מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 26, 2021 1:58 pm

הקדמה קצרה:

ברכת קדושת היום במוספי הרגלים היא ארוכה, אולם יש לה מבנה מסודר וברור מאוד:

אתה בחרתנו - פתיחה על מעלת עם ישראל.

ותתן לנו - הזכרת המועד המסוים.

ומפני חטאינו - הזכרת החורבן שגרם לשני דברים - אי יכולת לעלות ולהשתחוות ואי יכולת להקריב קרבנות חובה.

בהמשך תפילה לבניין הבית שבו נקריב את הקרבנות האמורים בפסוק הנאמר, עם מנחתם ונסכיהם.

אלקינו ואלקי אבותינו מלך רחמן - תפילה לבניין הבית שבו נקיים מצוות השתחוואה ברגלים.


והשיאנו - בקשה נוספת מעניין הרגלים.

קדשנו במצוותיך - בקשה כללית הנאמרת בכל שבת ומועד.

חתימה - קדושת היום.

עד כאן הדברים פשוטים ביותר לכל בר בי כנישתא דחד יומא.

ומכאן לשאלה: כאשר משלבים את השבת, היא משתלבת באופן נפלא בכל מקום לפי עניינו. באזכרת היום, בקרבנות וכו'.

אלא שישנו קטע ממוסף שבת, שלכאורה משולב בלי הקשר הגיוני. "ישמחו במלכותך" וכו', נמצא בין הבקשה להשבת הקרבנות ופסוקיהם לבין הבקשה להשבת ההשתחוואה. זה תמוה. לו אני הייתי עורך את הברכה, הייתי מוסיף אותו בחלק האחרון, לאחר "כאשר רצית ואמרת לברכינו", לפני "אלקינו ואלקי אבותינו רצה במנוחתנו". שם כלה עניין הרגלים, ועוברים לבקשה הכללית הנאמרת הן בשבת והן ביו"ט, ולכן מתאים מאוד לשלב שם את "ישמחו". למעשה גם בתפילת שבת רגילה נמצא "ישמחו" בדיוק לפני הבקשה הזו.

מדוע אפוא נדחף "ישמחו" באמצע עניין הרגלים, בין שתי הבקשות המיוחדות לעניין הרגלים?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי בן ראובן » א' ספטמבר 26, 2021 8:45 pm

הבקשה להשבת הקרבנות שייכת גם לשבת (ונאמרת גם במוסף שבת), משא"כ הבקשה להשבת העלייה לרגל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' ספטמבר 27, 2021 12:30 pm

ועדיין זה מרגיש מאוד תקוע. גם קדשנו במצוותיך שייך לכל שבת, ולכאורה היה מתאים לשלב שם את ישמחו במלכותך.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ספטמבר 28, 2021 8:56 pm

עי' לבוש תפח ג, ומעניין שדן רק ברצה במנוחתינו ולא בישמחו במלכותך

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' ספטמבר 29, 2021 7:37 pm

אפרקסתא דעניא כתב:ועדיין זה מרגיש מאוד תקוע. גם קדשנו במצוותיך שייך לכל שבת, ולכאורה היה מתאים לשלב שם את ישמחו במלכותך.

קדשנו במצוותיך שייך לשבת ושייך ליום טוב, לכן הוא נכנס באמצע בקשות השבת אחרי רצה במנחותינו לפני וינוחו, או אחרי והשיאנו לפני והנחילנו, או אחרי מלוך לפני ודברך אמת. בנוסח הנוכחי של שבת ויו"ט, זה משולב בעקבות והשיאנו וגם רצה במנוחתנו, לפני והנחילנו שבת ומועדי קדשך.
לפי הבנתי זו, אם יבוא שם ישמחו במלכותך יהיה קדשנו שייך רק לשבת ולא ליו"ט.
אבל אולי כל מבט זה מבוסס על הרגל הנוסח שבידינו?

(גם לדברי עדיין אין כאן הסבר למיקום של ישמחו במלכותך).

במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי במסתרים » ה' ספטמבר 30, 2021 7:18 am

ישמחו (ולא: "תשמח במלכותך") לא היה משתלב יפה באמצע הבקשות בלשון נוכח והשיאנו... קדשנו במצותיך וכו'.

אולי רצו לסמוך "כברכת ה"א אשר נתן לך והשיאנו את ברכת מועדיך".

אפרקסתא דעניא כתב:אתה בחרתנו - פתיחה על מעלת עם ישראל.
ותתן לנו - הזכרת המועד המסוים.

פיסקא אחת שנחלקה בסידורים מפני הבדלת מוצ"ש, ואין טעם לנגינת הסיום ב"ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת"...

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תמיהה בתפילת הרגלים המשולבת עם שבת

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אוקטובר 01, 2021 2:14 am

אפרקסתא דעניא כתב:ועדיין זה מרגיש מאוד תקוע. גם קדשנו במצוותיך שייך לכל שבת, ולכאורה היה מתאים לשלב שם את ישמחו במלכותך.


קדשנו במצוותיך שייך לשבת ויו"ט. אינני רואה פלא בהקדמת הבקשה המיוחדת לשבת לפני הבקשה המיוחדת ליו"ט.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים