עמוד 1 מתוך 1

מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 12:21 pm
על ידי ברזילי
חתימת ברכה אמצעית בתפלות יוה"כ דומה בכל הנוסחאות ובה שלשה חלקים - מלך מוחל וסולח, מלך על כל הארץ, מקדש וכו' (לאו דווקא בסדר הזה). אבל בגוף הברכה נחלקו המנהגים. האשכנזים אומרים אתה בחרתנו, יעלה ויבוא, מחול; הספרדים אומרים אתה בחרתנו, מחול, יעו"י, מלוך; ובנוסח הרמב"ם אתה בחרתנו, יעו"י, מחול מלוך.

האם עמדו על ההערה שלפי מנהג האשכנזים כלל לא נזכר בטופס הברכה ענין "מלך על כל הארץ"? אפשר שלצורך מעין החתימה אמירת "אין לנו מלך מוחל וסולח אלא אתה" (שאכן איננה אלא בנוסחאות השכנזים) עולה לכאן ולכאן?

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 2:42 pm
על ידי צונאמי
מוחל וסולח זה תכונה של מלך

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 2:53 pm
על ידי ברזילי
הוא אשר אמרתי (שאמירת וכו' עולה לכאן ולכאן), ובכל זאת בחתימה אומרים את שניהם (מלך מוחל וסולח וכו' מלך על כל הארץ) ובגוף הברכה רק מלך מוחל וסולח.

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 3:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
האם וידר במאמרו בנושא נוסח בבל הקדמון בתפילת ימים נוראים אינו נוגע בנקודה ומביא מקורות?

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 3:32 pm
על ידי ברזילי
בברכה המשולשת כתב:האם וידר במאמרו בנושא נוסח בבל הקדמון בתפילת ימים נוראים אינו נוגע בנקודה ומביא מקורות?
לא יודע. המאמר זמין ברשת?

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 3:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
ברזילי כתב:
בברכה המשולשת כתב:האם וידר במאמרו בנושא נוסח בבל הקדמון בתפילת ימים נוראים אינו נוגע בנקודה ומביא מקורות?
לא יודע. המאמר זמין ברשת?


איני יודע, המאמר פורסם לראשונה בתרביץ לז ולאחר מכן בקובץ מאמריו
לגוף הדבר, הוא מאריך בדבר, אך דבריו אינם נראים לענ"ד

Re: מעין החתימה בתפלת יום הכיפורים

פורסם: ו' ספטמבר 18, 2015 3:57 pm
על ידי ברזילי
תודה, מצורף. לא מצאתי לפום ריהטא התיחסות לשאלה, אולם למדתי מדבריו ש"מלך על כל הארץ" בחתימה משותף לכל הנוסחאות המוקדמות, אך לא כך אמירת מלוך בגוף הברכה, וצ"ב