מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

הודעהעל ידי יהודהא » ד' ינואר 25, 2023 10:00 pm

תמצית האירועים הקשורים לפרקי הנבואה של ההפטרות וארא \בא.

א.
סדר האירועים ותוכנם

1. פרעה נכה עולה לכרכמיש להילחם ולכובשה - ובדרכו הורג את יאשיהו במגידו.
2.מאוחר יותר. נבוכדנצר נלחם ומנצח את המצרים בכרכמיש -כעונש על הריגת יאשיהו.
3. מצרים דוחפת ומסיתה אל ישראל - למרוד בבבל,

החורבן
4. צור מעודדת ושמחה על חורבן המקדש וגלות ישראל.

5.השם שולח את נבוכדנצר להעניש את צור.
6. השם שולח את נבוכדנצר להילחם ולהביס את מצרים כעונש על 3.
7.בנוסף לניצחון על מצרים , השם מעניק לנבוכדנצר שלל ממצרים - תמורת השלל של צור שהובטח לו אך נשטף בים.

** להבהיר הנבואות של ירמיהו ויחזקאל על כיבוש מצרים ע"י נבוכדנצר מכוונות לאותו אירוע עצמו כעשרים שנה לאחר החורבן.
באחד מודגש העונש על הריגת יאשיהו ובאחר על שהסיתו את ישראל - ולבסוף היו משענת קנה רצוץ.

ב. ולנביאים
שתי הפטרות שנאמרו על ידי הנביאים ירמיה ויחזקאל, וחיבורן לפרשיות וארא \בא כי הן עוסקות במפלת מצרים ועונשם על מה שעוללו לבני ישראל. ולאורך ההיסטוריה נוצרו מפגשים והיתקלויות רבות - רובן עויינות.

רקע.
עשרים השנים האחרונות של בית ראשון היו זמנים של חילופי שלטון ואימפריות עלו וירדו - ובתווך ארץ ועם ישראל . והנביאים עומדים מזהירים מפצירים ומעוררים את העם לתשובה , מנסים להצילם מהחורבן ומהטרגדיה שבפתח - ללא הועיל.
בשני פרקי הנבואה זה של וארא: יחזקאל כט, ושל בא: ירמיה מו, מתייחסים למספר מאורעות מאותם ימים גורליים,
וננסה לסקר\לסדר אותם:

ג.
ירמיהו פרק מו
א אֲשֶׁ֨ר הָיָ֧ה דְבַר־ ה אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא עַל־הַגּוֹיִֽם׃ ב לְמִצְרַ֗יִם עַל־חֵ֨יל פַּרְעֹ֤ה נְכוֹ֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם אֲשֶׁר־הָיָ֥ה עַל־נְהַר־פְּרָ֖ת בְּכַרְכְּמִ֑שׁ אֲשֶׁ֣ר הִכָּ֗ה נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַת֙ הָֽרְבִיעִ֔ית לִיהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃ ... ט עֲל֤וּ וְיֵֽצְא֖וּ הַגִּבּוֹרִ֑ים כּ֤וּשׁ וּפוּט֙ תֹּֽפְשֵׂ֣י מָגֵ֔ן וְלוּדִ֕ים תֹּֽפְשֵׂ֖י דֹּ֥רְכֵי קָֽשֶׁת׃ י ...י֤וֹם נְקָמָה֙ לְהִנָּקֵ֣ם מִצָּרָ֔יו וְאָֽכְלָ֥ה חֶ֨רֶב֙ וְשָׂ֣בְעָ֔ה וְרָֽוְתָ֖ה מִדָּמָ֑ם .. בְּתוּלַ֖ת בַּת־מִצְרָ֑יִם לַשָּׁוְא֙ הרביתי רְפֻא֔וֹת תְּעָלָ֖ה אֵ֥ין לָֽךְ׃ יב שָֽׁמְע֤וּ גוֹיִם֙ קְלוֹנֵ֔ךְ וְצִוְחָתֵ֖ךְ מָֽלְאָ֣ה הָאָ֑רֶץ..

־"חֵ֨יל פַּרְעֹ֤ה נְכוֹ֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם אֲשֶׁר־הָיָ֥ה עַל־נְהַר־פְּרָ֖ת בְּכַרְכְּמִ֑שׁ"
בפסוקים דלעיל ישנן שתי מאורעות בהפרש מספר שנים ובאות מקום איסטרטגי " כרכמיש" על גבול סוריה טורקיה.

הראשון-המודגש לעיל המספר על פרעה נכה, והכוונה למלחמה המפורסמת שבעקותיה נהרג יאשיהו ליד מגידו, בנסיונו לבלום את פרעה.
פרעה עלה לכרכמיש להילחם לצד אשור במטרה להביס את בבל שהחלה לעלות על חשבונה של אשור -[אשורבניפל].
בשלב ראשון של קרב זה מצרים\פרעה ניצחה והשתלטה על כרכמיש והאיזור.

ד. השני
אֲשֶׁ֣ר הִכָּ֗ה נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַת֙ הָֽרְבִיעִ֔ית [u]לִיהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ [/u]
בחלק זה של הפסוק ההתייחסות היא לקרב המפורסם כקרב "כרכמיש" ובו נבוכדנצר היכה את המצרים וגירשם מהאיזור.בביזיון ובהשפלה כמתואר בפסוקים לעיל.
אירוע זה הוא כבר כאשר בבל/נבוכדנצר הפכו להיות אימפריה שקמה על חורבות האימפריה האשורית. והנביא מדגיש את "יהֽוֹיָקִ֥ים בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֖הוּ" שכן היה זה עונש על הריגתו של יאשיהו.
קרב זה המתאר את הקרב והניצחון הבבלי נמצא גם ב"כרוניקה של נבוכדנצר " שנמצאת כיום המוזיאון בבריטניה. וכמו"כ כתוב בו גם על כיבוש עיר יהודה =[ירושלים] !

ה. המשך הפסוקים.
נבוכדנצר יורד למצרים להענישה. [אירוע שש ברשימה לעיל].
יג הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר ה אֶֽל־יִרְמְיָ֖הוּ הַנָּבִ֑יא לָב֗וֹא נְבֽוּכַדְרֶאצַּר֙ [b]מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל לְהַכּ֖וֹת אֶת־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃ יד הַגִּ֤ידוּ בְמִצְרַ֨יִם֙ וְהַשְׁמִ֣יעֽוּ בְמִגְדּ֔וֹל וְהַשְׁמִ֥יעוּ בְנֹ֖ף וּבְתַחְפַּנְחֵ֑ס אִמְר֗וּ הִתְיַצֵּב֙ וְהָכֵ֣ן לָ֔ךְ כִּֽי־אָכְלָ֥ה חֶ֖רֶב סְבִיבֶֽיךָ׃ ....יט כְּלֵ֤י גוֹלָה֙ עֲשִׂ֣י לָ֔ךְ יוֹשֶׁ֖בֶת בַּת־מִצְרָ֑יִם כִּי־נֹף֙ לְשַׁמָּ֣ה תִֽהְיֶ֔ה וְנִצְּתָ֖ה מֵאֵ֥ין יוֹשֵֽׁב׃ .. כִּ֣י י֥וֹם אֵידָ֛ם בָּ֥א עֲלֵיהֶ֖ם עֵ֥ת פְּקֻדָּתָֽם׃..
כה אָמַר֩ ה צְבָא֜וֹת אֱלֹקי יִשְׂרָאֵ֗ל הִנְנִ֤י פוֹקֵד֙ אֶל־אָמ֣וֹן מִנֹּ֔א וְעַל־פַּרְעֹה֙ וְעַל־מִצְרַ֔יִם וְעַל־אֱלֹהֶ֖יהָ וְעַל־מְלָכֶ֑יהָ וְעַ֨ל־פַּרְעֹ֔ה וְעַ֥ל הַבֹּֽטְחִ֖ים בּֽוֹ׃ כו וּנְתַתִּ֗ים בְּיַד֙ מְבַקְשֵׁ֣י נַפְשָׁ֔ם וּבְיַ֛ד נְבֽוּכַדְרֶאצַּ֥ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל וּבְיַד־עֲבָדָ֑יו ..

ו.
נבואת ירמיהו על מצרים 1
בפסוקים האחרונים יג -[שבו מתחילה ההפטרה של בא]- מתחילה כבר נבואה חדשה: על כך שנבוכדנצר יבוא למצרים ויעניש אותה "כִּ֣י י֥וֹם אֵידָ֛ם בָּ֥א עֲלֵיהֶ֖ם" וממשיך בפירוט רב . וכאן מדובר על אירוע אחר ומאוחר יותר [ אחרי החורבן] . מתי ומה הרקע ? ניעזר בהפטרה השניה של וארא - [u]מיחזקאל פרק כט :
שיש בו שתי נבואות בזמנים שונים - אבל מתנבאים כאחד על אותו מאורע.

נבואת יחזקאל פרק כב על מצרים 2.
א בַּשָּׁנָה, הָעֲשִׂרִית,[ לצדקיהו- סמוך לחורבן] בָּעֲשִׂרִי, בִּשְׁנֵים עָשָׂר לַחֹדֶשׁ--הָיָה דְבַר-ה, אֵלַי לֵאמֹר. ב בֶּן-אָדָם--שִׂים פָּנֶיךָ, עַל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וְהִנָּבֵא עָלָיו, וְעַל-מִצְרַיִם כֻּלָּהּ. ג דַּבֵּר וְאָמַרְתָּ כֹּה-אָמַר ה, הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, הַתַּנִּים הַגָּדוֹל, הָרֹבֵץ בְּתוֹךְ יְאֹרָיו: אֲשֶׁר אָמַר לִי יְאֹרִי, וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי. ..עַל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה תִּפּוֹל, לֹא תֵאָסֵף וְלֹא תִקָּבֵץ--לְחַיַּת הָאָרֶץ וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, נְתַתִּיךָ לְאָכְלָה. ., יַעַן הֱיוֹתָם מִשְׁעֶנֶת קָנֶה, לְבֵית יִשְׂרָאֵל. ...
.. הִנְנִי מֵבִיא עָלַיִךְ, חָרֶב; וְהִכְרַתִּי מִמֵּךְ, אָדָם וּבְהֵמָה. ..וְנָתַתִּי אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, לְחָרְבוֹת חֹרֶב שְׁמָמָה, מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה, וְעַד-גְּבוּל כּוּשׁ. יא לֹא תַעֲבָר-בָּהּ רֶגֶל אָדָם, וְרֶגֶל בְּהֵמָה לֹא תַעֲבָר-בָּהּ; וְלֹא תֵשֵׁב, אַרְבָּעִים שָׁנָה. ...

הנל מתייחס לאירועים שלוש ושש.
במפרשים מבואר שהעונש הגיע למצרים מפני " וְיָֽדְעוּ֙ כׇּל־יֹשְׁבֵ֣י מִצְרַ֔יִם כִּ֖י אֲנִ֣י ה, יַ֧עַן הֱיוֹתָ֛ם מִשְׁעֶ֥נֶת קָנֶ֖ה לְבֵ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃" וברשי-משענת קנה – כמה פעמים סמכו עליהם: בימי סנחריב ובימי נבוכדנצר .
ולא הועיל להם כקנה זה שהוא רך ואינו סומך את הנשען עליו.
בקיצור אשמתם היא שהמצרים [חפרע] הסיתו ודחפו בישראל למרוד בבבל - נגד הנביאים, ובהמשך אף איכזבו
בהבטחתם שיבואו לעזור ולהגן על ישראל .

ז. נבאות יחזקאל פרק כט,יט. על מצרים 3..
יז וַיְהִי, בְּעֶשְׂרִים וָשֶׁבַע שָׁנָה, [למלכות נבוכדנצר. 8 שנים אחר החורבן] בָּרִאשׁוֹן, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ;
יט לָכֵן, כֹּה אָמַר ה, הִנְנִי נֹתֵן לִנְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל, אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְנָשָׂא הֲמֹנָהּ וְשָׁלַל שְׁלָלָהּ, וּבָזַז בִּזָּהּ, וְהָיְתָה שָׂכָר, לְחֵילוֹ. יח בֶּן-אָדָם, נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל הֶעֱבִיד אֶת-חֵילוֹ עֲבֹדָה גְדוֹלָה אֶל-צֹר--כָּל-רֹאשׁ מֻקְרָח, וְכָל-כָּתֵף מְרוּטָה; וְשָׂכָר לֹא-הָיָה לוֹ וּלְחֵילוֹ, מִצֹּר, עַל-הָעֲבֹדָה, אֲשֶׁר-עָבַד עָלֶיהָ. .. כ פְּעֻלָּתוֹ אֲשֶׁר-עָבַד בָּהּ, נָתַתִּי לוֹ אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר עָשׂוּ לִי, נְאֻם ה.

הנל לאירוע 7.
וְהָיְתָה שָׂכָר, לְחֵילוֹ" במפרשים מסבירים שהשכר הוא תגמול על כך שכאשר נבוכדנצר עלה להילחם ולהעניש את צור [ ב 23 למלכות נבוכדנצר - 4 שנים אחר החורבן ] בשליחות ה' בטירחה גדולה ובמצור ארוך. ולבסוף הים שטף את צור וכל שללה אבד. ולכן כעת ה' שילם לנבוכנצר שכרו משלל מצרים.

ח. נבואה על צור. בא כתגובה לאירוע 5
המלחמה של נבוכדנצר בצור היתה אחר החורבן והוא מתואר ב יחזקאל פרק כו
א וַיְהִי בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה שָׁנָה[ לצדקיהו], בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, הָיָה דְבַר-ה, אֵלַי לֵאמֹר. ב בֶּן-אָדָם, יַעַן אֲשֶׁר-אָמְרָה צֹּר עַל-יְרוּשָׁלִַם הֶאָח--נִשְׁבְּרָה דַּלְתוֹת הָעַמִּים, נָסֵבָּה אֵלָי: אִמָּלְאָה, הָחֳרָבָה. ג לָכֵן, כֹּה אָמַר ה הִנְנִי עָלַיִךְ, צֹר;..הִנְנִי מֵבִיא אֶל-צֹר נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל מִצָּפוֹן, מֶלֶךְ מְלָכִים--בְּסוּס וּבְרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים, וְקָהָל וְעַם-רָב. ח בְּנוֹתַיִךְ בַּשָּׂדֶה, בַּחֶרֶב יַהֲרֹג; וְנָתַן עָלַיִךְ דָּיֵק, וְשָׁפַךְ עָלַיִךְ סֹלְלָה, וְהֵקִים עָלַיִךְ, צִנָּה.
ובמפרשים שנענשו על כך ששמחו על חורבנה של ירושלים:-"אָמְרָה צֹּר עַל-יְרוּשָׁלִַם הֶאָח".
אבל כנל בצור לא קיבל שכרו שנשטף בים.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' ינואר 13, 2024 9:54 pm, נערך 14 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ינואר 26, 2023 1:46 am

התאריכים לאירועים הנל לבריאת העולם הם:

1. קרב מגידו בו נהרג יאשיהו 3,315 שנה.

2. קרב כרכמיש בו נבוכדנצר מכה את צבא מצרים 3,320 שנה.

3. חורבן המקדש והעיר 3,338 שנה.

4. מלחמת נבוכדנצר על צור 3,342 שנה.

5. מלחמת נבוכדנצר על מצרים 3,346 שנה.

נ,ב
התאריכים : 609 - לקרב מגידו שבו נהרג יאשיהו. ו 605 לקרב בכרכמיש שבו הוכה צבא מצרים. הם של ספרי ההיסטוריה הכלליים שמניינם משובש.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' ינואר 13, 2024 9:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ינואר 11, 2024 11:05 pm

כתבת נבוכדנצר מבבל - ובה איזכורים לאירועים מהתנך בהפטרות לעיל. המוזיאון הבריטי .

כרוניקה בבלית מתקופת נבוכדנצר השני, אחת מסדרות של דברי הימים בבל , .
הלוח מפרט את המערכות הצבאיות של נבוכדנצר במערב ומתייחס הן לקרב כרכמיש והן למצור על ירושלים (597 לפנה"ס) .
מלך מצרים נכו השני ניסה לכבוש במחוזות המערביים של אשור,

נבוכדנאצר כובש ערים שמרדו בו, באזורים תחת שלטונו.
במהלך מסעות אלה, ירושלים הותקפה והמלך שלה יהויכין גורש.
התאריך, הוא בשנה השביעית של נבוכדנצר, חודש פברואר / מרץ, שנת 597 לפנה"ס.
אירועים אלו מופיעים גם בספר ירמיהו.
ירושלים נחרבה כעבור עשר שנים, אירוע זה הוזכר בהחלט בהמשך החלק האבוד של כרוניקה הזאת,
שחייבת להיות ובה שורה של אזכור של המצור הממושך של בצור .

תרגום שורות מהכתובת.
[Obv.2] גייס הצבא הבבלי ולקח פיקוד על חייליו; הוא צעד כרכמיש שהוא על גדת הנהר הפרת,
[Obv.3] וחצה את הנהר ללכת נגד הצבא המצרי אשר כבש כרכמיש
[Obv.4] הם נלחמו אחד עם השני ואת הצבא המצרי נסוג לפניו.
[Obv.5] הוא השיג תבוסתם והיכו אותם אי קיומו. באשר לשאר של הצבא המצרי
.
[Obv.18] הוא צעד לעיר אשקלון וכבש אותו בחודש כסליו

[Rev.6 '] בחודש כסליו עמד בראש צבאו וצעדו למצרים. מלך מצרים שמע אותו גייסה צבאו.

[Rev.12 '] הוא צר על עיר יהודה ( ירושלים) וביום השני של חודש אדר הוא תפס את העירושבה את מלכה ( יהויכין ).
[Rev.13 '] הוא מינה בה מלך (צדקיהו) לפי בחירתו, מנחה קבל ומס הכבד שלה שלח לבבל .


כתובת נבוכדנצר.jpg
כתובת נבוכדנצר.jpg (10.26 KiB) נצפה 207 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' ינואר 13, 2024 9:20 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' ינואר 12, 2024 1:30 pm

מפת מצרים והערים המוזכרות לעיל בנביאים. מדעת מקרא.
מפת מצרים -תנך.jpg
מפת מצרים -תנך.jpg (140.27 KiB) נצפה 192 פעמים



ירמיה מו,
יג הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר ה', אֶל-יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא--לָבוֹא, נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל, לְהַכּוֹת, אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם. יד הַגִּידוּ בְמִצְרַיִם וְהַשְׁמִיעוּ בְמִגְדּוֹל, וְהַשְׁמִיעוּ בְנֹף וּבְתַחְפַּנְחֵס; אִמְרוּ, הִתְיַצֵּב וְהָכֵן לָךְ--כִּי-אָכְלָה חֶרֶב, סְבִיבֶיךָ.. כ עֶגְלָה יְפֵה-פִיָּה, מִצְרָיִם; קֶרֶץ מִצָּפוֹן, בָּא בָא....כד הֹבִישָׁה, בַּת-מִצְרָיִם; נִתְּנָה, בְּיַד עַם-צָפוֹן. כה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הִנְנִי פוֹקֵד אֶל-אָמוֹן מִנֹּא, וְעַל-פַּרְעֹה וְעַל-מִצְרַיִם, וְעַל-אֱלֹהֶיהָ וְעַל-מְלָכֶיהָ;

יחזקל כט.
לָכֵן הִנְנִי אֵלֶיךָ, וְאֶל-יְאֹרֶיךָ; וְנָתַתִּי אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, לְחָרְבוֹת חֹרֶב שְׁמָמָה, מִמִּגְדֹּל סְוֵנֵה, וְעַד-גְּבוּל כּוּשׁ. יא לֹא תַעֲבָר-בָּהּ רֶגֶל אָדָם, וְרֶגֶל בְּהֵמָה לֹא תַעֲבָר-בָּהּ; וְלֹא תֵשֵׁב, אַרְבָּעִים שָׁנָה. .. ..יג כִּי כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי השם: מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה, אֲקַבֵּץ אֶת-מִצְרַיִם, מִן-הָעַמִּים, אֲשֶׁר-נָפֹצוּ שָׁמָּה. יד וְשַׁבְתִּי, אֶת-שְׁבוּת מִצְרַיִם, וַהֲשִׁבֹתִי אֹתָם אֶרֶץ פַּתְרוֹס, עַל-אֶרֶץ מְכוּרָתָם;

בראשית מא, מה
וַיִּקְרָ֨א פַרְעֹ֣ה שֵׁם־יוֹסֵף֮ צָֽפְנַ֣ת פַּעְנֵחַ֒ וַיִּתֶּן־ל֣וֹ אֶת־אָֽסְנַ֗ת בַּת־פּ֥וֹטִי פֶ֛רַע כֹּהֵ֥ן אֹ֖ן לְאִשָּׁ֑ה...

פתרוס .
פתרוס הוא כינוי למצרים העליונה . ושם ישבו היהודים שגלו למצרים ואליהם ניבא ירמיהו.שהתנגד לירידה של פליטי העם לגלות במִצְרַיִם אחרי הכיבוש הבָּבְלִי (יִרְמְיָהוּ פרק מ"ב-מ"ד). כשהפליטים מיהודה כבר התיישבו במִצְרַיִם - במִגְדֹּל, בתחפנס בנוף, ובאֶרֶץ פַּתְרוֹס,

ישעיהו יא, יא
וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יוֹסִ֨יף אֲדֹנָ֤י ׀ שֵׁנִית֙ יָד֔וֹ לִקְנ֖וֹת אֶת־שְׁאָ֣ר עַמּ֑וֹ אֲשֶׁ֣ר יִשָּׁאֵר֩ מֵאַשּׁ֨וּר וּמִמִּצְרַ֜יִם וּמִפַּתְר֣וֹס וּמִכּ֗וּשׁ וּמֵעֵילָ֤ם וּמִשִּׁנְעָר֙ וּמֵ֣חֲמָ֔ת וּמֵאִיֵּ֖י הַיָּֽם׃
ירמיהו מד, א
הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֣ה אֶֽל־יִרְמְיָ֔הוּ אֶ֚ל כׇּל־הַיְּהוּדִ֔ים הַיֹּשְׁבִ֖ים בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם הַיֹּשְׁבִ֤ים בְּמִגְדֹּל֙ וּבְתַחְפַּנְחֵ֣ס וּבְנֹ֔ף וּבְאֶ֥רֶץ פַּתְר֖וֹס לֵאמֹֽר׃
ירמיהו מד, טו
וַיַּעֲנ֣וּ אֶֽת־יִרְמְיָ֗הוּ כׇּל־הָאֲנָשִׁ֤ים .. וְכׇל־הַנָּשִׁ֥ים הָעֹמְד֖וֹת קָהָ֣ל גָּד֑וֹל וְכׇל־הָעָ֛ם הַיֹּשְׁבִ֥ים בְּאֶֽרֶץ־מִצְרַ֖יִם בְּפַתְר֥וֹס לֵאמֹֽר׃

ואגב אין מילה - יפהפיה בתנך , מה שכתוב לעיל זה יחידי ונכתב - יְפֵה-פִיָּה, והכוונה למצרים המכונה "עֶגְלָה יְפֵה-פִיָּה, מִצְרָיִם;
למצודת זה דומה לירקרק ואדמדם בכפלת שתי האותיות האחרונות להדגשת חוזק התכונה :ירוק מאוד ואדוםמאוד וכו.
אך המלבים מחדש שם תוספת: שנרמז כאן ליפה - פה = פה יפה . וז"ל "
"יפה פיה – הוכפל העי״ן והלמ״ד ר״ל יפה מאד, והיא כמלה אחת, ורמז ג״כ כי נודע בספורי ימות עולם כי בהשור שבחרו לאלהות היה להם סימן מיוחד בפיו,
לכן אמר שפיו יפה."
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ש' ינואר 13, 2024 7:02 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: על מה קיבל פיצוי מהמצרים? ומדוע ניצחם בכרכמיש ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' ינואר 12, 2024 1:55 pm

מפת הקרב בכרכמיש שעל הפרת, דעת מקרא.
הקרב בכרכמיש במסעו של פרעה נכה לשם הרג את יאשיהו. במגידו.
וכעונש לכך הובס בקרב כרכמיש על ידי נבוכדנצר.

כרכמיש.jpg
כרכמיש.jpg (120.97 KiB) נצפה 192 פעמים


* יִרְמְיָהוּ(מ,ב) לְמִצְרַיִם עַל חֵיל פַּרְעֹה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֲשֶׁר הָיָה עַל נְהַר פְּרָת בְּכַרְכְּמִשׁ אֲשֶׁר הִכָּה נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בִּשְׁנַת הָרְבִיעִית לִיהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה.
* ישַׁעְיָהוּ-(י,ט) הֲלֹא כְּכַרְכְּמִישׁ כַּלְנוֹ אִם לֹא כְאַרְפַּד חֲמָת אִם לֹא כְדַמֶּשֶׂק שֹׁמְרוֹן.
* דִּבְרֵי-הַיָּמִים-(ב-לה,כ) אֲשֶׁר הֵכִין יֹאשִׁיָּהוּ אֶת הַבַּיִת עָלָה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְהִלָּחֵם בְּכַרְכְּמִישׁ עַל פְּרָת וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ יֹאשִׁיָּהוּ.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 61 אורחים