
הראשון-המודגש לעיל המספר על פרעה נכה, והכוונה למלחמה המפורסמת שבעקותיה נהרג יאשיהו ליד מגידו, בנסיונו לבלום את פרעה.
פרעה עלה לכרכמיש להילחם לצד אשור במטרה להביס את בבל שהחלה לעלות על חשבונה של אשור -[אשורבניפל].
בשלב ראשון של קרב זה מצרים\פרעה ניצחה והשתלטה על כרכמיש והאיזור.
ד. השני
אֲשֶׁ֣ר הִכָּ֗ה נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַת֙ הָֽרְבִיעִ֔ית [u]לִיהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ [/u]
בחלק זה של הפסוק ההתייחסות היא לקרב המפורסם כקרב "כרכמיש" ובו נבוכדנצר היכה את המצרים וגירשם מהאיזור.בביזיון ובהשפלה כמתואר בפסוקים לעיל.
אירוע זה הוא כבר כאשר בבל/נבוכדנצר הפכו להיות אימפריה שקמה על חורבות האימפריה האשורית. והנביא מדגיש את "יהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ" שכן היה זה עונש על הריגתו של יאשיהו.
קרב זה המתאר את הקרב והניצחון הבבלי נמצא גם ב"כרוניקה של נבוכדנצר " שנמצאת כיום המוזיאון בבריטניה. וכמו"כ כתוב בו גם על כיבוש עיר יהודה =[ירושלים] !
ה. המשך הפסוקים.
נבוכדנצר יורד למצרים להענישה. [אירוע שש ברשימה לעיל].
יג הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר ה אֶֽל־יִרְמְיָ֖הוּ הַנָּבִ֑יא לָב֗וֹא נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ [b]מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל לְהַכּ֖וֹת אֶת־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃ יד הַגִּ֤ידוּ בְמִצְרַ֨יִם֙ וְהַשְׁמִ֣יעֽוּ בְמִגְדּ֔וֹל וְהַשְׁמִ֥יעוּ בְנֹ֖ף וּבְתַחְפַּנְחֵ֑ס אִמְר֗וּ הִתְיַצֵּב֙ וְהָכֵ֣ן לָ֔ךְ כִּֽי־אָכְלָ֥ה חֶ֖רֶב סְבִיבֶֽיךָ׃ ....יט כְּלֵ֤י גוֹלָה֙ עֲשִׂ֣י לָ֔ךְ יוֹשֶׁ֖בֶת בַּת־מִצְרָ֑יִם כִּי־נֹף֙ לְשַׁמָּ֣ה תִֽהְיֶ֔ה וְנִצְּתָ֖ה מֵאֵ֥ין יוֹשֵֽׁב׃ .. כִּ֣י י֥וֹם אֵידָ֛ם בָּ֥א עֲלֵיהֶ֖ם עֵ֥ת פְּקֻדָּתָֽם׃..
כה אָמַר֩ ה צְבָא֜וֹת אֱלֹקי יִשְׂרָאֵ֗ל הִנְנִ֤י פוֹקֵד֙ אֶל־אָמ֣וֹן מִנֹּ֔א וְעַל־פַּרְעֹה֙ וְעַל־מִצְרַ֔יִם וְעַל־אֱלֹהֶ֖יהָ וְעַל־מְלָכֶ֑יהָ וְעַ֨ל־פַּרְעֹ֔ה וְעַ֥ל הַבֹּֽטְחִ֖ים בּֽוֹ׃ כו וּנְתַתִּ֗ים בְּיַד֙ מְבַקְשֵׁ֣י נַפְשָׁ֔ם וּבְיַ֛ד נְבֽוּכַדְרֶאצַּ֥ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל וּבְיַד־עֲבָדָ֑יו ..
ו.
נבואת ירמיהו על מצרים 1
בפסוקים האחרונים יג -[שבו מתחילה ההפטרה של בא]- מתחילה כבר נבואה חדשה: על כך שנבוכדנצר יבוא למצרים ויעניש אותה "כִּ֣י י֥וֹם אֵידָ֛ם בָּ֥א עֲלֵיהֶ֖ם" וממשיך בפירוט רב . וכאן מדובר על אירוע אחר ומאוחר יותר [ אחרי החורבן] . מתי ומה הרקע ? ניעזר בהפטרה השניה של וארא - [u]מיחזקאל פרק כט :
שיש בו שתי נבואות בזמנים שונים - אבל מתנבאים כאחד על אותו מאורע.
נבואת יחזקאל פרק כב על מצרים 2.
א בַּשָּׁנָה, הָעֲשִׂרִית,[ לצדקיהו- סמוך לחורבן] בָּעֲשִׂרִי, בִּשְׁנֵים עָשָׂר לַחֹדֶשׁ--הָיָה דְבַר-ה, אֵלַי לֵאמֹר. ב בֶּן-אָדָם--שִׂים פָּנֶיךָ, עַל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וְהִנָּבֵא עָלָיו, וְעַל-מִצְרַיִם כֻּלָּהּ. ג דַּבֵּר וְאָמַרְתָּ כֹּה-אָמַר ה, הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, הַתַּנִּים הַגָּדוֹל, הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו: אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי, וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי. ..עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל, לֹא תֵאָסֵף וְלֹא תִקָּבֵץ--לְחַיַּת הָאָרֶץ וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, נְתַתִּיךָ לְאָכְלָה. ., יַעַן הֱיוֹתָם מִשְׁעֶנֶת קָנֶה, לְבֵית יִשְׂרָאֵל. ...
.. הִנְנִי מֵבִיא עָלַיִךְ, חָרֶב; וְהִכְרַתִּי מִמֵּךְ, אָדָם וּבְהֵמָה. ..וְנָתַתִּי אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, לְחָרְבוֹת חֹרֶב שְׁמָמָה, מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה, וְעַד-גְּבוּל כּוּשׁ. יא לֹא תַעֲבָר-בָּהּ רֶגֶל אָדָם, וְרֶגֶל בְּהֵמָה לֹא תַעֲבָר-בָּהּ; וְלֹא תֵשֵׁב, אַרְבָּעִים שָׁנָה. ...
הנל מתייחס לאירועים שלוש ושש.
במפרשים מבואר שהעונש הגיע למצרים מפני " וְיָֽדְעוּ֙ כׇּל־יֹשְׁבֵ֣י מִצְרַ֔יִם כִּ֖י אֲנִ֣י ה, יַ֧עַן הֱיוֹתָ֛ם מִשְׁעֶ֥נֶת קָנֶ֖ה לְבֵ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃" וברשי-משענת קנה – כמה פעמים סמכו עליהם: בימי סנחריב ובימי נבוכדנצר .
ולא הועיל להם כקנה זה שהוא רך ואינו סומך את הנשען עליו.
בקיצור אשמתם היא שהמצרים [חפרע] הסיתו ודחפו בישראל למרוד בבבל - נגד הנביאים, ובהמשך אף איכזבו
בהבטחתם שיבואו לעזור ולהגן על ישראל .
ז. נבאות יחזקאל פרק כט,יט. על מצרים 3..
יז וַיְהִי, בְּעֶשְׂרִים וָשֶׁבַע שָׁנָה, [למלכות נבוכדנצר. 8 שנים אחר החורבן] בָּרִאשׁוֹן, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ;
יט לָכֵן, כֹּה אָמַר ה, הִנְנִי נֹתֵן לִנְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל, אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְנָשָׂא הֲמֹנָהּ וְשָׁלַל שְׁלָלָהּ, וּבָזַז בִּזָּהּ, וְהָיְתָה שָׂכָר, לְחֵילוֹ. יח בֶּן-אָדָם, נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל הֶעֱבִיד אֶת-חֵילוֹ עֲבֹדָה גְדוֹלָה אֶל-צֹר--כָּל-רֹאשׁ מֻקְרָח, וְכָל-כָּתֵף מְרוּטָה; וְשָׂכָר לֹא-הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ, מִצֹּר, עַל-הָעֲבֹדָה, אֲשֶׁר-עָבַד עָלֶיהָ. .. כ פְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר-עָבַד בָּהּ, נָתַתִּי לוֹ אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר עָשׂוּ לִי, נְאֻם ה.
הנל לאירוע 7.
וְהָיְתָה שָׂכָר, לְחֵילוֹ" במפרשים מסבירים שהשכר הוא תגמול על כך שכאשר נבוכדנצר עלה להילחם ולהעניש את צור [ ב 23 למלכות נבוכדנצר - 4 שנים אחר החורבן ] בשליחות ה' בטירחה גדולה ובמצור ארוך. ולבסוף הים שטף את צור וכל שללה אבד. ולכן כעת ה' שילם לנבוכנצר שכרו משלל מצרים.
ח. נבואה על צור. בא כתגובה לאירוע 5
המלחמה של נבוכדנצר בצור היתה אחר החורבן והוא מתואר ב יחזקאל פרק כו
א וַיְהִי בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה שָׁנָה[ לצדקיהו], בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, הָיָה דְבַר-ה, אֵלַי לֵאמֹר. ב בֶּן-אָדָם, יַעַן אֲשֶׁר-אָמְרָה צֹּר עַל-יְרוּשָׁלִַם הֶאָח--נִשְׁבְּרָה דַּלְתוֹת הָעַמִּים, נָסֵבָּה אֵלָי: אִמָּלְאָה, הָחֳרָבָה. ג לָכֵן, כֹּה אָמַר ה הִנְנִי עָלַיִךְ, צֹר;..הִנְנִי מֵבִיא אֶל-צֹר נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל מִצָּפוֹן, מֶלֶךְ מְלָכִים--בְּסוּס וּבְרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים, וְקָהָל וְעַם-רָב. ח בְּנוֹתַיִךְ בַּשָּׂדֶה, בַּחֶרֶב יַהֲרֹג; וְנָתַן עָלַיִךְ דָּיֵק, וְשָׁפַךְ עָלַיִךְ סֹלְלָה, וְהֵקִים עָלַיִךְ, צִנָּה.
ובמפרשים שנענשו על כך ששמחו על חורבנה של ירושלים:-"אָמְרָה צֹּר עַל-יְרוּשָׁלִַם הֶאָח".
אבל כנל בצור לא קיבל שכרו שנשטף בים.