מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
תלמוד_ישן
הודעות: 473
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ב' יוני 12, 2023 7:25 pm

תנחומא תולדות ה"ז
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן אֶלָּא לְאַחַר מִיתָתָן, שֶׁנֶּאֱמַר: לִקְדֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְגוֹ' (תהלים טז, ג). אֵימָתַי הֵן קְדוֹשִׁים? כְּשֶׁהֵן קְבוּרִים בָּאָרֶץ. שֶׁכָּל זְמַן שֶׁהֵן חַיִּין, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן, כָּל כָּךְ לָמָּה שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַאֲמִין בָּהֶן, שֶׁלֹּא יַטְעֶה אוֹתָן הַיֵּצֶר הָרָע. וְכֵיוָן שֶׁמֵּתִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן.

רש"י בראשית כח:יג ד"ה ואלקי יצחק
שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם לכתוב אלהי פלוני, משום שנאמר הן בקדושיו לא יאמין (איוב טו, טו)

מה בדיוק החסרון אם ייחד את שמו על איזה צדיק ובסוף ימיו ילך בדרך לא טוב? האם זה חסרון בכבודו או בכבוד שמו? או שמא באמיתו?
מחפש מקורות לזה. ובינתיים מצאתי רק את דברי מלכה של תורה על רש"י הנ"ל:
"כי אם יחטא הרי אין זה כבוד למקום שייחד שמו על איש כזה שחטא אח״כ כנגדו"

עוד צ"ב מה זה "יחוד שם"? מדוע אם יכתוב "אלקי פלוני" קוראים לזה "יחוד שם"?

באמונתו
הודעות: 3266
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 14, 2023 11:12 pm

תלמוד_ישן כתב:תנחומא תולדות ה"ז
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן אֶלָּא לְאַחַר מִיתָתָן, שֶׁנֶּאֱמַר: לִקְדֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְגוֹ' (תהלים טז, ג). אֵימָתַי הֵן קְדוֹשִׁים? כְּשֶׁהֵן קְבוּרִים בָּאָרֶץ. שֶׁכָּל זְמַן שֶׁהֵן חַיִּין, אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן, כָּל כָּךְ לָמָּה שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַאֲמִין בָּהֶן, שֶׁלֹּא יַטְעֶה אוֹתָן הַיֵּצֶר הָרָע. וְכֵיוָן שֶׁמֵּתִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עֲלֵיהֶן.

רש"י בראשית כח:יג ד"ה ואלקי יצחק
שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם לכתוב אלהי פלוני, משום שנאמר הן בקדושיו לא יאמין (איוב טו, טו)

מה בדיוק החסרון אם ייחד את שמו על איזה צדיק ובסוף ימיו ילך בדרך לא טוב? האם זה חסרון בכבודו או בכבוד שמו? או שמא באמיתו?
מחפש מקורות לזה. ובינתיים מצאתי רק את דברי מלכה של תורה על רש"י הנ"ל:
"כי אם יחטא הרי אין זה כבוד למקום שייחד שמו על איש כזה שחטא אח״כ כנגדו"
עוד צ"ב מה זה "יחוד שם"? מדוע אם יכתוב "אלקי פלוני" קוראים לזה "יחוד שם"?

אתחיל בס"ד מהסוף;

ייחוד שמו על הצדיק, כמו: א-לוהי אברהם, א-לוהי יצחק, א-לוהי יעקב, שמפרט צדיק יחיד ומייחס שמו הקדוש עליו, בניגוד לדוגמא אל: א-לוהי השמים, א-לוהי ישראל כמושג כללי, שהוא א-לוהי כל עם ישראל. כלומר, שייחוד שמו על הצדיק, היינו בייחדו הצדיק כלפי שמו.

בפשוטו, ייחוד שמו הקדוש על הצדיק, הינו משמש גם מעין גושפנקא או אישור, שזה האיש צדיק גמור, אבל אם אח"כ פנה וסר מדרך הישרה, הרי כלל מעמד האדם נקבע עפ"י אחריתו דווקא, יוצא שייחוד השם: א-להי פלוני, מתברר כמשגה וטעות למפרע.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' יוני 15, 2023 1:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 14, 2023 11:50 pm

בפירוש רש"י ויצא לא, מב נראה שהאמירה "אלקי" על צדיק חי יש בה חומרא מיוחדת, ויעקב "נתיירא" מכך, עיי"ש.

באמונתו
הודעות: 3266
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 15, 2023 1:52 am

דרומי כתב:בפירוש רש"י ויצא לא, מב נראה שהאמירה "אלקי" על צדיק חי יש בה חומרא מיוחדת, ויעקב "נתיירא" מכך, עיי"ש.
לשון רש"י שם:
ופחד יצחק – לא רצה לומר: אלהי יצחק, שאין הקב״ה מייחד שמו על הצדיקים בחייהם. ואף על פי שאמר לו בצאתו מבאר שבע: אני אלהי אברהם אלהי יצחק (בראשית כ״ח:י״ג), בשביל שכהו עיניו והרי הוא כמת. יעקב נתיירא לומר.
גם לעיל שם ברש"י - בראשית כ"ח:
ואלהי יצחק – אף על פי שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם, לכתוב: אלהי פלוני, משום שנאמר: בקדושיו לא יאמין (איוב ט"ו:ט"ו), כאן ייחד שמו על יצחק, לפי שכהו עיניו וכלוא בבית, והרי הוא כמת, ויצר הרע פסק הימנו, תנחומא (תנחומא תולדת ז').
לכאורה, הכול אחד, כי הספק קיים בחיים תמיד, האם יישאר בצדקו, ואם חס ושלום יסור מן הדרך, יוצא שנשא שם שמים לשווא.

בדרך כלל, אין הבחירה וההשגחה - היינו הידיעה, נוגעות אחת בחברתה וכידוע, אך קיימים מקרים "גבוליים", בהם בכ"ז נכנסת כאילו הידיעה העליונה אל תחום בחירה האנושית קצת, כמו ביצחק "שכהו עיניו - והרי הוא כמת", והקב"ה הרואה ללבב, בוחן כליות, כיודע התעלומות, וצופה נסתרות ועתידות, מעיד עליו, וקובע סופית, אשר יצר הרע פסק הימנו, ולא יחטא לעולם.

אולם יעקב כבשר ודם, אכן נתיירא לומר ולייחד ולקרוא בשם א-לוהי יצחק, כאשר מבחינת מבט אנושי, העניין עדיין לא סגור, רשות נתונה, עד יום מותו דווקא.

תלמוד_ישן
הודעות: 473
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ה' יוני 15, 2023 4:01 am

דרומי כתב:בפירוש רש"י ויצא לא, מב נראה שהאמירה "אלקי" על צדיק חי יש בה חומרא מיוחדת, ויעקב "נתיירא" מכך, עיי"ש.

לפי המפרשים הנזכרים למטה, לא היה יעקב ירא לומר אלקי יצחק מן הטעם שאולי יחטא אח"כ, אלא מחמת טעם אחר. שהרי כבר הראה הקב"ה שאין חשש זה לגבי יצחק.
ראה בדברי דוד להט"ז (לא:מב), בתפארת יוסף (כח:יג), ובאור החמה (להרב קרויזר זצ"ל, כח:יג)

תלמוד_ישן
הודעות: 473
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ה' יוני 15, 2023 4:05 am

באמונתו כתב:אתחיל בס"ד מהסוף;

ייחוד שמו על הצדיק, כמו: א-לוהי אברהם, א-לוהי יצחק, א-לוהי יעקב, שמפרט צדיק יחיד ומייחס שמו הקדוש עליו, בניגוד לדוגמא אל: א-לוהי השמים, א-לוהי ישראל כמושג כללי, שהוא א-לוהי כל עם ישראל. כלומר, שייחוד שמו על הצדיק, היינו בייחדו הצדיק כלפי שמו.

בפשוטו, ייחוד שמו הקדוש על הצדיק, הינו משמש גם מעין גושפנקא או אישור, שזה האיש צדיק גמור, אבל אם אח"כ פנה וסר מדרך הישרה, הרי כלל מעמד האדם נקבע עפ"י אחריתו דווקא, יוצא שייחוד השם: א-להי פלוני, מתברר כמשגה וטעות למפרע.

אם אין אני טועה, אתה מפרש ש"ייחוד שמו של הקב"ה" היינו שה"ייחוד" באמת לא קאי על השם ולא על הקב"ה אלא על הצדיק?

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 15, 2023 10:09 am

כך גם אני מבין בפשיטות וכך הבנתי מעודי. אין הכוונה שעל הצדיק הזה מתקיים עניין "ייחוד השם" הידוע,
אלא שהקב"ה קובע את שמו במסוים על צדיק פלוני: אלוקי פלוני.

באמונתו
הודעות: 3266
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 15, 2023 8:11 pm

ראה לדוגמא לשון האור החיים - דברים פרק ו פסוק ה (פרשת ואתחנן):
עוד ירצה, שעל ידי אהבת ה' ישיג מדרגה זו, שיהיה ה' מיחד שמו עליו ביחוד, כדרך אומרו (בראשית כ"ח י"ג) אלהי אברהם, אלהי יצחק, ופירוש, שכל אחד ראוי בפני עצמו שיתיחד שם אלהותו עליו, ותמצא שאברהם ביאר בו הכתוב שהיה אהוב, דכתיב (ישעי' מ"א) זרע אברהם אוהבי, וכמו כן רמז הכתוב כאן, שכל שאהוב ה' - יִקָרֵא ה' אלוהו ביחוד, ותיבת ה' נמשכת לפניה ולאחריה:

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְיַחֵד שְׁמוֹ עַל הַצַּדִּיקִים בְּחַיֵּיהֶן - הן בקדושיו לא יאמין

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 15, 2023 8:54 pm

שם אלקים (שלא כשאר שמות) מקבל נטיה של שייכות: אלוקי, אלוקיו, אלקינו. והדבר מעיד על בחינה של קשר מסוים, היינו שיש השראה והתגלות אלקית באותו הדבר שהשם נוטה עליו, והיינו יחוד שמו עליו (ראה למשל תניא פרק מז).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים