אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן אֶלָּא לְאַחַר מִיתָתָן, שֶׁנֶּאֱמַר: לִקְדֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְגוֹ' (תהלים טז, ג). אֵימָתַי הֵן קְדוֹשִׁים? כְּשֶׁהֵן קְבוּרִים בָּאָרֶץ. שֶׁכָּל זְמַן שֶׁהֵן חַיִּין, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן, כָּל כָּךְ לָמָּה שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַאֲמִין בָּהֶן, שֶׁלֹּא יַטְעֶה אוֹתָן הַיֵּצֶר הָרָע. וְכֵיוָן שֶׁמֵּתִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן.
רש"י בראשית כח:יג ד"ה ואלקי יצחק
שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם לכתוב אלהי פלוני, משום שנאמר הן בקדושיו לא יאמין (איוב טו, טו)
מה בדיוק החסרון אם ייחד את שמו על איזה צדיק ובסוף ימיו ילך בדרך לא טוב? האם זה חסרון בכבודו או בכבוד שמו? או שמא באמיתו?
מחפש מקורות לזה. ובינתיים מצאתי רק את דברי מלכה של תורה על רש"י הנ"ל:
"כי אם יחטא הרי אין זה כבוד למקום שייחד שמו על איש כזה שחטא אח״כ כנגדו"
עוד צ"ב מה זה "יחוד שם"? מדוע אם יכתוב "אלקי פלוני" קוראים לזה "יחוד שם"?