הערה על נוסח הקדיש

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אום אני חומה
הודעות: 797
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי אום אני חומה » ג' נובמבר 25, 2014 9:58 am

כבר מזמן קשה לי, למה אנחנו מסיימים קדיש ב'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו', הרי רגע אחד קודם כבר ביקשנו 'יהא שלמא רבא עלינו' ולכ' זו כפילות.
אשמח לתשובותיכם.

אלי כהן
הודעות: 1099
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' נובמבר 25, 2014 10:56 am

אום אני חומה כתב:כבר מזמן קשה לי, למה אנחנו מסיימים קדיש ב'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו', הרי רגע אחד קודם כבר ביקשנו 'יהא שלמא רבא עלינו' ולכ' זו כפילות.
אשמח לתשובותיכם.


כבר דנו בזה קמאי: הרוקח, ואחריו הרשב"א:

בפירוש הרוקח (על הסידור, סי' עז) פרש: "יהא שלמא רבה, עושה שלום, והוא יעשה שלום, [הם] כנגד [הפסוקים]: והתענגו על רוב שלום, ורוב שלום עד בלי ירח, שלום רב לאהבי תורתך".

אבל הרשב"א שבא אחריו, פרש יותר לפי הפשט, וז"ל (בשו"ת ח"ה סי' נד): "יהא שלמא רבה וכו', עד כאן עיקר הקדיש שתקנו הראשונים נ"נ, וכל זה בלשון ארמי...ומה שמוסיפין בכל מקום כפי רצונם, בין בלשון ארמי בין בלשון הקודש, באיזה לשון שליבם חפץ, אין הפסד בדבר".

הרועה
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי הרועה » ג' נובמבר 25, 2014 3:43 pm

עושה שלום נאמר בקדיש שלאחר חזרת התפילה, וכשהחזן לא אמרו במקומו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 805
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' נובמבר 25, 2017 11:47 pm

ערוך השולחן אורח חיים סימן נו סעיף ח
דמשום שהשלום הוא עמוד העולם לכך אחר גמר התפלה וצריכין לצאת לאויר העולם אנו מבקשים מהשי"ת שיהיה שלום בתוכינו ומוסיפין עושה שלום במרומיו וכו' אף על גב דחדא מילתא היא עם יהא שלמא רבה נ"ל דזהו תפלה אחרת דמתחלה מבקשים שיהא שלום בינינו ואח"כ מבקשים שאף אם חלילה תפרוץ איזה מחלוקת יסייע לנו הקדוש ברוך הוא לעשות שלום כמו שהוא עושה שלום במרומיו בין שני ההפכים כמ"ש הטור עושה שלום במרומיו על שם המלאכים שהם אש ומים ואין אחד מכבה חברו ע"ש ולזה אומרים אף שהגיע המחלוקת בשינוי דעות לשני הפכים מ"מ יסייענו לעשות שלום

יהודי טבעי
הודעות: 213
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 1:15 pm

נראה לי להציע בדרך הפשט
ש'יהא שלמא' הוא תפילה על הצלחת עם ישראל, אחרי שבקדיש מתפללים על כבוד ה', מוסיפים תפילה על עם ישראל, אלא שהברכה הכוללת את כל הברכות היא 'שלמא', וסייעתא לזה מנהג הספרדים שמוסיפים 'חיים ושבע וישועה ונחמה ושיזבא ורפואה וגאלה וסליחה וכפרה וריוח והצלה, שכל זה נכלל לפי נוסח האשכנזים ביהא שלמא.
אמנם 'עושה שלום' הוא כבר כעבד הבא להיפטר מרבו שנפטר בשלום, לא בתור תפילה ובקשה על ברכה והצלחה, אלא עצם סיום הקדיש מתאים בו איחול שה' ישים עלינו שלום.
[וכן בשמונה עשרה שאחר כל הבקשות ובקשת הריצוי וההודאה נפטרים ב'שים שלום'].

יהודה בן יעקב
הודעות: 805
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' נובמבר 26, 2017 1:51 pm

אלי כהן כתב:אבל הרשב"א שבא אחריו, פרש יותר לפי הפשט, וז"ל (בשו"ת ח"ה סי' נד): "יהא שלמא רבה וכו', עד כאן עיקר הקדיש שתקנו הראשונים נ"נ, וכל זה בלשון ארמי...ומה שמוסיפין בכל מקום כפי רצונם, בין בלשון ארמי בין בלשון הקודש, באיזה לשון שליבם חפץ, אין הפסד בדבר".

כמובן הרשב"א לא דן בשאילה הנידונת כאן, ולא בא ליישבה.
ועדיין לא התיישב לי בדברי הרשב"א, וכי המוסיפים את ההוספות שבסוף הקדיש לא הבינו ארמית, ולא ידעו שביקשו כבר קודם לכן על השלום......

חיימקה
הודעות: 816
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 06, 2018 1:44 am

ב"ה מצאתי תירוץ נוסף בסידור עבו"י.
קבצים מצורפים
עבודת ישראל.pdf
(580.67 KiB) הורד 42 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 213
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' פברואר 06, 2018 4:58 pm

חיימקה כתב:ב"ה מצאתי תירוץ נוסף בסידור עבו"י.


כתב שהוסיפו עושה שלום כדי לפסוע ג' פסיעות אחרי קדיש כמו בשמו"ע,
והדברים תמוהים, וכי הפסיעות תליא בעושה שלום, ואטו אי אפשר לפסוע ביהא שלמא.

חיימקה
הודעות: 816
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 06, 2018 8:54 pm

יהודי טבעי כתב:כתב שהוסיפו עושה שלום כדי לפסוע ג' פסיעות אחרי קדיש כמו בשמו"ע,
והדברים תמוהים, וכי הפסיעות תליא בעושה שלום, ואטו אי אפשר לפסוע ביהא שלמא.

ודאי שאפשר - רק היא גופא כוונתו שאין אנו יכולים לבדות דברים מדעתנו, ועניין הפסיעות נתקן על עושה שלום, והבו דלא לוסיף עלה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים