עמוד 4 מתוך 5
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ב' דצמבר 31, 2012 8:59 am
על ידי ש_ק
גילוי כתב:שאלת תם
מה החשיבות של ידיעת מחבר הפיוט, נוסח מדויק וכו' -וכי מדובר כאן בס"ת הנפסל בחסר אות אחת? אם יש נוסח משובש כלומר שתוכנו אינו נכון אני מסכים אבל אם שני הנוסחאות עולות כהוגן מה אכפת לי איזה נוסח יצא מידי המחבר
הצדק א
יתך, באמת לא צר
יך לד
ייק בש
יר
ים כס"ת.
ובכל אופן אשאלך- כמה וכמה מרבות
ינו הראשונ
ים דוגמת ר'
יהודה הלו
י והאבן עזרא השק
יעו חלק נ
יכר מח
ייהם וטרחו ועמלו על ש
יר
יהם בדקדוק רב כד
י שתה
יה בהם חר
יזה מעולה ומשקל תק
ין וש
יתא
ימו לשאר חוק
י הש
יר, ובתוכם
יצקו הרבה מרע
יונות
יהם. וכ
י הם ה
יו משל
ימ
ים עם כך שש
יר
יהם נשתבשו? וכ
י ה
יו משל
ימ
ים עם כך שרב
ים קורא
ים את ש
יר
יהם בצורה
יבשה ומונוטונ
ית ללא הבחנה בחרוז
ים וכו', רק כ
י 'צר
יך לומר
זמירות'? הא
ין מן הראו
י ש
יועמדו הש
יר
ים על ד
יוקם ו
יופ
ים?
ספרון ה
זמירות על
יו אנו עובד
ים נועד להצ
יג בפנ
י קורא את הש
יר
ים במלוא הדרם, ב
ין מבח
ינת תוכן הש
יר- כלומר נוסח מדו
ייק עד כמה שנ
יתן, משקל וחר
יזה תק
ינ
ים וכו', וכן מבח
ינה חזות
ית- כלומר ע
יצוב הש
יר באופן נכון על הדף לפ
י המשקל והחר
יזה, כך שמבנה הש
יר ו
יופ
יו בא
ים על ב
יטו
יים, וכפ
י שמצו
י מאוד ב
כתב
י ה
יד. את זה עש
ינו גם לטובת והנאת הקורא עצמו, וגם לעשות צדק עם מחבר
י הש
יר
ים שבוודא
י ה
יו חפצ
ים בכך.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ב' דצמבר 31, 2012 9:09 am
על ידי תוכן
גילוי כתב:שאלת תם
מה החשיבות של ידיעת מחבר הפיוט, נוסח מדויק וכו' -וכי מדובר כאן בס"ת הנפסל בחסר אות אחת? אם יש נוסח משובש כלומר שתוכנו אינו נכון אני מסכים אבל אם שני הנוסחאות עולות כהוגן מה אכפת לי איזה נוסח יצא מידי המחבר
הרמב"ם כותב במשנת הכל צפו
י כו' שראו
ים הדבר
ים לר' עק
יבה. קמ"ל שלפעמ
ים
יש ענ
ין בלדעת מ
י אמר הדבר
ים אם ראו
ים למ
י שאמרם או לאו. זה לגב
י מחבר הפ
יוט. ולגב
י נוסח הפ
יוט הר
י ידוע שכוונות רבות הטמ
ינו בדבר
יהם, וכפ
י הד
יוק בנוסח כן נשכ
יל לרדת לעומק הדבר
ים.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' יוני 25, 2013 11:29 am
על ידי אורח
בזמירות המסוקרות כאן, במהדורה שיצאה לכבוד החתונה (הבנתי שיש מאוחרת ממנה), שמתי לב שהנוסח שם של ברכת אשר נתן שבתות למנוחה, שונה במשהו.
אין לי לפני לצטט.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' יוני 25, 2013 4:01 pm
על ידי ידידיה
כיון שעוסקים כאן בחשיבות הדקדוק בפזמונים, ברצוני לברר, האם ניתן לדקדק במהות לשון הפיוט, למה נאמר כך ולא אחרת, כאשר תיבה זו ודאי נכתבה כך מחמת החרוז, המשקל, ואולי אפילו מחמת סדר הא"ב בראש המשפט.
דוגמא מתפילת שמו"ע! במוסף של שבת.
"תכנת" שבת.
האם ניתן לפלפל, מדוע לא נכתב "כוננת"? או שכיון שהמסדר רצה להתחיל בתי"ו (וכידוע שהסדר שם הוא מ-ת ל-א ) הגיוני שנקט לשון בלתי רגילה (אולי).
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ד' יוני 26, 2013 4:16 am
על ידי איש_ספר
אורח כתב:בזמירות המסוקרות כאן, במהדורה שיצאה לכבוד החתונה (הבנתי שיש מאוחרת ממנה), שמתי לב שהנוסח שם של ברכת אשר נתן שבתות למנוחה, שונה במשהו.
אין לי לפני לצטט.
כנראה המכוון לאמור שם: שנתן שבתות במקום אשר נתן. ע
יינת
י באזור אל
יהו ולדבר
יו הוא הנוסח ה
ישן, ואשר נתן הוא מ"ת
יקונ
י" הרוו"ה.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ד' יוני 26, 2013 12:03 pm
על ידי ש_ק
אנ
י ממש
יך את הד
יון כאן מהאשכול על דו
י הסר (
http://goo.gl/52kYz) כ
י לענ"ד זה ע
יקר מקומו.
רקע:
יש ב
יד
ינו שלושה
כת"
י חשוב
ים מהגנ
יזה הקה
יר
ית המכ
יל
ים את הפ
יוט 'דרור
יקרא', ובשנ
יים מהם הוא בסמ
יכות לפ
יוט 'דו
י הסר' שנהגו לאומרו בז
ימון של סעודת חתן וכלה.
כתב ה
יד הראשון הוא
כתי"ק של ר'
יוסף בן אב
יתור שה
יה בן דורו של דונש (מחברם של דרור
יקרא ודו
י הסר) ופ
ייטן בזכות עצמו (ואול
י יש בה
יותו פ
ייטן ח
יסרון, שהר
י אם בא ל
יד
יו טופס משובש של הש
יר אפשר שה
יה מתקנו מדעתו). תוכנו של
כת"
י זה פורסם לראשונה ע"
י ע. פל
יישר בספרו 'הש
ירה העבר
ית בספרד ובשלוחות
יה, עמ' 403.
והר
י תמונת
כתה"
י (שלא מופ
יעה בספר):
![דרור יקרא אביתור.png](./download/file.php?id=14404)
- דרור יקרא אביתור.png (407.96 KiB) נצפה 18243 פעמים
כתב ה
יד השנ
י, גם תוכנו פורסם לראשונה ע"
י פל
יישר (שם), הוא
כת"
י שבו נתגלו לראשונה שלושה בת
ים נוספ
ים לפ
יוט דו
י הסר. בסמוך לש
יר זה, וברצף אחד, מופ
יע גם פ
יוט דרור
יקרא.
והר
י תמונתו (שגם ה
יא א
ינה מופ
יעה בספר):
![Devay Haser.png](./download/file.php?id=14405)
- Devay Haser.png (520.5 KiB) נצפה 18243 פעמים
כתב ה
יד השל
יש
י למ
יטב
יד
יעתנו טרם התפרסם, אך בו ג
יל
ינו עוד שר
יד
ים של שלושה בת
ים נוספ
ים לדו
י הסר
מעבר לשלושה שגילה פליישר. גם ב
כת"
י זה מופ
יע הש
יר דרור
יקרא בסמוך לדו
י הסר.
והר
י תמונתו:
![Dvay Haser 2.jpg](./download/file.php?id=14406)
- Dvay Haser 2.jpg (706.99 KiB) נצפה 18243 פעמים
(את הצעתנו בפ
יענוח
כתה"
י אב
יא להלן)
והנה, באשכול הנ"ל על דו
י הסר הערת
י על כך שמתוך מאות ש
יר
ים ש
כתב דונש, כ
יום
ידוע
ים בצ
יבור אך ורק שנ
י ש
יר
ים, והם בד
יוק שנ
י ש
יר
ים אלו. ואם כן,
יש לשער שכבר ב
ימ
ים קדומ
ים ה
יתה ז
יקה ב
ין שת
י הש
יר
ים. אך מה
י?
עוד דבר חשוב שכדא
י לש
ים לב אל
יו הוא שסדר הבת
ים של דרור
יקרא שונה בכל שלושת
כתה"
י, שב
כתה"
י הראשון הוא (ב
יחס לנוסח הנפוץ) א'ג'ב'ד' ובשנ
י הוא ב'ג'א'ד', וא
ילו בשל
יש
י הוא כסדר הנפוץ. הצד השווה הוא שבשלשתם א
ין כ
י אם את ארבעת בת
י הש
יר הראשונ
ים וא
ילו הבת
ים 'הדוך קמ
י' ו'דעה חכמה' א
ינם מופ
יע
ים בהם כלל (אמנם ב
כתה"
י הראשון והאחרון, הוא
יל והש
יר נגמר בסוף הדף,
ישנה אפשרות ת
יאורט
ית שהש
יר המש
יך לדף אחר שאבד). עוד מכנה משותף לשלושת
כתה"
י הוא שבכולם מוסכם שהב
ית האחרון הוא 'א-לה
ים תן'.
שת
י עובדות אלו מצב
יעות לכאורה על כך שהבת
ים 'הדוך קמ
י' ו'דעה חכמה' א
ינם חלק מדרור
יקרא, אף שהם מן הסתם מדונש, ושהש
יר המקור
י הסת
יים בב
ית 'א-לה
ים תן'. השערה זו מקבלת גם ח
יזוק מכך שבנוסחאות
יו של מחזור ו
יטר
י מופ
יע 'דעה חכמה' בס
יומו של פ
יוט 'דלה שובב' (גם הוא מדונש), ולא בדרור
יקרא.
אדאת
ינן להכ
י, הר
י שס
יום הש
יר ב'א-לה
ים תן'
יש לו חש
יבות מ
יוחדת שכן הוא חותם בת
יבות 'שלומ
ים תן כמ
י נהר', והוא כמו תפ
ילת שמו"ע, בר
כת המזון, וקד
יש שמסת
יימ
ים בנושא השלום, וכמו שמצ
ינו (במדרש תל
ים ודרך ארץ זוטא): "גדול השלום, שכל הברכות והתפלות חותמ
ין בשלום". זאת ועוד, נוסח הש
יר ב
כתה"
י הראשון והשנ
י (וא
ין לדעת מה ה
יה בשל
יש
י) א
ינו אלא 'שלומ
ים ש
ים כמו נהר', כמו לשון בר
כת ש
ים שלום שבשמו"ע.
ונראה לנו לחדש בזה
יותר, שאפשר ודרור
יקרא א
ינו אלא פ
יוט שנועד מתח
ילה לה
יאמר בתוך בר
כת ש
ים שלום שבחזרת הש"ץ של שבת, וע"כ הוא מסת
יים ב'שלומ
ים ש
ים', ושגם הפ
יוט 'דו
י הסר' ע
יקר מקומו בחזרת הש"ץ של שבת, שכן מוזכר
ים בו גם בר
כת כהנ
ים ('שעה בר
כת בנ
י אהרון') וגם שבת ('ו
יקר
יבו ב
יום שבת בח
יר
יך בנ
י אהרון...'). וזוה
י אם כן הז
יקה שב
ין דרור
יקרא לדו
י הסר, שלענ"ד שנ
י פ
יוט
ים אלו נועדו מתח
ילה לבר
כת ש
ים שלום שבחזרת הש"ץ של שבת.
והר
י הצעתנו בש
יחזור
כתה"
י השל
יש
י (ההשלמות הן בע
יקר ע"פ מה שכבר
ידוע לנו מ
כתה"
י השנ
י):
[דו
י הסר וגם חרון] / [ואז אלם] ב[ש
יר
ירון]
[נחנו במעגל
י צדק]/ [שעה בר]
כת בנ
י אהרן
[.........................] / ומפג
יע על
י כשר[ון]
שאר
ית עם ת[... ...] / בצדק [שו]כב
י חברון
[ארור
ים הך אשר ארו] / חבצלת הש[רון]
[וצר
י עמך כולם] / [לשגעון וע
יורון]
נס
יכ
י כל [.........] / [.....................רון]
[...........] ואל תהרג / עבור
יה
יו [...רון]
[.........................] /
יש
יבון ש
י וגם דרון
וכל [....................] / [
ישובון עוד ל]בצרון
ו
יקר
יבו ב
יום שבת / [בח
יר
יך בנ
י אהרן]
שנ
י כבש
ים בנ
י שנה / ולכבש עשרון
[ו
יש
יר]ו בנ
י לו
י / חסָד
יך בקול גרון
וש
ירתם תה
י לעד / ות
כתב לדור אחרון
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ב' אפריל 07, 2014 4:44 pm
על ידי היא שיחתי
ראיתי מאמר בקובץ משפחתי של משפחת בלוי לע"נ אביהם הרב דוד נחמן בלוי
שם כתב אחד הבנים מאמר בעניין זמירות השבת ומקורותיהם המוקדמים
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ד' יולי 09, 2014 8:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
נקודה שכמדומני שלא עמדו עליה לעיל.
