מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
הרועה
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי הרועה » ש' אוגוסט 26, 2023 10:40 pm

במרחב התפילה יש לא מעט מקבצים של פסוקים מלוקטים. לא שילוב של פסוקים בתוך נוסח תפילה, אלא תפילה המורכבת רק מפסוקים שונים (שאינם חטיבה מקורית אחת).
כרגע אני זוכר את אלה:
הודו בתחילת שחרית.
יהי כבוד.
ברוך ה' לעולם.
והוא רחום בשני וחמישי.
ויתן לך במוצ"ש.
הפתיחה לסליחות.
יראו בברכת המזון.
--
מן הסתם ישנם עוד מקבצים.
מה המקור לתופעה זו? האם המקור של כל המקבצים האלה מתועד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13084
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 26, 2023 10:57 pm

על "והוא רחום" יש סיפור מפורסם.

יהודהא
הודעות: 1265
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי יהודהא » א' אוגוסט 27, 2023 2:23 pm

הרועה כתב:במרחב התפילה יש לא מעט מקבצים של פסוקים מלוקטים. לא שילוב של פסוקים בתוך נוסח תפילה, אלא תפילה המורכבת רק מפסוקים שונים (שאינם חטיבה מקורית אחת).
כרגע אני זוכר את אלה:
1. הודו בתחילת שחרית.
2. יהי כבוד.
3. ברוך ה' לעולם.
4. והוא רחום בשני וחמישי.
5. ויתן לך במוצ"ש.
6. הפתיחה לסליחות.
7. יראו בברכת המזון.
--
מן הסתם ישנם עוד מקבצים.
מה המקור לתופעה זו? האם המקור של כל המקבצים האלה מתועד?

------------------------------------------------------------
א.
ישנם עוד ? -וודאי :
8. ואנחנו לא נדע..
9. ובא לציון..

מתועד ? נכון. הכול מתועד ונידון - גם אם חלקם ברור, חלקם מסופק\ מספר גירסאות, וחלק נוסף עלום.

יש רבים כאלה בתפילות בסליחות ובפיוטים , לעיתים התפילה כולה. ולעיתים חלקה.
ומשמשים כפתיחה של קטע זה או של הקטע הבא . או כנעילה .
לעיתים כתוספת והשלמה של הנושא ולעיתים כנספח וכו .
וכולם נידונים בסידורים המבוארים ובספרים הייעודיים לכך.

ב.
ולהלן על חלקם בקצרה:
1.
נתחיל בהודו
שמקורו בדבה"י א, טז, ח- לו.וניתקן עי דוד המלך בעת העלותו את הארון מבית עובד אדום הגיתי- לאוהל בעיר דוד. וזמנו בתחילת מלכותו בירושלים שנמשכה 33 שנה.
ויש להוסיף שבסופם של 33 השנים ולפני פטירתו חיבר תפילה\פרידה נוספת שמתוכה נאמרים על ידינו בשחרית 4 פסוקים ,והם "ויברך דוד ,,,לשם תפארתך. מדבה"י א,כט, י-יג.
הקטע הבא בויברך דוד - מויברכו שם... ועד במים עזים נאמר לאחר כחמש מאות שנה עי עולי בבל עם סיום בניית חומת ירושלים. והם מנחמיה ט,

נחזור להודו -
לקט הפסוקים: מרוממו ה' והלאה הם פסוקי דרחמי מתהילים שכולם ענין תחינה ותפילה על הגאולה וכו. כמבואר בסדר היום.
ויש שהוסיפו - שאמירת פסוקים נבחרים שכולם מתהילים תיחשב לנו כאילו אמרנו את הספר כולו.
ואכן בנוסח איטליה אומרים רק את החלק הראשון ולא את לקט הפסוקים.
ויש שאמרו את הודו רק בשבת, ואמירתו בכל יום כחלק חובה וקבוע הוא רק כמה מאות שנים.

2.
יהי כבוד גם הוא אוסף מתהילים למעט 3 . "רַבּ֣וֹת מַחֲשָׁב֣וֹת בְּלֶב־אִ֑ישׁ וַעֲצַ֥ת השם הִ֣יא תָקֽוּם׃ [משלי יט, כא] ופסוק אחד מדבה"י דברי הימים א,טז ,לא. יִשְׂמְח֤וּ הַשָּׁמַ֨יִם֙ וְתָגֵ֣ל הָאָ֔רֶץ וְיֹֽאמְר֥וּ בַגּוֹיִ֖ם השם מָלָֽךְ׃
והשלישי משמות טו,יח. השם יִמְלֹךְ, לְעֹלָם וָעֶד.

והפסוק "ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך " כלל אינו פסוק' אלא חיבור של קטעים מ תהילים י,טז. ומפרק צז,א.
ומשמות טו,יח.
ח"י הוא מספר פסוקים ב יהי כבוד, כנגד שמונה עשרה ברכות דשמונה עשרה. ולפיכך הכניסום בתוך פסוקי דזמרה. (ערוך השולחן, אורח חיים נ, ד).
אגב ברוב המזמור יש שרשור בין הפסוקים והמשפטים - ואכמ"ל.
אמירת יהי כבוד וכו מוזכרים כבר במסכת סופרים ובסידורי הגאונים והלאה.

ואכן אין הסבר מיוחד לאמירתם. והראשונים מציינים שיש בו כ"א אזכרות [והמקובלים קישרו זאת לאשרי שאחריו שיש בו כ"א פסוקים כנגד - כ"א אזכרות].
[הראשונים שצויינו המדברים בכך הם:האשכול סימן ה.הארחות חיים מאה ברכות סימן כז.ובכל בו סימן ד.]

אבל שמות הויה יש בו רק 19 ואיך הגיעו המקובלים לכ"א ?
19 פעמים שם הויה + י-ה + ישמחו השמים ותגל הארץ.
ובסהכ כ"א אזכרות.

ומ"מ מעניינת הערתו של ת, שמע שאפשר שזהו הגרעין המקורי של פסוקי דזמרא, כנרמז משמם - פסוקים, ולא מזמורים .
והם מתחילים בהודו וכוללים את יהי כבוד והם היו במרכז תפילת פסוקי דזימרה בנוסח הארץ ישראלי הוותיק, ורק אחכ נוספו להם הפרקים השלמים שכיום הפכו להיות עיקר ומרכז ה"פסוקי דזמרה". וזה מסייע לנוסח אשכנז האומרים את הודו לאחר ברכת ברוך שאמר .
אולם לפי המקובל ויש לכך משמעות הלכתית לגבי הפסקות - הרי הפרקים הם -ולא אוסף הפסוקים מהווים את ה "פסוקי דזמרה".
..
3.
7. יראו בברכת המזון.
נו . כאן לאחר ההוספות הרבות של 'הרחמן' 'מגדיל' , 'עושה שלום' אז המשיכו להוסיף עוד, ומעיקרא מאי קא פרכית.
מ"מ הפסוקים מיראו וכו כולם מדברים ומשבחים אודות הספקת מזון מידי הקבה כי אין מחסור ליראיו..
מקורם של 4 פסוקים הם מתהילים . ו'ברוך הגבר' הוא מירמיה יז.
שני הפסוקים הראשונים מובאים כבר במחזור ויטרי וצויין שיש לאמרם בלחש [ כיון שאינם מגוף ברהמ"ז] ושאר הפסוקים נוספו מאוחר יותר.

ועדיין נותר לאחרים להסביר את השאר.
תודה למאיר\מעיר ב. שזיכני לתקן ולהשלים פרטים.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' אוגוסט 28, 2023 12:45 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

חיים סופר
הודעות: 460
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי חיים סופר » א' אוגוסט 27, 2023 8:34 pm

כמדומה שספר "מסכת של תפילה" הוצ' סימנים נוסד על ענין זה

יהודהא
הודעות: 1265
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אוגוסט 28, 2023 1:11 am

יהודהא כתב:ואכן אין הסבר מיוחד לאמירתם. והראשונים מציינים שיש בו כ"א אזכרות [והמקובלים קישרו זאת לאשרי שאחריו שיש בו כ"א פסוקים כנגד - כ"א אזכרות].
[הראשונים שצויינו המדברים בכך הם:האשכול סימן ה.הארחות חיים מאה ברכות סימן כז.ובכל בו סימן ד.]

אבל שמות הויה יש בו רק 19 ואיך הגיעו המקובלים לכ"א ?
19 פעמים שם הויה + י-ה + ישמחו השמים ותגל הארץ.
ובסהכ כ"א אזכרות.

-------------------------------------------------
לעניין מספר השמות להלן ציטוט על כך, ואיני יודע על מידת הדיוק שלו.

* ספר פרי עץ חיים, שער הזמירות פ"ד: "בפסוקים של יהי כבוד תמצא שהם יח פסוקים
ובהם [b]ח"י שמות".[/b]
עוד ראה פירוש שער השמים של השל"ה (סדר שער השמים), שרוצה לקיים מספר זה.

ההתייחסות ל 18- אזכרות – נמצאת כבר אצל ר' אליעזר מגרמייזא (המחצית הראשונה של המאה ה13-). ראה פירושי סידור התפילה לרוקח, מהדורת מ' הרשלר וי"א הרשלר, א, ירושלים תשנ"ב, עמ' קכט.כבר הוא מצביע על כך (שם עמ' קלא) ש"ישמחו השמים ותגל הארץ" יש בו ראשי תיבות של שם ה'.

* ספירה של [b]19 אזכרות[/b] מיוחסת לר' יהודה החסיד. ראה בפירושי הסידור לרוקח, עמ' קלו. עוד, ראה א"א אורבך, ספר ערוגת הבשם, ד, ירושלים תשכ"ג, עמ' ,92 על חוגי רבי יהודה החסיד, שהתעקשו שלא לשנות מתשע עשרה אזכרות.

* בספר האשכול (מהדורת שלום אלבק, ח"א,. ירושלים תשמ"ד, עמ' 11) מביא המחבר דעה, שיש [b]21 אזכרות.[/b] וראה הערת המהדיר (שם, הערה יב), אשר תמה על המספר, שאינו תואם את המצוי בסידורים

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 12, 2023 2:15 pm

שאלה; האם בא' מהמקבצים הנ"ל ודומיהם ישנה הקפדה על סדר של תורה-כתובים-נביאים כעין מש"כ הראשונים לגבי מזו"ש?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מקבצי פסוקים בתפילה - מה המקור?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ספטמבר 12, 2023 2:53 pm

בחו"ל נוסח אשכנז אומרים 'ברוך ה' לעולם' שהוא מקבץ פסוקים.

הספרדים אומרים לפני התפלה 'ותתפלל חנה' אשר הוא מקבץ פסוקים (הייתי בביהכ"נ של ספרדים לאחרונה, וראיתי מודעה בקיר חתום ע"י הרבנים של הקהלה לבקש מעמם להתחיל התפלה בזמן ומההתחלה, שהוא 'ותתפלל חנה'. נראה שאומרים את זה. אולי רק קהל חאלב, איני יודע).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים