הודעהעל ידי יהודהא » א' מרץ 31, 2024 4:33 pm
חלק שני.
על מַדִּים בעיתות שמחה וצרה, אבל וחגיגה, לחימה ואסיר, שררה והוראה.
א.
בַד. במובן בגד מופיע בתנך רק 9/10 פעמים - וכולם כבגדים ייצוגיים של כהונה-
או כאנשי מלחמה ואלה רובם .
ואילו בגד מופיע כמאה ותשעים פעם.
ראשיתם ככיסוי-",ז וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת.
ובהמשך הפך לבגד ולאותה מטרה: ביחזקאל יח,ז. לַחְמוֹ֙ לְרָעֵ֣ב יִתֵּ֔ן וְעֵירֹ֖ם יְכַסֶּה־בָּֽגֶד׃
וכן ביחזקאל יח, טז. וּגְזֵלָ֖ה לֹ֣א גָזָ֑ל לַחְמוֹ֙ לְרָעֵ֣ב נָתָ֔ן וְעֵר֖וֹם כִּסָּה־בָֽגֶד׃
אבל בהמשך הם הפכו לייצוגיים, למלכותיים,למפוארים וגם לסמליים.
ב.
מצניעות לכבוד ותפארת.. [מדברי הר' ל']
"ויתפרו עלה תאנה ויעשו להם חגֹרֹת" (בראשית ג', ')
"ויעש ה' א-להים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבִּשם" (ג', כ"א)
על היחס בין שני הפסוקים הללו כותב רבנו בחיי:
"עשה להם מלבושים מעולים ונכבדים מעור, יתעטפו בהם כל גופם דרך כבוד, כי היה כבודם לבלימה אם יעמדו באותן חגורות שעשו להם לכסות בשר ערוה בלבד"
לדברי רבנו בחיי, עלה התאנה וכותנות העור נבדלים זה מזה הבדל מהותי:
עלה התאנה נועד "לכסות בשר ערוה בלבד", בעוד שכותנות העור הן בגדים מכובדים יותר.
ואמנם, כפילות דומה אנו מוצאים בבגדי הכהונה:
"ועשה להם מכנסי בד לכסות בשר ערוה ממתנים ועד ירכים יהיו" (שמות כח, מ"ב)
"ולבני אהרן תעשה כֻתֳנֹת ועשית להם אבנטים ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת" (שם כ"ח,מ')
יש בגדים שהם לכבוד ולתפארת, ויש בגדים שאינם אלא לכסות בשר ערווה.
ע"כ.
כבן מלכי קדם.
וכן מצאנו ברמב"ן לגבי בגדי הכהג " לכבוד ולתפארת – שיהיה נכבד ומפואר במלבושים נכבדים ומפוארים, כמו שאמר הכתוב: כחתן יכהן פאר (ישעיהו ס״א:י׳), כי אלה הבגדים לבושי מלכות הן, כדמותן ילבשו המלכים בזמן התורה, כמו שמצינו בכתונת: ועשה לו כתונת פסים (בראשית ל״ז:ג׳)
– שפירושו מרוקמת בדמות פסים, והוא כתונת תשבץ כמו שפירשתי (רמב״ן שמות כ״ה:ז׳), והלבישו כבן מלכי קדם.שמות כח.ב.
הייצוגיות בבגדים אינה רק במערכת [סט] הלבוש שהוא לובש, אלא גם בשימוש הנעשה בו -
ובמה שנלווה להם או עימהם.
ג. שלל מטבעות לשון.
ואכן פוגשים אנו שלל של "מטבעות לשון" עם המילה בגד\לבוש הבאים לציין: איכויות, מצבים, וארועים.
רוממות.
1. קדושה. וְעָשִׂ֥יתָ בִגְדֵי־קֹ֖דֶשׁ לְאַהֲרֹ֣ן אָחִ֑יךָ לְכָב֖וֹד וּלְתִפְאָֽרֶת׃..
2. ממלכתיים. וַיִּתֵּ֥ן אֹתָ֖הּ עַל־יַ֣ד יוֹסֵ֑ף וַיַּלְבֵּ֤שׁ אֹתוֹ֙ בִּגְדֵי־שֵׁ֔שׁ..
3. מלכותיים. .אסתר ח, טו. וּמׇרְדֳּכַ֞י יָצָ֣א ׀ מִלִּפְנֵ֣י הַמֶּ֗לֶךְ בִּלְב֤וּשׁ מַלְכוּת֙ תְּכֵ֣לֶת וָח֔וּר וַעֲטֶ֤רֶת זָהָב֙ גְּדוֹלָ֔ה וְתַכְרִ֥יךְ בּ֖וּץ וְאַרְגָּמָ֑ן ..
צבאיים.
4. נקמה. ישעיהו נט, יז. וְכ֥וֹבַע יְשׁוּעָ֖ה בְּרֹאשׁ֑וֹ וַיִּלְבַּ֞שׁ בִּגְדֵ֤י נָקָם֙ תִּלְבֹּ֔שֶׁת..
5. נשק. שמואל א, יח,ד. וַיִּתְפַּשֵּׁ֣ט יְהוֹנָתָ֗ן .. אֲשֶׁ֣ר עָלָ֔יו וַֽיִּתְּנֵ֖הוּ לְדָוִ֑ד וּמַדָּ֕יו וְעַד־חַרְבּ֥וֹ וְעַד־קַשְׁתּ֖וֹ וְעַד־חֲגֹרֽוֹ׃
6. להגנה. שמואל א יז, וְכ֤וֹבַע נְחֹ֨שֶׁת֙ עַל־רֹאשׁ֔וֹ וְשִׁרְי֥וֹן קַשְׂקַשִּׂ֖ים ה֣וּא לָב֑וּשׁ ו.
יוקרתיים.
7. חמודים. בִּגְדֵ֨י עֵשָׂ֜ו בְּנָ֤הּ הַגָּדֹל֙ הַחֲמֻדֹ֔ת..
8. רקומים. יחזקאל טז, יח. וַתִּקְחִ֛י אֶת־בִּגְדֵ֥י רִקְמָתֵ֖ךְ..
9.יוקרתיים. משלי לא, כב. מַרְבַדִּ֥ים עָֽשְׂתָה־לָּ֑הּ שֵׁ֖שׁ וְאַרְגָּמָ֣ן לְבוּשָֽׁהּ׃
10.עוצמתיים . משלי לא, כה. עֹז־וְהָדָ֥ר לְבוּשָׁ֑הּ וַ֝תִּשְׂחַ֗ק לְי֣וֹם אַחֲרֽוֹן׃
קרועים.
11. פרומים. ויקרא יג, מה. וְהַצָּר֜וּעַ אֲשֶׁר־בּ֣וֹ הַנֶּ֗גַע בְּגָדָ֞יו יִהְי֤וּ פְרֻמִים֙ ..
12. קרועים. שופטים יא, לה. וַיְהִי֩ כִרְאוֹת֨וֹ אוֹתָ֜הּ וַיִּקְרַ֣ע אֶת־בְּגָדָ֗יו וַיֹּ֨אמֶר֙ אֲהָ֤הּ..
..הִנֵּה֩ אִ֨ישׁ בָּ֤א מִן־הַֽמַּחֲנֶה֙ מֵעִ֣ם שָׁא֔וּל וּבְגָדָ֣יו קְרֻעִ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עַל־רֹאשׁ֑וֹ..
[בס"ה הצירוף של קריעת בגדים בתנ"ך מופיע כשלושים פעם !]
13. בלויים. איוב יג, כח. וְ֭הוּא כְּרָקָ֣ב יִבְלֶ֑ה כְּ֝בֶ֗גֶד אֲכָ֣לוֹ עָֽשׁ׃ תהילים קב,.כז. וְ֭כֻלָּם כַּבֶּ֣גֶד יִבְל֑וּ
14. שק - לצער. אסתר ד, א. וּמׇרְדֳּכַ֗י יָדַע֙ .. וַיִּקְרַ֤ע מׇרְדֳּכַי֙ אֶת־בְּגָדָ֔יו וַיִּלְבַּ֥שׁ שַׂ֖ק וָאֵ֑פֶר ..
שימושיים.
15. תחפושת. מלכים א כב, ל. וַיֹּאמֶר֩ מֶ֨לֶךְ יִשְׂרָאֵ֜ל .. וְאַתָּ֖ה לְבַ֣שׁ בְּגָדֶ֑יךָ וַיִּתְחַפֵּשׂ֙ מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֔ל..
16. להחלפה. מלכים ב ה,.וְעֶ֖שֶׂר חֲלִיפ֥וֹת בְּגָדִֽים׃ ובמצודת - חליפות – כן יקראו הבגדים, כי בהסיר האחת, יחליף אחרת תחתיה. [בתרגום אצטלוין=גלימה].
17. לחופשה.. יחזקאל כז, כ. ..רֹֽכַלְתֵּ֔ךְ בְּבִגְדֵי־חֹ֖פֶשׁ לְרִכְבָּֽה׃
[אבל ברד"ק - רכלתך בבגדי חפש לרכבה – בגדים יקרים הראוים לחפשי ולבן חורין.]
סמליים
18. בגדי ישע. ישעיהו סא,י. תָּגֵ֤ל נַפְשִׁי֙ בֵּֽאלֹהַ֔י כִּ֤י הִלְבִּישַׁ֨נִי֙ בִּגְדֵי־יֶ֔שַׁע..
19. אלמנות. וַתָּסַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ..
20. אבלות. שמואל ב יד, ב. וַיֹּ֣אמֶר אֵ֠לֶיהָ הִֽתְאַבְּלִי־נָ֞א וְלִבְשִׁי־נָ֣א בִגְדֵי־אֵ֗בֶל וְאַל־.
21. שק - שרוי בצער. אסתר ד, א. וּמׇרְדֳּכַ֗י יָדַע֙ .. וַיִּקְרַ֤ע מׇרְדֳּכַי֙ אֶת־בְּגָדָ֔יו וַיִּלְבַּ֥שׁ שַׂ֖ק וָאֵ֑פֶר ..
מקצועיים.
22. שירות. שמות לא, י. וְאֵ֖ת בִּגְדֵ֣י הַשְּׂרָ֑ד ו..
23. בגדי רועים. ירמיהו מג, יב וְהִצַּ֣תִּי אֵ֗שׁ בְּבָתֵּי֙ אֱלֹהֵ֣י מִצְרַ֔יִם וּ.. כַּאֲשֶׁר־יַעְטֶ֤ה הָֽרֹעֶה֙ אֶת־בִּגְד֔וֹ וְיָצָ֥א..
24. מדי אסיר. ירמיהו נב, לג. וְשִׁנָּ֕ה אֵ֖ת בִּגְדֵ֣י כִלְא֑וֹ וְאָכַ֨ל לֶ֧חֶם לְפָנָ֛יו תָּמִ֖יד כׇּל־יְמֵ֥י חַיָּֽו׃
25. מקצוע. יחזקאל ט, ב. וְאִישׁ־אֶחָ֤ד בְּתוֹכָם֙ לָבֻ֣שׁ בַּדִּ֔ים וְקֶ֥סֶת הַסֹּפֵ֖ר בְּמׇתְנָ֑יו
26. עבודה שחורה. וְלָבַ֖שׁ בְּגָדִ֣ים אֲחֵרִ֑ים וְהוֹצִ֤יא אֶת־הַדֶּ֨שֶׁן..
מצבם
27. מטונפים. . זכריה ג, ג. וִיהוֹשֻׁ֕עַ הָיָ֥ה לָבֻ֖שׁ בְּגָדִ֣ים צוֹאִ֑ים וְעֹמֵ֖ד לִפְנֵ֥י הַמַּלְאָֽךְ׃ [מטונפים].
28. טהורים. [ נקיים] קהלת ט, ח. בְּכׇל־עֵ֕ת יִהְי֥וּ בְגָדֶ֖יךָ לְבָנִ֑ים וְשֶׁ֖מֶן עַל־רֹאשְׁךָ֥ אַל־יֶחְסָֽר׃.
למזג האויר.
22.חמים. איוב לז, יז. אֲשֶׁר־בְּגָדֶ֥יךָ חַמִּ֑ים בְּהַשְׁקִ֥ט אֶ֝֗רֶץ מִדָּרֽוֹם׃
23. להגנה מקור. איוב כד, ז. עָר֣וֹם יָ֭לִינוּ מִבְּלִ֣י לְב֑וּשׁ וְאֵ֥ין כְּ֝ס֗וּת בַּקָּרָֽה׃
בהמשך בעהי - על בגדים בהלכה.