מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בריאת העולם - ועשיית המשכן וכליו.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1191
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

בריאת העולם - ועשיית המשכן וכליו.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 20, 2023 8:22 am

בריאת העולם - ועשיית המשכן וכליו.

הדומה:
* ויכל משה את המלאכה,[מ,לג] - ויכל אלוקים את מלאכתו[בראשית ב,ב]
* ותכל כל עבודת משכן..[לט ,לב]. - ויכולו השמיים והארץ.[בראשית ב, א-ב].

* וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה השם כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה[ לט,מג].
- וירא אלוקים את כל אשר עשה ..ויברך אלוקים...[בראשית א,לא. - ב,ג].

ציווים ומעשים.
בבראשית במעשי הבריאה כתוב : "ויאמר אלוקים יהי [ כעשר פעמים].. ויעש אלוקים..[פעמיים].
ואף כאן במעשי המשכן: ועשו, ועשית ,ויעש, ויעשו, ריבוי המילים הקשורים לעשייה.
גם הביטוי "כאשר ציווה השם את משה " מופיע בויקהל פקודי 18 פעמים, [כנגד שמונה עשרה].

. .וביארו שהדמיון ומטבעות הלשון השוות ומקבילות כאן ושם - להעיד באו על מעלתו של המשכן כתכלית הבריאה.

צמצום והרחבה.
בחומש שמות מוקדשים למלאכת המשכן יותר מארבע פרשיות: תרומה תצווה ויקהל פקודי , ועוד חלק מכי תשא. וסה"כ יש בהם כ 450 פסוקים.
ובאם נעיין בבפסוקים המתארים את מעשי בגדי הכהונה בפרשיות תצווה ויקהל ופקודי , הרי שהם מסתכמים במעל שישים פסוקים.

ולעומת זאת , בספר בראשית המספרת על בריאת העולם ובהמשך על אדם הראשון , בולט הצמצום של התיאור למעשים אלו לעומת מעשי המשכן ובגדי הכהונה.
שכן מספר הפסוקים העוסקים בתיאור בריאת העולם הם שלושים ואחד בלבד.
ולעשיית בגדי אדם הראשון שעשה להם השם כתנות עור - כולו כתוב בפסוק אחד בלבד.

שמונה פעמים !
תיאורים לגבי המשכן וכליו מופיעים בחומש שמות 8 פעמים [אמנם סדר הדברים שונה]. ובהם פעמיים תיאור כמעט זהה של המשכן וכליו על כל פרטיהם. הראשונה כאשר השם ציווה ע"כ את משה. ובשנייה כאשר הדברים בוצעו.

אולם כנ"ל בסה"כ הם נשנים חוזרים ונכפלים בשמות 8 פעמים:
ריבוי הפעמים בא להדגיש את "ושכנתי בתוכם" השראת השכינה בתוך עם ישראל.
1 . בציווי ה למשה, [ כה. א-ל].
2. ציווי על משיחת המשכן וכליו, [ל. כו-כח].
3. ההוראה על מינוי האומנים לתפקידם , [לא, ז-יא].
4. כשבני ישראל נתבקשו להביא את תרומתם לעשיית המשכן וכליו. [לה, ה-יט].
5. עשיית המשכן וכליו בפועל ע"י האומנים, [לו,ח-לט].
6. כאשר הביאו את המשכן וכליו אל משה,[ לט, לג-מא].
7. ציווי השם למשה על הקמת המשכן. [מ,א-טו].
8. הקמת המשכן בפועל , [מ, יז-לח].

חביב משכן יותר ממעשי בראשית.
מסביר הדעת זקנים בעלי התוספות , לפסוק כ"ה . [ועיין בר בחיי כאן המאריך ומרחיב בנושא].
בא וראה כמה חביב המשכן שהוא כנגד ברייתו של עולם, כיצד ?
ביום הראשון- בראשית את השמים. וכתיב נוטה שמים כיריעה. וכנגדן במשכן ועשית יריעות עזים.
בשני יהי רקיע ויהי מבדיל, וכנגדו במשכן והבדילה הפרכת לכם.
בשלישי יקוו המים, וכנגדו ועשית כיור ששם המים מכונסין.
ברביעי יהי מאורות , וכנגדן ועשית מנורת זהב.
בחמישי ישרצו המים ועוף יעופף, וכנגדו והיו הכרובים פורשי כנפים.
בששי נברא אדם וכנגדו ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך.
בשביעי ויכלו, וכנגדו ותכל .
ושם כתיב ויברך אלהים , וכנגדו ויברך אותם משה.

ויותר - מנין ?
ובמדרש הגדול התימני (שמות, לט, לב) : "אמר ר' שמעון בן-לקיש: חביב משכן יותר ממעשה בראשית… שמעשה בראשית לא נבראו בעמל ולא ביגיעה ולא סייעה בו כל בריה, אלא 'בדבר ה' שמים נעשו'.

אבל משכן – משה וישראל נתעסקו בו, בצלאל ותלמידיו, אהליאב ותלמידיו נתעסקו בו,
שכתיב, "ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה'.
ומנין שאף משה נתעסק בו? שנאמר "את משה כן עשו" ומנין שאף שכינה סייעה בו ?
שנאמר" מקדש השם כוננו ידיך".

הנ"ל הוא המשך לסיכום וסיום חומש שמות , בקישור דלהלן:
posting.php?mode=edit&f=46&p=791065

נ,ב.
עוד לחלק מהנל - בסוף ספר שמות דעת מקרא.

חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים