מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אשי ישראל
הודעות: 529
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

הודעהעל ידי אשי ישראל » א' אפריל 18, 2021 6:59 pm

בנשמת נאמר "המלך יושב על כסא רם ונשא", ונחלקו האם "רם ונשא" הוא הכסא או הקב"ה.

כמדומה לי שבדברי 'פירושי סידור התפילה לרוקח' יש לכאורה סתירה, ואשמח לעזרתכם לפתרונה:

בחלק א, עמ' שי, ד"ה צור ישראל, הוא כתב ש"המלך היושב על כסא רם ונשא" הכוונה שהכסא הוא רם ונשא: "...יושב על כסא רם ונשא... על הכסא אומר רם ונשא".
אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".
אולם מיד בהמשך כתב בד"ה "יושב על כסא רם ונשא" ש"הכסא רם ונשא".

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1032
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' מאי 04, 2021 6:00 pm

אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.
קבצים מצורפים
זיהוי מקורות שהשתרבבו ל'פירושי סידור התפילה לרוקח' - ירושתנו, ספר עשירי, תשע''ט.pdf
(77.38 KiB) הורד 11 פעמים

אשי ישראל
הודעות: 529
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' מאי 04, 2021 7:23 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.


תודה רבה

אשי ישראל
הודעות: 529
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: סתירה בדברי הרוקח בענין כסא רם ונשא

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' מאי 05, 2021 11:26 am

לייבעדיג יענקל כתב:
אשי ישראל כתב:אך בחלק ב עמ' תקיב בביאור נשמת כל חי כתב שהמלך הוא הרם ונשא: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...".

אליבא דרבינו הרוקח רם ונישא קאי על הכסא ולא על הקב"ה.
הציטוט שמחמתו שאלת אינו שייך לפירוש הרוקח לסידור. מדובר בשירבוב שגוי. ראה במצ"ב.


יישר כוח גדול!
לאור דברי הרב לוי יצחק חריטן אליהם ציינת, כתבתי כך במאמרי [לא פורסם עדיין]:

"ב'פירושי סידור התפילה לרוקח' כתב בכמה מקומות שיש בשמים כסא שהוא רם ונשא (בחלק א עמ' קכז, בביאור פסוקי דזמרא, על הפרק "ה' מלך גיאות לבש", כתב שיש בשמים כסא "רם ונשא", וראה שם סוף עמ' רה, ד"ה "לך משתחוים אתה הוא יי האלהים", וכן עמ' רמה בביאור הקדיש ד"ה ויתנשא, וכן עמ' דש ד"ה "ברום עולם מושבך", ושם עמ' שז ד"ה "למלך אל רם ונשא", וראה גם בספר סודי רזיא לבעל הרוקח מהד' בראזני ה'תשס"ד עמ' 148 שהביא שיש בשמים כסא שהכסא הוא רם ונשא, וכן שם עמ' 171 ועמ' 191), וגם כתב במפורש ש"המלך היושב על כסא רם ונשא" הכוונה שהכסא הוא רם ונשא (ח"א, עמ' שי, ד"ה צור ישראל: "...יושב על כסא רם ונשא... על הכסא אומר רם ונשא", וכך גם בח"ב עמ' תקיב, בביאור נשמת כל חי, בד"ה "יושב על כסא רם ונשא" כתב "והכסא רם ונשא").
יש להעיר שמאידך, בח"ב עמ' תקיב, בביאור נשמת כל חי, ד"ה 'רם ונשא', נכתב להיפך: "רם ונשא – אין מוסב על כסא שסמוך לו, אלא להמלך של מעלה...". הסתירה מתורצת לאור דברי הרב לוי יצחק חריטן, שפורסמו בירושתנו ספר עשירי עמ' תרטו, שם נתבאר שכמה קטעים בסידור הרוקח אינם ממנו, ואחד הקטעים הוא ד"ה 'רם ונשא' שהובא כאן.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים