הודעהעל ידי אור עולם » ו' ספטמבר 11, 2020 1:37 am
מו"ר שליט"א ביאר עניין זה, ואקדים קודם דבריו במקו"א לעניין ברכה ד"זכרונות".
דיש להקשות:
א. מה ששם המעשה הוא "עקידת יצחק" אע"פ שלכאו' העקידה היא חלק שולי בעצם מעשה ההקרבה.
ב. בתחילת הברכה פותחים בזכות "ותראה לפניך עקידה שעקד אברהם אבינו" ומסיימים בזכות "ועקידת יצחק לזרעו (של ישראל) היום ברחמים תזכור" (הקשה כן גם בפחד"י סוכות ע"ו, ועיין מחצה"ש תקצ"א).
והנה, איתא בחז"ל דהנסיון דהעקידה שייך למידת הדין "והאלוקים ניסה" "בשביל שתתקשט מידת הדין בעולם" (בר"ר פר' נה, ובילקוט צו, ועיין מהר"ל דר"ח פ"ה מ"ג), היינו דהנסיון הוא לא"א שמידת מידת החסד להשתלם במידת הדין (ועיין רבינו בחיי בראשית יח, לג).
א"כ מצינו דתוקף מעשה העקידה הוא במה שא"א ע"ה עוקד את מידת החסד שלו ופועל בדין וגבורה, ולעומת זאת יצחק מבטל את גבורתו אל מידת החסד דאברהם. (ועיין קונ' סוכות למרנא הגר"י דויד שליט"א, ובמאמרי פחד"י סוכות מא' ל, וראה תמיד לא: "יצחק בן אברהם").
ושם נתבשר א"א על לידת יעקב "כי ברך אברכך - אחת לאב ואחת לבן", היינו שמהעקידה של אברהם ויצחק נולד יעקב - תפארת. (ולכן יש דיון בפוסקים האם להזכיר "ועקידת יצחק לזרעו של ישראל" היינו להזכיר גם את זכות יעקב בעקידה, ומ"מ לכו"ע מבקשים "ברחמים תזכור" היינו מידת יעקב).
עתה זכינו להבין דה"עקידה" הוא חלק מרכזי במעשה הזה, ולכן בברכה מצרפים את הבקשה לזכות אברהם ויצחק.
ע"כ דבריו בביאור הברכה.
ואשתקד הוסיף, דלפי"ז מבוארת הבקשה "כמו שכבש... כן יכבשו", היינו דאנו מבקשים, דכשם שאברהם אבינו פעל הנהגת "לפני ולפנים" לעילא מהנהגתו הרגילה, ושיתף מידת חסד למידת הדין עד ללידת הרחמים, כן יכבשו רחמיך את כעסך, היינו שיתנהג עמנו לפנים משורת הדין וישתף חסד לדין וכך נונהג ברחמים.