מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראשי תיבות

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

ראשי תיבות

הודעהעל ידי פולסברג » ד' אוקטובר 21, 2020 1:00 am

סח לי בקי אחד בתחום:

בפתיחת ראשי תיבות, כל המרבה הרי זה משובח. אפילו אלו שכולם יודעים, כדוגמת עוה''ב אעפ''י אח''כ, זה נראה יותר מקצועי ונוח לקריאה אם כותבים אותם מלא.

האומנם?

הבהרה: יש לי די והותר חומר לספרי, ואיני רוצה למלאות הדפים בדברים שאינם צריכים...

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 21, 2020 1:27 am

עד שיגיעו הֵנָּה הבקיאים המומחים (כהרבנים 'חד ברנש', 'בריושמא' וחבריהם), אענה אני את חלקי הקטן:
ח"ו! הדבר מוזיל מאד את רמת הספר.
באופן אישי, ספר שראשי־התיבות הנפוצים פוענחו בו, יונח מיָּדִי במהרה (אא"כ יעסוק בענין המעניין אותי באופן מיוחד).

יתכן שבכתיבה 'אקדמאית' (ושמא היא המכונה בפיו: 'מקצועי') הדבר מקובל יותר. לא אדע.
אך בספרות תורנית - רצוי להמנע (אם־כי, כמובן, אין להפריז בזה יתר על המדה; איש לא יבין מהו 'אאאאאאא"א'...).

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 21, 2020 1:32 am

נכב"ב כ"פ.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 21, 2020 1:51 am

אכן. וחד מנהון: 'פתיחת ראשי תיבות'.

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוקטובר 21, 2020 9:07 am

אני לומד בשולחן ערוך שפתחו כל הר"ת וכמובן שזה עוזר, אולם דא עקא שבעקבות כך אינני מכיר הר"ת, וכשאני קורא בספר אחר אני מתקשה.
ועדיף היה אם היו משאירים הר"ת של שמות הספרים ובסוגריים היו כותבים השם המלא(במידה ולא מוכר או שיש כמה אפשרויות).

כמובן שהכל תלוי למי מופנה הספר לפתוח הר"ת כמו עוה''ב זה נראה לעין כל מוגזם כ"ש אעפ"י ואח"כ, אך עכ"ז כשמופנה למשל לציבור חילוני כדאי כמובן לפתוח וכמה פעמים שלמדתי עם כמה ראיתי שמתקשים ולא מבינים דברים ממש פשוטים לקריאה(כמובן שאין זה מעיד על הכלל).

וכמובן שיש ר"ת שפתיחתן היא קלקלתן כי כבר מוכרים בר"ת יותר מללא ר"ת למשל ש"ס רמב"ם וכדו' על דרך משל כשרוצים להגיד מי חיבר המשנה ברורה הרבה אומרים החפץ חיים, ולא ר' ישראל מראדין. כי כולם מכירים אותו כחפץ חיים.

וז"ל הרב מאזוז שליט"א בספרו דרכי העיון מאמר ג' הכלל החמישי:
"לא לכתוב בראשי-תיבות משונים ומוזרים, וכמ"ש מהרש"ל בים של שלמה(פרק כיסוי הדם סימן ו') והובא בס' עין זוכר למרן החיד"א(מערכת רי"ש אות ט"ז) שאין דרך בעל הספר לכתוב ראשי התיבות כי אם דבר שהוא מורגל או שהזכירו שם פעם ופעמיים ע"ש. [ועיין במעיו"ט על הרא"ש(ספ"ד דנדה) שהעיר על הראש שכתב ר"י במובן רבינו יונה, ובשארי דוכתי רגיל לכתוב הר"י שר"ל[הרב] רבינו יונה ע"ש. וכוונתו שהיה ראוי לכתוב גם כאן הר"י שלא להחליף אותו עם ר"י בעל התוס'].

כיום כותבים כמה אברכים ותלמידי חכמים: קרשמ"ע(במקום ק"ש), מצהב"ע(מצוה הבאה בעבירה), אבהע"ז(במקום אה"ע) כיוצב"ז(כיוצא בזה). וכן הלאה.

ולפעמים ממציאים לספר אחד כמה ר"ת שונים ומשונים: מש"ל, מ"ל, מל"מ, מלמ"ל, משלמ"ל(משנה למלך), ואפשר עוד להוסיף כהנא וכהנא.

ומאידך אין לפענח המלים יותר מדאי.
מלים שהתאזרחו בספרות הרבנית בראשי תיבות, מה טעם לטרוח ולמלאן בשלמות? המוני העם רוגנים לפעמים שספרי הרבנים(שו"ת חידושי ש"ס וכדומה) מלאים בראשי תיבות. כסבורים ההמונים, שאם ימלאו להם התיבות משובצים זהב במלואותם, יבינו הכל.[אחד שאל אותי: מה פירוש המלה א"כ. אמרתי לו: ח"כ אתה יודע? ענה לי: בודאי, זה חבר כנסת. אמרתי: אוי לו לאדם שיודע מה זה ח"כ ואינו יודע מה זה א"כ שמשתמשים בה זה כאלף שנה].
אך נביא להם דוגמא לשבר את האזן: בחכמת הכימיה או הרפואה או האלגברה ישנן נוסחאות, שעל פיהן מקצרים משפטים שלמים באותיות ספורות.
למשל, המים מורכבים משני אטומים מימן ואטום אחד חמצן, וכותבים בסימן כזה: H2O ......למי שמבין מספיק הסימן הנ"ל ולמי שאינו בקיא מה יתן ומה יוסיף אם נכתוב לו בפירוש מימן וחמצן......ככה להבדיל בספרות הרבנית, בעיון הגמרא ובמשא ומתן עמוק של הלכה, אחת היא להמוני הפשוט אם נכתוב "הרב רבינו משה בר מימון" או אם נכתוב הרמב"ם, הוא יבין אמנם מי בעל דברים אך את הדברים עצמם לא יבין ולא ידע. לכן אין צורך לכתוב "הגאון רבינו יוסף חיים זכר צדיק וקדוש לברכה בספרו בן איש חי" כי אם בקצרה: הגרי"ח בבא"ח, והחכמים יודעים במה מדובר, ולמען הקורא הפשוט יכתוב המחבר ב"כלל העול" דברים ברורים, בשפה המובנת לכל אדם. תן לחכם ויחכם עוד. עכ"ל(כולל סוגריים, וממש קצת דילגתי)

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 21, 2020 12:07 pm

[בספרים המיועדים לקהל הרחב ממש, ניתן להוסיף בראש הספר או בסופו 'לוח ר"ת'. אין לפגום בשל כך את איכות הספר כולו].

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 21, 2020 1:23 pm

לענ"ד אין פגם ואף יש עדיפות בפתיחת ראשי תיבות ככל האפשר.

מלבד בודדים שהפכו כבר למלה בפני עצמה, כגון 'הקב"ה'.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

ראשי תיבות

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אוקטובר 18, 2021 1:28 am

מצד אחד אני לא מבין כלל וכלל את המחברים שעדיין משתמשים בריבוי ראשי תיבות בספרים שלהם. למה צריכים לכתוב "אין סממ"ו" ולא "אין ספק מוציא מידי ודאי"? וכל כיו"ב, האם לא יותר טוב לכתוב הכל בצורה נוחה?
לעומת זאת, גם מפענחי הר"ת מקצינים לדעתי. לא צריכים לפענח את ר"ת מפורסמים ורגילים, כמו "לענ"ד", "בעז"ה", "כמ"ש" "השו"ע" "הרמ"א" "הט"ז" "הפרמ"ג" ו"עיי"ש" וכל כיו"ב.
מי יתן ויתחילו לעשות כמו שרוב המחברים עשו, להשתמש בר"ת כאשר זו לא מבלבלת את הקורא, אבל להגביל אותה רק לר"ת המפורסמים.
במקום ספק ילך לחומרא ויפענח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 18, 2021 3:15 am

צודק מאוד. אמן ואמן!

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 18, 2021 11:07 am

.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ה' אוקטובר 21, 2021 11:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 18, 2021 11:10 am

הרעיון נכון, למעשה קשה לתחום בבירור איזה ר"ת דורש פיענוח ואיזה לא.

למשל, "אוה"ח" - יש קהלים שזה ממש מיותר לפענח, ויש קהלים שזה כן מצריך פיענוח

(לאמיתו של דבר יש גם 'אור החמה')

או "כקש"ת"

או "ואכמ"ל"

או "והמ"י"

ועוד כהנה שיש שהתרגלו לזה ואצלם זה פשוט, ויש כאלה שלאו דוקא


ואני משתדל בדרך כלל לפתוח הכל ולא להשאיר שום ר"ת, מלבד בודדים ממש כמו "הקב"ה" שזה נראה בעיניי מגוחך לפתוח ואולי גם בזה אני טועה

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ראשי תיבות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 18, 2021 2:02 pm

נכב"ב כנכב"ב.

לדידי לא ס"ל, וד"ב ואכמ"ל.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' אוקטובר 20, 2021 1:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים