אור עולם כתב:וּמִקְנֶ֣ה׀ רַ֗ב הָיָ֞ה לִבְנֵ֧י רְאוּבֵ֛ן וְלִבְנֵי־גָ֖ד עָצ֣וּם מְאֹ֑ד וַיִּרְא֞וּ אֶת־אֶ֤רֶץ יַעְזֵר֙ וְאֶת־אֶ֣רֶץ גִּלְעָ֔ד וְהִנֵּ֥ה הַמָּק֖וֹם מְק֥וֹם מִקְנֶֽה׃
וַיָּבֹ֥אוּ בְנֵֽי־גָ֖ד וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן וַיֹּאמְר֤וּ אֶל־מֹשֶׁה֙ וְאֶל־אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְאֶל־נְשִׂיאֵ֥י הָעֵדָ֖ה לֵאמֹֽר׃
עֲטָר֤וֹת וְדִיבֹן֙ וְיַעְזֵ֣ר וְנִמְרָ֔ה וְחֶשְׁבּ֖וֹן וְאֶלְעָלֵ֑ה וּשְׂבָ֥ם וּנְב֖וֹ וּבְעֹֽן׃
הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר הִכָּ֤ה יְהוָה֙ לִפְנֵי֙ עֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל אֶ֥רֶץ מִקְנֶ֖ה הִ֑וא וְלַֽעֲבָדֶ֖יךָ מִקְנֶֽה׃ וַיֹּאמְר֗וּ אִם־מָצָ֤אנוּ חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ יֻתַּ֞ן אֶת־הָאָ֧רֶץ הַזֹּ֛את לַעֲבָדֶ֖יךָ לַאֲחֻזָּ֑ה אַל־תַּעֲבִרֵ֖נוּ אֶת־הַיַּרְדֵּֽן׃
מה פשר הפסק הפרשה בתוך דברי בני גד ובני ראובן?
אור עולם כתב:קשור גם לפרשה הקודמת:
יש איזה סיכום ברור על צורת חלוקת הנחלות בארץ,
הגורל, והשומא, והיחס בין יוצאי מצרים לבאי הארץ ועוד.
ברש"י והרמב"ן וכו' תמיד הסתבכתי.
אור עולם כתב:עוד הערות בפרשה זו:
א. לו מרע"ה לא היה מוכיח את בני גד ובני ראובן, האם היו יושבים בעבר הירדן ולא עוברים לארץ להילחם?
ב. משה חשדם שהם משחזרים את טענות המרגלים. והלוא המרגלים טענו "נשינו וטפנו יהיו לבז" וא"כ מה ירוויח משה מלהשאיר את נשיהם וטפם של בני גד ובני ראובן כשיעברו למלחמה?
אור עולם כתב:בנות צלפחד לא נהגו כן וגם לא ראשי משפחת בני גלעד וגם לא הטמאים לנפש אדם וכו'.
אור עולם כתב:ראשי האבות למשפחת בני גלעד בן מכיר בן מנשה ניגשים לפני משה ופותחים את דבריהם באמרם: "וַיֹּאמְר֗וּ אֶת־אֲדֹנִי֙ צִוָּ֣ה יְהוָ֔ה לָתֵ֨ת אֶת־הָאָ֧רֶץ בְּנַחֲלָ֛ה בְּגוֹרָ֖ל לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽאדֹנִי֙ צֻוָּ֣ה בַֽיהוָ֔ה לָתֵ֗ת אֶֽת־נַחֲלַ֛ת צְלָפְחָ֥ד אָחִ֖ינוּ לִבְנֹתָֽיו".
חשבתי להעיר שהרי בפשטות נחלתם הייתה בעבר הירדן, ועבור זה היו צריכים להתחייב שיחלצו חושים בכיבוש ארץ כנען, ולכן חששו שבסופו של דבר בני עבר הירדן המערבי יירשו את נחלתם במזרח בקלות ובלי מאמץ וזאת ע"י שיתחתנו עם בנות צלפחד.
וע"כ פתחו בשני נתונים: א. הקב"ה ציווה לתת את הארץ בגורל לפי הסדר הרגיל, ורק אנחנו קיבלנו את נחלתינו בהתחייבות להיות חלוצים. ב. הקב"ה ציווה לתת נחלה לבנות צלפחד.
רק יש בזה כמה תמיהות:
א. בטענתם הראשונה היה להם לפרט יותר על ההסכם שהיה איתם.
ב. אם אכן משפחה זו ירשה בעבר הירדן נמצא שכל מה ששבחו חז"ל את בנות צלפחד על אהבתן לארץ וכו' זה רק במחשבה אבל בפועל לא ירשו בתוך הארץ ממש.
כדכד כתב:בנות צלפחד קבלו את נחלתם בעבר הירדן המערבי
בנות צעדה עלי שור וכתב בנות על שם בנות מנשה, בנות צלפחד, שנטלו חלק בשני עברי הירדן.
אור עולם כתב:וּמִקְנֶ֣ה׀ רַ֗ב הָיָ֞ה לִבְנֵ֧י רְאוּבֵ֛ן וְלִבְנֵי־גָ֖ד עָצ֣וּם מְאֹ֑ד וַיִּרְא֞וּ אֶת־אֶ֤רֶץ יַעְזֵר֙ וְאֶת־אֶ֣רֶץ גִּלְעָ֔ד וְהִנֵּ֥ה הַמָּק֖וֹם מְק֥וֹם מִקְנֶֽה׃
וַיָּבֹ֥אוּ בְנֵֽי־גָ֖ד וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן וַיֹּאמְר֤וּ אֶל־מֹשֶׁה֙ וְאֶל־אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְאֶל־נְשִׂיאֵ֥י הָעֵדָ֖ה לֵאמֹֽר׃
עֲטָר֤וֹת וְדִיבֹן֙ וְיַעְזֵ֣ר וְנִמְרָ֔ה וְחֶשְׁבּ֖וֹן וְאֶלְעָלֵ֑ה וּשְׂבָ֥ם וּנְב֖וֹ וּבְעֹֽן׃
הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר הִכָּ֤ה יְהוָה֙ לִפְנֵי֙ עֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל אֶ֥רֶץ מִקְנֶ֖ה הִ֑וא וְלַֽעֲבָדֶ֖יךָ מִקְנֶֽה׃ וַיֹּאמְר֗וּ אִם־מָצָ֤אנוּ חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ יֻתַּ֞ן אֶת־הָאָ֧רֶץ הַזֹּ֛את לַעֲבָדֶ֖יךָ לַאֲחֻזָּ֑ה אַל־תַּעֲבִרֵ֖נוּ אֶת־הַיַּרְדֵּֽן׃
מה פשר הפסק הפרשה בתוך דברי בני גד ובני ראובן?
טור תלגא כתב:רש"י בפרשת ויחיבנות צעדה עלי שור וכתב בנות על שם בנות מנשה, בנות צלפחד, שנטלו חלק בשני עברי הירדן.
ובטעמא דקרא הקשה שמבואר מפסוקי יהושע ובגמ' בבבא בתרא שנטלו הכל בא"י ולא נטלו בעבר הירדן כלום והניח בצ"ע.
דבר אחר, נתן תתן להם. שנטלו בעבר הירדן וקרבו לפני יהושע בארץ כנען, שנאמר: ותקרבנה לפני אלעזר הכהן ולפני יהושע בן נון (יהושע יז, ד). ואף יעקב אבינו ראה שנוטלות מכאן ומכאן, שנאמר: בנות צעדה עלי שור (בראשית מט, כב), זה הירדן שנעשה כחומה, שלא יכנס לארץ. ואמר לו יעקב ליוסף, בנותיך נוטלות כאן וכאן
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים