מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עת לכתוב ועת לסיים - בסיומת אישית. ויחי - בראשית

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

עת לכתוב ועת לסיים - בסיומת אישית. ויחי - בראשית

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 29, 2023 2:24 pm

מדרך המחברים להקדים או לסיים את חיבוריהם במספר מילים אישיות המביעות את חוויית הכתיבה וסיומה , ולעיתים מוסיפים גם על מה יכתבו בעתיד.
בו בזמן יודו לשם על מה שכבר עלה בידם - ויבקשו על העתיד . מי בקצרה ומי בארוכה .


והרמבן חיבר סיומות כאלה לכל חומש וחומש. לא כך הרשבם שחיבר סיום רק לחומש שלנו - בראשית .

א. רמבן
וְנִשְׁלַם סֵפֶר בְּרֵאשִׁית בְּסִפּוּר דִּבְרֵי הָאָבוֹת \ לְהַגִּיד רִאשׁוֹנוֹת וַחֲדָשׁוֹת \ בְּטֶרֶם תִּצְמַחְנָה בַּלְּבָבוֹת.
וּלְיוֹצֵר כָּל רֵאשִׁית רוֹכֵב עֲרָבוֹת \ תְּהִלּוֹת רַבּוֹת וְהוֹדָאוֹת לִרְבָבוֹת.
וְלוֹ נִתְכְּנוּ עֲלִילוֹת וְסִבּוֹת מְגַלֶּה עֲמֻקּוֹת \ וְדֵעוֹת נִשְׂגָּבוֹת וּמוֹצִיא לָאוֹר מַחֲשָׁבוֹת.

הַמּוֹלִיךְ אוֹתִי בְּאֹרַח צְדָקָה בְּתוֹךְ נְתִיבוֹת \ הַגּוֹמֵל לְחַיָּבִים טוֹבוֹת.
יִתְבָּרַךְ וְיִתְעַלֶּה וְיִתְרוֹמֵם וְיִתְנַשֵּׂא, הַמַּפְלִיא פְּלָאוֹת רַבּוֹת\
הַגּוֹמֵל לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל מִכָּל צָרֵיהֶם, וְהָרוֹצֶה לָהֶם פְּשָׁעִים וְחוֹבוֹת.
וְאַתְחִיל לִכְתֹּב סֵפֶר וְאֵלֶּה שְׁמוֹת \ בְּעֶזְרַת הַקַּל הַשּׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמוֹת.



ולהלן סיום שירי מהרשבם לבראשית, מה שלא עשה בחומשים האחרים.
ב. רשבם
בָּאָרוֹן – נִקְבַּר בָּאָרוֹן \ כִּי עֲתִידִים הָיוּ לְהַעֲלוֹתוֹ בָּאָרוֹן .
כְּשֶׁשָּׁבַת מֵהֶם אַף וְחָרוֹן.
וְעָבְרוּ יַרְדֵּן בְּשִׂמְחָה וְרוֹן \ חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן.


וְנֶחְסַל וַיְחִי.
אֶשְׁפֹּךְ אֶת שִׂיחִי \ לְהוֹדִי וְשִׁבְחִי \ לְאַמֵּץ אֶת כֹּחִי\ הָשֵׁב נִדּוּחִי.
וְאִם אָבַד נִצְחִי \ מִבֶּטֶן גּוֹחִי\ יָרִיחַ נִיחוֹחִי\ מִבּוֹר רֵק שִׁלְחִי.
דְּבָרִים עַד תֻּמָּם - הַסֵּפֶר נֶחְסַּל\ מִפִּי רַב זָמַם - עַד כִּי הוּא סִלְסֵל \ לוּחוֹת הַמְּרוֹמָם - אִישׁ עָנָיו פָּסַל.

וּבְרֹאשׁ אֵלֶּה שְׁמוֹת \ יְסוֹד הַחָכְמוֹת \ לֶאֱוִילִים רָאמוֹת,
אֶת צוּר רֹאשׁ אֻמּוֹת \ יַלְבִּישׁ מֵאֵמּוֹת \ לוֹ שְׁאֵרִית חֵמּוֹת.
יִבְנֶה הַנְּשַׁמוֹת \ חֲרוּשׁוֹת כִּשְׁדֵמוֹת.
יְחַיֶה מֵעֲרֵמוֹת - עָפׇר הַחוֹמוֹת \ וַאֲבָנִים שְׁלֵמוֹת - כֻּלָּן מַתְאִימוֹת.
כַּפָּרַת אֲשֵׁמוֹת \ נְפָשׁוֹת הָעֲגוּמוֹת.
יִבְנֶה בְּחוֹמוֹת \ בְּחַר מִמְּקוֹמוֹת \ וְלוֹ יַעֲלוּ בָּמוֹת \חֲלָבֵי הַבְּהֵמוֹת.



ואגב גררא להלן ממפרשים נוספים על סיום חומש בראשית.
ג. חִזְּקוּנִי
שְׁלֵּיְּמָּא סִדְרָא דְּפָרְשַׁת וַיְחִי.
נִשְׁלַם חֹמֶשׁ רִאשׁוֹן, סֵפֶר בְּרֵאשִׁית \ מַחְסִי בְּצוּרִי שַׂמְתִּי, וּלְעוֹלָם אָשִׁית.


הַמְּכַנִּים שֵׁם לְעִנְיַן הַפָּרָשָׁה שֶׁבְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת, וְקוֹרִין לָהּ 'שיאירן' [?] הֵם לֹא יָדְעוּ לִקְרֹא לָהּ שֵׁם נָכוֹן,
כִּי שְׁמָהּ סִדְרִין עַל שֵׁם הַסְּדָרִים שֶׁבַּתּוֹרָה. חז״ק.
** [וכך גם "מַעֲבִיר סֶדְרֶה זַיְיְן". בְּיִידִישׁ.]


ד. טור הארוך
תַּם סֵפֶר בְּרֵאשִׁית.
תְּהִלָּה לָאֵל הַמַּגִּיד אַחֲרִית מֵרֵאשִׁית \ אֲשֶׁר אֵין לוֹ תְּחִלָּה וְאַחֲרִית \ וּמֵעֵין כָּל מְאֹד נֶעֱלַם מֵרֵאשִׁית
אֲשֶׁר תָּמַךְ לְיַד עַבְדּוֹ בְּחַסְדּוֹ - בְּהַשְׁלִימוֹ לְסַפֵּר כָּל בְּרֵאשִׁית.



ה. האברבנאל-
ופה נשלם פי׳ ספר בראשית הנקרא ספר הבריאה.
כי בו ספרה התורה הבריאה הראשונה, והשתלשלות הדורות ועניני האבות,
עד היות ישראל משועבדים במצרים.


והשבח לאל המשובח ברוב התשבחות.
והשלמתי אותו בעיר נאפול״י רבתי בגוים שרתי במדינות.
יפת נוף משוש וצבי היא לכל הארצות. שנת חמשת אלפים ומאתים ושמונים ושתים שנה.
סימנו. ובית תפארתי אפא״ר תל״ח אמן.

ישתבח העוזר האמתי אשר עד הנה עזרנו להשלים פירוש ספר בראשית,
הוא יעזרנו חיל להתחיל ולהשלים פירוש כל יתר ספרי תורתו ונגילה בישועתו.
אמן. וכן יהי רצון.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עת לכתוב ועת לסיים - בסיומת אישית. ויחי - בראשית

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 31, 2023 3:13 pm

א. לדברי הרמבן בסיומת הנל- קיימים ביאורים לדבריו והרי מעט מהם:
"לְהַגִּיד רִאשׁוֹנוֹת וַחֲדָשׁוֹת \ בְּטֶרֶם תִּצְמַחְנָה בַּלְּבָבוֹת"
סיפור מעשי האבות = נבואה וסימן על העתיד בטרם תצאנה לפועל .
והוא ע"פ ישעיהו מב,ט. " הָרִאשֹׁנ֖וֹת הִנֵּה⁠־בָ֑אוּ וַֽחֲדָשׁוֹת֙ אֲנִ֣י מַגִּ֔יד בְּטֶ֥רֶם תִּצְמַ֖חְנָה אַשְׁמִ֥יעַ אֶתְכֶֽם׃

ב.
גם שאר המשפטים נסמכים על פסוקים שונים מתהילים, משלי, איוב ,ושמואל.
'הגומל לחסדים טובות' הוא ע"ס דברי הרי"ף (בברכות מג.) "הגומל לחסדים טובות".
ו"הַגּוֹמֵל לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל מִכָּל צָרֵיהֶם,"נסמך על דברי הגמרא במגילה (כא:) 'הנפרע לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל מִכָּל צָרֵיהֶם'.

ג. קשה עלי פרידתכם.
כי הרמבן בפתיחתו לספר שמות חוזר ומקשר דבריו כאן לדבריו בסיום בראשית.

סֵפֶר וְאֵלֶּה שְׁמוֹת.
הִשְׁלִים הַכָּתוּב סֵפֶר בְּרֵאשִׁית \ שֶׁהוּא סֵפֶר הַיְּצִירָה בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם וִיצִירַת כָּל נוֹצַר,
וּבְמִקְרֵי הָאָבוֹת שֶׁהֵם כְּעִנְיַן יְצִירָה לְזַרְעָם \ מִפְּנֵי שֶׁכָּל מִקְרֵיהֶם צִיּוּרֵי דְּבָרִים לִרְמֹז וּלְהוֹדִיעַ כָּל עָתִיד
לָבֹא בָּהֶם.
וְאַחֲרֵי שֶׁהִשְׁלִים הַיְּצִירָה \ הִתְחִיל סֵפֶר אַחֵר בְּעִנְיַן הַמַּעֲשֶׂה הַבָּא מִן הָרְמָזִים הַהֵם.

וְנִתְיַחֵד סֵפֶר וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּעִנְיַן הַגָּלוּת הָרִאשׁוֹן \ הַנִּגְזָר בְּפֵרוּשׁ וּבִגְאֻלָּה מִמֶּנּוּ,
וְלָכֵן חָזַר וְהִתְחִיל בִּשְׁמוֹת יוֹרְדֵי מִצְרַיִם וּמִסְפָּרָם \ אַף עַל פִּי שֶׁכְּבָר נִכְתַּב זֶה ,
בַּעֲבוּר כִּי יְרִידָתָם שָׁם הוּא רֵאשִׁית הַגָּלוּת \ כִּי מֵאָז הוּחַל.

וְהִנֵּה הַגָּלוּת אֵינֶנּוּ נִשְׁלַם עַד יוֹם שׁוּבָם אֶל מְקוֹמָם \ וְאֶל מַעֲלַת אֲבוֹתָם יָשׁוּבוּ.
וּכְשֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם, אַף עַל פִּי שֶׁיָּצְאוּ מִבֵּית עֲבָדִים \ עֲדַיִן יַחַשְׁבוּ גּוֹלִים, כִּי הָיוּ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם,
נְבוֹכִים בַּמִּדְבָּר.

וּכְשֶׁבָּאוּ אֶל הַר סִינַי וְעָשׂוּ הַמִּשְׁכָּן וְשָׁב הקב״ה וְהִשְׁרָה שְׁכִינָתוֹ בֵּינֵיהֶם \ אָז שָׁבוּ אֶל מַעֲלוֹת אֲבוֹתָם,
שֶׁהָיָה סוֹד אֱלוֹהַּ עֲלֵי אָהֳלֵיהֶם,
וְהֵם הֵם הַמֶּרְכָּבָה \ וְאָז נֶחְשְׁבוּ גְּאוּלִים.
וְלָכֵן נִשְׁלַם הַסֵּפֶר הַזֶּה \ בְּהֶשְׁלֵמוֹ עִנְיַן הַמִּשְׁכָּן וּבִהְיוֹת כְּבוֹד י״י מָלֵא אוֹתוֹ תָּמִיד.​

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עת לכתוב ועת לסיים - בסיומת אישית. ויחי - בראשית

הודעהעל ידי יהודהא » ד' ינואר 10, 2024 2:17 pm

מי צינזר ?
לא רק סיום אלא גם פתיחה,
האב"ע כתב פתיחה לא רק לכל חומש בלבד. אלא גם לכל פרשה. בחרוזים, ותוכנה מהעניינים המרכזיים בפרשה.
וא"כ מדוע אינה מופיעה פתיחה לפרשת וארא ? בטעות או בכוונה, יהודים נוכרים ? לא ידוע לי,

אבל הראב"ע כתב פתיחה גם לפרשת וארא והיא נעדרת מהחומשים המודפסים. אך האבידה הושבה למקומה
בחלק מחומשי עוז והדר - ולהלן תוכנה:

שֵׁם אֵל שַׁדַּי סוֹד הַתּוֹרָה, גַּם כֵּן הַשֵּׁם הוּא הַנּוֹרָא,
עַתָּה פֹּרַשׁ בִּתְחִלַּת זֹאת הַפָּרָשָׁה, הִיא וָאֵרָא
.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים