מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלח איזה ? וסוכר ? ובצבעים שונים ? ים - יבשה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מלח איזה ? וסוכר ? ובצבעים שונים ? ים - יבשה

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מרץ 19, 2024 7:28 pm

ויקרא ב יב
וְכׇל⁠־קׇרְבַּ֣ן מִנְחָתְךָ֮ בַּמֶּ֣לַח תִּמְלָח֒ וְלֹ֣א תַשְׁבִּ֗ית מֶ֚לַח בְּרִ֣ית אֱלֹהֶ֔יךָ מֵעַ֖ל מִנְחָתֶ֑ךָ עַ֥ל כׇּל⁠־קׇרְבָּנְךָ֖ תַּקְרִ֥יב מֶֽלַח׃
מלח למה ?
איזה מלח ?
ומה עם סוכר ?
והאם מֶלַח, מַלָח וממולח יש להם קשר ?

א.
תגמול -

אמר רבי אבא בבכי נתפרשו המים התחתונים מן העליונים, אמרו אוי לנו שלא זכינו לעלות למעלה להיות קרובים ליוצרנו,.. ולא עוד אלא שעתידין אתם ליקרב על גבי המזבח במלח ונסוך המים.

1. וברשי - ביאר לפי מדרשו, שהברית כרותה למלח מששת ימי בראשית שהובטחו המים התחתונים ליקרב במזבח וניסוך המים בחג.

2. ולא תשבית מלח וגו׳ – וקשה מה זכה מלח להיות עם הקרבנות, שזכתה בימי נח וא״כ הכא מאי , וי״ל דכשעברו ישראל את ים המלח אמר הים לפני הקב״ה הלא אינך מקפח שכר כל ברי׳ ומה שכרי ואמר הקב״ה שלא יהא שום קרבן נקרב בלתך, מר׳ יוזבל. פענח רזא.

3. וכן -בר בחיי, עמד ים לפני הקב״ה אמר לפניו, רבש״ע במדבר נתנה תורה בישוב נבנה ביהמ״ק אני מה תהא עלי, אמר לו עתידין ישראל שיקריבו מלח על גבי המזבח.

ב.
תכונה חיובית.

רי בכור שור: מלח ברית אלהיך – מלח דבר המתקיים, לפיכך צוה הקב״ה להקריבו במנחות ובקרבנות. היינו בשל תכונתו החיובית.

תכונה שלילית.
ור׳ אברהם אמר על דרך הפשט: הכנסתיך בברית, והשבעתיך שלא תקריב תפל ולא תאכל
כי הוא דרך בזיון. ועוד-
ר׳ אברהם פירש שם (אבן עזרא במדבר י״ח:י״ט): ברית כרותה,⁠ מגזרת ארץ מלחה (ירמיהו י״ז:ו׳), ומקום המלח נכרת.

ג.
חיובי ושלילי.

שכלולה מכל המדות. וזו השלימות.
וברמבן ובר בחיי - יש במלח שתי כחות משתנים זה הפך זה, והם המים והאש, ובכח חמימות האש המיבשו והמגלידו חוזר מלח, ואם כן יש בעצם המלח כח המים והאש שהם כנגד שתי המדות שבהם קיום העולם ...והם מדת רחמים ומדת הדין,.. וכמו שאמרו ראה שאינו יכול להתקיים בדין שתף עמו מדת רחמים, וכן המלח מקיים ומכרית,

כי הוא מקיים ומעמיד הבשר זמן מרובה ונותן טעם בכל המאכלים, והוא מכרית גם כן כי המקום המלוח לא יעלה בו כל עשב. וכענין שכתוב (ירמיהו י״ז:ו׳) ארץ מלחה ולא תשב, וכתיב (דברים כ״ט:כ״ב) גפרית ומלח שרפה כל ארצה.

ד.
לשנות כיוון.
ודעת הרב רבינו משה ז״ל בטעם המלח, כי מנהג עובדי עכו״ם להרחיק המלח מן הקרבנות ומואסים בו ולא יקריבוהו כלל מפני שהמלח בולע הדם, והרחיקוהו כדי שלא ילך אפילו טפה מן הדם לאבוד, כל כך היו נמשכין אחר מאדים וכחותיו, וכדי להרוס כוונתם תצוה התורה לא תשבית מלח.

התמדה ויציבות
מדברי הרשרה עולה שתכונת המלח המשמרת ומקפיאה מצב קיים: מונעת צמיחה כל צמח באדמה שנזרעה מלח, וגם משמרת את המזון ומונעת ממנו להירקב היינו הוייה ללא שינוי. לכך היא שנבחרה להיות "ברית מלח" שהיא מתמידה ותקויים בכל המצבים ובכל התנאים.
---------
ה.
סוג המלח.

1. הבינוניות מעולה ומשובחת, כך בר בחיי- ואמר במלח תמלח לבאר שצריך להיות המלח בינונית לא גסה ביותר שלא תהיה שואבת הדם, ולא דקה יותר מדאי כי תהיה נמחית בלחות הבשר,

2. מלח ערבי.
מְנַיִן אִם לֹא מָצָא סְדוֹמִית, יָבִיא סָרָקֵנִית ? תִּלְמֹד לוֹמַר ״תַּקְרִיב מֶלַח״ – רִבָּה.
[מימי הרומאים היה סרצנים הכינוי לערבים, לפרסים, , ולמוסלמים בכלל בפי הנוצרים,]

ואולי הכוונה למלח המפורסם שייצאה האימפריה המצרית מעמק הנטרון, וקיבל, את השם נטרון (natron).

3.אִיסְתְּרוֹקָנִית.
בבלי מנחות כ״א.
... מֶלַח סְדוֹמִית וּמִנַּיִן שֶׁאִם לֹא מָצָא מֶלַח סְדוֹמִית שֶׁמֵּבִיא מֶלַח אִיסְתְּרוֹקָנִית תַּלְמוּד לוֹמַר תַּקְרִיב תַּקְרִיב כׇּל שֶׁהוּא. ומה מיוחד בו ? לר" גרשום- מלח דק. לרשי - מלח גס. לרא"ה שנמס בקלות. ויש עוד דעות.

4. מלח הרים - מכרות.
. מלבי״ם ויקרא ב׳, י״ג.
לא כן אם מביא מלח אסטרוקנית שהוא הנחפר מן ההרים ועומק הארץ שהוא אבן בפני עצמו בלתי ממוזג בנמצאים - לא יצדק פעל ״תשבית מלח״ כי אין מציאותו מוכרח
ואינו ״מלח ברית עולם״. ... שבדיעבד יוכל להביא גם מלח אסטרוקנית כי נקרא בשם ״מלח״ ומקיים ״תקריב מלח״.

5. ים - יבשה..?
ומלח סדומית - מהיכן ?
בהמשך בעהי.

ועל הפרשה מהעבר כאן -
viewtopic.php?f=46&t=58975&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA+%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%90

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מלח איזה ? וסוכר ? ובצבעים שונים ? ים - יבשה.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 20, 2024 9:25 am

חלק ב.

א.
סדומית - מהיכן ? ים - יבשה.
לכולם ברור שהוא מאזור ים המלח אך המחלוקת היא האם מדובר במלח מים המלח שהוא תוצר של אידוי או מלח כמחצב מהר סדום.

ולפי רס"ג שמזהה אותו עם מלח "דראני". הועלתה השערה ע"י פרופ' זהר עמר על פי השוואה למקורות מימי הביניים שייתכן ומדובר במלח הקרנליט ולא הליט = NaCl שבו אנו משתמשים.
[ קרנליט הוא מינרל, המהווה כלוריד ממוים של אשלגן ומגנזיום. . צבעו בדרך כלל לבן עד צהוב וטעמו מר.
ההליט מכיל 39% נתרן ו-61% כלור. הקרנליט לעומתו נטול נתרן, ומכיל 14% אשלגן ו-9% מגנזיום.]
השוני הרב והיעדר הנתרן מעלים שאלות לגבי כשרותו של מלח זה לנל ?

אבל אם מותר בסוכר - אולי גם זה מותר?

ב.
המלחת קרבנות ובשר במלח או בסוכר


במסכת חולין (קיג, א) אמר שמואל: "אין הבשר יוצא מידי דמו, אלא אם כן מולחו יפה יפה ומדיחו יפה יפה". וכן נפסק להלכה בשו"ע (יו"ד סי' סט' ד).וראה המנחת חינוך (מצוה קיח אות יב).

"הסוקא"ר הוא מלח גמור
והנה בשו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן ריח) נשאל רבי יעקב חאגיז, מרבני ירושלים לפני כמאתים שנה, האם היה מותר למלוח את הקרבן בסוכר,
והשיב: "הסוקא"ר הוא מלח גמור שמעמיד הדברים זמן רב, ואל תתמה שהוא מתוק שכל הדברים יש כיוצא. הלא תראה ברימונים מתוקים וחמוצים, ולימוניש, ונאראנגאש, ושיריזאש, וגינדאש, גם יש מלח מתוק, ומלוח.

ובשו"ת מנחם משיב (סימן כד) הביא את הוראת הבית יצחק (ח"ב יו"ד סימן כז) שהתיר בשר שנמלח בסוכר, והעיר על דבריו: "ובשם הרב מזמור לדוד, והשמטות לספר ישרי לב, וספר רוח חיים התירו מליחה בצוקער [סוכר].
ובתשובות אבני נזר ח"ב או"ח בהשמטות להלכות פסח סימן תקל"ב כתב ששמע מפי הרב ר' משה אבד"ק לאדז' שנמצא בספרי הרופאים שצוקער הוא מלח, וכן שמע מפי ר' אליעזר ששמע מפי חותנו מליסא שמלחו בשר עם צוקער".

ג.
ה. צריך כפרה.
לעומתם, רבים מהפוסקים שללו מכל וכל את האפשרות למלוח בשר בסוכר.

... בספרי הפוסקים ראשונים ואחרונים, חלקו ע"כ .., הנה ידוע הוא מה שמועיל המלח להכשיר הבשר הוא מטעם כי קיימא לן שטבע המלח להוציא הדם מן החתיכה, מפני שהוא חריף ומחמם ומרתיח את הבשר, והדם שבתוכו זב לחוץ, וכנזכר בלבוש ובפוסקים,

והסוכ"ר אין בו טבע לחמם ולהרתיח, ואיך יועיל להפליט את הדם מן הבשר. וכן כתב רבינו הרא"ה ז"ל בספר החינוך, מצוה קי"ח וז"ל, ולא מצאו תחבולה להוציא הדם אלא במלח, שהוא שואב הדם ומייבשו בטבע, וכחו רב ונכנס בבשר.

והוסיף הרב פעלים: "ויפה אמרו החכמים שהכלים [שנתבשל בהם הבשר שנמלח בסוכר] צריכים הגעלה, ובודאי אותו ת"ח שהורה זאת [שאפשר לאכול בשר לאחר שנמלח בסוכר] צריך כפרה, שנבהל להשיב לענין מעשה בדבר חידוש כזה, שאין לו עיקר לא בסברה ולא בתלמוד".

ד.
בקרבנות בלבד.
ועל דברי ההלכות קטנות שהתיר למלוח קרבנות בסוכר, כתב הרב פעלים שאין לדמות המלחת קרבנות במלח להמלחת בשר במלח:.. ולהכי סבר מהר"י חאגיז, שיועיל הסוכר בקרבן במקום מלח, מפני שהוא דן מסברא דנפשיה, שהסוכר טבעו להעמיד הדברים ולקיימם, וכמו שכתב להדיא שהסוכר הוא מלח גמור שמעמיד הדברים זמן רב,
וכן כתב בסוף דבריו המעמיד נקרא מלח ברית עולם וקיומו,

הרי להדיא דן את הסוכר לענין זה דווקא. ובודאי גם הוא יודה דאין בטבעו להפליט ולחמם ולהרתיח את הבשר, ולכן הוא עצמו לא כתב דין זה של סוכר לענין מליחת בשר לאכילה, שהוא דין השייך בזמן הזה, אלא כתבו לענין קרבן דווקא".

ה.
צואקר אינדייני [מהודו] מותר ?

אולם בספר עיקרי דינים (הלכות שבת או"ח סי' יד סע' לח) כתב: "המחברים הקדמונים היו קורים הצוקער בשם מלח אינדיינו. ומכאן גם כן הוכחה לפסק הרב הלכות קטנות, דפסק דהצוקער נדון כמלח ממש לענין מליחת הקרבנות.
ולא לחינם נקרא מלח אינדיינו, דכוחו שוה לשאוב הלח. וממילא נלע"ד דבמקום שאין שם מלח, אין שום פקפוק למלוח בצואקרו. .

חזר בו.
ומה גדול הוא כוחו וזכותו של אותו גאון וצדיק הגר"ח פלאגי כפי שמשתקף לנו בספרו רוח חיים. שהגם שמתחילה סבר והורה גם כן להתיר הבשר שנמלח בצוקער.., חגר עוז בנפשו לחזור מהיתרו ולחזק ידי האוסרים בסברא ובגמרא".

ו.
להד"מ.

, כתב בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ט סימן לה) דברים נוקבים נגד המקילים בזה: "על אודות מה שכתב לי ששמע מכמה בני תורה שהגאון הגרצ"פ פרנק הורה להכשיר בדיעבד בשר שנמלח בטעות בצוקער ובישלוהו. אגיד לו בפה מלא שברור בעיני כי עדות שקר העידו, ולהד"מ הדבר.

צריף -אסור.
ומצאנו -בשו"ת דברי חיים (א,כה) והאמרי אש (יו"ד כח) והטוטו"ד (קמ"א קי"א) והכתב סופר (יו"ד לז) ועוד שהחמירו בצריף (סוג נתרן) שלא מהני מליחה בשום דבר רק מה שאמרה תורה במלח תמלח. והבא"ח (ב' מצורע, כ"ב) כי אם החמירו הגאונים בצריף שחריף כש"כ בסוכר, ומ"ש העיד"ט למלוח בסוכר טעות הוא, ואפי' בסוכר של מקומו. [ויל"ע המשמעות לגבי הקרנליט כדלעיל. יהודהא.]

ממתי מלח גידולי קרקע הוא !
ועוד הקשו שהסוכר מגידולי קרקע הוא, וסתם מלח שבכ"מ מוסכם בגמ' שאינו מגדולי קרקע עיי"ש.
ואי משום דבהודו קרינן לסוכר- מלח,לא בתר שמא אשר בהודו אזלינן ובטלה דעתייהו אצל כל אדם.

להלכה נפסק- שאסור בהחלט למלוח הבשר בצוקער, ואפילו בדיעבד אם עברו ומלחו הבשר בצוקער ובישלוהו, הבשר טריפה והכלים טעונים הכשר.

תלוי בטעם - תרתי משמע.
ויש שרצו לצרף לצדדי הספק לדין המלח\סוכר בקרבנות ובשר את טעם המצווה , שכן אם שלא יהיה תפל, או מפני שמשמר גם סוכר אמור להיות כשר. אבל אם המצווה מהטעמים אחרים הרי ייאסר.

ובארוכה ע"כ ראה כאן -
https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... Zvi_Ryzman)
-----------
ומה דין המלח במצה - לאור הנל ?
בהמשך בעהי.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מלח איזה ? וסוכר ? ובצבעים שונים ? ים - יבשה.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' מרץ 21, 2024 12:28 am

חלק ג.

מלח במצות.
יש מחייבין ,
יש מתירין לכתחילה או בדיעבד,
ויש אוסרין.


בפסוק מפורש -שמותר.

באברבנאל על התורה.
והנה אמר אח"ז וכל קרבן מנחתך במלח תמלח לפי שהלחם הראוי הנהוג לבני אדם הוא מורכב מקמח ושאור ומלח. והנה אמר שאסר השאור בלחם הקרבן אולי יחשוב אדם שכן נאסר המלח. לכך הוצרך להתיר המלח בפירוש ומכאן ראיה שמותר לתת מלח במצות הפסח. והנוהגים שלא לתתו אינו משום צד חמוץ אלא משום לחם עוני.
----------------
מֶלַח, מַלָּח, מְמֻלָּח.
קשר כפול או משולש ?
בהמשך בעהי.

מותר- ונוהגים לאסור.
יש שכתבו שמנהג הוא שלא ליתן מלח, אבל מן הדין אין איסור.
וכתב הראש ואין טעם ברור לאסרו"

מתירין.
ובהלכות קצובות- שכך מנהג בבבל שבפסח שורין מלח במים עד שימוח ואחר כך לשין בו עכ"ל,
וכן פסק הרשב"א בתשו' (סי' תנה):, שאלת , עוד מהו לתת מלח בעיסה לפי שראית מי שאוסר , תשובה, .. ויש מתירין, ואני מן המתירין וכו' עכ"ל.

וכן פסק מהר"מ חלאוה בפסחים (שם) וז"ל,… ועוד דמותר ליתן מלח בפת מצה שהמלח אינה מחמצת.
והכי שמעינן מלחמי תודה דאיקרי קרבן דכתיב [ויקרא ב,יג] על כל קרבנך תקריב מלח,

אוסרין
אבל בטור (סי' תנה סע"ה) וז"ל, והרבה נוהגין שלא ליתן מלח בפת בפסח, וכן נוהגין בכל אשכנז
ואין טעם ברור לאוסרו, מכל מקום אין לשנות משום "ואל תטוש תורת אמך"¹ וכו' עכ"ל.
וכך בשו"ע, והרמ"א סיים : ואפילו בדיעבד יש לאסור עכ"ל.

מלח -חובה.
וי"א שלא רק מותר, אלא אף חובה לשים מלח במצות .
מנהג תימן.
בתימן נוהגין ללוש המצות במלח כשאר פת.
.. אך מנהגינו לא כן הוא אלא מולחין כרגיל את הבצק כמו בשאר ימות השנה וז"ל, ....ואין ללגלג על מנהגם כי הרבה פוסקים מתירים וכו' עכ"ל,
וכ"ה מנהג רוב קהלות הקודש בתימן וק"ק מחוית ואגפיה בינותם.

ובספר תיקון חג הפסח לרבי' יונה (עמ' מד-מו) מחייב ליתן מלח במצה וז"ל,
והמצה שאנו חייבין לברך עליה באלו שתי הלילות צריכה [שתהא] עשויה מוטעמת ר"ל שתהא במלח לישתה ככל העיסוק שאנו אוכלין והוצרכנו לומר זה כדי להוציא מלב העם הדעות המשובשות שהם אומרים שצריכה שתהא בלא מלח משום לחם עוני וזהו שבוש גדול ודברי שטות.

זה לא לחם.
ונראה שהבעייה בכך היא לפי הדיעה שעל רקיקין ובלי מלח מברכין מזונות ולא המוציאשאינה סעודה ,
וקשה לצאת בהן מצוות אכילת מצה .

וכן אמנם כתב בספר "בשמים ראש" (המיוחס ברובו לרבינו הרא"ש) ועל דבר הרקיקים הדקים מאד, דעתי נוטה שכל לחם שאין דרך בני אדם לאכול אותו בתורת לחם לשובע, אלא לפרקים בתורת מעדנים,
אין זה הלחם שקבעו לו חכמים ברכת המוציא וברכת המזון.

גם הגאון רבי אברהם סבע, בספר "צרור המור" כתב בפשיטות, שהמצה שהיא כמו פת חרבה ויבשה
בלי מלח,אין לברך עליה המוציא וברכת המזון.
ורק על מצות רכות יש לברך המוציא וברכת המזון.

זה כן לחם.
ולחולקין אין כאן חיסרון שבהיות ומצה זו היא לחמו של חג הפסח מברכים עליה המוציא וברכת המזון. לפי שאין לומר שאין דרך בני אדם לאכול אותה בתורת לחם, שהרי בימות הפסח המצות הללו, הן ה"לחם".

זה לחם - אבל לא עוני.
במצות מותר , ולא במצת מצווה.
ויש שאין נותנין מלח - "במצות של מצוה" בליל החג.
כ"כ הרשב"א בשלהי תשובתו להחמיר במצה שמורה . וכן העלה הראב"ד וז"ל, ומצה של מצוה נהגו שלא לתת בה מלח מפני שהיא כתבלין ומצה עשירה היא אבל בשאר לחם מותר וכו' עכ"ל ,

וכ"כ הריטב"א ובס' המנהיג שכך נהגו בארצו, וכ"כ אבודרהם וז"ל, ונהגו שלא ליתן מלח במים של עיסת מצה שמורה משום לחם עוני עכ"ל,

מלח = חמץ.
עיסה של מצה, המרדכי כתב שאין לתת בה מלח, והאוכל מצה מלוחה כאילו אוכל חמץ, משום שהמלח מוסיף חום בעיסה.


מותר- ונוהגים לאסור.
יש שכתבו שמנהג הוא שלא ליתן מלח, אבל מן הדין אין איסור.
וכתב הראש "ואין טעם ברור לאסרו".

ולכן - יש טעמים הרבה !

מיץ או מים ?
ויש שחילקו [הרא"ש] , שעיסה שנילושה במי פירות ואין בה מים, אין לתת בה מלח, אבל כשיש מים אסור. שהמלח ממהר החימוץ .

קצת או הרבה.
להלכה כתבו ראשונים שנהגו שלא לתת מלח במצות, ושאין ראוי לשנות המנהג.
ויש שכתבו שלכתחלה אין לתת מלח, אבל בדיעבד אין המצה נאסרת אלא אם נתן מלח הרבה
עד שאין נאכל מחמת מלחו.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מלח איזה ? וסוכר ? ובצבעים שונים ? ים - יבשה

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 27, 2024 9:19 am

חלק ד.
פריעת חוב.

ממולחים - ומהפכים.
כשמו כן הוא מעורב ומבולבל.

א.
מְמֻלָּ֖ח - בתנך מופע יחיד
שמות ל, לה
וְעָשִׂ֤יתָ אֹתָהּ֙ קְטֹ֔רֶת רֹ֖קַח מַעֲשֵׂ֣ה רוֹקֵ֑חַ מְמֻלָּ֖ח טָה֥וֹר קֹֽדֶשׁ׃
ולפני שנעסוק במובנו - נציין את המהפך שחל לאחרונה במובנו .

בעוד שבחזל מובנו חיובי:
הוא ללמוד ובנו ללמוד - הוא קודם לבנו; ר' יהודה אומר: אם בנו זריז "וממולח" ותלמודו מתקיים
בידו - בנו קודמו .קידושין כט ע"ב.
ממולח הוא מעורב בכל המידות (= נעים ומוצלח). נחלת יעקב על דרך ארץ, א:א.

ב.
מהפך - מנָעִים עבר - למְפֻלְפָּל, - וממנו- לנוֹכֵל.
המשמעות הרווחת בעת החדשה:
אדם חד-שכל,חריף פיקח ומנוסה, יודע לחשוב לעומק ולרוחב.
תרכובת של 'נבון' ו'זריז' פיקח, חד-שכל ומנוסה, בעיקר בעסקים':
ובמילה אחת : מְפֻלְפָּל.

קונוטציה שלילית: חכם להרע.
בעשרות השנים האחרונות מצטרפת משמעות החדשה להקשר ברור ושלילי: 'ממולח' הוא איש חכם, מנוסה ומהיר-חשיבה שמשתמש בחכמתו לרעה; הבא לציין 'חכם לרעה'. 'ערום' במשמעות של פעולה נגד הכללים, שמשתמש בחכמתו לרעה; טכסיסן 'נוכל' ו'רמאי' - של פעולה שקרית,

ג.
וחזרה למקורותינו
.
ומה היא משמעה של מילת "מְמֻלָּח" בתורה ?

לרשי ממולח מובנו - מְעֹרָב.
ויש קשר בין מְמֻלָּח ובין מַלָּח. שניהם מערבבין.

רשי שמות ל,לה.
ממלח. כְּתַרְגּוּמוֹ מְעֹרָב, שֶׁיְּעָרֵב שְׁחִיקָתָן יָפֶה יָפֶה זֶה עִם זֶה; וְאוֹמֵר אֲנִי שֶׁדּוֹמֶה לוֹ וַיִּירְאוּ הַמַּלָּחִים (יונה א'), מַלָּחַיִךְ וְחֹבְלָיִךְ (יחזקאל כ"ז) – עַל שֵׁם שֶׁמְּהַפְּכִין אֶת הַמַּיִם בִּמְשׁוֹטוֹת כְּשֶׁמַּנְהִיגִים אֶת הַסְּפִינָה, כְּאָדָם הַמְהַפֵּךְ בְּכַף בֵּיצִים טְרוּפוֹת לְעָרְבָן עִם הַמַּיִם,
שכן המשמעות העיקרית של השורש מלח היא עירוב והרכבה:

ד.
הרכבה או פירוק ?.
אבל אצל רשי יש שניפירושים במובנים הפוכים, הראשון לעיל מערבב ומחבר,
והשני - ברשי בישעיהו נא,ו. מבואר שמלח זה או בלבול או בלייה = פירוק!
*...נמלחו נתבלבלו לשון מלחי הים שמבלבלין המים במשוטות מנהיגי הספינה וכן ממולח (שמות לה).
** לשון אחר: "נמלחו" - נתבלו כמו (ירמיהו לח) בלויי הסחבות והמלחי' בגד הנשחת. והמשמעות של ממולח - שלילית.

ה.
מלוח או מתוק ?

לפי הרמבן "מְמֻלָּח" הוא גם מלוח וגם מתוק. וז"ל -
"ממולח .. ועל דעתי נקראו חכמי הספנים מַלָּחים בעבור שהם יודעים טעם הים, כאילו הם המרגישים במליחותו ובמתיקותו, כלומר היודעים מתי יהיה מתוק ונאות להולכי הים, או מתי הוא רע ומר להם",

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא.
לרמבן המַלָּחים הם המומחים לשייט בטוח ומכירים נתיבי ים לטוב ולרע.
ולא ,הם לא העבדים הקשורים בשלשלאות החותרים [ המערבבים] במשוטים.
" ו..אין תופשי המשוטות נקראים מלחים, שהרי כתוב בצור "יושבי צור צידון וארוד יהיו שטים לך וכו'", כי הספנים הזקנים יודעי הים הם מַלָּחים [ ואולי גם בשל מי הים המלוחים] , וכתוב "וירדו מאניותיהם כל תופשי משוט מלחיה כל חובלי הים על הארץ יעמודו".

ומאיגרא רמא לבירא -
הנה הם שלשה, תופשי משוט, והמלחים והחובלים... (שם)
1.תופשי המשוט,
2. המומחים =המַלָּחים,[בלשוננו הקברניט ?]
3. והחובלים לפי המצודות יחזקאל כז כז; "וחובליך" - מושכי חבלי הוילון מלשון חבל].

מילון חדש: רב החבלים
רב חובל אינו הקברניט בעל הבית בספינה - אלא רב החֲבָלִים, למושכם למותחם,
ובעת הצורך לקפלם.

ו.
מחה אמחה.

מלח - מִנַּיִן ?
מלח = נימוח מ,ח. מחה אמחה.
ולשם מלח עצמו, הרמבן מחדש..," ירצה לעשות ממולח נמוח, שיעשה הסמים כולם שחוקים מאד ומעורבים יפה יפה עד שיהיו נמחים ולא יוכר סם מהם,
מלשון כי שמים כעשן נמלחו (ישעיה נא ו), וכן ובלוי מלחים (ירמיה לח יא), ארץ פרי למלחה (תהלים קז לד), כולם ענין השחתה וכליה...
..ויתכן שיהיה הלמ״ד נוסף בכי שמים כעשן נמלחו (ישעיהו נ״א:ו׳), ירצה לומר נמוחו,⁠ כלמ״ד בלאומים (תהלים מ״ד:ט״ו), 'שלאנן' באיוב.

דעה דומה מביא רמב"ן גם בפירושו בשמות ל, לה -
נמוח, שיעשה הסמים כולם שחוקים מאד. [נימוח - נמס, אינו ניכר]
כוונתו שבממולח ומלח האות למד אינה מהמילה אלא תוספת ,למילה מנימוח מ [ל] ח 'ענין השחתה וכלייה'. [מחה אמחה].

ז.
כל המעלות:
אל תבלבל ואל תערבב - זה פשוט עָרֵב = נעים וטעים.
יפה ונעים: הבגד הזה מלוח = יפה ונעים !

כך הפירוש על פי אבן ג'נאח -
הוא מביא למילה שלשה פירושים, ואחד מהם הוא: 'והענין השלישי שהוא רוצה בו היופי והנעימות דומה למה שאומר הַעֲרֵב.. והוא נגזר אצלם משורש מלאחה שהוא היופה, ולכל יפה, אומרין מליח.
אלמליח הוא שם משפחה יהודי הנפוץ בקרב יהדות מרוקו. במקור שם המשפחה הוא אלמלח אך בישראל נהוג להגותו "אלמליח" השם נגזר ממילה ערבית שפירושה "טוב ויפה".

וכן מצאנו במדרש: במסכת כלה רבתי .., ממולח טהור קדש כתיב, שצריך תלמיד חכם להיות עָרֵב לכל אדם, ולא יהא כקדרה שאין בה מלח כלה רבתי ג:א.

ממולח= מתוקן.
לחזקוני ממולח – מתוקן, כמו כל קבל דמלח היכלא (עזרא ד׳:י״ד), והמלח לא הומלחת (יחזקאל ט״ז:ד׳).

הַלְחָמָה - חידוש מהנציב.
לא פירוק ופירוד אלא חיבור יציב חזק וקיים -
...ממולח – הוא משמעות עירוב יותר, עד שאי אפשר להפרישם עוד. וכן הוא לשון ויקרא רבה (פ״ה) ׳משל לשני נסרים שמלחים זה בזה׳, והיינו מדביק שלא יוכלו להפרידן. ומזה נקרא ״מלח״, משום דעיקר השתמשותו הוא לערבו ולהדביקו עם מאכל אחר.

ח.
ובכוה"ק שילב הכול יחד:
* מעורב.
מלח ברית אלהיך – חבור נפלא , הפעל משם מלח הוא ממלח טהור קדש (כי תשא) שתרגום ממולח מעורב, דומה לו ויראו המלחים (יונה) מלחיך וחובליך (יחזקאל כ״ו) ע״ש שמנהיגי הספינה מהפכים ומערבים ]את המים במשוטות.

* ממחה - נימוח.
ויראה ששימוש שרש מלח על החורבן והשממון כמו ארץ מלחה, משכנותיו מלחה (איוב ל״ט) הוא
ג״כ מענין תערובות, וכמו שהונח שם תערובות על החורבן והשממון, כמו ארץ ציה וערבה, שמתי ערבה ביתו (שם) במדבר בערבה,

* בלבול
... ואמר על סמרטוטי הבגדים הישנים הקרועים (ירמיהו ל״ח) בלויי סחבות ומלחים, קרויים סחבות, ע״ש שנסחבים ונשלכים ממקום למקום, ונקראים מלחים ע״ש בלבול סדר הנחתם במקום מיוחד כראוי לבגד המצטרך לצורכי אדם,

* הלחמה.
ורז״ל ישמשו שורש מלח ג״כ לענין התערבות והתדבקות הדברים יחד כאמרם (בויקרא רבה) כאדם שמלחים שני נסרים שני כרעי המטה ומדביקם זה בזה (והערוך מצא דומה לזה בלשון ישמעאל, ע״ש).

*כימייה,
... .
. והמלח בעצמו נקרא בשמו ע״ש תערובות שני יסודות הפכיות שבו, כי בעצם המלח נתערבו ונתאחדו בו יחד בפרט, יסוד האש עם יסוד המים, ולהתרבות יסודת אש שבו נמנה המלח (פ״ד דשבת) למוסיף חום והבל. [ולפי הידע - השם מֶלַח מצביע על תרכובות, והמלח שלנו הוא - תרכובת של נתרן וכלור]
וכולם מעניין אחד באו : מֶלַח מַלָּחים מְמֻלָּח הַלְחָמָה וכו = תערובת , מי ליתרון ומי לחיסרון. מי לברכה ומי לקללה.

* לדעת בעלי הלשון אולי מקור המילה מַלָּח איננה קשורה למֶלַח כביכול מלשון מליחות הים.
ושמא מקורה משפה אחרת כמו טוטפות או יגר שהדותא שגם הם מלשון אחרת.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים