חד ברנש כתב:אני מאמין שיהיו הרבה אנשים המחזיקים ש"ס טלמן ישן שיסכימו להחליפו בש"ס עוז והדר.
אהרן תאומים כתב:אמנם גדרתי את עצמי לכתוב רק בנוגע לתורה ממש ולא מסביב, אבל היות ופגעת בנקודה שאני פשוט בימים האחרונים משמיע לכל מי שרוצה לשמוע, לפני שבועיים הייתי באמריקא לרגל הולדת נכדתי ונזדמנתי ללמוד בחברותא עם בני בבית החסידים, הוא הביא לי את המסכתא סוכה במהדורה הכי חדשה ממש ותשחק ליום אחרון, הדפים עדיין הריחו מהדפוס, ואני התחלתי ללמוד עד שהגענו לרש"י , ואני משתומם, כי אני רואה שינוי שזכרתי במקרה שלא כך הוא, ולא רק שזכרתי אלא אף כתבתי ביאור בעניין אותו הרש"י, ולכן ביקשתי ממנו להביא איזה ש"ס ישן יותר ושם ראיתי שאכן שינו, ולא רק ששינו מדפוס וילנא אלא בהוצאתם הם עצמם בכל הוצאה משנים עוד, לקחתי דף מהחדש מול הישן וספרתי כ 50!!!! שינוים בכל דף, אני אעלה את זה יותר מאוחר היום אם אצליח או בשבוע הבא, אמרתי שם בביה"חס בקול שזה ממש פשע, אם רוצים לשנות שיציינו לפחות את כל המקומות ששינו! אז אחד הגיב שיש משנה מפורשת משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ל.
ובהחלט רעיון ראוי ומעניין נראה אם מישהוא ירים את הכפפה
יאיר1 כתב:נשמע מרתק.
האמת שהיום דפוס טל-מן עם הרש"י המודגש, נשמע לרבים מהצעירים כמו דפוס ונציה...
אך לנו הוא חיי נפש ממש
אהרן תאומים כתב:....לפני שבועיים הייתי באמריקא לרגל הולדת נכדתי....
יה"ר שיתקיים בנולדת ברכה משולשת שתהיה "בת" תלמיד חכם "אשת" ת"ח ואימא לת"ח
אהרן תאומים כתב:לא רק האיסוף במסורת הש"ס גם התיסוף היו צריכים לקבוע מקום בפ"ע לתוספותיהם, כל הפסיקים ברש"י ובתוספות מיותרים לגמרי וחלקם לא נכונים מטבע הדברים,
ותודה על הברכה אגב ברכה לבת אני נוהג לברך כך שמעתי פעם וקניתי, יה"ר שיתקיים בנולדת ברכה משולשת שתהיה "בת" תלמיד חכם "אשת" ת"ח ואימא לת"ח
יאיר1 כתב:אינני יודע אם זה הפורום הנכון, אם לא נא העבירוני לשם.
בשנים האחרונות הודפס הש"ס בכמה וכמה מהדורות ונערכו בו אי אלו רפורמות.
בלי לדון האם זהו הדר או שרק בעל עוז יכול להחשיבו כן.
בקרב הלומדים אני שומע לא מעט טרוניות על כך. והגעגוע לש"ס המסורתי מפעם בקירבם ובפיהם.
פעם היה איש אחד זכור לטוב, הלא הוא המו"ל של 'קעסט-ליבוביץ', אולי אפשר למצוא מאן דהוא שיעשה מעשה כגון דא על הש"ס.
הכי טוב לקבל הסכמה מ'טל-מן'. כי הש"ס הישן שלהם היה הטוב ביותר -לטעמי.
ואולי תחילה צריך למצוא פה מבקשים, אז מי שמעוניין שיגיב כאן. ואולי כך יקום הצדיק....
אהרן תאומים כתב:אמנם גדרתי את עצמי לכתוב רק בנוגע לתורה ממש ולא מסביב, אבל היות ופגעת בנקודה שאני פשוט בימים האחרונים משמיע לכל מי שרוצה לשמוע, לפני שבועיים הייתי באמריקא לרגל הולדת נכדתי ונזדמנתי ללמוד בחברותא עם בני בבית החסידים, הוא הביא לי את המסכתא סוכה במהדורה הכי חדשה ממש ותשחק ליום אחרון, הדפים עדיין הריחו מהדפוס, ואני התחלתי ללמוד עד שהגענו לרש"י , ואני משתומם, כי אני רואה שינוי שזכרתי במקרה שלא כך הוא, ולא רק שזכרתי אלא אף כתבתי ביאור בעניין אותו הרש"י, ולכן ביקשתי ממנו להביא איזה ש"ס ישן יותר ושם ראיתי שאכן שינו, ולא רק ששינו מדפוס וילנא אלא בהוצאתם הם עצמם בכל הוצאה משנים עוד, לקחתי דף מהחדש מול הישן וספרתי כ 50!!!! שינוים בכל דף, אני אעלה את זה יותר מאוחר היום אם אצליח או בשבוע הבא, אמרתי שם בביה"חס בקול שזה ממש פשע, אם רוצים לשנות שיציינו לפחות את כל המקומות ששינו! אז אחד הגיב שיש משנה מפורשת משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ל.
ובהחלט רעיון ראוי ומעניין נראה אם מישהוא ירים את הכפפה
זאב ערבות כתב:אשכול מיותר! לדברי פותח האשכול צריך לסגור את כל המכונים וההוצאות העוסקות בההדרת ספרים ולהשאר עם המהדורות "המסורתיות", המלאות טעויות כרמון אף הן, כולל ש"ס וילנא (תעיינו למשל בספר העקוב למישור של רב דוד קאהן). זה מחיר הקדמה כאשר יש תחרות בין המולי"ם ובסופו של דבר מתקנים ומשפרים עד שיוצאת מהדורה יותר טובה, אך מהדורה מושלמת של הש"ס כמעט משימה בלתי אפשרית. והסיבה שעוז והדר הצליחו יותר מאחרים כיוון שציבור הלומדים החליט שהם הטובים מביניהם ומוכנים להזיל מחיר גבוה בהרבה. האם אתם רוצים שישארו עם הטעויות? גם שוטנשטיין מגיהים ממהדורה למהדורה ורמב"ם פרנקל ושו"ע מ"י... לפחות צריך לתת להם קרדיט שמתקנים כאשר מעירים להם ולא כמו מכון ז"א שמקיימים כזה ראה וקדש. אז הברירה היא לא לקנות עד שתצא המהדורה המושלמת ביותר. ובקשר למסורת הש"ס שבישן מקביל למקום הטעון הגהה - כיוון שהוסיפו הרבה הגהות והרבה מהן ארוכות הדבר בלתי אפשרי.
בקיצור העצה היא לא לקנות מהדורה חדשה של ספר עד שתצא מהדורה מתוקנת.
יוצא פוניבז' כתב:אז מה לך כי תלין, שיש מי שדואג להדפיס כמו שהיה בדפוס הישן והטוב שסבותיך הגו בו בחרדת קודש, ומסקל בעבורך את כל שיבושי הדפוס החדשים המוטעים.
אמנם בזה הצדק עמך שצריך לציין את כל השינויים ומקורותיהם.
יאיר1 כתב:יש בזה שביל זהב.
ראה מוסד הרב קוק. ויש עוד....
מה שקורה היום זה בלתי נסבל בעיני ובעיני לומדים רבים.
ואמנם עיקר הבעיה בתיקונים....
אבל גם ההדגשות באמצע תוס' ועוד ועוד...
ה' יצילנו מידם
חד ברנש כתב:יאיר1
מוסד הרב קוק של היום הוא לא בר השוואה לעוז והדר, הוא הרבה הרבה פחות מהם.
מה לך נזעק על ההדגשות בתוספות, לטעמי ולטעם רבים, זה ממש מועיל וחשוב, ואפילו אם נאמר שטעו קצת (אני לא מצאתי, אבל "לא מצאנו אינו ראיה"...) - ג"כ לא נורא, כי רק מי שמנסה לשפר עלול לטעות, מי שלא מנסה לשפר ונשאר עם מהדורה עתיקה של טלמן או ויניציאה - אף פעם לא טועה...
אכן, היה טוב אם היו מודיעים על התיקונים החדשים שלהם, אבל זה לא אפשרי כ"כ, היכן הם ירשמו את התיקונים? בשולי הגליון? יש בכלל מקום? הכל תפוס עם הגהות וליקוטי רשי וכו' וכו'..
אולי הם היו צריכים להוציא חוברת (ואפילו בפורמט PDF ולאו דווקא מודפס) בה הם ימנו את תיקוניהם. וכנראה שהסיבה שהם לא עושים כן כי הם "לא סופרים" את הציבור הרחב.
זאב ערבות כתב:אז עצה פשוטה, לקנות ש"ס וילנא פנינים פשוט בלי המפרשים בסוף (שעדיין קיים בשוק) וכל פעם שרואים שינוי לבדוק שם ולציין על הגליון.
אהרן תאומים כתב:יוצא פוניבז' כתב:אז מה לך כי תלין, שיש מי שדואג להדפיס כמו שהיה בדפוס הישן והטוב שסבותיך הגו בו בחרדת קודש, ומסקל בעבורך את כל שיבושי הדפוס החדשים המוטעים.
אמנם בזה הצדק עמך שצריך לציין את כל השינויים ומקורותיהם.
אם הם היו נצמדים לדפוס אחד ישן כדבריך במה שסבותיי למדו, קרי ונציה ר"פ וכד', והם היו כותבים חזרנו לישן, זו מהדורה מחודשת נאמנה למקור ונציה ר"פ לדוגמא, או לדפוס שזקני הב"ח השתמש בהחלט מקובל עלי, אבל אתה יודע שלא כך הוא , שאין הצמדות לדפוס מסוים אלא כפי ראות עיני העורך "התלמיד חכם" פעם נראה לו שינוי זה ופעם מסתבר שינוי אחר ואני מסכים שאפשר לשנו ואני לאו דווקא דבק בקיצוניות כמו הסיפורים דלעיל שאין לשנות, אסור לשנות, יש לנו שס"ה לא תעשה לא צריך נוספים, אבל אני חוזר שוב וכמדומני שלעניין זה יש הסכמה כללית שצריך להודיע במפורט בכל עמוד מה שינו
חד ברנש כתב:יאיר1
מוסד הרב קוק של היום הוא לא בר השוואה לעוז והדר, הוא הרבה הרבה פחות מהם.
מה לך נזעק על ההדגשות בתוספות, לטעמי ולטעם רבים, זה ממש מועיל וחשוב, ואפילו אם נאמר שטעו קצת (אני לא מצאתי, אבל "לא מצאנו אינו ראיה"...) - ג"כ לא נורא, כי רק מי שמנסה לשפר עלול לטעות, מי שלא מנסה לשפר ונשאר עם מהדורה עתיקה של טלמן או ויניציאה - אף פעם לא טועה...
אכן, היה טוב אם היו מודיעים על התיקונים החדשים שלהם, אבל זה לא אפשרי כ"כ, היכן הם ירשמו את התיקונים? בשולי הגליון? יש בכלל מקום? הכל תפוס עם הגהות וליקוטי רשי וכו' וכו'..
אולי הם היו צריכים להוציא חוברת (ואפילו בפורמט PDF ולאו דווקא מודפס) בה הם ימנו את תיקוניהם. וכנראה שהסיבה שהם לא עושים כן כי הם "לא סופרים" את הציבור הרחב.
יאיר1 כתב:זה בדיוק הענין המרכזי!!
ויש לזה הסכמה.
ושוב, כאמור הם לא סופרים!!
וזה חמור
בעל התפארת כתב:חד ברנש כתב:יאיר1
מוסד הרב קוק של היום הוא לא בר השוואה לעוז והדר, הוא הרבה הרבה פחות מהם.
מה לך נזעק על ההדגשות בתוספות, לטעמי ולטעם רבים, זה ממש מועיל וחשוב, ואפילו אם נאמר שטעו קצת (אני לא מצאתי, אבל "לא מצאנו אינו ראיה"...) - ג"כ לא נורא, כי רק מי שמנסה לשפר עלול לטעות, מי שלא מנסה לשפר ונשאר עם מהדורה עתיקה של טלמן או ויניציאה - אף פעם לא טועה...
אכן, היה טוב אם היו מודיעים על התיקונים החדשים שלהם, אבל זה לא אפשרי כ"כ, היכן הם ירשמו את התיקונים? בשולי הגליון? יש בכלל מקום? הכל תפוס עם הגהות וליקוטי רשי וכו' וכו'..
אולי הם היו צריכים להוציא חוברת (ואפילו בפורמט PDF ולאו דווקא מודפס) בה הם ימנו את תיקוניהם. וכנראה שהסיבה שהם לא עושים כן כי הם "לא סופרים" את הציבור הרחב.
הרי לא הכל תיקונים, אלא כל פעם שינויים חדשים כדי שאנשים יקנו את ההוצאה החדשה כי הישנה כבר ישנה, אז היום מחליטים להדגיש את התחלת הקושיות והתירוצים, מחר יחליטו למחוק אותם, פעם ידגישו את תיקוני הב"ח ופעם יחליטו שלא צריך וכו' וכו', כך שלאט לאט הציבור ישתכנע שמסירת התורה חייבת להיות דרך הצינור הקדוש של עוז והדר.
חד ברנש כתב:אכן, היה טוב אם היו מודיעים על התיקונים החדשים שלהם, אבל זה לא אפשרי כ"כ, היכן הם ירשמו את התיקונים? בשולי הגליון? יש בכלל מקום? הכל תפוס עם הגהות וליקוטי רשי וכו' וכו'..
אולי הם היו צריכים להוציא חוברת (ואפילו בפורמט PDF ולאו דווקא מודפס) בה הם ימנו את תיקוניהם. וכנראה שהסיבה שהם לא עושים כן כי הם "לא סופרים" את הציבור הרחב.
זאב ערבות כתב:אתה מלא טענות כרמון, תפתח הוצאה לאור ותיישם את כל ההמלצות שלך בש"ס המהודר.
האם ש"ס וילנא ציינו את התיקונים שעשו? האם דפוס סלאווטיא עשו זאת? האם דפוס ויניציה? לך זה לא נח אך לאחרים כן, האם אתה רוצה שיגישו לך הכל על מגש של כסף?
ומנין לך שהם לא סופרים את הלומדים? עובדה שכל חתן רוצה ש"ס עוז והדר! ואף הרבנים לומדים ונהנים ממנו, האם אתה בא לטעון שש"ס עוז והדר זה חורבן התורה וצריך להגן עלינו ממנו?
חד ברנש כתב:מה לך נזעק על ההדגשות בתוספות, לטעמי ולטעם רבים, זה ממש מועיל וחשוב, ואפילו אם נאמר שטעו קצת (אני לא מצאתי, אבל "לא מצאנו אינו ראיה"...) - ג"כ לא נורא, כי רק מי שמנסה לשפר עלול לטעות, מי שלא מנסה לשפר ונשאר עם מהדורה עתיקה של טלמן או ויניציאה - אף פעם לא טועה...
יאיר1 כתב:אגב, מתי תצא מהדורה מנוקדת??
זאב ערבות כתב:בעל התפארת כתב:החתן שרוצה את זה זה רק בגלל מוסכמה חברתית או שיש לזה כריכה יפה.
לכל אחד הרשות לעשות כרצונו בדברים שנוגעים לעצמו אבל לא בש"ס ששייך לכלל ישראל, ובלי ספק שנוצר כאן חורבן מסויים שכל אחד יכול לעשות כרצונו לא רק מסביב אלא להוסיף ולהוריד ככל העולה על רוחו, ואסור לחלוק עליו כי "בעוז והדר עשו כך..."
אני חולק עליך, זה שהחתן רוצה בגלל מוסכמות חברתיות זה בעיה משנית, אך המציאות היא שאני משתמש בש"ס עוז והדר בצורה אינטנסיווית בהכנת ספרי וצריך לומר את האמת שהם עשו עבודה טובה! מושלמת? לא ולא, אך יותר טוב מווילנא. אין ואף פעם לא יהיה ש"ס מושלם שכולם יהיו מרוצים ממנו, זה פשוט משימה בלתי אפשרית, ואמנם ש"ס שייך לכלל ישראל, ושוב למנהל עוז והדר הזכות להכריע כיצד לנהל את הפרויקט ואיש אינו מחויב לקבל את דעתו, אז הנה שוטנשטיין בחרו בעוז והדר לעטר את הגמרא שלהם, משמע מצאו שהוא טוב עבורם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 233 אורחים