במחזור ויטרי (סימן קנט) בסוף הפיוט 'כל מקדש שביעי' איתא, צדקתם תזהיר כאור שבעת הימים. ד' אלהי ישראל הבה תמים: קדשם במצותיך וטהרם כעצם השמים לטוהר. רוחך תנחימו כבהמה תרד בבקעה מן ההר: שבתם [או שבטיהם] תשכנם בנחלת הסהר. כנחלים נטיו. וכגנות עלי נהר.
נשכרנו, ראשית, התיקון המוצע במקום הנוסח שלפנינו 'ד' אל' ישראל אהבת תמים וכו', 'הבה תמים', וזה עש"ה בשמואל (א יד, מא), וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל ד' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הָבָה תָמִים, [ופירש"י, תן גורל אמת].
ושנית, החרוזות החסרים המשלימים את סדר האלפא ביתא המתחיל מן החרוז השני. ובפי' עיון תפילה [בתוך סידור אוצר התפילות] הביא שכן היא הנוסחא בסידור רש"י בכת"י שנמצא ביד הר"ש בובער.
[וביאור 'כבהמה תרד וגו', ע"פ הפסוק בישעיהו (סג, יד) כַּבְּהֵמָה בַּבִּקְעָה תֵרֵד רוּחַ ד' תְּנִיחֶנּוּ כֶּן נִהַגְתָּ עַמְּךָ לַעֲשׂוֹת לְךָ שֵׁם תִּפְאָרֶת. ואיתא במדרש תהלים (מזמור מד), מכאן את למד שלא היה בידי ישראל כשיצאו ממצרים מעשים שיגאלו מהם, אף לא כמעשה אבות, ולא במעשיהם נקרא הים בפניהם, אלא לעשות לו שם בעולם, וכן הוא אומר כבהמה בבקעה תרד [וגו'] כן נהגת עמך לעשות לך שם תפארת, כשנגאלו ישראל ממצרים אמר להם משה לא במעשיכם אתם נגאלין, אלא למען תספר באזני בנך (שמות י ב), ליתן שבח להקב"ה שבניו מספרים תהלתו בין האומות].
----
אגב, בקשת בירור.
על הפיוט 'יום זה מכובד מכל ימים' מובא בפירוש הנ"ל, שהכוונה היא שמתחילת בריאת העולם היו ראויים הימים להיות מכ"ח שעות לכל יום, ולהיות שלא היו ששה ימים שוים ולא היה להם מושל וקצין על כן בקשו מהקב"ה שיתן להם מלך גדול על כולם, אמר להם רצונכם שאתן לכם יום אחד שיהיה לכם מלך צריך שתגדלוהו משלכם ותתנו לו ד' שעות מכל יום, ובזה יהיה לו שליטה עליכם, והיינו השבת שנתנו לו ששת ימי המעשה כל אחד ד' שעות הרי כ"ד שעות של יום השבת, וזהו שאמר יום זה של שבת מכובד מכל ימים.
ובדרך זו מובא בפי' עץ יוסף בשם ספר גבול בנימין לבאר גם את נוסח התפילה 'חמדת ימים אותו קראת', דהיינו שהימים חמדו להם להיות ראש עליהם.
מהו המקור ל'יצירה' זו של השבת'?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ד' יולי 09, 2014 9:10 pm
על ידי צופר הנעמתי
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ד' יולי 09, 2014 9:20 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
נוטר הכרמים כתב:אגב, בקשת בירור.
על הפיוט 'יום זה מכובד מכל ימים' מובא בפירוש הנ"ל, שהכוונה היא שמתחילת בריאת העולם היו ראויים הימים להיות מכ"ח שעות לכל יום, ולהיות שלא היו ששה ימים שוים ולא היה להם מושל וקצין על כן בקשו מהקב"ה שיתן להם מלך גדול על כולם, אמר להם רצונכם שאתן לכם יום אחד שיהיה לכם מלך צריך שתגדלוהו משלכם ותתנו לו ד' שעות מכל יום, ובזה יהיה לו שליטה עליכם, והיינו השבת שנתנו לו ששת ימי המעשה כל אחד ד' שעות הרי כ"ד שעות של יום השבת, וזהו שאמר יום זה של שבת מכובד מכל ימים.
ובדרך זו מובא בפי' עץ יוסף בשם ספר גבול בנימין לבאר גם את נוסח התפילה 'חמדת ימים אותו קראת', דהיינו שהימים חמדו להם להיות ראש עליהם.
מהו המקור ל'יצירה' זו של השבת'?
אגב דאגב.
בגבול בנ
ימ
ין (ח"ב דרוש ה') מב
יא זה בשם הרמ"ק אבל לא מצאת
י זה ב
כתב
י הרמ"ק. וגם בספר
ים אחר
ים מובא ענ
ין זה בשם הרמ"ע מפאנו וגם ב
כתב
יו לא מצאת
י הדבר וצ"ע.
וגם דרוש זה הובא בקשר לפרשת קרח בתח
ילת הספר חמוד
י דנ
יאל (ה
ידוע מהפתח
י תשובה בכמה מקומות) לאחר ההקדמה. ע
יי"ש.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ש' יוני 06, 2015 10:54 pm
על ידי משולש
נראה לי שבסוף לא הזכירו כאן שמסקנת מחברי הקונ' היא ש"מה ידידות" לא נכתב על ידי מנחם ובתיו סורסו לגמרי וכוונתו נהרסה וכל זה בגלל שמישהו החליט שכנראה סדר הבתים צריך לצאת "מנחם".
אין לי הרבה מידע בזה אולי הרב ש_ק יוסיף בהירות בזה.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' יוני 07, 2015 9:48 am
על ידי ש_ק
משולש כתב:נראה לי שבסוף לא הזכירו כאן שמסקנת מחברי הקונ' היא ש"מה ידידות" לא נכתב על ידי מנחם ובתיו סורסו לגמרי וכוונתו נהרסה וכל זה בגלל שמישהו החליט שכנראה סדר הבתים צריך לצאת "מנחם".
אין לי הרבה מידע בזה אולי הרב ש_ק יוסיף בהירות בזה.
תודה, הרב משולש. זו אכן מסקנתנו, וכמדומה שקשה להתחמק ממנה.
לפ
י הנוסח הנפוץ כ
יום, מקומה של מחרוזת 'נחלת
יעקב' הוא לאחר המחרוזת השנ
יה ושֵׁם המחבר העולה מהש
יר הוא 'מנחם' (ועד
יין הדבר דחוק, כ
י הס
ימן המלא א
ינו אלא מ'מ'נ'ח'ה'מ'). ואולם, ברוב
כתה"
י מקומה של 'נחלת
יעקב' לאחר המחרוזת הרב
יע
ית וא
ין עולה כל שם מראש
י המחרוזות, ונראה שהסדר שבנוסח הנפוץ שובש מתוך השערה מוטע
ית שהמחבר חתם את שמו בש
יר.
סדר מחרוזות הש
יר העולה מרוב
כתה"
י מדוקדק ה
יטב, ובאות בו לס
ירוג
ין שלוש מחרוזות שענ
יינן כבוד שבת ושלוש מחרוזות שענ
יינן עונג שבת, וזה סדרן:
'מה
יד
ידות' - הכנה
לכבוד שבת.
'מערב' - הכנה
לעונג שבת.
'חפצ
יך' - הלכות
כבוד שבת.
'ה
ילוכך' - הלכות
עונג שבת.
'נחלת' - שכר
מכבדי השבת (וצר
יך לגרוס '
יום שבת אם
תכבדו', כן הוא בג'
כת"
י ובכמה דפוס
ים וכן צר
יך לה
יות ע"פ המשקל וכן מתח
ייב מהחר
יזה עם 'ששת
ימ
ים תעבודו').
'מע
ין עוה"ב' - שכר
מענגי השבת.
ו
יש ל
י להוס
יף שלאור האמור
יש מקום להשערה שמתח
ילה ש
ימשו בש
יר לס
ירוג
ין גם ב' פזמונ
ים, פזמון שענ
יינו כבוד השבת והפזמון שלפנ
ינו ('להתענג בתענוג
ים...') שענ
יינו עונג שבת.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ה' ינואר 28, 2016 10:53 pm
על ידי עושה חדשות
היא שיחתי כתב:ראיתי מאמר בקובץ משפחתי של משפחת בלוי לע"נ אביהם הרב דוד נחמן בלוי
שם כתב אחד הבנים מאמר בעניין זמירות השבת ומקורותיהם המוקדמים
והר
י הוא לפנ
יך
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ה' ינואר 28, 2016 11:45 pm
על ידי מ.ל.
צ"ל הרב (משה) אייזיק בלוי..
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ו' ינואר 29, 2016 4:38 am
על ידי הוד_והדר
למעשה הזמירות יצא לאור אי פעם?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ו' ינואר 29, 2016 8:15 am
על ידי ש_ק
עדיין לא הדפסנו אותו באופו מסחרי.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' מאי 15, 2016 8:46 pm
על ידי עושה חדשות
רא
ית
י ה
יום דבר מענ
יין באו"ז, מקור ל
זמירות בשבת מן התורה!
אור זרוע הלכות שבת ס
ימן מב -
ותקנו רבותינו והוסיפו מזמורים לכבוד השבת כגון השמים מספרים כבוד אל כו' לדוד בשנותו את טעמו כו' נכון כסאך מאז כו' ומכאן ואילך מסיים כשאר ימים ומדלג מזמור לתודה. ועוד תקנו נשמת כל חי. ובמקהלות. הכל יודוך. ודעתי נוטה בכל אילו אם לא הזכיר אינו חוזר אבל לאל אשר שבת פרשו רבותינו בצפרא בצלותא דיוצר מבעיא ליה לבר ישראל למדכר של שבת כגון לאל אשר שבת ואי אשתלי ולא אדכר מהדרינן ליה ומדכר. ונ"ב דה"ט שהוסיפו אילו שבחות בשבת דאשכחן שלא בחר הקדוש ברוך הוא ביום השבת בשבחות של מלאכי השרת כ"א בשבחות ישראל דאמ' במדרש שש כנפים שש כנפים לאחד מלאכי השרת משוררים כל ימות השבוע משורר בכנף את יומו דהיינו ששה כנפים לששה ימים ביום השבת אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אין לנו כנף שנשורר לפניך תן לנו כנף שביעי ונשורר לפניך היום א"ל הקדוש ברוך הוא יש לי כנף אחד בארץ שמשורר לפני היום שנאמ' מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק: ונ"ב דהיינו דכתיב את ה' האמרת היום כלומר ביום המיוחד דהיינו שבת וה' האמירך היום שחפץ בך יותר ממלאכי השרת
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ש' נובמבר 05, 2016 8:35 pm
על ידי אום אני חומה
הפיוט 'דרור יקרא' לכאורה משקלו יתד ושתי תנועות.
אלא שבצלע 'נתוץ צרי באף ועברה' זה לא מסתדר.
אולי צריך לגרוס 'נתוץ צרי באף עברה', בלי וא"ו?
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ש' נובמבר 05, 2016 8:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
אום אני חומה כתב:אולי צריך לגרוס 'נתוץ צרי באף עברה', בלי וא"ו?
כן נדפס בש
יר
י דונש ע"פ כמה מקורות, וכן בס
ידור עבודת
ישראל ועוד.
נוסח נכון בזמר דרור יקרא
פורסם: א' נובמבר 06, 2016 2:35 am
על ידי יוצא פוניבז'
מתוך ה
זמירות של הר"
י ינקלב
יץ של
יט"א
![באף עברה.JPG](./download/file.php?id=37563)
- באף עברה.JPG (36.68 KiB) נצפה 17661 פעמים
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' נובמבר 06, 2016 10:02 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:רא
ית
י ה
יום דבר מענ
יין באו"ז, מקור ל
זמירות בשבת מן התורה!
אור זרוע הלכות שבת ס
ימן מב -
ותקנו רבותינו והוסיפו מזמורים לכבוד השבת כגון השמים מספרים כבוד אל כו' לדוד בשנותו את טעמו כו' נכון כסאך מאז כו' ומכאן ואילך מסיים כשאר ימים ומדלג מזמור לתודה. ועוד תקנו נשמת כל חי. ובמקהלות. הכל יודוך. ודעתי נוטה בכל אילו אם לא הזכיר אינו חוזר אבל לאל אשר שבת פרשו רבותינו בצפרא בצלותא דיוצר מבעיא ליה לבר ישראל למדכר של שבת כגון לאל אשר שבת ואי אשתלי ולא אדכר מהדרינן ליה ומדכר. ונ"ב דה"ט שהוסיפו אילו שבחות בשבת דאשכחן שלא בחר הקדוש ברוך הוא ביום השבת בשבחות של מלאכי השרת כ"א בשבחות ישראל דאמ' במדרש שש כנפים שש כנפים לאחד מלאכי השרת משוררים כל ימות השבוע משורר בכנף את יומו דהיינו ששה כנפים לששה ימים ביום השבת אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אין לנו כנף שנשורר לפניך תן לנו כנף שביעי ונשורר לפניך היום א"ל הקדוש ברוך הוא יש לי כנף אחד בארץ שמשורר לפני היום שנאמ' מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק: ונ"ב דהיינו דכתיב את ה' האמרת היום כלומר ביום המיוחד דהיינו שבת וה' האמירך היום שחפץ בך יותר ממלאכי השרת
האם א
ין הכוונה לפסוק
י דזמרא?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' נובמבר 06, 2016 2:20 pm
על ידי משולש
בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:רא
ית
י ה
יום דבר מענ
יין באו"ז, מקור ל
זמירות בשבת מן התורה!
אור זרוע הלכות שבת ס
ימן מב -
ותקנו רבותינו והוסיפו מזמורים לכבוד השבת כגון השמים מספרים כבוד אל כו' לדוד בשנותו את טעמו כו' נכון כסאך מאז כו' ומכאן ואילך מסיים כשאר ימים ומדלג מזמור לתודה. ועוד תקנו נשמת כל חי. ובמקהלות. הכל יודוך. ודעתי נוטה בכל אילו אם לא הזכיר אינו חוזר אבל לאל אשר שבת פרשו רבותינו בצפרא בצלותא דיוצר מבעיא ליה לבר ישראל למדכר של שבת כגון לאל אשר שבת ואי אשתלי ולא אדכר מהדרינן ליה ומדכר. ונ"ב דה"ט שהוסיפו אילו שבחות בשבת דאשכחן שלא בחר הקדוש ברוך הוא ביום השבת בשבחות של מלאכי השרת כ"א בשבחות ישראל דאמ' במדרש שש כנפים שש כנפים לאחד מלאכי השרת משוררים כל ימות השבוע משורר בכנף את יומו דהיינו ששה כנפים לששה ימים ביום השבת אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אין לנו כנף שנשורר לפניך תן לנו כנף שביעי ונשורר לפניך היום א"ל הקדוש ברוך הוא יש לי כנף אחד בארץ שמשורר לפני היום שנאמ' מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק: ונ"ב דהיינו דכתיב את ה' האמרת היום כלומר ביום המיוחד דהיינו שבת וה' האמירך היום שחפץ בך יותר ממלאכי השרת
האם א
ין הכוונה לפסוק
י דזמרא?
לא רק, גם ל'אל אשר שבת' וכדומה. ואם כן אול
י גם לכל זמר ששר
ים לכבוד שבת.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' נובמבר 06, 2016 8:45 pm
על ידי עושה חדשות
אנ
י מקבל את ההערה.
וא"כ נמצ
ינו למד
ין מחלוקת ראש' בב
יאור ענ
ין הוספת מזמור
ים בשבת, ש
י' האו"ז כנגד המובא
כאן.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ב' נובמבר 07, 2016 1:35 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ז"ל הרוקח סי' נ"ד
לאחר שאכל התבשיל שהטמין יש מזמרים זמירות ושבח בשבת להקב"ה, ואוכלים אחרי כן קינוח הסעודה דגים או עופות או פירות להיות ג' סעודות אחת בע"ש ואחת בהשכמה ואחת קנוח הסעודה.
הרי לך עוד טעם לזמירות שבת.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' נובמבר 08, 2016 9:01 pm
על ידי סלקא דעתך
ש_ק כתב:גילוי כתב:שאלת תם
מה החשיבות של ידיעת מחבר הפיוט, נוסח מדויק וכו' -וכי מדובר כאן בס"ת הנפסל בחסר אות אחת? אם יש נוסח משובש כלומר שתוכנו אינו נכון אני מסכים אבל אם שני הנוסחאות עולות כהוגן מה אכפת לי איזה נוסח יצא מידי המחבר
הצדק א
יתך, באמת לא צר
יך לד
ייק בש
יר
ים כס"ת.
ובכל אופן אשאלך- כמה וכמה מרבות
ינו הראשונ
ים דוגמת ר'
יהודה הלו
י והאבן עזרא השק
יעו חלק נ
יכר מח
ייהם וטרחו ועמלו על ש
יר
יהם בדקדוק רב כד
י שתה
יה בהם חר
יזה מעולה ומשקל תק
ין וש
יתא
ימו לשאר חוק
י הש
יר, ובתוכם
יצקו הרבה מרע
יונות
יהם. וכ
י הם ה
יו משל
ימ
ים עם כך שש
יר
יהם נשתבשו? וכ
י ה
יו משל
ימ
ים עם כך שרב
ים קורא
ים את ש
יר
יהם בצורה
יבשה ומונוטונ
ית ללא הבחנה בחרוז
ים וכו', רק כ
י 'צר
יך לומר
זמירות'? הא
ין מן הראו
י ש
יועמדו הש
יר
ים על ד
יוקם ו
יופ
ים?
ספרון ה
זמירות על
יו אנו עובד
ים נועד להצ
יג בפנ
י קורא את הש
יר
ים במלוא הדרם, ב
ין מבח
ינת תוכן הש
יר- כלומר נוסח מדו
ייק עד כמה שנ
יתן, משקל וחר
יזה תק
ינ
ים וכו', וכן מבח
ינה חזות
ית- כלומר ע
יצוב הש
יר באופן נכון על הדף לפ
י המשקל והחר
יזה, כך שמבנה הש
יר ו
יופ
יו בא
ים על ב
יטו
יים, וכפ
י שמצו
י מאוד ב
כתב
י ה
יד. את זה עש
ינו גם לטובת והנאת הקורא עצמו, וגם לעשות צדק עם מחבר
י הש
יר
ים שבוודא
י ה
יו חפצ
ים בכך.
גמ' עבודה זרה
יט: דרשו רבות
ינו מנ
יין שאפ
ילו ש
יחת חול
ין של תלמ
יד
י חכמ
ים צר
יכה תלמוד שנאמר 'ועלהו לא
יבול'.
רש"
י: צר
יכה תלמוד כד
י להתלמד לדבר בלשונם שהוא בלשון נק
יה ועושר ומרפא.
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 9:43 pm
על ידי אום אני חומה
אום אני חומה כתב:הפיוט 'דרור יקרא' לכאורה משקלו יתד ושתי תנועות.
אלא שבצלע 'נתוץ צרי באף ועברה' זה לא מסתדר.
אולי צריך לגרוס 'נתוץ צרי באף עברה', בלי וא"ו?
בדקת
י ה
יום באחד מס
ידור
י הנאמ"ן של
יט"א, ומלבד ש
ינו
יי נוסח אחד
ים מצאת
י גם את הת
יקונ
ים דלהלן, שמתא
ימ
ים
יותר למשקל הש
יר:
שבו
נוחו ב
יום שבת, נתוץ צר
י באף
עברה, ונרח
יב פה
נמלאנה.
אגב, הופתעת
י לגלות שם שגם לפ
יוט 'בנ
י ה
יכלא דכס
יפ
ין' מאת האר"
י ז"ל
יש משקל (
יתד ושת
י תנועות), כשלצורך כך נדרש
ים כמובן א
י אלו ת
יקונ
י נ
יקוד והג
ייה, כגון הפ
יכת הכ"ף של 'ה
יכלא' מקמץ לשווא ונ
יקוד הדל"ת של 'דכס
יפ
ין' בשווא במקום ח
יר
יק, וכן הלאה.
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 9:47 pm
על ידי צופר הנעמתי
אום אני חומה כתב: ונרחיב פה נמלאנה.
ומה הוא עושה עם הב
ית הראשון, "הדוך קמ
י אל קנא"?
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 10:25 pm
על ידי אום אני חומה
צופר הנעמתי כתב:אום אני חומה כתב: ונרחיב פה נמלאנה.
ומה הוא עושה עם הב
ית הראשון, "הדוך קמ
י אל קנא"?
הוא כותב שם שב
ית זה וזה שלפנ
יו 'אלוק
ים תן' א
ינם מדונש (בגלל הנוטר
יקון החסר).
לדעת
י זו הס
יבה שהוא גורס 'אל
חי קנא' ולא חל
י ולא מרג
יש למשקל שמתקלקל.
א"כ אתה צודק וסמ
י מכאן להה
יא.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:28 am
על ידי חוקר ודורש
היכן ניתן להשיג את הספר?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 12:56 pm
על ידי איתן
חוקרנוביץ כתב:היכן ניתן להשיג את הספר?
תפנה לששון קאופמן. כד
י שתוכנות ספאם לא
יוכלו לקרוא את ה
כתובת, א
כתוב את הדוא"ל ברמז ש
יובן ע"
י אדם, אך לא ע"
י תוכנה.
ת
כתוב בהתחלה saskaufman ואחר כך @gmail.com (כמובן עם "@" לפנ
י "gmail.com", רק
יש תקלה בתצוגה של של שפות עם כ
יוונ
י כתיבה שונ
ים בו זמנ
ית), ואז תקבל את
כתובת דוא"ל שלו.
Re: כיצד אכנס בשערי חכמת הפיוט?
פורסם: ג' מרץ 07, 2017 4:22 pm
על ידי ש_ק
אום אני חומה כתב:צופר הנעמתי כתב:אום אני חומה כתב: ונרחיב פה נמלאנה.
ומה הוא עושה עם הב
ית הראשון, "הדוך קמ
י אל קנא"?
הוא כותב שם שב
ית זה וזה שלפנ
יו 'אלוק
ים תן' א
ינם מדונש (בגלל הנוטר
יקון החסר).
לדעת
י זו הס
יבה שהוא גורס 'אל
חי קנא' ולא חל
י ולא מרג
יש למשקל שמתקלקל.
א"כ אתה צודק וסמ
י מכאן להה
יא.
להלן מה ש
כתבנו על זה בזמ
ירון:
בשירתו של דונש מצוי שלצורך המשקל הניע הנח אף אם הוא בסוף תיבה, כגון 'נעים שמכם לא יושבת', שיצר בו יתד בהנעת המ' סתומה של 'שמכם' וצירופה לתיבת 'לא', וכאילו היה 'נעים שִׁמְכֶה / מְלֹא יושבת', וכיוצ"ב: 'שעה שַׁוְעַה / תְבַּת עמי', ו'הדוך קָמַה / יְאֵל קנא' (וזו אחת מדרכיו שזכו לביקורת מצד תלמידי מנחם בן סרוק).
ואוס
יף שאדרבה, מזה מוכח דוקא ש'הדוך קמ
י' הוא כן מדונש, כ
י דרך זו
ייחוד
ית לדונש ושאר המשורר
ים לא העזו לעשות כך. אלא ששנ
י הבת
ים 'א-לה
י תן' ו'הדוך קמ
י', אף שדונש
כתבם, הם א
ינם חלק מדרור
יקרא אלא מש
יר
ים אחר
ים, ולכן א
ין בהם את חת
ימת המשורר כמו שאר בת
י דרור
יקרא.
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ה' אפריל 13, 2017 6:45 pm
על ידי בינוני
הזמירון המדובר כבר יצא לאור עולם? באם כן, מה שמו?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' ינואר 07, 2018 11:30 pm
על ידי עבד הזמן
סליחה על ההקפצה
אך אשאל שוב, האם משיהו יודע היאך ניתן להשיג קובץ זמירות שבת זה במלואו?
האם כבר שזפן מכבש הדפוס?
Re: לראשונה (?) - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ה' ינואר 11, 2018 12:55 am
על ידי אוהב ציון
איש_ספר כתב:לגבי יום שבתון
ידוע ששני דיבורים הוחלפו מאימת הגויים.
במקום ובאו כולם : ומתוך ערפל, האיר אופל וכו', תוכל למצוא במקומות הרבה.
ובמקום דבר בקדשו: דרוך בנעל אויבים וצרים וכו' - כנ"ל.
המהדיר שלפנינו מביא את ב' הנוסחאות וכותב במשהו שנראה כהתחכמות גרידא: מקובל לומר שמחרוזות אלו הן המקוריות אלא שהוחלפו מפני דרכי שלום, ויתכן שאלו ואלו מריה"ל, אלא שאחד הזוגות מקורו בפיוט אחד שלו הדומה ליום שבתון (דוגמת יום שמהו)'.
.
בס"ד
סל
יחה על הא
יחור...
יש כאן משהו נוסף בס
יס
י, שמשום מה לא עלה כאן, בד
יון הנכבד.
כל הש
יר
יום שבתון מר
ישא לגמ
ירא מדבר על מעמד הר ס
ינ
י.
וגם השלמת ה
כתב
יד ה
ישן.
מתוך ערפל - הוא הענן וערפל של מעמד הר ס
ינ
י.
ועל עב הר
ים עם שפל - הוא הענן של אנכ
י בא אל
יך בעב הענן ועוד כמה מקומות שמוזכר 'ענן' שאמרו בר
יש אדר"נ משה עלה בענן ונתקדש בענן וכו'. עם שפל - ש
יצא ממצר
ים.
ומגדל צר
י ארצה נופל - נראה שאלו מגדל
י מצר
ים. (אבל זה אול
י קצת דוחק).
עכ"פ כל הש
יר כולו על מתן תורה.
ולא נראה כלל ש
יש קשר לגו
ים שבזמן המחבר וכדומה.
לכן תמוה מאוד ההוספה: 'דרוך בנעל או
יב
ים וצר
ים / גם המעד קרסול
י זר
ים / אז
יענו לך עמ
י בש
יר
ים / א-ל המהלך על כנפ
י רוח'.
לא קשור כלל לש
יר.
אודה לך אם תחכ
ימנ
י בזאת, בודא
י בק
י אתה ממנ
י!
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' ינואר 14, 2018 3:17 pm
על ידי בתוך הגולה
ישבב הסופר כתב:עורך הזמירות הוא אברך צעיר יר"ש, שנתברך בכשרון מפתיע ואגר ידע פנומנלי בתחומים שונים ומשונים בלעה"ר...
...
המהדורה שהביא הראי"ס יצאה לאור לרגל חתונתו של העורך, בחודש שבט תשע"ב, אך מהדורה זו אינה מושלמת.
מהדורא בתרא מתוקנת ומשובחת עומדת לצאת לאור בעתיד הקרוב בעז"ה.
ובכן עברו כשש שנ
ים מצאת המהדורה הראשונה. ה
יש מ
ישהו
יודע מה קורה עם זה? נראה ש
יש כאן אוצר גדול שנגנז וא
ין מ
י שטורח בו, וחבל...
ושלא תהא ב
יאה ר
יקנ
ית הערה אחת מקופ
יא בנוגע למחבר הפ
יוט
יד
יד נפש.
ישבב הסופר כתב:...
לענין ר"א אזקרי וידיד נפש, אני כותב מזכרון, אבל זוכרני שאמר לי [=העורך] שר"א אזקרי לא כתב בשום מקום שחיברו, וגם נמצא כת"י של הפיוט ידיד נפש מתקופה קדומה לרא"א, על כן נראה שלא בא רא"א אלא לרשום לעצמו פיוט שהכיר, ומחבר הזמר קדם לרבי אלעזר אזקרי. ולכן הכת"י של הר"א אזקרי אינו מורה דוקא על נוסחו המקורי. וכמו שלא היינו מעדיפים נוסח מסויים של "אץ קוצץ" מפני שזה נמצא בכת"י המהר"ם שיף. לדעתי זה מובן ומסתבר, רק לשונו הקצר של העורך לא נתבאר כל צרכו.
וכך מפורש גם
בתצלום שהעלה הרב ש.ק לעילעוד צ
יינו לע
יל למאמר
ים שונ
ים בענ
יין של
ד"ר גזונטהייט וכן
של ר' עזרא שבט.
והנה לפו"ר לא רא
ית
י בכל אלו שהזכ
ירו כ
י בספר ('
יומן') שח
יבר רא"א הנקרא 'מ
יל
י דשמ
יא' מפורש להד
יא שהוא הוא מחבר הפ
יוט. (ספר זה
י"ל ע"
י מרדכ
י פכטר בתוך ספרו 'מצפונות צפת - מחקר
ים ומקורות לתולדות צפת וחכמ
יה במאה הט'ז').
לצער
י הספר א
ינו לפנ
י וא
ינ
י יכול לצ
יין מר"מ מדו
יק אבל זאת אזכור כ
י הדבר נ
כתב בדבר
י רא"א משנת שמ"ז (הספר הולך סובב לפ
י תאר
יכ
ים ומאורעות ומ
י שהספר ב
ידו
יכול למצוא את הדבר
ים בקלות).
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' ינואר 14, 2018 3:21 pm
על ידי מה שנכון נכון
[ראה במאמרו של גזונטהייט הערה 5].
מהדורה אחרת של היומן הנ"ל ישנה באוצר. (את ידיד נפש לפו"ר ל"מ שם).
[בלא"ה הפקפוקים מפוקפקים, ואין סיבה של ממש להוציא את היחוס מחזקתו].
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' ינואר 14, 2018 3:57 pm
על ידי בתוך הגולה
מה שנכון נכון כתב:[ראה במאמרו של גזונטהייט הערה 5].
מהדורה אחרת של היומן הנ"ל ישנה באוצר. (את ידיד נפש לפו"ר ל"מ שם).
[בלא"ה הפקפוקים מפוקפקים, ואין סיבה של ממש להוציא את היחוס מחזקתו].
גזונטה
ייט מצ
יין רק שהפ
יוט נמצא ב
כת"
י רא"א וזה לדעת המחבר
ים א
ינו מספ
יק. למ
יטב זכרונ
י יש מקום שרא"א מ
ייחס פ
יוט זה לעצמו וזה כמובן משנה את התמונה.
ספר מ
יל
י דשמ
יא שבאוצר א
ינו מהדורה שונה אלא הוא ח
יבור אחר מאת רא"א הקרו
י באותו שם (א
ינ
י זוכר כרגע אם רא"א קרא לשנ
י ח
יבור
יו בשם אחד או שהמהד
יר
ים השונ
ים עשו זאת ואנ
י מתעצל כרגע לע
יין בדבר. עכ"פ הח
יבור שבאוצר א
ין לו כל סממן א
יש
י ואף א
ינו בדרך
יומן. וח
ילופ
יו בח
יבור שאצל פכטר)
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: א' ינואר 14, 2018 5:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
במהדורה שבאוצר נאמר שנדפס בה שוב מה שהו"ל פכטר. כנראה שהדפ
יסו רק את קטע
י המוסר, ולא את קטע
י ה
יומן הא
יש
יים. (לצער
י 'מצפונות צפת' א
ינו תח"
י).
כתה"
י הכולל חלק מה
יומן וכן את
יד
יד נפש ב
כתב
יד רא"א נמצא כאן:
http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H000092726
![ידיד נפש 14.PNG](./download/file.php?id=54765)
- ידיד נפש 14.PNG (504.19 KiB) נצפה 15047 פעמים
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' ינואר 16, 2018 3:20 pm
על ידי בתוך הגולה
בתוך הגולה כתב:
לענין ר"א אזקרי וידיד נפש ... לפו"ר לא ראיתי שהזכירו כי בספר ('יומן') שחיבר רא"א הנקרא 'מילי דשמיא' מפורש להדיא שהוא הוא מחבר הפיוט. (ספר זה י"ל ע"י מרדכי פכטר בתוך ספרו 'מצפונות צפת - מחקרים ומקורות לתולדות צפת וחכמיה במאה הט'ז').
לצערי הספר אינו לפני ואיני יכול לציין מר"מ מדויק אבל זאת אזכור כי הדבר נכתב בדברי רא"א משנת שמ"ז (הספר הולך סובב לפי תאריכים ומאורעות ומי שהספר בידו יכול למצוא את הדברים בקלות)
מה שנכון נכון כתב:מהדורה אחרת של היומן הנ"ל ישנה באוצר. (את ידיד נפש לפו"ר ל"מ שם)
בתוך הגולה כתב:
ספר מילי דשמיא שבאוצר אינו מהדורה שונה אלא הוא חיבור אחר מאת רא"א הקרוי באותו שם (איני זוכר כרגע אם רא"א קרא לשני חיבוריו בשם אחד או שהמהדירים השונים עשו זאת ואני מתעצל כרגע לעיין בדבר. עכ"פ החיבור שבאוצר אין לו כל סממן אישי ואף אינו בדרך יומן. וחילופיו בחיבור שאצל פכטר)
מה שנכון נכון כתב: במהדורה שבאוצר נאמר שנדפס בה שוב מה שהו"ל פכטר. כנראה שהדפיסו רק את קטעי המוסר, ולא את קטעי היומן האישיים
כשמך כן תהלתך וכך מפורש בדבר
י המבוא של המו"ל שם (עמוד 2 בתחת
יתו) ש'הרש
ימות'
יפורסמו א
י"ה בנפרד.
להבה
יר את הדבר
ים עד כמה ש
יד
י מגעת. רא"א
כתב קונטרס גדול ומק
יף הכולל הנהגות, דבר
י חס
ידות וכן א
ירוע
ים א
יש
יים (חלומות וכד'). קובץ זה כולו קרו
י 'מ
יל
י דשמ
יא'. פכטר הוצ
יא מזה תח
ילה חלק
ים בתוך מאמרו על רא"א ב
כתה"ע שלם כרך ג (אמ"א). שוב פרסם פכטר את הספר בפנ"ע בשנת תשנ"ד (אף זה אמ"א). בשנת תשנ"ו פ
ירסם הנ"ל את חלק
י ה
יומן שבספר (ה
יינו אלו שהמחבר ת
יארך אותם) בתוך ספרו מצפונת צפת הנז"ל.
בשנת תשס"ז הו"ל הרב בן חמו את הספר מ
יל
י דשמ
יא המקב
יל ככה"נ למה שפרסם כבר פכטר בשנת תשנ"א וכאמור השמ
יט מהם את אותם רש
ימות.
(מ
י ש
יקרא באותם רש
ימות
יב
ין לענ"ד מדוע המו"ל השמ
יטם במהדורתו זו ומדוע עד עתה לא הוצ
יאם בנפרד.
יש שם קטע
ים א
יש
יים ממש הכולל
ים ש
יחות של רא"א עם נשות
יו, בע
יקר סב
יב כמ
יהתו של רא"א לזש"ק. ונראה כ
י המו"ל לא רואה לנכון להנג
ישם לקורא התורנ
י).
נחזור עתה לעניינו. ברש
ימות הללו שנת השמ"ה (ולא שמ"ז כמש"כ לע
יל)
יד אב מתאר רא"א חלום שלו שה
יה מלמד תורה ל
ילד שלו* ו'
שיר שלי ידיד נפש.' (מצפונת צפת עמ' 156. הוא מרמז שם את כל הב
ית הראשון בראש
י ת
יבות ונלאת
י להעת
יק).
נראה כ
י אחר עדות ברורה זו א
ין מקום לספ
יקות ופקפוק
ים בדבר ה
יחס לרא"א.
* כאמור הרבה מהרש
ימות מתאר
ים את תשוקת רא"א לבן זכר ש
ילמדו תורה ו
יחנכו למצוות ומע"ט וכל ע
ין דמוע תדמע.
ואנ
י חוזר ותוהה שוב בענ
יין הוצאת ה
זמירותבתוך הגולה כתב:ובכן עברו כשש שנים מצאת המהדורה הראשונה. היש מישהו יודע מה קורה עם זה? נראה שיש כאן אוצר גדול שנגנז ואין מי שטורח בו, וחבל...
א
ין אחד ש
יודע?
Re: לראשונה - זמירות שבת מוגהות ע"פ כ"י ודפו"י
פורסם: ג' ינואר 16, 2018 8:03 pm
על ידי לענין
שלחתי מייל למחברים על כך שהציבור צמא. והוספתי להם לינק לכאן.