עמוד 31 מתוך 39

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 9:48 am
על ידי מבק
נוריאל עזרא כתב:
מבק כתב:אשמח לקבל פענוח של המילים המסומנות בסוגריים, כנראה המקור לדברים האמורים.

מצורף תוכן הדברים [לאחר שינויי עריכה] של כל הקטע.

היוצא מן הים ויושב בלזרטו {-הסגר לבאים בשערי המדינה, לבודקם ממחלות} ג' יום [ואין לו מחלה] ובירך ברכת הגומל, האם מחויב שוב לברך הגומל כשבא למקום ישוב. הנה לדעת הבאר היטב (סק"ו) דאפילו בפחות מעשרה רשאי לברך, עדיף שיברך בהגיעו ללזרטו כדי שיברך קודם שיחלפו ג' ימים, וכשיבוא לעיר יאמר שוב את הברכה בפני עשרה בלא שם ומלכות, או ישמע מאחר. וכשיש מהלך פרסה מלזרטו לעיר, או שהיתה הדרך מוחזקת בסכנה ואפילו היא פחות משיעור פרסה, יברך אחר קריאת התורה כדינא, ויכוין גם על הנס הראשון. אבל ראיתי בעיר ליוורנו שבכל גוונא אין מברכים רק כשיכנס לעיר ובבית הכנסת.

ספר תנא ושייר (לר' יצחק עטיה ז"ל) סימן ז"ך ס"ק ג'.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%A1%D7%94
[/b]
ריט, ג.jpg


ייש"כ גדול מאוד.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:33 am
על ידי נופל וקם
אשמח לעזרה בפענוח המילה בכתה"י.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:35 am
על ידי אור עולם
אולי "פרק הזורק"? אני לא יודע אם זה קשור.
מה המילים שמסביב? מה הנושא?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:40 am
על ידי מגדל
אור עולם כתב:אולי "פרק הזורק"? אני לא יודע אם זה קשור.
מה המילים שמסביב? מה הנושא?


בימינו ראינו תוך קבר נחש כרוך ____ אשה בעלת לשון הרע, ולשון האשה בפיו.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:48 am
על ידי צופה_ומביט
נראה כמו "בצואר".

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:50 am
על ידי יהודה בן יעקב
האות האחרונה נראית ה', ראה אותיות אחרונות בתיבות 'אשה' 'האשה'.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:51 am
על ידי מגדל
צופה_ומביט כתב:נראה כמו "בצואר".

אם כבר "בצואה", שכן האות האחרונה היא בוודאות ה' ולא ר', אלא שזה קשה תחבירית.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 10:54 am
על ידי צופה_ומביט
לא תחבירית אלא עניינית, אין לזה שום פשר.

לדעתי זה "בצואר" [ואז מובן כצהרי היום] והסופר סלסל את רגל הר'. החלק העליון הוא ר, ומשכו את הרגל ימינה, אולי כי הוא סוף שורה. איני יודע.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:00 am
על ידי מגדל
צופה_ומביט כתב:לא תחבירית אלא עניינית, אין לזה שום פשר.

לדעתי זה "בצואר" [ואז מובן כצהרי היום] והסופר סלסל את רגל הר'. החלק העליון הוא ר, ומשכו את הרגל ימינה, אולי כי הוא סוף שורה. איני יודע.


זה נכון שזה יסביר הדברים כמין חומר, אך מה נעשה שזה לא כתוב. אני אומנם צעיר לימים, אך עברתי על כמה כתבי יד ומעולם לא נתקלתי ברי"ש מסולסלת שכזו, ובטח לא ברי"ש המסולסלת בצורת ה"א.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:01 am
על ידי צופה_ומביט
.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:02 am
על ידי בבלי
...

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:18 am
על ידי צופה_ומביט
יהודה בן יעקב כתב:האות האחרונה נראית ה', ראה אותיות אחרונות בתיבות 'אשה' 'האשה'.


נכון. אולי אתקיל מילוליה דהסופר וכתב כאן ה' במקום ר'. [אגב, למה הוא משנה את כתיבת האות ה' תוך כדי כתיבה?].

אין לי ספק שהכונה "בצואר".

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:29 am
על ידי נוריאל עזרא
צופה_ומביט כתב:
יהודה בן יעקב כתב:האות האחרונה נראית ה', ראה אותיות אחרונות בתיבות 'אשה' 'האשה'.

נכון. אולי אתקיל מילוליה דהסופר וכתב כאן ה' במקום ר'. [אגב, למה הוא משנה את כתיבת האות ה' תוך כדי כתיבה?].
אין לי ספק שהכונה "בצואר".

נראה כדבריך גם לענ"ד.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:37 am
על ידי מה שנכון נכון
אפשר שהיה כתוב בל' רבים 'בצוארי' (כמו צוארי בנימין וגו' ע"פ הפשט), ונדמה למעתיק ה'רי' כ'ה'.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 11:46 am
על ידי מגדל
אז נראה שלמעשה כולם מודים שכתוב: "בצואה", אלא שחלק מן החכמים ענו גם על השאלה: "מה צריך היה להיות כתוב".

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 12:00 pm
על ידי נוריאל עזרא
מגדל כתב:אז נראה שלמעשה כולם מודים שכתוב: "בצואה", אלא שחלק מן החכמים ענו גם על השאלה: "מה צריך היה להיות כתוב".

אכן כדבריך. וייש"כ שפענחת החלק הרלוונטי מהשורה ועזרת להכניס גם אחרים לעניינים.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' מרץ 09, 2021 12:38 am
על ידי שבע
נופל וקם כתב:אשמח לעזרה בפענוח

הִנֵּה הָאָדוֹן.. מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה מַשְׁעֵן

יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ

הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ

הַפַּעַם אוֹדֶה

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' מרץ 09, 2021 12:31 pm
על ידי מגדל
שבע כתב:
נופל וקם כתב:אשמח לעזרה בפענוח

הִנֵּה הָאָדוֹן.. מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה מַשְׁעֵן

יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ

הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ

הַפַּעַם אוֹדֶה


כוונתך לדברי האדון בעמ' 200 הערה 17? :)

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' מרץ 09, 2021 1:34 pm
על ידי נופל וקם
תודה רבה לכל העוזרים! מן השמים תשולמ"ו...

שבע כתב:
נופל וקם כתב:אשמח לעזרה בפענוח

הִנֵּה הָאָדוֹן.. מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה מַשְׁעֵן

יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ

הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ

הַפַּעַם אוֹדֶה


לא הבנתי למה רומז כבודו?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' מרץ 09, 2021 8:14 pm
על ידי שבע
אתנהלה לאטי
ואחפזה בעטי

והנה שכרו אתי
ואנכי לא ידעתי

וזה סמוך קוטלג לנכון
באתרא דשמא כתיב

אך באתרא רחיקא
קאי עדיין בחריקא

לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה
בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם

https://digitalcollections.jtsa.edu/islandora/object/jts%3Amanuscripts

הַפַּעַם אוֹדֶה

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:10 pm
על ידי איש_ספר
הגהה.jpg
הגהה.jpg (1.12 MiB) נצפה 8278 פעמים
[attachment=0]הגהה ב.jpg[/attachment

מה כתוב בשורה הראשונה מעל

כן פירש הראב"ד

???

אשמח לעזרתכם

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:16 pm
על ידי י. אברהם
אין זו חדתא

עזרה בפעינוח בכת"י הג"ר שמריהו יצחק בלאך זצ"ל

פורסם: ה' אפריל 01, 2021 1:19 am
על ידי נהר שלום
התבקשתי להכניס
שלו' וברכה מועדים לשמחה,
לצערי אין לי כ"כ גישה לפורום אוצה"ח האם אפשר לשלוח למישהו מכם דברים שנשארו אצלי בצ"ע בכת"י של זקיני הגאון ר' שמרי' יצחק בלאך זצ"ל, שאני גומר בס"ד ספר מכתביו, ע"מ לשים באשכול המתאים, ולשים לב אם מישהו מפענח לשלוח לי?
מובא בזה 3 דברים לשים בפורום שצ"ב כוונת זקיני, הדבר השלישי הבאתי מתחילת העניין על הצד שצריך, אם נראה לך שלא צריך תשים רק חלק מזה, סימנתי באדום איפה שצ"ב.
תודה רבה וחג כשר ושמח בירושלים הבנויה

א. ובזה יוצדק מה שסיים התורה בשבירת הלוחות הא פירשו ולכל המורא הגדול שנחם במדבר ונפלאות שם נמצא ששבירת הלוחות הי' קודם ומדוע הניח על הסוף, אכן לפי דברינו יהי' נכון כי שני הפסוקים מבארים ראשית תחילת חצי המקרא ולא קם נביא וגו' אשר עשה משה לעיני כל ישראל, ביאור על אשר ידעו ד' פנים אל פנים וזהו שמסיים לכל האותות וגו' ולכל היד החזקה, עפ"י מדרשם ז"ל זהו מכת בכורות ולכל המורא הגדול נסיעתם דרך המדבר הגדול והנורא לאלו דברים צריך נביא מאד שלא קם כמהו, אח"כ מסיים צדקתו של משה אשר עשה וגו' לעיני גו' במ' ואשברם לעיניכם, נצייר נא מי בכל הדורות השיג מעלה ומדריגה רמה כזאת לעלות בשמים עם גוף וכן לרדת עם הון כזה שמלאכי השרת מתאוין לה, גם ידוע מהספורנו שעל הלוחות הראשונים היו כתובים כל התורה וכן הובא בס.. [לבדוק מה כתוב נמצא בכת"י המצורף שורה 8 מלמטה, לכאו' כתוב בסת"נ ואולי כוונתו בספר ת"נ.] כי מתרץ בזה במשפטים כתיב, עלה אלי ההרה ואתנה גו' והתורה והמצוה וגו'.
ב. "אשה כי תזריע גו' וביום השמיני ימול" גו' במד"ר א"ר שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר בהמות חי' ועוף כך תורתו של אדם אחר כו', "זאת תורת הבהמה" אח"כ "אשה כי תזריע". כבר דיברו המפרשים בזה ועיין במ"ח [צ"ע איזה ספר כוונתו].

ג.דבר הלכה לשבועות תרנ"ו

איתא בשו"ע או"ח סי' תצ"ד במג"א הקשה, הלא קי"ל כר' יוסי דבעינן שש עונות במס' שבת, ואיך אנו אומרים בשבועות יום מתן תורתינו, ובס' חק יעקב מתרץ, שאין הולכין אחרי ימי החדש כ"א אחר העומר, ביום חמשים לספירה אנו עושין שבועות, והביא ראי' מר"ה דף ו' דאמרינן שם פעמים חל עצרת בה' ובו' ובז', ובה' כ"ע מודים דלא ניתנה תורה, אלא ש"מ דחג שבועות אינו תלוי בימי חדש, גם בסי' ת"ל שם מראה מקום לעיין בסי' תצ"ד שהשיב קושיא חמורה הנ"ל עכ"ל.

לענ"ד לא אבין דבריו הקדושים, סוף סוף מה שייך להזכיר יום מתן תורתנו בשבועות, בשלמא שאנו עושין החג שבועות אחר ספירת העומר יום נ', משום דחג שבועות אחרי ספירת העומר, אבל מ"מ אנו מזכירים מתן תורה לא בזמן שניתנה. ואפילו אם נאמר דהתורה ניתנה ג"כ בחמשים לספירה אפילו לר' יוסי דס"ל בז' ניתנה תורה ואפ"ה הי' נ' לעומר משום דחסרו לניסן דהאי שתא, מ"מ הניחא אליבא דתנא דסדר עולם דס"ל בע"ש יצאו אבותינו ממצרים ולכו"ע בשבת ניתנה תורה אליבא דרבא במס' שבת פ"ו, ממילא הי' שבת נ' לספירה וניחא שפיר, אך להטור שהביא הטעם דשבת הגדול משום דאז הי' עשירי בניסן שבת, נמצא ביום ה' ט"ו ויצאו ממצרים, וכיון דלכ"ע בשבת ניתנה תורה הוי נ"א לעומר, והטור סובר ג"כ שצריכין להזכיר בו' לסיון זמן מתן תורתנו תקשי כנ"ל, והחק יעקב תירץ רק אליבא דתנא דסדר עולם אבל מה נענה אליבא דהטור.

נקדים לתרץ הגמ' מגילה דף ל., ת"ק סובר שקורין בעצרת שבעה שבועות אחרים אומרים בחדש השלישי, והאידנא עבדינן כתרוויהו ואיפכא, ועיין ברש"י משום דקי"ל בו' ניתנה תורה ע"כ, לכאורה יש להבין במאי קמיפלגי ת"ק עם אחרים, ונראה דלשיטתייהו אזלי דבמס' ר"ה דף ו. איתא דתני רב שמעי' פעמים עצרת חל ביום ה' וכו', מאן תנא דפליגי על רב שמעי' אחרים דסברי אין בין עצרת לעצרת אלא ד' ימים בלבד משום דסברי דתמיד עושין אחד מלא ואחד חסר לעולם, נמצא אליבייהו קביעות מכל השנים שוין, דאין אנו יכולים לומר דשתא ראשונה דיציאת מצרים הי' חסר כיון דסברי דלעולם שוין, ולפי"ז פליגי בהא ת"ק סבר דלחג שבועות אין שייכות למתן תורה, כיון דאנו עושין עצרת ביום ו' וקיי"ל כר' יוסי בז' בסיון ניתנה תורה נמצא דאין שייך לקרות בעצרת בחדש השלישי, אבל אחרים דסברי בר"ה דאין בין עת לעת אלא ד' ימים אין לומר דרבא דסבר בשבת, לכו"ע בשבת ניתנה תורה יסבור כן אף לאחרים, דהלא איתא בברייתא בדף פ"ז במ' שבת, עשר עטרות נטל יום א' דניסן דשנה שני', ובגמ' שם איתא בודאי אשתקד הי' ר"ח אליבא דאחרים בד' ומדניסן בד' בשבת הוי ר"ח סיון בשבתא, ואם איתא דגם אחרים סברי דבשבת ניתנה תורה הלא הי' ח' בסיון, ותיקשי למה איחר מתן תורה עד יום שמיני לחדש, דבשלמא לרבנן ולר' יוסי איתא במ' שבת שם טעם משום יום ראשון לא אמר להו מחמת חולשא דאורחא וכו' כדמוכח בסוגיא, ולפי"ז אם אחרים יודו בשבת ניתנה תורה תקשי למה המתין כולי האי, אלא ש"מ דרבא דאמר כו"ע בשבת ניתנה תורה הוא רק לרבנן ולר' יוסי ולא אליבא דאחרים, ולפי"ז יסברו בזה כרבנן בששי ניתנה תורה והי' אז יום חמישי בשבת לא בשבת, וא"כ אליבייהו אין שינוי דלעולם אחד מלא ואחד חסר ותמיד יהי' עצרת ביום ו' וחולקין על רב שמעי', ולשיטתם אזלי דסברי במס' מגילה דקורין בעצרת בחדש השלישי משום מתן תורה הי' ביום ו' לחדש סיון, ות"ק סובר כר' יוסי בז' ניתנה תורה ואין שייך לקרות מן מתן תורה בעצרת, ואנן דאזלינן אחר חמשים לעומר ואליבא דתנא דסדר עולם דיום יציאת מצרים הי' ע"ש וט"ז ניסן הי' שבת, נמצא דחמשים לעומר הוא שבת ובשבת ניתנה תורה, או ו' בחדש לרבנן או ז' לר' יוסי, אבל לכו"ע בשבת ניתנה תורה ואז הי' נ' לעומר, לכן אנו אומרים זמן מתן תורתנו ביום חמשים לעומר וקורין בחדש השלישי.

ולפי"ז שפיר, מה שפירש רש"י במס' מנחות דף ק' ע"ב אזיל לשיטתו דפירשם גבי שתי הלחם ולחם הפנים דנאכל פעמים בי"א כגון שחל ר"ה ביום ה' וביום ו', וקשה הלא בשבת יוכ"פ ויאכלו במוצאי שבת קודש ואז י"ב הוי, ומתרץ דבקדשים הלילה הולך אחר היום, ובתוס' הקשו ממה נפשך אי באו עדים ביום ה' קודם מנחה נמצא דר"ה הוי ביום ה' נמצא דיום ו' ערב ש"ק חול ואופין לחם אחר ואם מן המנחה ולמעלה באו עדים, נמצא דר"ה אנו חושבין מערב ש"ק נמצא יוהכ"פ ביום א', נמצא דיאכלו בשבת, דיוהכ"פ יהי' ביום א' ושפיר יהי' רק עד י"א לא יותר עיי"ש. ולפי הנ"ל מיושב דרש"י לשיטתו אזיל דכבר הוכחנו מגמ' שבת מברייתא דעשר עטרות דלאחרים לא ניתנה תורה בשבת ואנו פוסקין כרבא דהלכה כבתרא דסבר דלכו"ע בשבת ניתנה תורה, ולפי"ז שיטתייהו דלא כהלכתא ויוהכ"פ יתרחש ביום ראשון דוקא אליבא דאחרים, ואליבא דדינא אין שייך זאת משום ירקיא ומתיא כר"ה דף כ' לכך תירץ משום דלילה הולך אחר היום שעבר וליל י"ב לענין אכילת קדשים לי"א נחשב.

וראיתי להרב מת"נ [צ"ע מה הר"ת] שהניח בצ"ע, בגמ' שבת פ"ח בריש העמוד דפרכינן דאיתא ברייתא בע"ש יצאו ממצרים ובשבת ניתנה תורה, קשיא לר"י דסובר בז' ניתנה תורה ומתרצינן הא מני רבנן עכ"ד הגמ', והקשה לפי הנ"ל דאם בז' ניתנה תורה מ"מ ניחא דחסרי לניסן דהאי שתא ושפיר בשבת ניתנה תורה, ולמה לאוקמי כרבנן והניח בצ"ע עכ"ד, והראה להגהות הרש"ש ע"כ.

Re: עזרה בפעינוח בכת"י הג"ר שמריהו יצחק בלאך זצ"ל

פורסם: ד' אפריל 07, 2021 1:47 am
על ידי וונדרבר
נהר שלום כתב:התבקשתי להכניס
וראיתי להרב מת"נ [צ"ע מה הר"ת] שהניח בצ"ע, בגמ' שבת פ"ח בריש העמוד דפרכינן דאיתא ברייתא בע"ש יצאו ממצרים ובשבת ניתנה תורה, קשיא לר"י דסובר בז' ניתנה תורה ומתרצינן הא מני רבנן עכ"ד הגמ', והקשה לפי הנ"ל דאם בז' ניתנה תורה מ"מ ניחא דחסרי לניסן דהאי שתא ושפיר בשבת ניתנה תורה, ולמה לאוקמי כרבנן והניח בצ"ע עכ"ד, והראה להגהות הרש"ש ע"כ.

קטע זה (אות ג', דבר הלכה לשבועות תרנ"ו) נדפס בתוך ס' "דברי שמריהו יצחק".
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=610183

עזרה בפענוח 2 עמודי משפחולגיה

פורסם: ג' יוני 01, 2021 7:32 pm
על ידי סיפרון
נתבקשתי ממישהו עזרה לפענח צילום 2 דפים שכתבו קרוביו על דפי סוף ספר, כנראה קורות המשפחה וכדו'
מי שיכול לעזור בזה אודה לו
12222.PNG
12222.PNG (666.68 KiB) נצפה 6770 פעמים
22222.PNG
22222.PNG (799.58 KiB) נצפה 6770 פעמים

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 08, 2021 12:15 am
על ידי שבע
מי יכול לפענח את המלה באמצע שורה 3:
1. להגדיל עצם הספירה, והיינו דקאמר האי אתקין וכו'. השנית אחר גידול
2. הספירה, דהיינו הכנת הספי', לגדל הנשמה להחשיכה או להאירה, וז"ש
3. ההוא אתפשטותא דהיינו מהחכמה <הבאי> האור להחשיך או להאיר, וז"ש
4. וחשך ונהיר, אם יעדר מקורי אורה - חשך, ואם יפתח להם מקורי אורה
5. נהיר. ואפשר לפי זה...


והרי הטקסט המלא עליו נסוב הפירוש:
כדין אפיק מבועי ההוא אתפשטותא עילאה קדמאה, וחשך ונהיר לכלהו
.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 08, 2021 9:13 am
על ידי מה שנכון נכון
אולי הנראה א' הוא ת', ויש לקרוא 'סבת'.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 08, 2021 9:17 am
על ידי נוריאל עזרא
שבע כתב:מי יכול לפענח את המלה באמצע שורה 3:
1. להגדיל עצם הספירה, והיינו דקאמר האי אתקין וכו'. השנית אחר גידול
2. הספירה, דהיינו הכנת הספי', לגדל הנשמה להחשיכה או להאירה, וז"ש
3. ההוא אתפשטותא דהיינו מהחכמה <הבאי> האור להחשיך או להאיר, וז"ש
4. וחשך ונהיר, אם יעדר מקורי אורה - חשך, ואם יפתח להם מקורי אורה
5. נהיר. ואפשר לפי זה...


והרי הטקסט המלא עליו נסוב הפירוש:
כדין אפיק מבועי ההוא אתפשטותא עילאה קדמאה, וחשך ונהיר לכלהו
.

אולי "דהיינו מהחכמה [יבוא] האור להחשיך או להאיר".
מה שפיענחת "הבאי".(הא בתחילה ויוד בסוף) לא ברור כל כך שזו האות הא, אולי זו י' וחיברה שלא כדרכו מלמעלה לב'. והיוד אחר האות אלף אולי ט"ס.
איך שלא יהיה גם אם באמת כתוב "הבאי" נראה לי שזו ט"ס וצ"ל "יבוא".
(כל זה נראה לי לפום ריהטא, מה גם שאין לי יד ורגל בחכמת זו(לא בפיענוח כתבי יד ולא בכתבי קבלה)).

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 08, 2021 9:52 am
על ידי שבע
תודה לכל המגיבים

לאחר עיון נ''ל שיש לקרוא:
מהחכמה יצא האור להחשיך או להאיר...

יצא (בציר''י) -
מעין המקור בארמית: אפיק

את האות צד''י ניתן לראות בתחלת שורה 1 ובסוף שורה 5

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ד' יוני 09, 2021 1:12 am
על ידי נוריאל עזרא
שבע כתב:תודה לכל המגיבים

לאחר עיון נ''ל שיש לקרוא:
מהחכמה יצא האור להחשיך או להאיר...

יצא (בציר''י) -
מעין המקור בארמית: אפיק

את האות צד''י ניתן לראות בתחלת שורה 1 ובסוף שורה 5

אכן נראה כדבריך.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ד' יוני 09, 2021 9:00 pm
על ידי שבע
ככל הנראה
עשה המעתיק את עבודתו ע"פ הקראה של מאן-דהו שהקריא עבורו את הטקסט
ובשמעו את המלה: "יצא" (בציר"י) - העתיק בטעות: "יצאי" עם יו"ד נוספת

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 10:36 am
על ידי מגדל
שבע כתב:ככל הנראה עשה המעתיק את עבודתו ע"פ הקראה של מאן-דהו שהקריא עבורו את הטקסט


כך היה נהוג להעתיק?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 1:24 pm
על ידי נוריאל עזרא
מגדל כתב:
שבע כתב:ככל הנראה עשה המעתיק את עבודתו ע"פ הקראה של מאן-דהו שהקריא עבורו את הטקסט


כך היה נהוג להעתיק?

אינני יודע מה היה נהוג גם אי אפשר ללמוד מחיבור לחיבור וממקום למקום או מתקופות שונות, ובכל זאת אציין בדרך אגב שבלחם הבכורים בהתנצלות המדיה/המעתיק כתב על הספר וז"ל: "האמנם הן ידיע להוי לך אתה הקורא הנעים כי הספר הנז/ לא כתבו הרב ז"ל בכתב ידו ממש, כי אם סופר אחד ישמע מפיו ויכתוב על הספר ובדיו, כאשר שמענו ונדעם. ונמשך מזה אשר נפלו כמה טעויות הניכרים כל רואיהם יכירום וכל מודה על האמת יודה עליהם" ע"כ.

והנה אם ראה לנכון לציין לזה ולחזק את זה "כאשר שמענו" וש"נמשך מזה כמה טעויות הנכרים", משמע קצת שזה לא בהכרח היה נהוג או עכ"פ לא רוב, שהיה צריך לתרץ הטעויות כך. שגם אם נאמר שהיה נהוג רק הקוראים לא היו יודעים מזה היה אומר בפירוש שהוקרא למעתיק כנהוג וכאשר מוכח וכדו'. עוד נראה שאפשר לשים לב לפי סגנון הטעויות האם זה הוקרא לאחר או לאו.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 1:25 pm
על ידי בוצינא
זו הפעם הראשונה שאני מבקש פענוח כתב יד
גם אין לי נסיון בעסק הזה
אודה מאד לעזרה בנושא
‏‏צילום מסך (147).png
‏‏צילום מסך (147).png (470.45 KiB) נצפה 6357 פעמים


ניסתי לפענח כמיטב יכולתי, וזה מה שעלה בידי
ד"ה הי"ו י"י גד"ע ג"ד עי"ת תקע"א לפ"ק וואלז'ין שכן כ"ת חיים באומו"ר הרב י"ץ זללה"ה
היכן השגיאות שלי?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 2:01 pm
על ידי מגדל
נוריאל עזרא כתב:
מגדל כתב:
שבע כתב:ככל הנראה עשה המעתיק את עבודתו ע"פ הקראה של מאן-דהו שהקריא עבורו את הטקסט


כך היה נהוג להעתיק?

אינני יודע מה היה נהוג גם אי אפשר ללמוד מחיבור לחיבור וממקום למקום או מתקופות שונות, ובכל זאת אציין בדרך אגב שבלחם הבכורים בהתנצלות המדיה/המעתיק כתב על הספר וז"ל: "האמנם הן ידיע להוי לך אתה הקורא הנעים כי הספר הנז/ לא כתבו הרב ז"ל בכתב ידו ממש, כי אם סופר אחד ישמע מפיו ויכתוב על הספר ובדיו, כאשר שמענו ונדעם. ונמשך מזה אשר נפלו כמה טעויות הניכרים כל רואיהם יכירום וכל מודה על האמת יודה עליהם" ע"כ.

והנה אם ראה לנכון לציין לזה ולחזק את זה "כאשר שמענו" וש"נמשך מזה כמה טעויות הנכרים", משמע קצת שזה לא בהכרח היה נהוג או עכ"פ לא רוב, שהיה צריך לתרץ הטעויות כך. שגם אם נאמר שהיה נהוג רק הקוראים לא היו יודעים מזה היה אומר בפירוש שהוקרא למעתיק כנהוג וכאשר מוכח וכדו'. עוד נראה שאפשר לשים לב לפי סגנון הטעויות האם זה הוקרא לאחר או לאו.


תמהתי כי לי יצא לראות מילים הכתובות בשיבוש חוזרות בעותקים שונים של אותם ספרים.
אמנם כמובן שאין הכרח ואפשר לומר שכשנתקל המקריא במילה לא ברורה אייתה.

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 2:02 pm
על ידי מגדל
בוצינא כתב:זו הפעם הראשונה שאני מבקש פענוח כתב יד
גם אין לי נסיון בעסק הזה
אודה מאד לעזרה בנושא
‏‏צילום מסך (147).png


ניסתי לפענח כמיטב יכולתי, וזה מה שעלה בידי
ד"ה הי"ו י"י גד"ע ג"ד עי"ת תקע"א לפ"ק וואלז'ין שכן כ"ת חיים באומו"ר הרב י"ץ זללה"ה
היכן השגיאות שלי?


למה הי"ו י"י ולא הישיש?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 2:11 pm
על ידי שבע
בוצינא כתב:זו הפעם הראשונה שאני מבקש פענוח כתב יד
גם אין לי נסיון בעסק הזה
אודה מאד לעזרה בנושא
‏‏צילום מסך (147).png


ניסתי לפענח כמיטב יכולתי, וזה מה שעלה בידי
ד"ה הי"ו י"י גד"ע ג"ד עי"ת תקע"א לפ"ק וואלז'ין שכן כ"ת חיים באומו"ר הרב י"ץ זללה"ה
היכן השגיאות שלי?

דה' היו'ם יו'ם ג' דע'שרת י'מי ת'שובה תקע"א
פה ק'הלת וולאזין יצ"?
נא'ם חיים באמ"ו מוהררי"ץ זללה"ה

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ב' יוני 14, 2021 2:58 pm
על ידי בוצינא
שבע כתב:
בוצינא כתב:זו הפעם הראשונה שאני מבקש פענוח כתב יד
גם אין לי נסיון בעסק הזה
אודה מאד לעזרה בנושא
‏‏צילום מסך (147).png


ניסתי לפענח כמיטב יכולתי, וזה מה שעלה בידי
ד"ה הי"ו י"י גד"ע ג"ד עי"ת תקע"א לפ"ק וואלז'ין שכן כ"ת חיים באומו"ר הרב י"ץ זללה"ה
היכן השגיאות שלי?

דה' היו'ם יו'ם ג' דע'שרת י'מי ת'שובה תקע"א
פה ק'הלת וולאזין יצ"?
נא'ם חיים באמ"ו מוהררי"ץ זללה"ה

יישר כח
כנראה יצ"ו
ומשך האות הנראת ן' ליפוי

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 15, 2021 3:06 pm
על ידי ענפי_ארז
שלום,
האם אף אחד יכול לעזור לי בפיענוח של כתב יד זו?

Re: עזרה בפענוח כתבי יד

פורסם: ג' יוני 15, 2021 3:19 pm
על ידי מגדל
ענפי_ארז כתב:שלום,
האם אף אחד יכול לעזור לי בפיענוח של כתב יד זו?


הכל נראה מאוד קריא וברור. יש קטע ספציפי שנתקשית בו?