תשפדלשון בפרשה- משפטים.א.
המילה
ב,ע,ר, דווקא נפוצה בתנך, והיא רבת משמעויות :
* מרעה \ הבהמות = ”כִּי
יַבְעֶר-אִישׁ שָׂדֶה אוֹ-כֶרֶם וְשִׁלַּח אֶת-
בְּעִירֹה וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר .“ (שמות כב, ד).
* הדלקת אש = ”לֹא-
תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.“ (שמות לה, פסוק ג).
או נשרף =”והנה הסנה
בוער באש ..וְאֶרְאֶה אֶת-הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא-
יִבְעַר הַסְּנֶה.“ (שמות ג, ג).
* השמיד =
וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ.“ (דברים יז, פסוק ז).
* ובהמשך - ההיפך מכליון או השמדה אלא יצירה יהחייאה של מחלוקת :
הבעיר את אש המחלוקת .
או הדלקתי אותו = העליתי את כעסו .
* והיום בסלנג , לא דחוף =זה
לא בוער.
*
וברשי (שמות כב, ד) יש לנו את הפירושים השונים:
כִּי יַבְעֶר. אֶת בְּעִירֹה. וּבִעֵר – כֻּלָּם
לְשׁוֹן בְּהֵמָה, כְּמוֹ "אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ" (במדבר כ,ד).
כִּי יַבְעֶר – יוֹלִיךְ בְּהֵמוֹתָיו בְּשָׂדֶה וְכֶרֶם שֶׁל חֲבֵרוֹ וְיַזִּיק אוֹתוֹ בְּאַחַת מִשְּׁתֵּי אֵלּוּ: אוֹ בְּשִׁלּוּחַ אֶת
בְּעִירֹה, אוֹ
בְּבִעוּר. (ב"ק ג)
ו
גם הרמבן בפסוק ו'. בדברו על "לֹא-יִבְעַר הַסְּנֶה" (שמות ג, ג) בפירוש נוסף, שהוא במשמעות
'בִעוּר', השמיד כילה. היינו באותו פסוק פעמיים
מילה דומה אך במובנים שונים. .
והוא מוסיף כלומר" כי
דרך צחות בלשון הקודש לדבר כן" [כמו] רוכבים על שלושים עיירים ושלושים עיירים להם" בשופטים י,ד. הראשון מלשון עייר [חמורים] ,והשני במובן של עיר[ערים].
ויש עוד אחד: בור וכסיל =”כִּי-
בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ וְלֹא-בִינַת אָדָם לִי.“ (משלי ל, פסוק ב).
אגב בור מוצאו
משדה בור שלא מעובד.
ב.יש לציין שתי מילים נוספות בפרשה שמוזכרות בתנך רק
פעמים בודדות [ 2\5] ועם הזמן קיבלו משמעויות, נגזרות ושימשים רחבים יותר.
1.במחתרת .* שמות כב, א. אִם־
בַּמַּחְתֶּ֛רֶת יִמָּצֵ֥א הַגַּנָּ֖ב וְהֻכָּ֣ה וָמֵ֑ת אֵ֥ין ל֖וֹ דָּמִֽים׃
* ירמיהו ב, לד. גַּ֤ם בִּכְנָפַ֨יִךְ֙ נִמְצְא֔וּ דַּ֛ם נַפְשׁ֥וֹת אֶבְיוֹנִ֖ים נְקִיִּ֑ים לֹֽא־
בַמַּחְתֶּ֥רֶת מְצָאתִ֖ים כִּ֥י עַל־כׇּל־אֵֽלֶּה׃
ובמקורו בהוראת מנהרה או מחבוא, מן הפועל
חת"ר המקביל לשורש
ח-פ-ר , כמו בפסוק ”אִם
יַחְתְּרוּ בִשְׁאוֹל מִשָּׁם יָדִי תִקָּחֵם“ (עמוס ט, פסוק ב)
וגם, ”
חָתַר בַּחֹשֶׁךְ בָּתִּים“ (איוב כד, פסוק טז).
ומשמשים גם יחד כגון ..
חתר תחתיו במחתרת ... וממנו לוחמי מחתרת ועוד רבים .
ואין קשר בין מחתרת משורש ח.ת.ר.
למתחרה ששרשו ח.ר.י. וגם אינו מ תחרא\תחרה ששרשו ח.ר.ר.
ג.חמישה
אסונות פורשו בתנך והם בבראשית ושמות . ולצערינו - רבים מידי הם בחיינו .
* בראשית מב, ד. וְאֶת־בִּנְיָמִין֙ אֲחִ֣י יוֹסֵ֔ף לֹא־שָׁלַ֥ח יַעֲקֹ֖ב אֶת־אֶחָ֑יו כִּ֣י אָמַ֔ר פֶּן־יִקְרָאֶ֖נּוּ
אָסֽוֹן׃* בראשית מב, לח. וַיֹּ֕אמֶר לֹֽא־יֵרֵ֥ד בְּנִ֖י עִמָּכֶ֑ם כִּֽי־אָחִ֨יו מֵ֜ת וְה֧וּא לְבַדּ֣וֹ נִשְׁאָ֗ר וּקְרָאָ֤הוּ
אָסוֹן֙ בַּדֶּ֨רֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר
* בראשית מד, כט. וּלְקַחְתֶּ֧ם גַּם־אֶת־זֶ֛ה מֵעִ֥ם פָּנַ֖י וְקָרָ֣הוּ
אָס֑וֹן וְהֽוֹרַדְתֶּ֧ם אֶת־שֵׂיבָתִ֛י בְּרָעָ֖ה שְׁאֹֽלָה׃
* שמות כא, כב. וְכִֽי־יִנָּצ֣וּ אֲנָשִׁ֗ים וְנָ֨גְפ֜וּ אִשָּׁ֤ה הָרָה֙ וְיָצְא֣וּ יְלָדֶ֔יהָ וְלֹ֥א יִהְיֶ֖ה
אָס֑וֹן עָנ֣וֹשׁ יֵעָנֵ֗שׁ
* שמות כא, כג. וְאִם־
אָס֖וֹן יִהְיֶ֑ה וְנָתַתָּ֥ה נֶ֖פֶשׁ תַּ֥חַת נָֽפֶשׁ׃
צירופי מילים:אסון אקולוגי, אסון טבע , אסון פתע, הרה אסון, קורבנות אסון.
הרה אסון -היא צירוף מחודש בתקופתנו, בהתבסס על לשונו של ר' יהודה אלחריזי בתרגומו לפירוש המשנה לרמב"ם: "לפי שהרבה דברים נחשבין לרע בתחלתם וסופם מביאים טובה גדולה… ולכן אין ראוי לנבון להצטער בבוא צרה גדולה ו
גזֵרה הרת סכנה, לפי שאינו יודע התכלית".
גזרה הרת סכנה היא גזרה הצופנת בתוכה סכנה, כמו בהיריון – אך יכולה להיוולד ממנה לבסוף ברכה. ועל דרך צירוף לשון זה נולדו בתקופתנו צירופים כמו "הרה אסון", "הרה גורל" וכדומה.
מבחינה צורנית נראה שבסיסו משורש
א־ס־י עם סופית -וֹן, בדומה לשמות כגון רצון, חזון, חרון וכו'. אלא שבעברית לא מתועד שורש א־ס־י בעל משמעות קרובה ל־אסון.
ויש שהציעו לראות ב 'אסון' את השורש הארמי
א־ס־א שעניינו בריאות ורפואה (אסיא דמגן במגן שוי), וזאת בשימוש
על דרך סגי נהור.ועוד על לשון בפרשה כאן-
viewtopic.php?f=46&t=61448&hilit=%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%9D