מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוקטובר 29, 2020 8:48 pm

ראיתי דבר חידוש בספר אחד, ששאלו את הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ואת להבחל"ח הגר"ח קנייבסקי שליט"א: מדוע אין להפסיק בברכת שומע תפילה כדי לענות אמן יהא שמיה רבה, הרי מותר להוסיף שם בקשות, ולמה שלא יבקש שם שיהא שמו הגדול של הקב"ה מבורך?

לפי דברי הספר שניהם להבחל"ח השיבו שאשי"ר זה לא בקשה אלא שבח, שאומרים עובדא קיימת ששמו של הקב"ה יהיה מבורך תמיד.
הגר"ח הביא לכך ראיה שהרי בתרגום יונתן מבואר שתרגום בשכמל"ו הוא איש"ר כו'.
עד כאן השמועה.

והנה יש בדבר זה נפקא מינה עצומה, שהרי ידוע מה שאמרו חז"ל על העונה איש"ר בכל כחו, ולרש"י היינו בכל כוונתו, וא"כ צריך לדעת מה אומרים.

מקור הענין שאיש"ר הוא שבח הוא כנראה בברכות ג. "אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו כך."

אולם צריך ביאור מאד, שהרי תחילת הקדיש היא יתגדל ויתקדש כו', וזה בודאי בקשה ותפילה, ומשאלת לב שרוצים שכך יהיה, ולא סיפור דברים בעלמא שכך יהיה, וא"כ כשאומרים "אמן" בודאי הכוונה שהלוואי שכך יהיה, וא"כ בודאי שהפשטות היא שההמשך - יהא שמיה רבא כו' - מתקשר לזה, שזה המשך ממה שאמרנו אמן על בקשת אומר הקדיש שיתגדל ויתקדש כו'.

ולמעשה בתוס' שם בברכות מפורש שזה תפילה, בודאי בדעת המחזור ויטרי אבל גם לפי הפירוש הרגיל, ע"ש.

ומה שאמרו בגמרא שזה נקרא קילוס, לכאורה אפשר לפרש שעצם הדבר שכל כך רוצים ומבקשים על כבוד ה' זה עצמו נקרא קילוס. אבל לומר שכל הענין של איש"ר הוא שבח נראה מחודש מאד מאד.

אשמח אם יש למישהו מידע בענין זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 29, 2020 9:59 pm

ע"ע יבי"א ה, יג.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אוקטובר 29, 2020 10:12 pm

ראה מ"ש כאן משו"ת דבר יהושע
viewtopic.php?f=50&t=47744&p=593367&hili#p593367

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוקטובר 29, 2020 10:39 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ראה מ"ש כאן משו"ת דבר יהושע
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... li#p593367

יישר כוח גדול.

מצאתי את התשובה אנל אני לא מצליח להעלותה לכאן.
הדבר יהושע כותב שהוא קילוס, והוא מביא על זה את הגמרא בשבת קיט: שדרשו איש"ר מ"בהתנדב עם ברכו ה'"הרי שזו ברכה.

והקילוס הוא עצם הדבר שמבקשים על זה, וכמו שאומרים "יחי המלך."

כלומר להיפך ממה שכתבתי, שבעיקרו הוא תפילה, אלא שזה גופא שבח, הוא כותב להיפך שכל הכוונה היא קילוס, רק שהצורה לקלס הוא על ידי שכביכול מבקשים.

עדיין צ"ב, האם הוא מתכוין שכל הקדיש הוא כך, וכנ"ל בהודעתי הקודמת? כי הרי הקדיש מתחילתו בודאי נראה כבקשה ורחמי, ויהש"ר נראה כהמשך שלו. וצ"ב.

לענ"ד את הראיה מהגמרא בשבת אפשר לדחות, משום שמצינו לשון ברכה גם על בקשה, כמו אדם שמברך את רעהו, ואף שברכה להקב"ה בדרך כלל הוא בקשה לדעת רוב הראשונים, מתפרש לפעמים גם על ברכה כברכת אדם לחבירו וכמ"ש בברכות ז. ישמעאל בני ברכני.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ו' אוקטובר 30, 2020 11:58 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוקטובר 29, 2020 11:18 pm

הנה התשובה.
קבצים מצורפים
דבר יהושע.PDF
(326.99 KiB) הורד 94 פעמים

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוקטובר 30, 2020 1:51 pm

במשנה ברורה סי' קכ"ד סקכ"ה מסביר את כוונת אמן בכל מקום, ולגבי קדיש כתב:
ובקדייש צריך לכון על העתיד לביא שיאמנו דבריו מה שהוא מבקש שיתגלה מלכותו בעגלא ובזמן קריב דעיקר העניןבודאי יקןם לבסוף כמו שכתוב ביום ההוא יהיה ד' אחד וגו' עכ"ל.

מבואר שהקדיש הוא בקשה שיתגלה מלכותו ית'. והשאמן הוא שרוצה שייאמנו דבריו (עי,ש בפמ"ג א"א סק"י שהוא מקור המ"ב כמצויין בשעה"צ). ולכאורה יהש"ר הוא המשך ישיר לזה.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 30, 2020 2:10 pm

אגב, ראיתי פעם שהר"י בר יקר מפרש דה'אמן' קאי על להבא, שיהא שמיה רבא וכו'.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' אוקטובר 31, 2020 6:45 pm

מה שנכון נכון כתב:ע"ע יבי"א ה, יג.

יישר כוח.

עיינתי היום, הגרי"ע ז"ל גם מגיע למסקנא שאיש"ר היא שבח ולא תפילה.

הוא מעלה טענה מעניינת מאד: אם זו תפילה ובקשה, מדוע צריך עשרה? איך שייך שיהיה "דבר בקדושה" אם הוא בקשה? אלא ודאי שהוא שבח, ושבח כזה שצריך עשרה.

עוד טוען שאם זה בקשה ותפילה מדוע נקרא דבר שבקדושה וצריך עשרה.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ש' אוקטובר 31, 2020 6:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' אוקטובר 31, 2020 6:50 pm

התבוננתי שיש הנחה כנראה שאיש"ר והקדיש בכללות זה או בקשה או שבח.

אולם לפי מה שהעליתי למעלה זה לא זה ולא זה. אלא ברכה.

הרי ידוע שישנו דבר בפנ"ע שהוא כח הברכה, ונלמד מפרשת השבוע ואברך מברכיך, וכבר כתבו בזה בס' העקרים ובבית אלקים למבי"ט שזה ענין נפרד מתפילה. ולכן מברכים אדם בלשון נוכח, כי לא מבקשים מהקב"ה שיהיה כך וכך, אלא מעבירים הלאה את כח הברכה.

ולזה י"ל שיש ענין "לברך" כביכול את הקב"ה, שיתגדל ויתקדש שמיה כו'.

והנה לפי דברים אלה מיושב מדוע לא מצינו שיהיה מותר להפסיק בברכת שומע תפילה, בלי להגיע למסקנא שאיש"ר הוא שבח. אלא הוא ברכה. ובשומע תפילה מותר רק בקשת צרכים, לא לברך לאף אחד אפילו הקב"ה כביכול.

כמו"כ מיושב מה שהקשה הביע אומר כיצד יתכן שלבקשה ותפילה צריך עשרה. להנ"ל אין זה בקשה אלא ברכה, ולברך את הקב"ה בברכה נוראה כזאת צריך עשרה, כי אין לאדם יחיד כח לברך ככה.

כמו"כ מיושב מה ששאל היביע אומר מדוע לא אומרים בלשון נוכח, כי אכן זה לא תפילה אלא ברכה, וכמו שכל ברכה לא נאמרת בלשון נוכח להקב"ה.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אמן יהא שמיה רבה - שבח או בקשה\תפילה?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' אוקטובר 31, 2020 9:12 pm

עושה חדשות כתב:אגב, ראיתי פעם שהר"י בר יקר מפרש דה'אמן' קאי על להבא, שיהא שמיה רבא וכו'.

ייש"כ,
עיינתי שם ואכן מפרש שאמן מחובר למטה, (יעו"ש איך שמסביר את הדבר).
אבל מבואר מדבריו שהכל שבחים! ורק מתתקבל אין שבחים.
וזה לכאורה כדברי כל הגדולים שהובאו למעלה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים